Dle zákona 3/2022 Sb., zákon o církvích a náboženských společnostech definuje církev potažmo náboženskou společnost v § 3 jako dobrovolné společenství osob s vlastní strukturou, orgány, vnitřními předpisy, náboženskými obřady a projevy víry, založené za účelem vyznávání určité náboženské víry bez ohledu na skutečnost, zda je veřejného či soukromého charakteru a tím spojeného shromažďování, bohoslužby, vyučování, duchovní služby či obecně prospěšné činnosti.
Církevní organizaci je možné registrovat na základě § 10 téhož zákona, přičemž návrh na registraci mohou podat tři osoby, jež dosáhli ke dni žádosti věku 18 let. Mohou být občany české republiky či cizinci, kteří mají statut trvalého pobytu v ČR. Toto uskupení nese název tzn. přípravný výbor. Každý člen přípravného výboru je povinen uvést své identifikační údaje, určit zmocněného člena k jednání jménem přípravného výboru. Zároveň je třeba zajistit úřední ověření všech členů přípravného výboru. Ten následně podá návrh na registraci obsahující následující náležitosti:
Přičemž základní dokument musí obsahovat:
Jménem církve a náboženské společnosti jedná až do vytvoření statutárního orgánu přípravný výbor. Pokud nejsou v době podání návrhu ustanoveni členové statutárního organu je třeba oznámit jejich identifikační údaje do 10 dnů ode dne jejich ustavení.
Registrovaná církev či náboženská společnost pak získat oprávnění k výkonu zvláštních práv dle §7 odst. 1, které zahrnují vyučování náboženství na státních školách (určeno zvláštním právním předpisem), vykonávat tzv. duchovenskou činnost k výkonu duchovenské služby v ozbrojených silách ČR a to, v místech, kde se vykonává vazba, trest odnětí svobody, zabezpečovací detence, ochranné léčení a ochranná výchova, konat obřady, při nichž jsou uzavírány církevní sňatky podle zvláštního právního předpisu, zřizovat církevní školy (dle zvláštního právního předpisu) a také zachovávat povinnost mlčenlivosti duchovními v souvislosti s výkonem zpovědního tajemství nebo s výkonem práva obdobného zpovědnímu tajemství, je-li tato povinnost tradiční součástí učení církve a náboženské společnosti nejméně 50 let; tím není dotčena povinnost překazit trestný čin uložená zvláštním zákonem.
Tyto výkony církev či náboženská společnost smí vykonávat ovšem na základě splnění podmínek stanovených § 11 téhož zákona a to, na základě návrhu na přiznání, který je podán statutárním orgánem. Zároveň musí splnit následující náležitosti:
Takto registrovaná církev či církevní skupina musí zveřejnit každoroční výroční zprávu o výkonu práv.
Církev ovšem může být zrušena či může dojít k jejímu zániku na základě úkonů ministerstva, které zahájí řízení o zrušení registrace církve a náboženské společnosti anebo řízení o zrušení registrace svazu církví a náboženských společností. Zrušení či zánik je vnímán ve dvou rovinách.
Tou první je zrušení oprávnění k výkonu zvláštních práv, přičemž ministerstvo zahájí svoji činnosti na základě § 21 téhož zákona za podmínek:
Úkon zrušení může být ovšem ministerstvem zastaven zanikne-li důvod zahájeného řízení anebo doloží-li, registrovaná církev a náboženská společnost písemně, že postupem jí navrženým dojde v přiměřené lhůtě k odstranění důvodu zahájeného řízení v dohodě s osobami, které byly dotčeny jednáním, které vedlo k zahájení řízení o zrušení oprávnění k výkonu zvláštních práv.
Rozhodnutí ministerstva o zrušení oprávnění k výkonu zvláštních práv registrované církve a náboženské společnosti se týká všech zvláštních práv podle § 7 odst. 1, přičemž po nabití právní moci je informováno o této skutečnosti i ministerstvo vnitra.
Druhá rovina poté vnímá zrušení registrace církve a náboženské společnosti a svazu církví a náboženských společností. Jedná se tedy o zrušení organizace jako takové. Ministerstvo zahájí řízení o zrušení dle § 22 odst. 1 téhož zákona na základě:
Jde-li o činnost uvedenou v odstavci 1 písm. c), ministerstvo registrovanou církev a náboženskou společnost nebo svaz církví a náboženských společností před zahájením řízení vyzve, aby od vytýkané činnosti v přiměřené lhůtě upustily. Jestliže registrovaná církev a náboženská společnost nebo svaz církví a náboženských společností v činnosti pokračují, ministerstvo zahájí řízení o zrušení registrace. Obdobně postupuje ministerstvo, pokud nastal stav podle odstavce 1 písm. d). Je-li proti registrované církvi a náboženské společnosti nebo proti svazu církví a náboženských společností vedeno trestní stíhání nebo vykonávají-li trest uložený podle zvláštního právního předpisu, je přílohou žádosti podle odstavce 1 písm. a) kopie rozhodnutí, kterým soud povolil jejich zrušení podle zvláštního právního předpisu.
Církevní neziskové organizace jsou často opomíjené v rámci pohledu na jejich právní formu. Jejich činnost však zcela přesně naplňuje obecně platnou definici neziskového sektoru. V následujícím článku se seznámíme s již zaniklými právními formami neziskových organizací, které ovšem mohou stále existovat.
Money Správa dat Zálohu agendy, která vznikla ve verzi 24.950 na oficiálně nepodporovaných jazykových mutacích…
Vymezení dluhových cenných papírů Dluhový cenný papír představuje úvěrový vztah, v němž se dlužník (emitent) zavazuje…
Výhodou je, že účetním se můžete stát kdykoliv. Existuje totiž řada kurzů, které vám s…
Co je jednoduché účetnictví Jednoduché účetnictví výrazně snižuje vaše povinnosti v porovnání s běžným (dříve…
Na úvod upozorňujeme, že verze 24.950 je poslední aktualizace, kterou si mohou stáhnout uživatelé s…
Money Možnosti a nastavení Money S3 je možné propojit s libovolným poštovním serverem přes SMTP protokol…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy