E-commerce

Fakturace e-shopu: jak vystavovat faktury správně

Při vystavování faktury (ve smyslu daňového dokladu) se dívejte na to, jestli je zákazník soukromá osoba nebo podnikatel.

  • Soukromým osobám nemusíte vystavit fakturu. Stačí, když odvedete daň a zadáte ji do evidence DPH a do kontrolního výkazu (pokud jste plátcem DPH).
  • Podnikatelům máte povinnost vystavit fakturu.

Poznámka: fakturu může vystavit kdokoliv, klidně i maminka na mateřské přivydělávající se třeba šitím. Typičtější je v tom případě stvrzenka (účtenka).

Neplátce DPH, který nevede účetnictví: jak na faktury

Pokud jste neplátcem DPH, vystavujete fakturu na částku bez DPH. Nezáleží na tom, jestli vystavujete fakturu soukromé osobě, která nepodniká, nebo podnikateli.

DPH na faktuře vůbec nezmiňujete – uvedete jen „nejsem plátce DPH” a dále se řídíte občanským zákoníkem, který pro fakturu stanovuje tyto údaje:

  • jméno a příjmení (v případě OSVČ),
  • název firmy (v případě s. r. o.),
  • sídlo firmy nebo fyzické osoby (fakturační adresa)
  • ,
  • označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.).

Poznámka: Neplátcem zůstáváte, jestli vaše příjmy za posledních 12 kalendářních měsíců nepřekročily částku 1 milion Kč.

Neplátce DPH, který vede účetnictví: jak na faktury

Účetnictví vedete jako právnická osoba se sídlem v ČR, fyzická osoba s příjmy nad 25 milionů Kč ročně či, organizační složka státu nebo třeba pokud se rozhodnete vést účetnictví dobrovolně. (Další podrobnosti o tom, kdo musí vést účetnictví, najdete v obecných ustanoveních zákona o účetnictví).

Podobu vašich faktur stanovuje zmíněný zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví v paragrafu 11. Musíte uvést:

  • označení účetního dokladu,
  • obsah účetního případu a jeho účastníky,
  • celkovou cenu nebo informaci o ceně za měrnou jednotku a vyjádření množství,
  • datum vydání účetního dokladu,
  • okamžik uskutečnění účetního případu (pokud se neshoduje s předchozím bodem),
  • podpis zodpovědné osoby.

Plátce DPH: jak na faktury

Pokud vaše příjmy překročí hranici milionu korun, musíte se stát plátcem DPH. K placení DPH se můžete přihlásit i dobrovolně – je to pro vás výhodné, jestli jsou vaši zákazníci typicky také plátci DPH, plánujete expanzi do zahraničí nebo třeba když máte vysoké náklady.

Při vystavování faktur musíte ke konečné ceně přičíst DPH – tedy 21 % (základní sazba) z ceny zboží navíc. Tím získáte finální cenu pro zákazníka.

DPH na vstupu (zboží, které jste nakoupili s DPH) i na výstupu (zboží, které jste prodali s DPH) uvádíte v daňovém přiznání k DPH, které podáváte vždy do 25. dne po skončení zdaňovacího období.

Poznámka: K přiznání podáváte i kontrolní hlášení. I ten odevzdejte do 25. dne po zdaňovacím období.

Nezapomeňte si ke svému e-shopu zajistit i skladový a účetní systém

  • Faktura a další doklady budou připraveny k zaúčtování hned v účetním systému
  • Automatická synchronizace stavu zásob na skladě a cen
  • Konec vedení údajů na dvou místech
  • Efektivnější a rychlejší vyřízení objednávek

Další výhody najdete na stránkách Money S3 pro e-shopy.

Náležitosti faktury e-shopu pro plátce DPH

Co všechno musí obsahovat faktura, stanovuje zákon o DPH v paragrafu 29. Na fakturu patří:

  • jméno a příjmení prodávajícího podnikatele nebo název firmy,
  • adresa sídla, místo podnikání nebo bydliště,
  • identifikační číslo prodávajícího,
  • jméno a příjmení zákazníka nebo název jeho firmy, adresa sídla, místo podnikání nebo bydliště,
  • identifikační číslo zákazníka,
  • označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.),
  • v případě právnické osoby údaj o zápisu včetně oddílu a vložky,
  • daňové identifikační číslo dodavatele (pokud je plátcem DPH i odběratel, tak také DIČ odběratele),
  • datum dodání zboží či služby nebo datum zaplacení,
  • datum vystavení faktury,
  • rozsah a druh dodávané služby nebo množství a druh dodávaného výrobku,
  • základ daně,
  • sazba daně,
  • celková výše daně v českých korunách.

Faktury mají i další náležitosti – například přenesení daňové povinnosti či dodání osvobození od daně. Výčet těchto specifických situací najdete zde.

Proforma faktura a zjednodušený daňový doklad

Zákazníkovi můžete vydat i zjednodušený daňový doklad, pokud celková částka nepřesáhne 10 tisíc Kč, nebo proforma fakturu. Ani jeden z dokladů neobsahuje všechny povinné, zákonem stanovené položky.

Proforma faktura má funkci cenové nabídky nebo výzvy k úhradě. Není účetním ani daňovým dokladem, takže zákazníkovi musíte později vystavit i klasickou fakturu.

Vyzkoušejte si zdarma účetní program Money S3
S ním můžete snadno vést účetnictví, daňovou evidenci, vystavovat faktury a evidovat sklad pro kamenný i online prodej.

Jak řešit fakturaci, když máte e-shop

Kdybyste měli každou fakturu vystavovat ručně třeba v Excelu, brzy přestanete stíhat. Proto potřebujete vystavování faktur automatizovat. Jde to přes on-line fakturační systémy, například iDoklad, ve kterém se snadno zorientujete i bez větších znalostí účetnictví. Systém iDoklad, který propojíte s vaším e-shopem, obsahuje splňuje všechny legislativní požadavky na faktury, takže je klientům i vaší účetní předáte kompletní a v pořádku.

Fakturujte on-line v iDokladu >>

Fakturovat můžete i vašem účetním či podnikovém (ERP) systému. Pokud máte e-shop propojený s tímto systémem, nemusíte nic přepisovat. Účetní systém si sám stáhne data a vám vygeneruje doklad v podobě faktury, dodacího listu či daňového dokladu. Pro e-shopy je vhodný účetní systém Money S3, který propojíte s většinou běžných internetových obchodů.

Fakturujte s modulem Fakturace v účetním systému Money S3 >>

Nejnovější články

Novinky ve verzi 25.100: legislativní změny, mzdy a napojení na Tatra banku

Rok 2025: Vše, co potřebujete vědět Připravili jsme pro vás speciální stránku www.money.cz/navod/novyrok, kde najdete…

20 ledna, 2025

Změny a novinky Money S3 verze 25.100

Money Money Dnes V současné době musí podnikatelé sledovat svůj obrat za období dvanácti po sobě jdoucích…

20 ledna, 2025

Krácení dovolené – jaké jsou podmínky?

Plnou dovolenou myslíme základní nárok na dovolenou, který stanovuje zákoník práce. Zaměstnanec v soukromém sektoru má nárok…

15 ledna, 2025

Jak na fyzickou inventarizaci skladu

Kdy dělat fyzickou inventuru skladu Fyzickou inventuru by měl každý podnik provádět pravidelně, alespoň jednou…

15 ledna, 2025

Infoservis: Oprava účetní chyby minulých let

Chybné účtování o nákladech či výnosech mohlo být způsobeno tím, že v minulosti bylo účtováno v nesprávné…

14 ledna, 2025

Poskytnutí reklamního daru v rámci podnikání z pohledu daně z příjmů a DPH

Poskytnutí reklamních darů patří mezi bezúplatná plnění, jeho podstatou je převod vlastnického práva bezúplatně. Tímto…

14 ledna, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy