Kategorie: E-commerceZákony

Právní minimum pro začínající e-shopaře

Formy podnikání – OSVČ nebo společnost?

Provozování e-shopu je podnikatelská činnost, která se provozuje na IČ. Plánujete-li malý e-shop o pár položkách, vystačíte si jako OSVČ (podnikání na sebe), pokud naopak plánujete větší byznys nebo vás bude ve firmě více, uvažujte o společnosti (nejčastěji s.r.o.).

K oběma budete potřebovat souhlas vlastníka nemovitosti se sídlem, živnostenské oprávnění a registraci minimálně na finančním úřadě. Pomůže vám k tomu Jednotný registrační formulář. Pro začátek můžete mít sídlo i doma, ale jakmile byste umožnili osobní odběr zákazníků nebo začnete zboží balit a skladovat ve větším, najděte si provozovnu, která bude určená k nebytovým účelům.

Po registraci vám nejspíš přijde několik pochybných složenek od různých komor nebo rejstříků – ty platit nemusíte, vždycky se raději podívejte na zkušenosti ostatních na google.

Nezapomeňte si ke svému e-shopu zajistit i skladový a účetní systém

  • Doklady připravené k zaúčtování hned v účetním systému
  • Automatická synchronizace stavu zásob na skladě a cen
  • Konec duplicitného zadávání údajů
  • Zefektívnění a zrychlení vybavení objednávek

Další výhody najdete na stránkách Money S3 pro e-shopy.

DPH – platit či neplatit?

Plátcem DPH se stanete pouze ve dvou případech:

  1. pokud se dobrovolně k DPH přihlásíte,
  2. pokud ve 12 po sobě jdoucích měsících překročíte obrat 1 milion Kč.

Pokud e-shop odebírá služby od poskytovatelů ze zahraničí, stává se tzv. identifikovanou osobou, která má další daňové povinnosti. V případě, že budete zasílat zboží do zemí EU, musíte si hlídat hranici obratu prodeje do jednotlivých zemí.

Výhoda, proč byste se měli dobrovolně stát plátci DPH, je hlavně ta, že s vámi budou mnohem ochotněji obchodovat jiní plátci DPH, kterým svou registrací umožníte uplatnit odpočet této daně.

Co je právně potřeba k založení e-shopu

1. Kvalitní rešerše konkurence a ochrana brandu

Než e-shop pojmenujete a koupíte si doménu, měli byste si být jisti, že nezasahujete do cizích práv, ať už ochranné známky, autorských děl nebo se nedopouštíte nekalé soutěže. K tomu by měla sloužit pořádná rešerše trhu a snaha o co největší originalitu.

Pokud chcete zajistit klidné spaní a předejít problémům s konkurencí, je více než na místě registrovat ochrannou známku. Právě v registru ochranných známek lze zjistit, zda někdo už podobné označení nepoužívá a zda se váš název nebo logo nedostává do konfliktu s někým jiným. Protože databáze našeho Úřadu průmyslového vlastnictví nebo evropského EUIPO není úplně hračka a zapsat nelze úplně každý název nebo logo, může vám s tím pomoci právník, který se na registrace ochranných známek specializuje.

2. Název, logo, web a design

Necháváte si vše zpracovat od grafiků a webařů? Pak budete potřebovat smlouvu o dílo. V případě, že vám budou webaři poskytovat také servis k webu, nezapomeňte na servisní smlouvu, která pohlídá klíčovou dostupnost webu a nezpůsobí, že budete týden bez objednávky.

Všechny smlouvy mezi vámi a dodavateli (byť možná nyní vašimi kamarády) se postarají o to, aby stál brand i web na pevných základech, mohli jste s ním nakládat podle svého a měli jste vyřešené licence nebo případné problémy jako zpoždění, nedodělky, vícepráce nebo reklamace.

Kvalitní smlouva je základ, která se nejdřív bude zdát jako nepotřebná investice, v budoucnu ji ale při prvním zádrhelu oceníte. Snad žádný web se totiž ještě nepostavil na den přesně a bez víceprací nebo nutnosti zpracovávat další návrhy. Smlouva se o toto jednoduše postará a vy se budete moci věnovat rozjezdu podnikání.

Dejte si pozor i na to, abyste se nedostali do problémů s autorským právem jiných osob. Nekopírujte katalogy nebo popisy z cizího webu nebo nestahujte obrázky produktů z jiných stránek. Pokud budete kupovat fotografie z různých databází, pohlídejte si, že je můžete užít pro komerční aktivity. V případě, že se budete chtít srovnávat s konkurencí, postupujte velmi opatrně a neuvádějte zkreslené informace.

3. Právní náležitosti na webu

Váš web je na očím všem. Zákazníkům a potenciálním partnerům, ale bohužel také konkurenci, nespokojeným zákazníkům a hlavně České obchodní inspekci. Ta může na udání nebo sama od sebe zahájit kontrolu, zda na webu máte všechno v pořádku a zda v praxi všechny předpisy a smlouvy se zákazníky dodržujete.

Na webu musíte mít:

  • své identifikační údaje (své jméno nebo název společnosti, IČ, sídlo a zápis v příslušném rejstříku),
  • obchodní podmínky včetně všech náležitostí,
  • reklamační řád,
  • zásady zpracování osobních údajů.

Obchodní podmínky – právní základ každého e-shopu

Na čem celý e-shop stojí, je dokument Všeobecné obchodní podmínky (zkráceně VOP). Stanoví podmínky, za kterých se uzavírá smlouva mezi vámi a zákazníky, a musí upřesňovat některé podrobnosti vůči spotřebitelům, tedy lidem, kteří nenakupují na IČ.

Obchodní podmínky musí obsahovat minimálně:

  • informace o vás a kontakt na vás,
  • obecné označení zboží nebo služeb, které prodáváte,
  • popis objednávky a uzavření smlouvy,
  • informace o cenách včetně daní a poplatků,
  • platební a dodací podmínky,
  • informace o mimosoudním řešení sporů (tzv. ADR)
  • práva z vadného plnění (reklamace),
  • odstoupení od smlouvy vč. formuláře.

Poslední dvě zmíněné náležitosti bývají častým kamenem úrazu.

Odstoupení od smlouvy

Pokud spotřebitel nakupuje online, může od smlouvy i bez uvádění důvodu odstoupit do 14 dnů od uzavření smlouvy, u zboží od jeho převzetí. Je to proto, aby si např. zboží mohl prohlédnout a zjistit, zda mu skutečně vyhovuje. Pokud mu vyhovovat nebude, může odstoupit, vrátit vám zboží a vy mu musíte vrátit cenu zboží včetně poštovného. Spotřebitele o takovém postupu musíte v obchodních podmínkách informovat. Pokud to neuděláte, prodlužuje se tato doba na 1 rok a 14 dní.

V některých případech však od smlouvy odstoupit nelze. Je to v případě, kdy si spotřebitel koupil např. čerstvé potraviny, noviny, hygienické zboží, které rozbalil, nebo třeba službu, kterou již využil. Podobných případů občanský zákoník dovoluje více, musíte si tedy u každého e-shopu individuálně projít podmínky pro odstupování od smlouvy, nebo přípravu podmínek svěřit odborníkům. I v takovém případě totiž musíte do obchodních podmínek napsat, kdy odstoupit nelze. V opačném případě by spotřebitel i tak mohl od smlouvy odstoupit, a vy byste museli vracet peníze. Problematiku odstoupení od smlouvy není radno podceňovat, ČOI se na ni často zaměřuje a zákazníci mnohdy moc dobře vědí, jaká jsou jejich práva.

Reklamace

Reklamace bývají největší obavou každého e-shopaře. Stačí se ale v podstatě držet dvou pravidel:

  1. správně informovat (v reklamačním řádu – ten může být i součástí VOP),
  2. dodržovat při reklamačním procesu zákony a vše, co stojí ve vašem reklamačním řádu.

O čem musíte spotřebitele informovat:

  • rozsah reklamací (co a kdy lze reklamovat),
  • způsob a podmínky uplatnění reklamace,
  • kde a u koho lze reklamovat,
  • průběh reklamací a způsoby vyřízení
  • jak to bude s náklady na reklamaci a poštovným.

Vyřídit reklamaci musíte ze zákona do 30 dní od jejího uplatnění spotřebitelem. Pokud to nestihnete, může chtít spotřebitel rovnou vrátit peníze. Reklamace však lze většinou vyřešit opravou, výměnou nebo přiměřenou slevou z ceny podle toho, o jak velkou vadu jde.

Zásady zpracování osobních údajů

Každý e-shop pracuje s osobními údaji. Těmi jsou data zákazníků, ale také návštěvníků webu (ano, i cookies nebo IP adresy jsou osobními údaji) nebo těch, co se vám zapsali do newsletteru.

Zásady, které můžete umístit do patičky webu, musí obsahovat informace o tom, jak nakládáte s jednotlivými osobními údaji, z jakého titulu, pro jaký účel, po jak dlouhou dobu a třeba i to, ke komu všemu se osobní údaje dostanou. Je totiž možné, že pro vás e-mailové kampaně bude zpracovávat marketingová agentura, a je skoro jisté, že pokud se vám e-shop rozjede, bude data zákazníků zpracovávat vaše účetní. Narozdíl od VOP se ale vyhněte tomu, aby zákazníci se Zásadami museli povinně souhlasit. Pro vyřízení objednávky souhlas se zpracováním osobních údajů nepotřebujete.

Několik doporučení na závěr:

  • Nepodceňte právní stránku e-shopu. Některé nedostatky se mohou vymstít hned, některé později. Nepořádek ve smlouvách bude i snižovat hodnotu Vašeho e-shopu při zájmu investora. U svých dodavatelů si pohlídejte termíny dodání a otázky vyšší moci.
  • Chraňte svůj brand před konkurencí. Registrujte si ochrannou známku a nenechte nikoho do vaší značky zasahovat.
  • S dodavateli uzavírejte smlouvy. Ať už na grafiku, webdesign, IT a SEO služby nebo další marketingové služby. Po prvním problému vás totiž právě dobrá smlouva o dílo nebo o spolupráci může zachránit.
  • Nekopírujte obchodní podmínky konkurentů a nestahujte obecné vzory z internetu. Nejen, že by to mohlo být považované za nekalou soutěž, ale velmi často si tak do vlastních podmínek zanesete chyby nebo si zbytečně uškodíte a zkrátíte sami sebe o některá práva.
  • Buďte k zákazníkům vstřícní a proškolte svůj personál. Především ohledně odstupování od smlouvy a reklamací. Jedna věc je mít vše na webu v pořádku, druhá věc je pravidla v reálu dodržovat.
  • Šikovné materiály včetně e-booku Právo pro e-shopy najdete zde.

Potřebujete s dokumenty nebo kompletním založením e-shopu pomoci? Obraťte se na eLegal advokátní kancelář, odborníky na právo v e-commerce, IT právo a GDPR.

Autor:

Tomáš Pauch – právnická firma Elegal – advokátní kancelář, která bourá představy o naškrobených advokátech s kravatou. Jejich předností je perfektní znalost práva, světa byznysu a marketingu.

Web: https://elegal.cz/

Nejnovější články

Jak účtovat: Specifické případy účtování o dluhopisech

Účtování dlouhodobého dluhopisu s kupónem Účtování dlouhodobého dluhopisu z pohledu dlužníka Emise dluhopisu se zaúčtuje,…

20 prosince, 2024

Nový zákon o účetnictví od roku 2025: 5 zásadních změn

Obsah důležitější než forma Nový zákon o účetnictví klade větší důraz na obsah účetních operací…

19 prosince, 2024

Verze 25.000: v souladu s legislativou a připravena na účetní rok 2025

Důležité informace na úvod V první řadě upozorňujeme, že verze 25.000 je dostupná pouze pro…

19 prosince, 2024

Změny a novinky Money S3 verze 25.000

Money Možnosti a nastavení Jsou k dispozici Připravené seznamy potřebné pro založení roku 2025. V…

19 prosince, 2024

Jak účtovat: Účtování o specifických položkách aktiv

Účtová třída 0 Účtování finančního leasingu Finanční leasing představuje jednu z forem pořízení dlouhodobého hmotného majetku.…

19 prosince, 2024

Jak účtovat: Účtování o specifických položkách nákladů a výnosů

V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…

18 prosince, 2024

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy