Daně

Právní formy organizace neziskového sektoru – Církevní právnické osoby

Církevní právnické osoby

Dle zákona 3/2022 Sb., zákon o církvích a náboženských společnostech definuje církev potažmo náboženskou společnost v § 3 jako dobrovolné společenství osob s vlastní strukturou, orgány, vnitřními předpisy, náboženskými obřady a projevy víry, založené za účelem vyznávání určité náboženské víry bez ohledu na skutečnost, zda je veřejného či soukromého charakteru a tím spojeného shromažďování, bohoslužby, vyučování, duchovní služby či obecně prospěšné činnosti.

Církevní organizaci je možné registrovat na základě § 10 téhož zákona, přičemž návrh na registraci mohou podat tři osoby, jež dosáhli ke dni žádosti věku 18 let. Mohou být občany české republiky či cizinci, kteří mají statut trvalého pobytu v ČR. Toto uskupení nese název tzn. přípravný výbor. Každý člen přípravného výboru je povinen uvést své identifikační údaje, určit zmocněného člena k jednání jménem přípravného výboru. Zároveň je třeba zajistit úřední ověření všech členů přípravného výboru. Ten následně podá návrh na registraci obsahující následující náležitosti:

  1. základní charakteristiku církve a náboženské společnosti, jejího učení a poslání,
  2. zápis o založení církve a náboženské společnosti na území České republiky,
  3. v originále podpisy nejméně 300 zletilých občanů České republiky nebo cizinců s trvalým pobytem v České republice hlásících se k této církvi a náboženské společnosti, s uvedením jejich identifikačních údajů podle tohoto zákona a s uvedením totožného textu na každém podpisovém archu, který uvádí plný název církve a náboženské společnosti, sbírající podpisy pro účel její registrace, a z něhož je patrné, že podpisový arch je podepisován pouze osobou hlásící se k této církvi a náboženské společnosti,
  4. základní dokument.

Přičemž základní dokument musí obsahovat:

  1. název církve a náboženské společnosti; název církve a náboženské společnosti nemusí obsahovat označení její právní formy,
  2. poslání církve a náboženské společnosti a základní články její víry,
  3. sídlo církve a náboženské společnosti na území České republiky,
  4. označení statutárního orgánu církve a náboženské společnosti, způsob jeho jednání a jeho ustavování a odvolávání, délku funkčního období jeho členů, popřípadě označení dalších orgánů církve a náboženské společnosti a orgánů řeholních institucí, které jsou oprávněny podávat návrhy podle tohoto zákona, rozsah tohoto oprávnění a způsob jednání jménem církve a náboženské společnosti,
  5. identifikační údaje členů statutárního orgánu, jsou-li členové statutárního orgánu v době podání návrhu ustaveni,
  6. organizační strukturu církve a náboženské společnosti, včetně kontrolního orgánu nebo orgánů, jejich složení a působnost, jsou-li zřízeny, a výčtu všech typů právnických osob, které budou navrhovány k evidenci v souladu s tímto zákonem podle § 15a odst. 1, způsob jejich zřizování a rušení, včetně případného uvedení právního nástupce při jejich zániku, označení jejich statutárních orgánů, způsob jejich ustavování a odvolávání, délku funkčního období členů statutárních orgánů,
  7. způsob ustavování a odvolávání duchovních a seznam v církvi a náboženské společnosti používaných označení duchovních,
  8. způsob schvalování změn základního dokumentu a těch dokumentů církve a náboženské společnosti a jejich změn, které jsou přikládány k základnímu dokumentu, nebo z nichž jsou uváděny údaje do základního dokumentu,
  9. začlenění církve a náboženské společnosti do struktur církve a náboženské společnosti mimo území České republiky,
  10. zásady hospodaření církve a náboženské společnosti, zejména způsob získávání finančních prostředků, včetně rozsahu oprávnění osob, orgánů a jiných institucí církve nebo náboženské společnosti k nakládání s majetkem a údaje podle § 27 odst. 5,
  11. způsob naložení s likvidačním zůstatkem, který vyplyne z likvidace církve a náboženské společnosti,
  12. práva a povinnosti osob hlásících se k církvi a náboženské společnosti.

Jménem církve a náboženské společnosti jedná až do vytvoření statutárního orgánu přípravný výbor. Pokud nejsou v době podání návrhu ustanoveni členové statutárního organu je třeba oznámit jejich identifikační údaje do 10 dnů ode dne jejich ustavení.

Registrovaná církev či náboženská společnost pak získat oprávnění k výkonu zvláštních práv dle §7 odst. 1, které zahrnují vyučování náboženství na státních školách (určeno zvláštním právním předpisem), vykonávat tzv. duchovenskou činnost k výkonu duchovenské služby v ozbrojených silách ČR a to, v místech, kde se vykonává vazba, trest odnětí svobody, zabezpečovací detence, ochranné léčení a ochranná výchova, konat obřady, při nichž jsou uzavírány církevní sňatky podle zvláštního právního předpisu, zřizovat církevní školy (dle zvláštního právního předpisu) a také zachovávat povinnost mlčenlivosti duchovními v souvislosti s výkonem zpovědního tajemství nebo s výkonem práva obdobného zpovědnímu tajemství, je-li tato povinnost tradiční součástí učení církve a náboženské společnosti nejméně 50 let; tím není dotčena povinnost překazit trestný čin uložená zvláštním zákonem.

Tyto výkony církev či náboženská společnost smí vykonávat ovšem na základě splnění podmínek stanovených § 11 téhož zákona a to, na základě návrhu na přiznání, který je podán statutárním orgánem. Zároveň musí splnit následující náležitosti:

  1. je registrována podle tohoto zákona nepřetržitě ke dni podání návrhu nejméně 10 let,
  2. zveřejňovala každoročně 10 let před podáním tohoto návrhu výroční zprávy o činnosti za kalendářní rok,
  3. plní řádně závazky vůči státu a třetím osobám,
  4. je bezúhonná.

Takto registrovaná církev či církevní skupina musí zveřejnit každoroční výroční zprávu o výkonu práv.

Církev ovšem může být zrušena či může dojít k jejímu zániku na základě úkonů ministerstva, které zahájí řízení o zrušení registrace církve a náboženské společnosti anebo řízení o zrušení registrace svazu církví a náboženských společností. Zrušení či zánik je vnímán ve dvou rovinách.

Tou první je zrušení oprávnění k výkonu zvláštních práv, přičemž ministerstvo zahájí svoji činnosti na základě § 21 téhož zákona za podmínek:

  1. registrovaná církev a náboženská společnost porušuje závažným způsobem nebo opakovaně závazky vůči státu nebo třetím osobám,
  2. na základě podnětu orgánu státní správy podle jeho působnosti dané zvláštním právním předpisem, v němž je doloženo závažné nebo opakované porušování povinností pro působení registrované církve a náboženské společnosti podle zvláštního právního předpisu nebo dohody s tímto orgánem státní správy, nebo
  3. pokud registrovaná církev a náboženská společnost přestala být bezúhonná.

Úkon zrušení může být ovšem ministerstvem zastaven zanikne-li důvod zahájeného řízení anebo doloží-li, registrovaná církev a náboženská společnost písemně, že postupem jí navrženým dojde v přiměřené lhůtě k odstranění důvodu zahájeného řízení v dohodě s osobami, které byly dotčeny jednáním, které vedlo k zahájení řízení o zrušení oprávnění k výkonu zvláštních práv.

Rozhodnutí ministerstva o zrušení oprávnění k výkonu zvláštních práv registrované církve a náboženské společnosti se týká všech zvláštních práv podle § 7 odst. 1, přičemž po nabití právní moci je informováno o této skutečnosti i ministerstvo vnitra.

Druhá rovina poté vnímá zrušení registrace církve a náboženské společnosti a svazu církví a náboženských společností. Jedná se tedy o zrušení organizace jako takové. Ministerstvo zahájí řízení o zrušení dle § 22 odst. 1 téhož zákona na základě:

  1. žádosti registrované církve a náboženské společnosti o zrušení její registrace anebo na základě žádosti svazu církví a náboženských společností o zrušení jeho registrace,
  2. dojde-li ke zrušení konkursu po splnění rozvrhového usnesení nebo ke zrušení konkursu z důvodu, že majetek církve a náboženské společnosti nebo svazu církví a náboženských společností je zcela nepostačující, nebo dojde k zamítnutí insolvenčního návrhu proto, že majetek církve nebo náboženské společnosti nebo svazu církví a náboženských společností nebude postačovat k úhradě nákladů insolvenčního řízení,
  3. vyvíjí-li registrovaná církev a náboženská společnost nebo svaz církví a náboženských společností činnost v rozporu s § 3 písm. a), § 5 nebo § 27 odst. 5,
  4. pokud nebyl po dobu delší než 2 roky ustaven statutární orgán registrované církve a náboženské společnosti nebo statutární orgány svazu církví a náboženských společností nebo dosavadním statutárním orgánům skončilo funkční období před více než 2 roky a nedošlo k ustanovení nových.

Jde-li o činnost uvedenou v odstavci 1 písm. c), ministerstvo registrovanou církev a náboženskou společnost nebo svaz církví a náboženských společností před zahájením řízení vyzve, aby od vytýkané činnosti v přiměřené lhůtě upustily. Jestliže registrovaná církev a náboženská společnost nebo svaz církví a náboženských společností v činnosti pokračují, ministerstvo zahájí řízení o zrušení registrace. Obdobně postupuje ministerstvo, pokud nastal stav podle odstavce 1 písm. d). Je-li proti registrované církvi a náboženské společnosti nebo proti svazu církví a náboženských společností vedeno trestní stíhání nebo vykonávají-li trest uložený podle zvláštního právního předpisu, je přílohou žádosti podle odstavce 1 písm. a) kopie rozhodnutí, kterým soud povolil jejich zrušení podle zvláštního právního předpisu.

Závěr

Církevní neziskové organizace jsou často opomíjené v rámci pohledu na jejich právní formu. Jejich činnost však zcela přesně naplňuje obecně platnou definici neziskového sektoru. V následujícím článku se seznámíme s již zaniklými právními formami neziskových organizací, které ovšem mohou stále existovat.

Nejnovější články

Novinky ve verzi 25.100: legislativní změny, mzdy a napojení na Tatra banku

Rok 2025: Vše, co potřebujete vědět Připravili jsme pro vás speciální stránku www.money.cz/navod/novyrok, kde najdete…

20 ledna, 2025

Změny a novinky Money S3 verze 25.100

Money Money Dnes V současné době musí podnikatelé sledovat svůj obrat za období dvanácti po sobě jdoucích…

20 ledna, 2025

Krácení dovolené – jaké jsou podmínky?

Plnou dovolenou myslíme základní nárok na dovolenou, který stanovuje zákoník práce. Zaměstnanec v soukromém sektoru má nárok…

15 ledna, 2025

Jak na fyzickou inventarizaci skladu

Kdy dělat fyzickou inventuru skladu Fyzickou inventuru by měl každý podnik provádět pravidelně, alespoň jednou…

15 ledna, 2025

Infoservis: Oprava účetní chyby minulých let

Chybné účtování o nákladech či výnosech mohlo být způsobeno tím, že v minulosti bylo účtováno v nesprávné…

14 ledna, 2025

Poskytnutí reklamního daru v rámci podnikání z pohledu daně z příjmů a DPH

Poskytnutí reklamních darů patří mezi bezúplatná plnění, jeho podstatou je převod vlastnického práva bezúplatně. Tímto…

14 ledna, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy