Je to vlastně marketingová taktika, prostřednictvím níž motivujeme naše zákazníky, aby nakupovali výrobky od naší společnosti. Proto jim nabízíme určité výhody a odměny, které závisí na hodnotě a četnosti nakoupených výrobků. Podstatou věrnostního programu je tedy uskutečnění alespoň prvního nákupu zákazníkem. Každý věrností program přiznává zákazníkovi nárok na určitou výhodu nebo odměnu a to buď formou věrnostních kreditů nebo různých slevových kuponů. Většinou jsou tyto věrnostní programy časově ohraničeny a po ukončení „marketingové akce“ je vyhodnocován jejich ekonomický efekt.
Každý věrnostní zákaznický program má jasně vymezené podmínky pro získání odměn nebo výhod. Tyto podmínky umožňují společnosti odhadnout hodnotu odměn, které budou v budoucnu poskytnuty zákazníkům. Věrnostní program může mít významný ekonomický dopad na společnost. Vede k věrnosti zákazníků a zvýšení hodnoty opakovaných nákupů.
Protože v českých účetních standardech není jednoznačně stanoven postup, jak transakce týkající se věrnostního programu zachytit v účetnictví, vydala 19.6.2020 Národní účetní rada Interpretaci I-41 Zákaznické věrnostní programy, ve které definovala metodiku správného zachycení zákaznických věrnostních programech v účetnictví.
V interpretaci I-41 jsou popsány tři možné varianty účtování věrnostních programů a u každého z nich je uvedeno stanovisko Národní účetní rady. Je to obecný názor Národní účetní rady, který není právně závazný, ale slouží účetním jednotkám jako metodický zdroj informací.
Cílem je, aby výnos z věrnostních programů byl vykázán ve výsledovce v účetním období, kdy účetní jednotka splní své závazky a dodá odměny zákazníkům z titulu využitých věrnostních programů.
Účetní jednotka většinou provozuje věrnostní program ve vlastní režii. Někdy je však poskytování odměn z věrnostního programu realizováno třetí stranou. I tento způsob účtování věrnostních odměn popisuje Interpretace I-41. V tomto případě vykáže účetní jednotka výnos z věrnostních programů v čisté hodnotě tj. ve výši rozdílu mezi tržbou přiřazenou věrnostním kreditům a hodnotě závazku vůči třetí straně za poskytnutí odměn.
Pokud je z věrnostních programů očekávána ztráta, je tato dle Interpretace I-41 vykázána okamžitě ve výsledku hospodaření.
Shrnutí:
Výnosové řešení je v souladu s § 3, odst. 1 zákona č. 563/1991 Sb. o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, splňuje podmínku věcné a časové souvislosti nákladů a výnosů tím, že odkládá zaúčtování výnosů vztahující se k věrnostnímu programu do období, kdy dojde ke skutečné realizaci výnosů. Zároveň splňuje i zásadu opatrnosti dle § 25 odst. 3. zákona č. 563/1991 Sb. o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, kdy „Účetní jednotky při oceňování ke konci rozvahového dne zahrnují jen zisky, které byly k rozvahovému dni dosaženy….“. Při použití výnosového účtování dochází k správnému časovému vykázání výnosů. Porovnáním nákladového a výnosového řešení zákaznického věrnostního programu docházíme k závěru, že u nákladového účtování tvorba a čerpání rezervy ovlivňuje pouze účetní výsledek hospodaření, nikoli základ daně z příjmu. Výnosový způsob účtování ovlivní účetní hospodářský výsledek a ve stejné výši vstupuje i do základu daně z příjmu.
Náklady v provozní oblasti Účtová skupina 50 – Spotřebované nákupy 501 – Spotřeba materiálu Na tento…
Účtová skupina 55 – Odpisy, rezervy, komplexní náklady příštích období a opravné položky v provozní činnosti…
Druhové členění nákladů Hovoříme-li o druhovém členění nákladů, resp. členění nákladů dle druhu, jedná se…
Souvztažnosti účtů – účtová osnova, účtové třídy a skupiny Souvztažnost účtů, respektive účetního zápisu znamená…
Ukončení podpory aktualizací pro vybrané operační programy Jak jsme již informovali v předchozích měsících, nová…
Režie Mzdy Na kartě Režie / Zaměstnanci / Tisk a export je nové tlačítko Úřad…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy