Zákonem č. 142/2022 Sb., který novelizoval kromě jiného zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, byly provedeny změny ve zdaňování vozidel. Tento zákon nabývá účinnosti od 1. 7. 2022, přičemž podle přechodných ustanovení se použije za celé zdaňovací období 2022, tj. má zpětnou účinnost od 1. 1. 2022.
Předmětem daně budou pouze nákladní vozidla (kategorie N2, N3) nad 3,5 tuny a jejich přípojná vozidla (kategorie O3, O4), výše daně pro zdanitelná vozidla bude stanovena až pro vymezená nákladní vozidla s největší povolenou hmotností 12 tun a více a jejich přípojná vozidla s největší povolenou hmotností 12 tun a více. V praxi to znamená, že daň silniční se bude platit až za vybraná vozidla s největší povolenou hmotností 12 tun a více a jejich přípojná vozidla s největší povolenou hmotností 12 tun a více.
Poplatníkem daně (u poplatníka daně nejsou v novele zásadní změny) silniční je zejména ten, kdo:
Dochází ke zrušení záloh a ke značnému snížení daně. Lhůta pro placení daně a podání daňového přiznání zůstává zachována, tj. 31. 1.
Dochází ke zrušení registrace k dani silniční ze zákona.
V daňovém přiznání se uvádí pouze zdanitelné vozidlo:
Kategorie vozidla a další parametry rozhodné pro daň se zjišťují primárně z technického průkazu.
Kombinovaná doprava: poplatník uplatňující slevu, má záznamní povinnost, tj. má povinnost uchovávat přepravní doklady s potvrzenými údaji z překladiště.
Počínaje 1. 1. 2025 bude povinnost podávat daňové přiznání pouze elektronicky.
Pro daňové povinnosti u daně silniční za zdaňovací období roku 2022, jakož i pro práva a povinnosti s nimi souvisejícími, se použije zákon č. 16/1993 Sb., ve znění účinném ode dne účinnosti novely. Vymezení předmětu daně, výše daně i ostatní ustanovení novely se tedy použijí zpětně od 1. 1. 2022.
Předmětem daně silniční je zdanitelné vozidlo, kterým se pro účely daně silniční rozumí silniční vozidlo kategorie N2 nebo N3 a jejich přípojná vozidla kategorie O3 nebo O4, pokud jsou registrována v registru vozidel v České republice.
Zdanitelným vozidlem (resp. vozidlem, které není předmětem daně) však nejsou následující vozidla:
Zdanitelné vozidlo není předmětem daně v kalendářním měsíci, ve kterém u něj nebyly naplněny skutečnosti, jež jsou předmětem daně.
Kategorie vozidel N zahrnuje motorová vozidla konstruovaná a vyrobená především pro přepravu zboží a dělí se na:
Kategorie vozidel O zahrnuje přípojná vozidla a dělí se na:
Vozidlo kategorie O s kódem druhu karosérie DA je návěs, který není předmětem daně silniční.
Pro účely daně silniční se kategorií zdanitelného vozidla, podkategorií zdanitelného vozidla nebo jeho kódem druhu karoserie rozumí kategorie, podkategorie nebo kód druhu karoserie podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel.
Výše daně silniční za zdanitelné vozidlo je uvedena v příloze k zákonu o dani silniční, a to v následujícím znění.
Výše daně pro zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BA nebo BB:
Počet náprav | Největší povolená hmotnost v tunách | Výše daně v Kč | |
Nejméně | Méně než | ||
2 | 12 | 0 | |
12 | 13 | 800 | |
13 | 14 | 2 300 | |
14 | 15 | 3 200 | |
15 | 7 200 | ||
3 | 15 | 0 | |
15 | 17 | 1 400 | |
17 | 19 | 2 900 | |
19 | 21 | 3 800 | |
21 | 23 | 5 800 | |
23 | 9 000 | ||
4 a více | 23 | 0 | |
23 | 25 | 3 800 | |
25 | 27 | 6 000 | |
27 | 29 | 9 400 | |
29 | 14 000 |
Výše daně pro zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BC nebo BD:
Počet náprav | Největší povolená hmotnost jízdní soupravy v tunách | Výše daně v Kč | |
Nejméně | Méně než | ||
2 | 16 | 0 | |
16 | 18 | 400 | |
18 | 20 | 900 | |
20 | 22 | 2 000 | |
22 | 23 | 2 600 | |
23 | 25 | 4 600 | |
25 | 28 | 8 000 | |
28 | 31 | 8 700 | |
31 | 33 | 12 100 | |
33 | 18 400 | ||
3 a více | 36 | 0 | |
36 | 38 | 11 800 | |
38 | 40 | 16 300 | |
40 | 24 200 |
Výše daně pro zdanitelné vozidlo kategorie O:
Největší povolená hmotnost v tunách | Výše daně v Kč | |
Nejméně | Méně než | |
12 | 0 | |
12 | 3 600 |
Druh karoserie:
BA – nákladní automobil
BB – skříňový automobil
BC – tahač návěsu
BD – silniční tahač
V souladu s výše uvedenými tabulkami platí, že vybraná vozidla jsou sice předmětem daně, avšak není pro ně určena sazba daně. Z takových vozidel se daň neplatí a neuvádějí se do daňového přiznání.
Poplatníkem daně již není zaměstnavatel, neboť osobní automobily a přípojná vozidla nejsou od zdaňovacího období roku 2022 předmětem daně.
Poplatníkem daně silniční je ten, kdo:
Poplatníkem daně silniční je rovněž:
Je-li u téhož zdanitelného vozidla poplatníků více, platí daň společně a nerozdílně.
Poplatník je povinen podat řádné daňové přiznání k dani silniční, pokud se v něm uvádí alespoň jedno zdanitelné vozidlo, a to nejpozději do 31. ledna kalendářního roku následujícího po uplynutí zdaňovacího období.
V daňovém přiznání se uvádí pouze zdanitelné vozidlo,
V daňovém přiznání se neuvádí zdanitelné vozidlo osvobozené podle § 3 odst. 1 písm. d) bodu 1, tj. pokud je poplatníkem diplomatická mise nebo konzulární úřad, je-li zaručena vzájemnost.
Činí-li daň silniční méně než Kč 100,–, daň se nepředepíše ani neplatí.
Kategorie vozidla a další parametry rozhodné pro daň se zjišťují primárně z technického průkazu, a to:
Novela zrušuje povinnost zaregistrování se k dani silniční. Registrační povinnost vzniklá před nabytím účinnosti novely zaniká dnem 1. ledna 2022 ze zákona. Proto poplatník nemusí za účelem zrušení registrace činit žádné úkony. Rozhodnutí o zrušení registrace se v takovém případě nevydává.
Zdroje:
Informace k novele zákona o dani silniční z 8. června 2022, www.financnisprava.cz
Na úvod upozorňujeme, že verze 24.950 je poslední aktualizace, kterou si mohou stáhnout uživatelé s…
Money Možnosti a nastavení Money S3 je možné propojit s libovolným poštovním serverem přes SMTP protokol…
Zodpovězené dotazy z 31.10. Dobrý den, prosím o radu, jak lze v účetním deníku řadit…
Vymezení směnek v účetnictví Směnka je definována jako listinný cenný papír, který vyjadřuje bezvýhradný slib…
Vymezení dluhopisů v účetnictví V rámci účetnictví rozlišujeme následující syntetické účty pro zachycení dluhopisů a souvisejících…
V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy