Daně

Možnost vrácení daně zaplacené v jiných členských státech EU – jaká jsou pravidla a jak postupovat?

Jedná se o případy, kdy plátce nakoupí pro svoji ekonomickou činnost zboží nebo službu v jiném členském státě za cenu včetně tamní DPH. Kupující není tedy v tomto státě, kde byla daň odvedena registrován a nemůže tam uplatnit nárok na odpočet daně. Pokud plátce použije tato přijatá zdanitelná plnění nakoupená v jiném členském státě pro plnění, kde by v ČR neměl plný, ale pouze částečný nárok na odpočet daně, vznikne mu i nárok na vrácení daně jenom v odpovídající částečné výši.

A jak na to?

Podmínkou pro vznik nároku na vrácení daně je podání elektronické žádosti. Tato se podává v zemi usazení plátce, který žádost podává prostřednictvím příslušného elektronického portálu finanční správy – aplikace pro vracení daně v rámci EU.  Aplikace je součástí portálu Moje daně. Žádost o vrácení daně může podat pouze osoba, které byl přidělen přístup. O přístup je třeba požádat místně příslušného správce daně a tento by měl přístup do 15 dnů od obdržení žádosti přidělit.

Žádost o vrácení daně se podává nejpozději do 30. září kalendářního roku následujícího po období pro vrácení daně, jinak nárok zaniká.

TIP: Pokud pracujete ze zahraničí můžeme vám s vrácením daně pomoci odborná firma.

A co dále?

Finanční správa ČR předá takto podanou žádost jinému členskému státu, kde došlo k pořízení zboží či služeb, ze kterých má být daň vrácená a ten rozhodne. Žádost o vrácení nebude členskému státu vůbec předána, pokud český plátce v období pro vrácení daně uskutečňoval pouze osvobozená plnění bez nároku na odpočet daně. V takovémto případě bude žadatel vyrozuměn prostřednictvím elektronického portálu oznámením správce daně

Nárok na vrácení daně se posuzuje obdobně jako nárok na odpočet daně, tzn. pokud plátce uplatňuje krácení daně na vstupu koeficientem, musí tento použít i pro krácení uplatňovaného nároku na vrácení daně. Pokud dojde po podání žádosti ke změně koeficientu, je plátce povinen provést opravu částky daně, která mu již byla vrácena nebo o kterou požádal. Tuto opravu provede v následujícím období, pokud o vrácení daně z jiného titulu v tomto následujícím období žádat nebude, provede opravu v samostatném prohlášení podaném prostřednictvím elektronického portálu.

Závěr

Plátcům DPH je umožněno žádat prostřednictvím Finanční správy o vrácení DPH zaplacené v jiném členském státě EU. Žádost se podává výhradně elektronicky a to do konce září kalendářního roku následujícího po období pro vrácení daně, jinak nárok zaniká.

Nejnovější články

Novinky ve verzi 25.200: Kompletní legislativní podpora a rozšíření API pro banky

Kompletní legislativní podpora pro rok 2025 Verze 25.200 obsahuje poslední chybějící legislativní tiskové sestavy nutné…

17 února, 2025

Změny a novinky Money S3 verze 25.200

Money Možnosti a nastavení Pro Raiffeisenbank byla přidána nová služba pod názvem Raiffeisenbank (API), která…

17 února, 2025

Příloha účetní závěrky: jak na ni krok za krokem?

Proč je nezbytné sestavit přílohu účetní závěrky V předchozích článcích jsme se zabývali rozvahou účetní závěrky…

12 února, 2025

Účetní závěrka: co to je, jaké jsou druhy a co je obsahem?

Obsah: Účetní uzávěrka Účetní závěrka Rozsah účetní závěrky Druhy účetní závěrky Obsah účetní závěrky Hned…

12 února, 2025

Účetní a daňové doklady: rozdíly, druhy a náležitosti

Rozdíl mezi účetním a daňovým dokladem Účetní doklady jsou záznamy o obchodní aktivitě, které slouží…

12 února, 2025

Jak účetní program usnadní zpracování výpisu z účtu a vedení pokladny

Při vedení pokladny evidujete všechny peníze, které přijímáte a vydáváte pomocí pokladních dokladů. Pokladní doklad…

12 února, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy