Dne 29. července 2016 byl ve Sbírce zákonů zveřejněn zákon č. 243/2016 Sb., který kromě mnoha jiných zákonů novelizuje také zákon o dani z přidané hodnoty (dále jen „ZDPH“). V dnešním článku se zaměříme pouze na problematiku změn u kontrolního hlášení.
Autor: Mgr. Zdeněk Zralý, daňový poradce č. 3177
Jak bylo avizováno již v jednom z předešlých článků Infoservisu („Aktuality ke kontrolnímu hlášení“), v současné době skutečně dochází ke změkčení sankcí týkajících se porušení povinností vztahujících se ke kontrolnímu hlášení (dále jen „KH“).
Aby bylo zřejmé, v čem novelizovaná ustanovení spočívají, bude dobré zopakovat právní stav sankcí u KH do 28. července letošního roku. Pokud plátce porušil své povinnosti týkající se KH tím, že nepodal KH resp. nezareagoval na výzvu správce daně ve stanovené lhůtě, vznikla mu povinnost uhradit pokutu ve výši:
Hned v úvodu lze konstatovat, že nová právní úprava je ku prospěchu plátců. Novou právní úpravu zmírnění sankcí můžeme rozdělit do tří okruhů.
Podle přechodných ustanovení se nová právní úprava vztahuje i na pokuty vzniklé před 29. 7. 2016. V případě, kdy běh lhůty pro podání žádosti o prominutí pokuty započal přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, neskončí běh této lhůty dříve než 3 měsíce ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Se čtenáři bych se rád podělil o případ – asi dva měsíce starý – týkající se výše popsané problematiky, na němž si můžeme ukázat, jak je právní úprava sankcí u KH pro poplatníky nebezpečná. Máme klienta, u kterého mám generální plnou moc, při zpracování KH je v hlavičce KH uvedeno ID mé datové schránky. Z toho je patrné, že veškeré písemnosti má správce daně doručovat mně jakožto zplnomocněnému zástupci.
V průběhu jednoho červnového pátku jsem si „poklízel“ v kanceláři, neboť od pondělí do čtvrtka dalšího týdne jsem měl být mimo kancelář. Během „úklidu“ mi od pracovnice zmíněného klienta „nenápadně“ přišel mail, jehož přílohou byly dvě výzvy na dvě KH za jejich společnost. Tyto výzvy přišly do jejich datové schránky, přestože měly jednoznačně přijít do mé datové schránky! Naštěstí jsem tyto výzvy zaregistroval a ještě téhož dne jsme na ně zareagovali.
A teď hypotetický scénář, jak by to vypadalo, pokud bych ten mail nezachytil. Vzhledem k tomu, že z datové schránky klienta byly výzvy vybrány v pátek, byly v pátek doručeny a začala by běžet 5 denní lhůta na reakci ke změně, doplnění či potvrzení údajů z původních KH. Po mém příjezdu do kanceláře – následující pátek – by již bylo po 5 denní lhůtě se sankcí 30 000 Kč za jednu výzvu – tzn. celková sankce by činila 60 000 Kč!
Obávám se, že v tomto konkrétním případě by nám ani nová právní úprava od pokuty nepomohla. Určitě bychom namítli chybné doručení výzev správcem, ale zda-li by tato argumentace byla úspěšná, neumím posoudit.
Na úvod upozorňujeme, že verze 24.950 je poslední aktualizace, kterou si mohou stáhnout uživatelé s…
Money Možnosti a nastavení Money S3 je možné propojit s libovolným poštovním serverem přes SMTP protokol…
Zodpovězené dotazy z 31.10. Dobrý den, prosím o radu, jak lze v účetním deníku řadit…
Vymezení směnek v účetnictví Směnka je definována jako listinný cenný papír, který vyjadřuje bezvýhradný slib…
Vymezení dluhopisů v účetnictví V rámci účetnictví rozlišujeme následující syntetické účty pro zachycení dluhopisů a souvisejících…
V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy