Jednoduše řečeno můžeme říci, že fond kulturních a sociálních potřeb (dále jen „FKSP“) je principiálně určen k zabezpečení kulturních a sociálních potřeb zaměstnanců a jejich rodinných příslušníků, přičemž je fond založen na principu solidarity. Jaký je ovšem pohled zákona? Definování FKSP není jednoznačné, neboť je rozhodují organizace, která fond zřizuje. V první ze dvou variant je zákon č. 218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), který je směrodatný ve chvíli jedná-li se o organizační složky státu či státní příspěvkové organizace. Druhým zákonem je pak zákon č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů a to, v případě jedná-li se o příspěvkové organizace zřizované krajem a obcemi.
Společným jmenovatelem je vyhláška ministerstva financí č. 114/2002 Sb. o fondu kulturních a sociálních potřeb. Tato zahrnuje státní podniky, organizační složky státu, státní příspěvkové organice a příspěvkové organizace zřízené územními samosprávními celky. Nicméně vyhláška je právě podřízena normami vyšší právní síly, tedy zákony výše uvedenými.
Definice vzniku, plnění a čerpání najdeme v zákoně č. 218/2002 Sb. v § 60 a v zákoně č. 250/2002 Sb. v § 33. Oba zákony stanovují pravidla a normy pro jejich vytvoření, čerpání a užití obdobě, nicméně je zde patrný právě druh organizace tvořící FKSP.
Zákon 218/2002 SB. v § 60 hovoří, že je FKSP tvořen základním přídělem z rozpočtu organizační složky státu z ročního objemu nákladů zúčtovaných platů (mezd), náhrad a odměn. Zahrnují rovněž ostatní plnění za práci vykonávanou v rámci odborného výcviku na produktivních činnostech žákům učilišť a na stipendia zaměstnancům na studijních pobytech.
Dle § 33 zákona č. 250/2002 Sb., je FKSP tvořen základním přídělem na vrub nákladů příspěvkové organizace z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy (mzdy) a náhrady platů (mezd), odměny za pracovní pohotovost, na odměny a ostatní plnění za vykonávanou práci.
Společným prvkem spojující oba uvedené zákony je naplňování FKPS a to, z roční plánované výše v souladu s jeho schváleným rozpočtem. Vyúčtování skutečného základního přídělu se provede v rámci účetní závěrky. Stejně tak společným jmenovatelem je důvod tvoření, tedy zabezpečování kulturních, sociálních a dalších potřeb zaměstnanců v pracovním poměru k zaměstnavateli. Nicméně další uživatelé FKSP se liší dle příslušného zákona.
Zatímco § 60 zákona č. 218/2002 Sb. dále zahrnuje státní zaměstnance podle zákona o státní službě, příslušníky ve služebním poměru, soudce, žáky středních odborných učilišť a učilišť, seniory, kteří při prvém odchodu do starobního důchodu nebo invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně pracovali u zaměstnavatele, případně rodinné příslušníky zaměstnanců a jiné právnické nebo fyzické osoby.
Zákon č. 250/2002 Sb. dle odst. 3 § 33 hovoří, že Fond kulturních a sociálních potřeb je tvořen k zabezpečování kulturních, sociálních a dalších potřeb a je určen zaměstnancům v pracovním poměru k příspěvkové organizaci, žákům středních odborných učilišť a učilišť, interním vědeckým aspirantům, důchodcům, kteří při prvém odchodu do starobního důchodu nebo invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně pracovali u příspěvkové organizace, případně rodinným příslušníkům zaměstnanců a jiným fyzickým nebo i právnickým osobám.
Zmíněná vyhláška upravuje výši tvorby FKSP, další příjmy a hospodaření s fondem ve státním podniku, v organizačních složkách státu a ve státních příspěvkových organizacích a příspěvkových organizacích zřízených územními samosprávnými celky (dále jen „příspěvková organizace“).
Vyhláška stanovuje základní příděl, kterým je samotný fond tvořen ve výši 2 % ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy (mzdy), náhrady a odměny v případě příspěvkových organizací a organizačních složek státu. Státní podnik kromě 2 % ročního objemu mzdových nákladů může do fondu vložit další příděly, které jsou tvořeny ziskem. Státní podnik zároveň může dle § 19 zákona o státním podniku vytvořit fond i v nižší výši, než jsou zmíněná 2 %. Příspěvkové organizace využívají také příjmy z pronájmu na jejichž provoz příspěvková organizace přispívá z fondu. Mezi další příjmy je možné zařadit náhradu škod, pojistná plnění pojišťovny vztahující se k majetku pořízenému z fondu, peněžní a jiné dary určení do fondu.
Rozpočet fondu a způsob jeho čerpání sestavují organizační složky státu, státní podniky a příspěvkové organizace. Čerpání fondu podléhá v souladu se schváleným rozpočtem, přičemž je možno čerpat pouze na výdaje dle § 4–14 a.
Příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými celky ukládají prostředky fondu na samostatný bankovní účet bank. Organizační složky státu a státní příspěvkové organizace ukládají prostředky fondu v České národní bance na účtech podřízených státní pokladně. Transfery peněžních prostředků na zálohy je možné realizovat nejpozději do konce měsíce následujícího po měsíci, v němž k tvorbě fondu došlo.
Dle § 3 vyhlášky organizační složka státu, státní podnik a příspěvková organizace může přispívat pouze na plnění a činnosti, které organizuje nebo spoluorganizuje nebo pořídí od jiné organizační složky státu nebo právnické anebo fyzické osoby. Zaměstnancům v pracovním poměru, státním zaměstnancům podle zákona o státní službě, příslušníkům ve služebním poměru, soudcům a důchodcům, kteří při prvním přiznání starobního nebo invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně pracovali u organizační složky státu, státního podniku nebo příspěvkové organizace a jejich manželům, manželkám, partnerům, partnerkám, druhům, družkám a nezaopatřeným dětem včetně dětí svěřených do pěstounské nebo poručnické péče a dětí svěřených soudem do péče zaměstnance se poskytne plnění nebo činnost podle věty první za cenu sníženou o příspěvek z fondu.
Příspěvek může dle vyhlášky, není-li stanovena jeho výše, plně pokrýt dané náklady. Zároveň veškerá plnění z fondu, s výjimkou peněžitého příspěvku na stravování, sociálních výpomocí, sociálních zápůjček a darů, jsou zaměstnancům poskytována nepeněžní formou. Prostředky mohou být čerpány zaměstnanci v několika v rovině:
Dále mohou být finanční prostředky fondu využity jako: příspěvek na použití zařízení péče o děti, hmotný majetek kulturního či sociálního charakteru, forma příspěvku na dopravu, zápůjčky na bytové účely, stravování, rekreace, sociální výpomoci a zápůjčky, soukromé životní pojištění či zaměstnanecké dary.
Fondy umožňují široké spektrum využití finančních prostředků tvořící benefity zaměstnanců a jejich rodinných příslušníků. Výše čerpání ani způsob čerpání ovšem není nárokový, přičemž mohou být finanční prostředky použity výhradně na plnění dle stanovené vyhlášky.
Vymezení dluhových cenných papírů Dluhový cenný papír představuje úvěrový vztah, v němž se dlužník (emitent) zavazuje…
Výhodou je, že účetním se můžete stát kdykoliv. Existuje totiž řada kurzů, které vám s…
Co je jednoduché účetnictví Jednoduché účetnictví výrazně snižuje vaše povinnosti v porovnání s běžným (dříve…
Na úvod upozorňujeme, že verze 24.950 je poslední aktualizace, kterou si mohou stáhnout uživatelé s…
Money Možnosti a nastavení Money S3 je možné propojit s libovolným poštovním serverem přes SMTP protokol…
Zodpovězené dotazy z 31.10. Dobrý den, prosím o radu, jak lze v účetním deníku řadit…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy