Na první pohled se může jevit, že právní úprava uplatnění daně z přidané hodnoty u nájmu nemovitých věcí, která nabyla účinnosti 1. ledna 2021, není diametrálně odlišná od úpravy platné do konce roku 2020 a že nám tedy její aplikace nepřinese žádné větší problémy. Při „druhém“ pohledu však zjistíme, že je tomu právě naopak.
Pro lepší orientaci a pochopení zkoumané problematiky nebude na škodu si připomenout původní právní úpravu roku 2020 a teprve poté si vysvětlíme změny, které platí od 1. ledna 2021.
Do konce roku 2020 byly z pohledu ZDPH tři kategorie nájmů nemovitých věcí.
DPH podléhají tyto nájmy nemovitostí:
a) krátkodobého nájmu nemovité věci,
b) poskytnutí ubytovacích služeb,
c) nájmu prostor a míst k parkování vozidel,
d) nájmu bezpečnostních schránek,
e) nájmu strojů nebo jiných upevněných zařízení.
Druhou skupinou nájmů jsou nájmy ostatních nemovitých věcí, které nejsou uvedeny v předešlém bodě (ad 1.). Tyto nájmy jsou od DPH osvobozené, avšak plátce daně nemá nárok na odpočet u vstupů, které se váží k najatým nemovitostem. Jedná se o obecné pravidlo.
Podle ZDPH se plátce mohl rozhodnout, že nájmy uvedené v předešlém bodě (ad 2.) podrobí zdanění. Aby mohl plátce nájem nemovitých věcí zdanit, musely být splněny tyto dvě podmínky:
Ekonomickým důvodem pro rozhodnutí pronajímatele zdaňovat nájem nemovité věci je právě v tom, že došlo k „odblokování“ nemožnosti uplatnit DPH na vstupu.
Při porovnání právní úpravy roku 2021 s rokem 2020 zjistíme, že u prvních dvou skupin nájmů k žádné změně nedošlo. Není tedy potřeba je zkoumat.
U třetí skupiny – fakultativně zdaněných nájmů – však došlo ke změně. Stále platí ony dvě podmínky, že nájemce musí být plátce a tento nájemce použije najaté nemovité věci ke své ekonomické činnosti, nicméně přibyla podmínka třetí, která určité nemovité věci z možnosti zdanit jejich nájem vylučuje. A zde je právě ten největší aplikační problém – zákonodárce se zde nevyjádřil zcela přesně a jasně, které nemovité věci jsou z režimu fakultativního zdanění vyloučeny.
Nemovité věci vyloučené z možnosti zdanění jejich nájmu jsou podle ZDPH tyto:
a) stavby rodinného domu podle právních předpisů upravujících katastr nemovitostí,
b) obytného prostoru,
c) jednotky, která nezahrnuje nebytový prostor jiný než garáž, sklep nebo komoru,
d) stavby, v níž je alespoň 60 % podlahové plochy této stavby nebo části stavby, je-li pronajímána tato část, tvořeno obytným prostorem,
e) pozemku, jehož součástí je stavba rodinného domu, obytný prostor nebo stavba podle písmene d), s níž je tento pozemek pronajímán,
f) práva stavby, jehož součástí je stavba rodinného domu nebo stavba podle písmene d), s níž je právo stavby pronajímáno.
Společným znakem nemovitostí, které jsou vyloučené z možnosti zdanit jejich nájem, je to, že se jedná o nemovitosti určené k trvalému bydlení.
Jeví se, že největším problémem je správně posoudit pojem „obytný prostor“. ZDPH tento pojem definuje v § 48 odst. 4:
„Obytným prostorem se pro účely daně z přidané hodnoty rozumí byt nebo jiný soubor místností, popřípadě jednotlivá obytná místnost, které svým stavebně technickým uspořádáním a vybavením odpovídají požadavkům na trvalé bydlení a jsou k tomuto účelu určeny.“
Mezi odbornou veřejností vznikaly diskuze, jak se k definici obytného prostoru postavit, zda je rozhodující faktické využití nemovité věci či zápis v katastru nebo kolaudační rozhodnutí. Generální finanční ředitelství k tomu vydalo stanovisko – Informace čj. 73456/20/7100-20116-050485 (dále jen „Informace GFŘ“). V Informaci GFŘ se dočteme, že je rozhodující zápis v katastru nemovitostí. A to nejen pro problematiku osvobození nájmu ale také pro účely sazeb DPH při stavebních pracích či při dodání (převodu) nemovitých věcí.
Přikláním se k názoru, že pro určení zda se jedná či nejedná o obytný prostor, není rozhodující jeho faktické (subjektivní) užívání – a tady se shoduji s názorem uvedeným v Informaci GFŘ. Rozhodujícím kritériem je účel užívání nemovité věci uvedený v kolaudačním rozhodnutí. Naopak GFŘ uvádí, že je rozhodující informace z katastru. Za situace, kdy je rozdíl mezi kolaudačním rozhodnutím a zápisem v katastru se domnívám, že rozhoduje kolaudační rozhodnutí, neboť se jedná o rozhodnutí. Naproti tomu zápis v katastru rozhodnutím není.
A jak je to s přechodnými ustanoveními? Žádná speciální nejsou a v Informaci GFŘ je uvedeno, že tedy nová právní úprava se musí aplikovat i na smlouvy uzavřené před 1. lednem 2021.
V praxi to samozřejmě může přinést problémy za situace, kdy se původně pronajímatel dohodl s nájemcem na tom, že nájem obytného prostoru bude zatížen DPH a k 1. lednu 2021 nedošlo ke změně smlouvy ohledně uplatňování DPH. Pokud byl původní nájem ve výši 100 a k tomu bylo do konce roku 2020 smluvně uplatňované zákonné DPH, pak vzniká otázka, co s tímto letos již „nezákonným DPH“ a to jak na straně pronajímatele, tak u nájemce.
No, a pokud jste v pozici pronajímatele a výše popsaná změna se vás týká, nesmíte opomenout také provést případnou úpravu odpočtu u pronajímané nemovité věci. Samozřejmě s negativním ekonomickým dopadem.
Účtování dlouhodobého dluhopisu s kupónem Účtování dlouhodobého dluhopisu z pohledu dlužníka Emise dluhopisu se zaúčtuje,…
Obsah důležitější než forma Nový zákon o účetnictví klade větší důraz na obsah účetních operací…
Důležité informace na úvod V první řadě upozorňujeme, že verze 25.000 je dostupná pouze pro…
Money Možnosti a nastavení Jsou k dispozici Připravené seznamy potřebné pro založení roku 2025. V…
Účtová třída 0 Účtování finančního leasingu Finanční leasing představuje jednu z forem pořízení dlouhodobého hmotného majetku.…
V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy