Dotace na různé účely jsou běžnou součástí světa podnikání, v účetní legislativě jim však není věnováno mnoho pozornosti. Dovíme se pouze, co je považováno za dotaci, a základní pravidla jejich účtování.
Za dotaci se považuje:
Přičemž je potřeba pamatovat na následující:
Příklad
Popis | MD | D |
Závazné rozhodnutí o poskytnutí dotace | 378 | 346 |
Připsání dotace na bankovní účet | 221 | 378 |
Použití dotace na pořízení dl. hmotného majetku | 346 | 042 |
Podrobné informace najdeme v § 25 vyhlášky 500/2002 Sb., v § 47 odst. 6 a 7 vyhlášky 500/2002 Sb., Českých účetních standardech č. 013 (bod 6.3. a 6.7.) a č. 017 bod 3.7.
Jelikož účetní legislativa neposkytuje odpověď na to, jak účtovat dotace ve složitějších situacích, které běžná praxe přináší, vydala k této problematice Národní účetní rada čtyři interpretace:
Je však potřeba připomenout, že interpretace Národní účetní rady nejsou právně závazné, jsou pouze názorem odborníků. V tomto příspěvku se zaměříme na I-14, ostatním interpretacím se budeme věnovat v následujícím příspěvku.
Interpretace potvrzuje, že při účtování nároku na dotaci je potřeba pamatovat na akruální princip (účtovat výnosy z titulu poskytnuté dotace do stejného období jako náklady, na jejichž pokrytí byla poskytnuta), ale zároveň zdůrazňuje i princip opatrnosti (není možné o dotaci účtovat dříve, než existuje nepochybný nárok na její poskytnutí). Tyto dva principy se v praxi mohou dostat do rozporu, v tom případě je potřeba přednostně dodržet princip opatrnosti.
V okamžiku vzniku nepochybného nároku na přijetí dotace vykáže účetní jednotka pohledávku za poskytovatelem dotace. Pokud by následně (z dříve nepředvídatelných důvodů) došlo ke změně spočívající v tom, že dotace nebude poskytnuta nebo bude poskytnuta v nižší částce, pak účetní jednotka upraví účtování o dotaci v období, ve kterém se tato změna stala jistou. Taková operace se považuje za nový účetní případ, a neprojevuje se retrospektivně (její dopad je vykázán ve výsledku hospodaření toho období, kdy ke zjištění změny ve výši dotace došlo).
Pokud účetní jednotka nesplní nebo poruší podmínky poskytnutí dotace takovým způsobem, že jí vznikne povinnost zcela nebo částečně dotaci vrátit, pak vykáže k datu, kdy vznik této povinnosti zjistila, závazek v odpovídající výši. Taková operace se považuje za nový účetní případ, a neprojevuje se retrospektivně (její dopad je vykázán ve výsledku hospodaření toho období, kdy ke zjištění takové skutečnosti došlo).
Pokud byla dotace zaúčtována jako položka snižující pořizovací cenu dlouhodobého majetku, pak se změna původní výše dotace (ať již v důsledku změny odhadu výše dotace nebo v důsledku povinnosti dotaci částečně nebo zcela vrátit) projeví také úpravou výše pořizovací ceny tohoto majetku, a to v účetním období, ve kterém ke změně došlo.
Pokud byla dotace zaúčtována jako ostatní provozní výnos, pak se změna původní výše dotace (ať již v důsledku změny odhadu výše dotace nebo v důsledku povinnosti dotaci částečně nebo zcela vrátit) zjištěná ve stejném období, kdy byla dotace do výnosů zaúčtovaná, projeví snížením těchto výnosů. Pokud ke zjištění dojde až v některém z následujících období, bude snížení dotace zúčtováno jako ostatní provozní náklad.
Jestliže mezi okamžikem vykázání pohledávky z titulu nároku na přijetí dotace a okamžikem jejího skutečného finančního vypořádání nastane rozvahový den, pak účetní jednotka popíše v příloze okolnosti poskytnutí dotace, zejména poskytovatele dotace, její účel, výši, riziko nesplnění dotačních podmínek atd.
Pokud se zúčtováním dotace sníží pořizovací cena majetku pod limit stanovený účetní jednotkou pro zařazení věci do dlouhodobého majetku, rozhodne účetní jednotka s přihlédnutím k principu významnosti o:
Pokud by byla dotace vyšší než pořizovací cena dlouhodobého majetku, je zúčtována do ostatních provozních výnosů.
Dotace na provozní náklady nemají vliv na ocenění výrobků ani nedokončené výroby, které jsou výsledkem dotované provozní činnosti.
Jestliže dojde k vynaložení nákladů v účetním období, které předchází období, ve kterém vznikne nárok na dotaci, pak se tyto náklady časově nerozlišují.
Jestliže dojde k vynaložení nákladů v účetním období, ve kterém vznikne nárok na dotaci, přičemž výroba není v tomto období dokončena, je nedokončená výroba oceněna a zachycena na účtech zásob bez vlivu dotace. Přijatá dotace je však časově rozlišena do období ukončení účetního případu.
Jestliže byla dotace poskytnuta na pořízení zásob, které mají být následně převedeny do dlouhodobého majetku (například mladá zvířata do základního stáda), aniž by jejich převod ovlivnil výsledek hospodaření, je přijatá dotace zachycena jako závazek a následně, ve věcné a časové souvislosti s aktivací, zúčtována jako snížení pořizovací ceny dlouhodobého majetku.
Pokud je účetní jednotka povinna vrátit dotaci v částce, která se liší od její dosud nerozpuštěné částky na účtech časového rozlišení (případně od částky, o kterou byla původně snížena pořizovací cena aktiva), je tento rozdíl považován za náklad, resp. výnos období, ve kterém došlo ke skutečnostem, na základě kterých bylo rozhodnuto o povinnosti vrátit dotaci.
Pokud by bylo účetní jednotce riziko vrácení dotace známo již v účetním období, které předchází období, ve kterém nabylo rozhodnutí o (částečném) vrácení dotace právní moci, je třeba vytvořit rezervu v odpovídající výši.
Příspěvky poskytované Úřady práce dle zákona č. 435/2004 Sb. vznikají na základě dohody, ve které je vyjádřen závazek Úřadu práce, a proto při splnění dohodnutých podmínek musí být účtováno o pohledávce do období vzniku nákladů, které jsou dotovány.
V případě, že dotace byla přiznána nebo poskytnuta v cizí měně, pohledávka na poskytnutí dotace je přepočtena kursem ČNB platným pro účetní jednotku v den uskutečnění účetního případu. Při přepočtu nákladů vynaložených na dotační tituly v cizích měnách se postupuje v účetnictví standardním způsobem stanoveným vyhláškou a Českými účetními standardy, a to i tehdy, když metodika přepočtu těchto nákladů pro účely jejich vykázání na dotovaný titul stanoví jiný postup. Další informace k dotacím v cizí měně jsou uvedeny v Interpretaci I-22, kterou se bude zabývat v dalším příspěvku.
O dataci účtujeme až v okamžiku, kdy nám na ni vznikne nezpochybnitelný právní nárok. Dotace na úhradu nákladů se účtují ve většině případů do výnosů, dotace na dlouhodobý majetek snižují jeho pořizovací cenu. To jsou základní informace, které zjistíme z účetní legislativy. Složitější situace jsou řešeny pouze v interpretacích Národní účetní rady.
Účtování dlouhodobého dluhopisu s kupónem Účtování dlouhodobého dluhopisu z pohledu dlužníka Emise dluhopisu se zaúčtuje,…
Obsah důležitější než forma Nový zákon o účetnictví klade větší důraz na obsah účetních operací…
Důležité informace na úvod V první řadě upozorňujeme, že verze 25.000 je dostupná pouze pro…
Money Možnosti a nastavení Jsou k dispozici Připravené seznamy potřebné pro založení roku 2025. V…
Účtová třída 0 Účtování finančního leasingu Finanční leasing představuje jednu z forem pořízení dlouhodobého hmotného majetku.…
V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy