Účetnictví / Účetnictví/NÁVOD: Jak se připravit na účetní audit
Novinky a špeky v účetnictví
Nabídka webinářů

NÁVOD: Jak se připravit na účetní audit

NÁVOD: Jak se připravit na účetní audit
Seyfor, a. s.
26. 08. 2024
Doba čtení7 minut čtení
Líbilo se2
NÁVOD: Jak se připravit na účetní audit

Obsah

    Pravidelná kontrola předepsaná zákonem nebo také důležitý podklad před případným převzetím firmy novým investorem. Audit účetní závěrky může hrát obě role.

    Při auditu se ověřuje zejména fakt, jestli údaje uvedené v účetní závěrce podávají věrný a poctivý obraz finanční situace firmy, jejího hospodaření a finančních toků. A zda závěrka splňuje veškeré náležitosti dané zákonem a příslušnými směrnicemi.

    Z auditu při svém rozhodování vychází například:

    • management účetní jednotky,
    • vlastníci společnosti,
    • finanční úřad,
    • banka,
    • investoři
    • a další subjekty.

    Audit přitom můžete provést u všech typů účetní závěrky. Tedy u:

    • řádné,
    • mimořádné
    • i mezitimní závěrky.

    Řádná a mimořádná účetní závěrka

    Řádná účetní závěrka je nejběžnější. Sestavujete ji vždy k poslednímu dni účetního období, kdy uzavíráte účetní knihy.

    Může se ale stát, že potřebujete účetní knihy uzavřít jindy. Například když společnost vstupuje do likvidace. V takovém případě připravujete mimořádnou účetní závěrku.

    Mezitimní účetní závěrka

    Kromě předchozích dvou variant můžete sestavit také mezitimní účetní závěrku. Tuto závěrku připravujete v průběhu účetního období bez uzavírání účetních knih.

    Typicky se to děje při fúzi společnosti nebo při jejím rozdělení a převodu majetku na některého ze společníků firmy.

    Náležitosti účetní závěrky

    Účetní závěrka vždy obsahuje:

    • rozvahu,
    • výkaz zisku a ztráty
    • a přílohu.

    Střední a velké účetní jednotky pak musí přidat také:

    • přehled o peněžních tocích
    • a přehled o změnách vlastního kapitálu.

    Kromě toho musíte v účetní závěrce uvést také:

    • název obchodní firmy;
    • její sídlo;
    • identifikační číslo a informace o zápisu do veřejného rejstříku;
    • právní formu účetní jednotky (případně informace, že je účetní jednotka v likvidaci);
    • předmět podnikání;
    • rozvahový den nebo jiný okamžik, ke kterému účetní závěrku sestavujete;
    • a okamžik sestavení účetní závěrky – nastává podpisem účetní závěrky statutárním orgánem.

    Díky Money S3 na to naštěstí nemusíte myslet sami. Program dohlédne, aby v závěrce žádné povinné údaje nechyběly. A její sestavení vám výrazně usnadní.

    Jak na účetní závěrku v Money S3

    Jednou ze základních součástí programu Money S3 je totiž i modul Podvojné účetnictví. Najdete v něm například závěrkové operace, které nejen provedou účetní závěrku, ale také:

    • přenesou konečné stavy ze závěrky jako počáteční stavy do nového roku,
    • převedou stav salda a případně vytvoří počáteční stav DPH
    • nebo vám například umožní rovnou vyplnit přiznání k dani z příjmů.

    V sekci účetní výkazy pak jednoduše vytvoříte povinné součásti účetní závěrky. Tedy:

    • rozvahu,
    • výkaz zisku a ztráty
    • a přílohu k závěrce.

    Výkazy si navíc upravíte podle potřeby.

    Řada firem využívá také modul Účetní analýzy, který vám dokáže výrazně zrychlit a usnadnit čištění salda. Umožňuje totiž úpravu prvotních dokladů přímo z jejich seznamu.

    Kontrola salda je přitom potřebná i pro sestavení účetní závěrky. Potřebujete ji tedy také k auditu.

    Doplňte si mezery v daních a účetnictví

    Přihlaste se k několikadílnému e-mailovému seriálu a získejte to nejlepší z blogu Money.cz. info

    Odesláním souhlasíte s našimi zásadami pro zpracování osobních údajů.

    Příloha účetní závěrky

    Zvláštní zmínku si zaslouží příloha účetní závěrky. Obsahuje totiž informace, které vysvětlují číselná data uvedená v rozvaze a ve výkazu zisku a ztráty.

    Zpravidla jsou to údaje o:

    • činnosti účetní jednotky,
    • použitých účetních metodách,
    • jejich změnách
    • a tak dále.

    Kdo musí mít audit účetní závěrky?

    Audit účetní závěrky je povinný pro:

    • velké účetní jednotky s výjimkou vybraných účetních jednotek, které nejsou subjekty veřejného zájmu;
    • střední účetní jednotky;
    • malé účetní jednotky.

    Pro malé účetní jednotky je však účetní audit povinný jen v případě, že jsou akciovými společnostmi nebo svěřenskými fondy. A zároveň k rozvahovému dni účetního období, kterého se závěrka týká, a účetního období bezprostředně předcházejícího, překročily nebo již dosáhly alespoň jedné z těchto hodnot:

    • aktiva celkem – 40 000 000 Kč,
    • čistý roční obrat – 80 000 000 Kč,
    • průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období – 50.

    Pro ostatní malé účetní jednotky je audit povinný, pokud překročily nebo dosáhly alespoň dvou z uvedených hodnot.

    Přesně podmínky, kdy je účetní audit povinný, definuje zákon o účetnictví.

    Kategorie účetních jednotek podle jejich velikosti
    kategorie účetní jednotky celková aktiva celkový roční obrat průměrný počet zaměstnanců
    mikro do 9 milionů Kč do 18 milionů Kč do 10
    malá do 100 milionů Kč do 200 milionů Kč do 50
    střední do 500 milionů Kč do 1 miliardy Kč do 250
    velká nad 500 milionů Kč nad 1 miliardu Kč nad 250

    Jak probíhá účetní audit?

    Účetní audit můžeme rozdělit do tří fází podle toho, jak auditor postupuje.

    • V první fázi studuje finanční dokumenty a záznamy společnosti a ověřuje jejich správnost a úplnost.
    • Ve druhé fázi se soustředí na vnitřní kontrolní systémy a postupy a posuzuje, jak účinně mohou předcházet chybám a podvodům.
    • Ve třetí fázi auditor předá účetní jednotce své závěry a doporučení.

    Cena účetního auditu

    Cena účetního auditu závisí na velikosti účetní jednotky i na zvoleném auditorovi. Může se pohybovat od pár desítek až po několik stovek tisíc korun.

    Obecně platí, že čím větší je vaše účetní jednotka, tím více dokumentů bude třeba prověřit – a tím bude audit dražší.

    Zpravidla se dá také říct, že u samostatných auditorů se setkáte s nižší cenou než u velkých firem. Auditorské společnosti však obvykle garantují opravdu důkladnou kontrolu a dobré renomé v očích veřejnosti.

    Vyzkoušejte si zdarma účetní program Money S3
    S ním můžete snadno vést účetnictví, daňovou evidenci, vystavovat faktury a evidovat sklad pro kamenný i online prodej.
    Money S3

    Jak se na účetní audit připravit?

    Pro hladký průběh účetního auditu je třeba s auditorem vše dobře naplánovat. Na začátku spolupráce si totiž musí připravit plán auditu a harmonogram prací sladit s harmonogramem účetní závěrky.

    Následně auditora seznámíte s:

    • činností vaší firmy,
    • účetním systémem,
    • vnitřními kontrolami
    • a dalšími potřebnými informacemi.

    A také mu předáte všechny potřebné podklady – zejména účetní závěrku.

    Nejlepší bývá předat auditorovi závěrku ještě podpisem ze strany statutárního orgánu. Díky tomu můžete případné nesrovnalosti včas opravit.

    S povinností sestavit účetní audit je spojená povinnost přichystat výroční zprávu. Také tu musíte předat auditorovi k ověření.

    Navíc auditor potřebuje dokumenty, které mu umožní co nejlépe poznat společnost a její činnost. Jsou to zejména:

    • společenská smlouva nebo stanovy (podle právní formy účetní jednotky);
    • vnitřní směrnice společnosti;
    • inventarizační zápisy;
    • informace o počítačovém vybavení a používaném softwaru – auditorovi umožní lépe porozumět účetnímu systému, který ve firmě používáte;
    • výpis z obchodního rejstříku;
    • zápis z valných hromad konaných v průběhu kontrolovaného účetního období;
    • výpisy listu vlastnictví z katastru nemovitostí, které se týkají nemovitostí vykazovaných v účetní závěrce;
    • důležité smlouvy týkající se hospodaření společnosti – například kupní či úvěrové;
    • daňová registrace;
    • daňová přiznání;
    • výsledky daňových kontrol (pokud v daném účetním období ve firmy proběhly);
    • prohlášení vedení společnosti.
    Aby účetní audit proběhl hladce, připravte auditorovi dokumenty, které mu dají informace o fungování a hospodaření společnosti.
    Aby účetní audit proběhl hladce, připravte auditorovi dokumenty, které mu dají informace o fungování a hospodaření společnosti.

    Jak reagovat na výsledky auditu?

    Sestavením auditu účetní závěrky celý proces zdaleka nekončí. Pokud auditor odhalí nějaké nedostatky či pochybení, musíte je odstranit. A zároveň přijmout opatření, která vám umožní podobným chybám předcházet.

    Z auditu mohou také vyplynout návrhy na zlepšení firemních procesů. Zpravidla se vám vyplatí je prostudovat a zvážit jejich realizaci. Dokáží totiž činnost firmy znatelně zefektivnit.

    Díky účetnímu programu Money S3 snadno připravíte účetní závěrku a nachystáte se na audit. Navíc si ho vyzkoušíte zdarma. Program ve verzi Start můžete používat po neomezeně dlouhou dobu, limitováni jste pouze počtem vystavených dokladů.


    Zdroje / reference:

    Byly informace v článku užitečné?

    Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.

    Ano
    Ne
    Vyzkoušejte si účetní program Money S3

    Vyzkoušejte si účetní program
    Money S3

    Zdarma a se všemi funkcemi

    Aktuální webináře
    Sociální a zdravotní pojištění u zaměstnanců na DPP a DPČ 2024
    18. 07. 2024
    Letní kurz daní a účetnictví - vybrané účetní problémy
    30. 08. 2024
    Dlouhodobý majetek v účetnictví a dani z příjmů
    záznam
    Všechny webináře
    Zavřít reklamu
    Novinky a špeky v účetnictví