Účetnictví

Jak na zaúčtování přijaté faktury

Způsob zaúčtování přijaté faktury je dán tím, zda:

  • používáte výdajový paušál,
  • vedete daňovou evidenci,
  • nebo účetnictví.

Uplatňování výdajů pomocí paušálů a zaúčtování faktur

Pokud pro účely daňového přiznání uvádíte své výdaje pomocí výdajového paušálu, podle oboru podnikání počítáte od 30 do 80 % příjmů. To znamená, že reálné výdaje nemusíte evidovat, tím pádem ani neřešíte zaúčtování přijatých faktur.

Pro udržení přehledu o reálných výdajích v podnikání ale doporučujeme faktury schovávat. Na konci roku si pak spočítáte, zda se vám vůbec vyplatí uplatňovat paušální výdaje. Zároveň můžete lépe plánovat rozvoj podnikání a máte také přehled o tom, zda jste všechny faktury zaplatili.

Přijaté faktury v daňové evidenci

Pokud vedete daňovou evidenci, zahrnujete do ní své příjmy i výdaje. To znamená všechny transakce a k nim i vydané a přijaté faktury či doklady za nákupy.

V daňové evidenci na rozdíl od účetnictví zohledňujete, kdy příjmy a výdaje skutečně nastaly. Tedy fakturu nezaúčtujete podle data jejího přijetí, ale k datu jejího uhrazení. Pokud například dostanete fakturu na konci května se splatností v červnu, kdy ji uhradíte, do daňové evidence fakturu zařadíte v červnu.

Přijaté faktury v účetnictví

Naopak v účetnictví není důležité datum úhrady faktury, ale uskutečnění plnění – tedy převzetí zboží či uskutečnění služby. Pokud zboží spolu s fakturou dostanete v květnu, do účetnictví se přijatá faktura dostane za květen. I když peníze z vašeho účtu na její zaplacení odejdou až v červnu.

Obdobně to platí i pro přijaté faktury z minulého roku. Pokud fakturu za v prosinci odvedenou službu dostanete na konci roku, zaúčtujete ji do prosince – i když ji zaplatíte až v lednu.

Přijaté faktury evidujete v účetnictví i daňové evidenci.

Archivace přijatých faktur

Přijaté faktury musíte nejen uvést do daňové evidence či účetnictví, ale také uchovávat pro případnou kontrolu z finančního úřadu. Délku archivace faktur určuje zákon o účetnictví. U neplátců DPH to jsou 3 roky, u plátců 10 let.

Archivací faktur se myslí jejich fyzické uložení do šanonů, ale také pohodlnější uložení v elektronické podobě do počítače či na cloud.

K archivaci faktur slouží také účetní program Money S3. Podnikatelům umožňuje ukládat všechny přijaté faktury na jedno místo a kdykoliv je v případě potřeby dohledat. Vyzkoušejte si program zdarma.

Faktura přijatá a DPH

Přijaté faktury ovlivňují i výši odváděné daně z přidané hodnoty. Pokud jste plátci DPH a přijmete fakturu také od plátce, zaúčtujete spolu s fakturou i odvedenou DPH. V přiznání k DPH pak uplatníte odpočet – zaplacenou daň si odečtete od daní, které vyberete od svých zákazníků, státu odvedete jen jejich rozdíl.

Pokud přijmete fakturu od neplátce DPH, není na ní daň uvedená a nemůže tedy vstoupit do přiznání k DPH.

Přijatá faktura v cizí měně a DPH

Setkat se můžete i s přijatou fakturou v cizí měně. Tu pak zaúčtujete s kurzem, který používáte ve svém účetnictví či daňové evidenci – obvykle se pracuje s kurzem ČNB. S DPH je to složitější, všechny varianty popisuje článek o fakturaci do a ze zahraničí.

Přijatá zálohová faktura – účtování

Zálohová faktura není daňovým dokladem, ale pouze výzvou k platbě. To znamená, že neprovádíte účtování přijaté zálohové faktury.

Zálohovou fakturu si pouze zaevidujte a do účetnictví či daňové evidence zadejte až přijatý daňový doklad o jejím zaplacení (ke dni jeho přijetí, respektive uhrazení).

Zaúčtování faktury přijaté v účetním programu Money S3

Pro usnadnění práce doporučujeme používat program na faktury. Pokud účtujete v Money S3, využijte modul Fakturace. Přehledně vám rozdělí přijaté a vydané faktury, označí vám ty už zaplacené.

Modul Inbox zase umožní všechny přijaté faktury elektronicky archivovat přímo v Money S3. Funguje jako centrální e-mailová schránka, na kterou se všechny faktury posílají. Díky tomu máte ke všem dokladům přístup odkudkoliv a snadno v nich najdete ten, který hledáte.

Nejnovější články

Jak integrace účetního programu a CRM systém pomůže zlepšit řízení financí ve firmě

Funkce účetního programu a CRM, které lze kombinovat Moderní účetní programy a CRM systémy nabízejí…

27 ledna, 2025

Cloudové účetnictví: Jak mění a zjednodušuje podnikání

Co je cloudové účetnictví? Díky účetnictví v cloudu máte data uložená na vzdálených serverech a…

24 ledna, 2025

V jakém formátu musíte mít data pro hladký přechod na účetní program?

Proč je formát dat důležitý při přechodu na nový účetní program Formát dat hraje klíčovou…

23 ledna, 2025

Novinky ve verzi 25.100: legislativní změny, mzdy a napojení na Tatra banku

Rok 2025: Vše, co potřebujete vědět Připravili jsme pro vás speciální stránku www.money.cz/navod/novyrok, kde najdete…

20 ledna, 2025

Změny a novinky Money S3 verze 25.100

Money Money Dnes V současné době musí podnikatelé sledovat svůj obrat za období dvanácti po sobě jdoucích…

20 ledna, 2025

Krácení dovolené – jaké jsou podmínky?

Plnou dovolenou myslíme základní nárok na dovolenou, který stanovuje zákoník práce. Zaměstnanec v soukromém sektoru má nárok…

15 ledna, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy