Listopad byl nabitý novinkami hlavně kvůli elektronické evidenci tržeb – ministr financí totiž přišel s novými výjimkami, které už projednává vláda a poslanci. Kromě toho ovládl české obchody už poněkolikáté Black Friday. Přečtěte si v našem měsíčním souhrnu třeba o tom, jak se podnikatelům o nákupním svátku dařilo.
1. E-shopy se možná vyhnou EET
Ministr financí Andrej Babiš přišel pouhý týden před startem EET na to, že platební systémy využívané e-shopy jsou na elektronickou evidenci až příliš složité. Protože existuje mnoho variant plateb přes české i zahraniční platební brány, bylo by náročné přizpůsobit je elektronické evidenci tržeb.
Výjimky se také týkají platby kartou on-line. E-shopy by tak musely elektronicky evidovat pouze:
- v případě osobního vyzvednutí zboží a platby na pobočce
- nebo při přijetí hotovosti od dopravce.
Ale zatím není jisté, jestli výjimku pro elektronické platby poslanci schválí.
2. Black Friday: Čechy opět bavilo nakupovat ve slevách
Po Dni dopravy zdarma, který připadl na 15. listopadu, se obchodníci letos pilně připravovali i na pátek nadcházející po americkém Dni díkůvzdání. Ten Češi už několik let znají jako Black Friday. Například Alza.cz se pochlubila trojnásobným nárůstem tržeb oproti obvyklým dnům, e-shop Kasa.cz měl až o 40 % vyšší tržby než loni.
Podle obchodníků si Češi na rozdíl třeba od Slováků na Černý pátek zvykli a oblíbili si ho. Jedním z důvodů, proč mají lidé chuť utrácet, přitom může být růst mezd způsobený nedostatkem pracovních sil a klesající nezaměstnaností.
3. Facebook firmy nezajímá. Zákazníci ale chtějí komunikovat přes Messenger
Jak na dobrý zákaznický servis? Taková otázka možná vrtá hlavou nejednomu manažerovi. Úspěch tkví mimo jiné i v tom, aby firmy zvládly komunikovat na všech kanálech, skrze které je člověk kontaktuje. Vynechávat kanál, který považují vaši zákazníci se důležitý, se nemusí vyplatit.
Současný trend je jasný: protože dnešní třicátníci tráví spoustu času na Facebooku, je pro ně pohodlnější napsat zprávu než telefonovat či psát e-mail. Jenže hodně českých firem to přehlíží a komunikaci na Facebooku považují za nedůležitou. Například T-Mobile odpoví do 4 minut, ale patří v tom k výjimkám. Podívejte se, jak rychle české firmy odpovídají na Facebooku a jak vylepšíte facebookovou komunikaci v 5 krocích i vy.
4. Zákon omezí počet poskytovatelů úvěrů a zpřísní půjčky
Start prosince není jen ve znamení EET, ale také nového zákona o spotřebitelském úvěru. Začíná platit od 1. 12. a upravuje pravidla na trhu s půjčkami. Nově mimo jiné:
- omezí firmy, které počítají s tím, že klient nebude schopný splácet, a žijí z vysokých pokut,
- banky musí mnohem přísněji prověřovat bonitu klienta,
- klient získá informace o celkové ceně půjčky předem, takže bude moci nabídky jednotlivých firem snadno porovnat,
- banky musí omezit poplatky za předčasné splacení půjčky.
Jak ale už dříve zjistil web Aktuálně.cz, trh s půjčkami se pravděpodobně ani díky novému zákonu nezbaví všech neférových obchodníků. Podmínky zákona totiž splní třeba i velká firma, kterou za její půjčky kritizují i neziskové organizace.
5. Rodinným firmám se daří. Mnohdy ale neřeší, kdo převezme podnik
Šlapající cukrárna, autodílna, kde se dveře netrhnou, nebo úspěšná síť knihkupectví. Stovky rodinných firem úspěšně působících v České republice mají velký vliv na českou ekonomiku – vždyť jejich podíl na českém HDP představuje více než 40 %.
Ale mnoha z nich hrozí do budoucna komplikace. Aktuální celosvětová studie poradenské společnosti PwC totiž zjistila, že jen 16 % rodinných podniků má vyřešené nástupnictví.
Byly informace v článku užitečné?
Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.