Provozování e-shopu je podnikatelská činnost, která se provozuje na IČ. Plánujete-li malý e-shop o pár položkách, vystačíte si jako OSVČ (podnikání na sebe), pokud naopak plánujete větší byznys nebo vás bude ve firmě více, uvažujte o společnosti (nejčastěji s.r.o.).
K oběma budete potřebovat souhlas vlastníka nemovitosti se sídlem, živnostenské oprávnění a registraci minimálně na finančním úřadě. Pomůže vám k tomu Jednotný registrační formulář. Pro začátek můžete mít sídlo i doma, ale jakmile byste umožnili osobní odběr zákazníků nebo začnete zboží balit a skladovat ve větším, najděte si provozovnu, která bude určená k nebytovým účelům.
Po registraci vám nejspíš přijde několik pochybných složenek od různých komor nebo rejstříků – ty platit nemusíte, vždycky se raději podívejte na zkušenosti ostatních na google.
Nezapomeňte si ke svému e-shopu zajistit i skladový a účetní systém
Další výhody najdete na stránkách Money S3 pro e-shopy.
Plátcem DPH se stanete pouze ve dvou případech:
Pokud e-shop odebírá služby od poskytovatelů ze zahraničí, stává se tzv. identifikovanou osobou, která má další daňové povinnosti. V případě, že budete zasílat zboží do zemí EU, musíte si hlídat hranici obratu prodeje do jednotlivých zemí.
Výhoda, proč byste se měli dobrovolně stát plátci DPH, je hlavně ta, že s vámi budou mnohem ochotněji obchodovat jiní plátci DPH, kterým svou registrací umožníte uplatnit odpočet této daně.
Než e-shop pojmenujete a koupíte si doménu, měli byste si být jisti, že nezasahujete do cizích práv, ať už ochranné známky, autorských děl nebo se nedopouštíte nekalé soutěže. K tomu by měla sloužit pořádná rešerše trhu a snaha o co největší originalitu.
Pokud chcete zajistit klidné spaní a předejít problémům s konkurencí, je více než na místě registrovat ochrannou známku. Právě v registru ochranných známek lze zjistit, zda někdo už podobné označení nepoužívá a zda se váš název nebo logo nedostává do konfliktu s někým jiným. Protože databáze našeho Úřadu průmyslového vlastnictví nebo evropského EUIPO není úplně hračka a zapsat nelze úplně každý název nebo logo, může vám s tím pomoci právník, který se na registrace ochranných známek specializuje.
Necháváte si vše zpracovat od grafiků a webařů? Pak budete potřebovat smlouvu o dílo. V případě, že vám budou webaři poskytovat také servis k webu, nezapomeňte na servisní smlouvu, která pohlídá klíčovou dostupnost webu a nezpůsobí, že budete týden bez objednávky.
Všechny smlouvy mezi vámi a dodavateli (byť možná nyní vašimi kamarády) se postarají o to, aby stál brand i web na pevných základech, mohli jste s ním nakládat podle svého a měli jste vyřešené licence nebo případné problémy jako zpoždění, nedodělky, vícepráce nebo reklamace.
Kvalitní smlouva je základ, která se nejdřív bude zdát jako nepotřebná investice, v budoucnu ji ale při prvním zádrhelu oceníte. Snad žádný web se totiž ještě nepostavil na den přesně a bez víceprací nebo nutnosti zpracovávat další návrhy. Smlouva se o toto jednoduše postará a vy se budete moci věnovat rozjezdu podnikání.
Dejte si pozor i na to, abyste se nedostali do problémů s autorským právem jiných osob. Nekopírujte katalogy nebo popisy z cizího webu nebo nestahujte obrázky produktů z jiných stránek. Pokud budete kupovat fotografie z různých databází, pohlídejte si, že je můžete užít pro komerční aktivity. V případě, že se budete chtít srovnávat s konkurencí, postupujte velmi opatrně a neuvádějte zkreslené informace.
Váš web je na očím všem. Zákazníkům a potenciálním partnerům, ale bohužel také konkurenci, nespokojeným zákazníkům a hlavně České obchodní inspekci. Ta může na udání nebo sama od sebe zahájit kontrolu, zda na webu máte všechno v pořádku a zda v praxi všechny předpisy a smlouvy se zákazníky dodržujete.
Na webu musíte mít:
Na čem celý e-shop stojí, je dokument Všeobecné obchodní podmínky (zkráceně VOP). Stanoví podmínky, za kterých se uzavírá smlouva mezi vámi a zákazníky, a musí upřesňovat některé podrobnosti vůči spotřebitelům, tedy lidem, kteří nenakupují na IČ.
Obchodní podmínky musí obsahovat minimálně:
Poslední dvě zmíněné náležitosti bývají častým kamenem úrazu.
Pokud spotřebitel nakupuje online, může od smlouvy i bez uvádění důvodu odstoupit do 14 dnů od uzavření smlouvy, u zboží od jeho převzetí. Je to proto, aby si např. zboží mohl prohlédnout a zjistit, zda mu skutečně vyhovuje. Pokud mu vyhovovat nebude, může odstoupit, vrátit vám zboží a vy mu musíte vrátit cenu zboží včetně poštovného. Spotřebitele o takovém postupu musíte v obchodních podmínkách informovat. Pokud to neuděláte, prodlužuje se tato doba na 1 rok a 14 dní.
V některých případech však od smlouvy odstoupit nelze. Je to v případě, kdy si spotřebitel koupil např. čerstvé potraviny, noviny, hygienické zboží, které rozbalil, nebo třeba službu, kterou již využil. Podobných případů občanský zákoník dovoluje více, musíte si tedy u každého e-shopu individuálně projít podmínky pro odstupování od smlouvy, nebo přípravu podmínek svěřit odborníkům. I v takovém případě totiž musíte do obchodních podmínek napsat, kdy odstoupit nelze. V opačném případě by spotřebitel i tak mohl od smlouvy odstoupit, a vy byste museli vracet peníze. Problematiku odstoupení od smlouvy není radno podceňovat, ČOI se na ni často zaměřuje a zákazníci mnohdy moc dobře vědí, jaká jsou jejich práva.
Reklamace bývají největší obavou každého e-shopaře. Stačí se ale v podstatě držet dvou pravidel:
O čem musíte spotřebitele informovat:
Vyřídit reklamaci musíte ze zákona do 30 dní od jejího uplatnění spotřebitelem. Pokud to nestihnete, může chtít spotřebitel rovnou vrátit peníze. Reklamace však lze většinou vyřešit opravou, výměnou nebo přiměřenou slevou z ceny podle toho, o jak velkou vadu jde.
Každý e-shop pracuje s osobními údaji. Těmi jsou data zákazníků, ale také návštěvníků webu (ano, i cookies nebo IP adresy jsou osobními údaji) nebo těch, co se vám zapsali do newsletteru.
Zásady, které můžete umístit do patičky webu, musí obsahovat informace o tom, jak nakládáte s jednotlivými osobními údaji, z jakého titulu, pro jaký účel, po jak dlouhou dobu a třeba i to, ke komu všemu se osobní údaje dostanou. Je totiž možné, že pro vás e-mailové kampaně bude zpracovávat marketingová agentura, a je skoro jisté, že pokud se vám e-shop rozjede, bude data zákazníků zpracovávat vaše účetní. Narozdíl od VOP se ale vyhněte tomu, aby zákazníci se Zásadami museli povinně souhlasit. Pro vyřízení objednávky souhlas se zpracováním osobních údajů nepotřebujete.
Potřebujete s dokumenty nebo kompletním založením e-shopu pomoci? Obraťte se na eLegal advokátní kancelář, odborníky na právo v e-commerce, IT právo a GDPR.
Autor:
Tomáš Pauch – právnická firma Elegal – advokátní kancelář, která bourá představy o naškrobených advokátech s kravatou. Jejich předností je perfektní znalost práva, světa byznysu a marketingu.
Web: https://elegal.cz/
Účtování dlouhodobého dluhopisu s kupónem Účtování dlouhodobého dluhopisu z pohledu dlužníka Emise dluhopisu se zaúčtuje,…
Obsah důležitější než forma Nový zákon o účetnictví klade větší důraz na obsah účetních operací…
Důležité informace na úvod V první řadě upozorňujeme, že verze 25.000 je dostupná pouze pro…
Money Možnosti a nastavení Jsou k dispozici Připravené seznamy potřebné pro založení roku 2025. V…
Účtová třída 0 Účtování finančního leasingu Finanční leasing představuje jednu z forem pořízení dlouhodobého hmotného majetku.…
V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy