Kategorie: Podnikání

Jak na založení provozovny: co všechno vyřídit před otevřením

Místo podnikání vs. provozovna

Ne každý podnikatel potřebuje provozovnu, například grafici či výrobci šperků mohou pohodlně podnikat z domu. Jejich oficiálním místem podnikání je proto jejich trvalé bydliště. Místo podnikání musí mít podnikatel vždy a označuje adresu, na kterou

  • fakturuje,
  • uzavírá obchodní smlouvy
  • a přijímá poštu.

Pokud se místo podnikání liší od trvalého bydliště, musí podnikatel živnostenskému úřadu prokázat právní nárok k užívání prostor, třeba nájemní smlouvou.

Provozovna pak označuje prostor, ve kterém podnikatel provozuje živnost. Provozovna může být shodná s místem podnikání, ale nemusí. Podnikatel může mít provozoven více (například síť obchodů či restaurací), povinnost vlastnit provozovnu ale zákon neukládá. Provozovnu si nejčastěji zakládají podnikatelé, jejichž činnost vyžaduje fyzický kontakt se zákazníky.

Jak na ohlášení provozovny

Podnikání v provozovně musíte ohlásit živnostenskému úřadu. Každý podnikatel totiž musí mít provozovnu uvedenou v živnostenském rejstříku. Zajděte proto na živnostenský úřad a pracovníkům sdělte:

  • své jméno (v případě OSVČ) nebo název firmy,
  • IČ,
  • místo podnikání,
  • adresu provozovny,
  • předmět podnikání v provozovně
  • a datum zahájení provozování živnosti v provozovně.

Živnostenskému úřadu také musíte doložit, na základě jakého právního titulu provozovnu užíváte. Stačí vám k tomu:

  • výpis z katastru nemovitostí (pokud prostor provozovny vlastníte),
  • nájemní smlouva (pokud máte prostor pronajatý)
  • nebo souhlas vlastníka s umístěním provozovny.

Kromě živnostenského úřadu musíte provozovnu oznámit také finančnímu úřadu kvůli zákonu o evidenci tržeb. Toto oznámení lze provést pouze elektronicky prostřednictvím on-line aplikace správce daně.

Označení provozovny

Svou provozovnu musíte podle živnostenského zákona řádně označit – zvenčí a viditelně.

Na označení provozovny uveďte:

  • jméno a příjmení (pokud jste OSVČ), nebo název firmy,
  • identifikační číslo.

Pokud v provozovně prodáváte zboží nebo poskytujete služby, musíte ještě uvést:

  • jméno a příjmení osoby odpovědné za činnost provozovny,
  • prodejní nebo provozní dobu.

Jako podnikatel máte povinnost ustanovit osobu odpovědnou za činnost provozovny – můžete to být vy, nebo váš zaměstnanec. Tato osoba musí být na místě po celou dobu prodejní nebo provozní doby přítomna a musí hovořit česky nebo slovensky.

Označení umístěte například na zeď, výlohu nebo dveře prodejny.

Co dalšího zařídit

Než provozovnu otevřete, musíte splnit další podmínky, které vám potvrdí několik úřadů a institucí. Tyto podmínky se mohou lišit podle typu provozovny (například kavárna má jiné podmínky než kadeřnictví), proto se obraťte na živnostenský úřad, kde vám tyto podmínky sdělí. Většina podnikatelů ale musí:

  • zajistit způsobilost provozovny – provozovna musí mít vymezený účel ve stavebním povolení a kolaudačním rozhodnutí – tyto informace vám sdělí na místně příslušném stavebním úřadě,
  • zajistit, aby provozovna splňovala hygienické normy – pro potvrzení se obraťte na místní hygienickou stanici,
  • zajistit, aby provozovna splňovala podmínky protipožární bezpečnosti – pro bližší informace nebo žádost o vyjádření se obraťte se na místní hasičskou záchrannou stanici,
  • zajistit likvidaci živnostenského odpadu – obraťte se na místní odbor životního prostředí.

Některé obory pak musí mít potvrzení od dalších úřadů jako například Státní zemědělské a potravinářské inspekce nebo Státní veterinární správy.

Jsou automaty provozovna?

Zákon uznává jako provozovny také automaty a mobilní provozovny (například stánky). Pro ty platí z výše uvedených povinností několik výjimek:

  • živnostenskému úřadu nemusíte oznamovat datum otevření provozovny,
  • nemusíte na viditelném místě označovat provozní dobu,
  • nemusíte stanovit ani uvádět osobu odpovědnou za činnost provozovny.

Po založení provozovny na vás čeká spousta nových úkolů od vystavování účtenek přes skladovou evidenci po personální agendu. Usnadněte si to pomocí jednoduchého účetního systému Money S3 pro podnikatele, který vám s podnikatelskou agendou hodně pomůže.

Nejnovější články

[Leden 2025] Ruční výběr klíčových událostí pro malé a střední firmy

Obraty českých e-shopů rostou Obrat českých e-shopů se loni po dvou letech vrátil k meziročnímu…

29 ledna, 2025

[Prosinec 2024] Ruční výběr klíčových událostí pro malé a střední firmy

Jednotné měsíční hlášení pro zaměstnavatele nahradí dosavadní desítky formulářů Ministerstvo práce a sociálních věcí a…

29 ledna, 2025

Nárok na odstupné: kdy vzniká, jak se počítá a kdy se vyplácí?

Kdo má nárok na odstupné Odstupné se týká jen výpovědí z hlavního pracovního poměru ze…

29 ledna, 2025

Nezdanitelné položky v roce 2025: snižte si daňový základ a ušetřete

Nezdanitelné části základu daně mohou uplatnit zaměstnanci i OSVČ. Zaměstnanci je uplatňují v ročním zúčtování…

29 ledna, 2025

Jak používat AI v účetnictví, aby byla spolupráce s účetní efektivnější

Jaké jsou hlavní přínosy AI v účetnictví Myslíte si, že umělá inteligence do účetnictví nepatří?…

29 ledna, 2025

Jak integrace účetního programu a CRM systém pomůže zlepšit řízení financí ve firmě

Funkce účetního programu a CRM, které lze kombinovat Moderní účetní programy a CRM systémy nabízejí…

27 ledna, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy