Obsah
Závazky označují částky, které dlužíte v rámci svého podnikání. Podnikatelé využívající daňovou evidenci v ní musí závazky evidovat povinně. Přečtěte si, jak na to.
Co je závazek
Z hlediska obchodních vztahů je závazek povinnost dlužníka uhradit stanovenou částku v předem určené smluvní lhůtě.
Konkrétně závazky označují částky, které dlužíte v rámci svého podnikání. Mezi závazky tak patří faktury od dodavatelů, které jste ještě neproplatili, ale například i pravidelné platby za nájem nebo energie, které jste v daném měsíci zatím neuhradili.
Opakem závazků jsou pohledávky – ty označují částky, které jiní dluží vám.
Závazky se dělí na:
- krátkodobé se splatností do jednoho roku od doby vzniku
- a dlouhodobé se splatností nad jeden rok.
Závazky můžete mít jako podnikatel vůči různým věřitelům, například:
- závazky z obchodních vztahů (např. přijaté faktura za nákup materiálu nebo služby),
- závazky vůči bance (např. přijaté půjčky),
- závazky vůči státu
- nebo závazky vůči zaměstnancům (např. mzdy).
Závazky nejčastěji zanikají ve chvíli, kdy částku věřiteli uhradíte. Mohou ale zaniknout i započtením s pohledávkou stejného druhu nebo promlčením.
V tomto článku se věnujeme pouze vedení závazků v daňové evidenci. V samostatném článku se dozvíte, jak na závazky v účetnictví.
Kdo musí evidovat závazky a proč
Závazky musí evidovat všichni podnikatelé, kteří vedou účetnictví. Závazky jsou totiž významnou součástí pasiv podniku.
U firem a OSVČ, které účetnictví nevedou, pak záleží na tom, zda:
- využívají daňovou evidenci,
- uplatňují výdaje paušálem
- nebo jsou přihlášení k paušální dani.
Podnikatelé přihlášení k paušální dani a uplatňující výdaje paušálem své závazky ze zákona evidovat nemusí. Podnikatelé s daňovou evidencí však musí – zákon o dani z příjmů totiž vyžaduje vést jako součást daňové evidence také knihu pohledávek a závazků.
Evidence závazků slouží podnikatelům k tomu, aby měli přehled, komu dluží kolik peněz. Závazky zapisujete na základě faktur, výpisu z účtu nebo pokladních dokladů. Takže jakmile doklad obdržíte, závazek co nejdříve zaevidujte. Pravidelné měsíční platby můžete zaevidovat dopředu.
TIP: Evidenci závazků doporučujeme v alespoň minimální formě i těm, kteří ji ze zákona vést nemusí. Vyhnete se tomu, že některým dodavatelům zapomenete zaplatit včas.
Jak na závazky v daňové evidenci
Zákon neurčuje, jaký nástroj na vedení daňové evidence (a tedy i závazků) používat. Začínající podnikatelé nejčastěji volí Excel, fakturační aplikaci nebo si rovnou pořídí účetní program pro podnikatele.
Evidence závazků v Excelu + vzor
Vytvořte si tabulku se třemi samostatnými listy. V prvním evidujete příjmy a výdaje, ve druhém majetek a ve třetím pohledávky a závazky.
U závazků nejčastěji podnikatelé evidují:
- jména nebo názvy dodavatelů,
- jednotlivé pohledávky a závazky označené čísly dokladů,
- data vzniku závazku,
- částky,
- data splatnosti.
- případně i způsoby úhrady.
V tabulce pak záznamy o závazcích vypadat například následovně:
Odběratel/Dodavatel | Číslo dokladu | Datum nákupu | Datum prodeje | Datum splatnosti | Částka | Datum úhrady |
Dodavatel 1 | FP 010922 | 1. 9. 2023 | 15. 9. 2023 | 1 500 Kč | ||
Odběratel 2 | FV 080922 | 8. 9. 2023 | 22. 9. 2023 | 5 000 Kč |
Závazky obvykle podnikatelé evidují ve stejné tabulce jako pohledávky. Proto je zde ve vzoru také sloupec Datum prodeje, ve kterém evidujete, kdy jste zákazníkům prodali zboží nebo poskytli službu, u které čekáte na proplacení faktury.
Částku závazků uvádíte buď:
- nominální (jmenovitou) hodnotou při vzniku,
- pořizovací cenou při převzetí (pokud jsou součástí pořizovací ceny i náklady související s pořízením).
Pokud závazky evidujete v cizí měně, nezapomeňte je na konci zdaňovacího období převést na koruny podle jednotného kurzu vyhlášeného v lednu Ministerstvem financí nebo podle aktuálního kurzu České národní banky (platného k 31. 12.).
Evidence závazků v účetním programu
V účetním programu funguje evidence zakázek stejně jako v Excelu, jen s ní máte méně práce. Při tvorbě nového závazku například systém většinu údajů vyplní za vás podle dokladu, na který závazek odkazuje.
![Tvorba závazků v účetním programu Money S3.](https://money.cz/novinky-a-tipy/wp-content/uploads/sites/2/2023/11/tvorba-zavazku-v-money-s3.png)
Výhodou také je, že nevytváříte žádné vlastní tabulky, protože software na daňovou evidenci už obsahuje vše potřebné. Pokud zákonodárci v pravidlech pro daňovou evidenci cokoliv změní, vývojáři účetní program včas upraví. Díky tomu nemusíte hlídat každou drobnou změnu a neustále pracujete s aktuálními přehledy a formuláři.
Začínajícím firmám se nejvíc vyplatí verze Money S3 Start. Prvních 500 záznamů do účetního či peněžního deníku v ní máte zdarma. V Money S3 najdete kromě daňové evidence i spoustu dalších funkcí jako třeba tvorbu mezd nebo sklady.
Byly informace v článku užitečné?
Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.