Obchodní podmínky pro e-shop: co musí obsahovat?

K čemu slouží obchodní podmínky

Všeobecné obchodní podmínky definují práva a povinnosti na obou stranách obchodního vztahu, tedy mezi e-shopem a zákazníkem. E-shopy sice nemají ze zákona povinnost obchodní podmínky uvádět – podle občanského zákoníku ale mají povinnost seznámit zákazníky před uzavřením obchodu s náležitostmi kupní smlouvy a právě obchodní podmínky jsou snadnou cestou, jak je zákazníkovi předat.

Zveřejněním obchodních podmínek na webu totiž splníte povinnost mít na dostupném místě náležitosti kupní smlouvy.

Kromě e-shopu přijdou obchodní podmínky vhod také každému, kdo prostřednictvím webu nabízí svoje služby. Například podnikatelům, kteří přes web prodávají školení.

Co musí obchodní podmínky obsahovat

Aby byly obchodní podmínky právně v pořádku, musí v nich být následující informace:

  • identifikace subjektu – název vaší společnosti či vaše jméno, pokud jste OSVČ, sídlo, IČ a informace o zapsání do živnostenského, nebo obchodního rejstříku,
  • kontrolní orgány pro specifické zboží – například lékárny musí jako kontrolní orgán uvést Státní ústav pro kontrolu léčiv,
  • vysvětlení pojmu kupující – kdo je kupující jako koncový spotřebitel a kdo je kupující, který produkty využije k vlastnímu podnikání,
  • kdy nastává okamžik uzavření smlouvy,
  • možné způsoby platby – například on-line platba, převod na účet, hotově na prodejně apod.,
  • možné způsoby dodání včetně nákladů + kdo nese odpovědnost za poškození při přepravě,
  • možnost odstoupení od smlouvy do 14 dnů,
  • možnost reklamace – jak postupovat, jaké jsou lhůty a kdo hradí náklady spojené s vrácením,
  • informace o ochraně osobních údajů
  • a informace o mimosoudním řešení sporů.
Obchodní podmínky e-shopu musí vždy odpovídat aktuální legislativě.

Na co si dejte pozor

Obchodní podmínky nedoporučujeme psát od nuly vlastními slovy, ale stejně tak je nikdy nekopírujte z cizího e-shopu (začínající e-shopaři často kopírují například od konkurence). Raději využijte vzor z věrohodného zdroje, například od zavedených e-shopových platforem nebo právních kanceláří. Zároveň prověřte, zda je šablona obchodních podmínek aktuální

Jakmile v šabloně vyplníte a přepíšete vyznačené kolonky, pozorně si obchodní podmínky přečtěte a zkontrolujte, že

  • obsahují všechny výše uvedené informace,
  • všechny údaje jsou pravdivé
  • a popsané podmínky odpovídají tomu, jak to ve vašem e-shopu chodí.

Legislativní pasáže ohledně 14denní lhůty na vrácení, mimosoudního řešení sporů nebo ochrany osobních údajů v podmínkách nikdy neupravujte podle sebe. Chcete-li mít 100% jistotu, že jsou vaše obchodní podmínky právně v pořádku, nechte si je překontrolovat od právníka.

Informace v obchodních podmínkách udržujte neustále aktuální. Pokud například přidáte nový způsob platby, musíte ho do obchodních podmínek ihned zapracovat.

Kde obchodní podmínky zveřejnit

Obchodní podmínky vložte na samostatnou podstránku webu, která je přístupná z homepage e-shopu. Odkaz můžete vložit do hlavního menu nebo klidně jen do patičky webu. 

Před dokončením objednávky nechte zákazníka potvrdit, že se s obchodními podmínkami seznámil – využijte například zaškrtávací políčko. I zde doplňte odkaz na obchodní podmínky, aby si je mohl zákazník těsně před potvrzením nákupu jednoduše přečíst.

Pokud si pořizujete e-shop, propojte ho s účetním programem. Například díky propojení s účetním systémem Money S3 evidujete účetnictví i sklad na jednom místě a nemusíte ručně přepisovat data mezi účetnictvím a e-shopem. Oba systémy si mezi sebou neustále vyměňují data, takže například každá změna na skladě se ihned propíše do e-shopu.

Štítky E-shop

Nejnovější články

Novinky ve verzi 25.200: Kompletní legislativní podpora a rozšíření API pro banky

Kompletní legislativní podpora pro rok 2025 Verze 25.200 obsahuje poslední chybějící legislativní tiskové sestavy nutné…

17 února, 2025

Změny a novinky Money S3 verze 25.200

Money Možnosti a nastavení Pro Raiffeisenbank byla přidána nová služba pod názvem Raiffeisenbank (API), která…

17 února, 2025

Příloha účetní závěrky: jak na ni krok za krokem?

Proč je nezbytné sestavit přílohu účetní závěrky V předchozích článcích jsme se zabývali rozvahou účetní závěrky…

12 února, 2025

Účetní závěrka: co to je, jaké jsou druhy a co je obsahem?

Obsah: Účetní uzávěrka Účetní závěrka Rozsah účetní závěrky Druhy účetní závěrky Obsah účetní závěrky Hned…

12 února, 2025

Účetní a daňové doklady: rozdíly, druhy a náležitosti

Rozdíl mezi účetním a daňovým dokladem Účetní doklady jsou záznamy o obchodní aktivitě, které slouží…

12 února, 2025

Jak účetní program usnadní zpracování výpisu z účtu a vedení pokladny

Při vedení pokladny evidujete všechny peníze, které přijímáte a vydáváte pomocí pokladních dokladů. Pokladní doklad…

12 února, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy