Mzdy a personalistika/Firemní mateřská škola jako nepeněžní benefit
Objevte i vy
nová online
školení
Vybrat školení

Firemní mateřská škola jako nepeněžní benefit

Firemní mateřská škola jako nepeněžní benefit
Monika Doleželová
Dnes
Doba čtení8 minut čtení
Líbilo se0
Firemní mateřská škola jako nepeněžní benefit

Obsah

    Zaměstnavatelé hojně využívají pro své zaměstnance různé formy benefitů. Jedním z nich je také úhrada školkovného za děti zaměstnanců. Jak se zdaňuje či nezdaňuje u zaměstnance tento benefit?

    Školkovné pro děti zaměstnanců

    Zákonem č. 163/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, byl mimo jiné s účinností od 1.7.2024 novelizován zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále jen „ZDP“).

    V § 6 ZDP se na konci odstavce 3 doplňuje nové písmeno c).

    Zdanitelným příjmem zaměstnance se tak nově rozumí rovněž částka, o kterou je úhrada zaměstnance zaměstnavateli za poskytnuté plnění nižší, než je cena obvyklá (stanovená podle § 6 odstavce 17 ZDP) v případě použití zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona. U zaměstnance je ročně osvobozena pouze částka rovnající se polovině průměrné mzdy (viz § 6 odst. 9 písm. d) bod 2). Pro rok 2024 činí polovina průměrné mzdy částku 21 983,50 Kč. Pokud benefity uvedené v § 6 odst. 9 písm. d) ZDP přesáhnout tento limit, podléhá jejich hodnota dani z příjmů ze závislé činnosti a pojistným odvodům.

    Jak ale tento benefit ocenit? Na tuto otázku najdeme odpověď v novém odstavci 17 (§ 6 ZDP), který definuje ocenění tohoto nepeněžního příjmu (částka, kterou zaměstnanec sám nehradí, nebo je pro něj výhodou, slevou).

    Za nepeněžní příjem zaměstnance ve formě použití zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona rodinným příslušníkem tohoto zaměstnance se ocení:

    • v místě a čase obvyklou cenou za použití mateřské školy zřízené státem, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí,
    • nebo nejvyšší měsíční úplatou za předškolní vzdělávání podle vyhlášky upravující předškolní vzdělávání,
    • a to za každý kalendářní měsíc poměrně podle doby používání tohoto zařízení rodinným příslušníkem v daném měsíci (dle skutečné docházky v daném měsíci).

    Rozhodnutí o způsobu ocenění je na zaměstnavateli.

    GFŘ vydalo dne 1. 2. 2024 k otázce oceňování poskytovaného zaměstnaneckého benefitu ve formě použití zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona Metodiku zdanění firemních školek coby nepeněžního benefitu. Tento metodický přístup se bude uplatňovat již od ledna 2024.

    Příklad: zdanění benefitu u zaměstnance

    Syn pana Nováka navštěvuje firemní školku. Rodiče hradí pouze stravné. Jaká hodnota se bude každý měsíc započítávat pro účely sledování, zda limit poloviny průměrné mzdy byl již dosažen?

    Podle stanoviska Finanční správy se má vycházet z ceny obecních školek v příslušné lokalitě. Je-li obvyklá cena obecní školky v místě a čase 1 500 Kč, do limitu pro osvobození benefitů se mu započítá 1 500 Kč. Pokud bude syn zaměstnance navštěvovat školku 12 měsíců v roce, činí celkový roční benefit 18 000 Kč. Pokud nebude mít pan Novák jiné výhody dle § 6 odst. 9 písm. d) ZDP, pak nebude dani z příjmů ani pojistným odvodům podléhat žádná částka (vešel se do ročního limitu 21 983,50 Kč). Pokud by pan Novák platil za školkovné 1 500 Kč a více, do limitu se nezapočítá nic.

    Doplňte si mezery ve mzdách a personalistice

    Přihlaste se k několikadílnému e-mailovému seriálu a získejte to nejlepší z blogu Money.cz. info

    Odesláním souhlasíte s našimi zásadami pro zpracování osobních údajů.

    Daňová uznatelnost nákladů spojených s předškolním zařízením

    Odpověď na otázku, zda se bude při provozování firemní školky jednat na straně zaměstnavatele o daňově účinný náklad nalezneme s účinností od 1. 1. 2024 v § 24 odst. 2 písm. zs) ZDP, v němž je uvedeno, že za výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů jsou považovány také výdaje v podobě:

    1. výdajů na provoz vlastního zařízení péče o děti předškolního věku nebo mateřské školy, nebo
    2. příspěvku na provoz zařízení péče o děti předškolního věku nebo mateřské školy zajišťovaný jinými subjekty pro děti vlastních zaměstnanců.

    Pokud se zaměstnavatel rozhodne využít ustanovení § 24 odst. 2 písm. zs) ZDP a uplatní výdaje na provoz vlastního zařízení nebo mateřské školy zajišťovaný jinými subjekty jako „daňový náklad“, pak se na zaměstnance nebude vztahovat výše uvedené osvobození od daně dle § 6 odst. 9 písm. d) bod 2 ZDP.

    Pokud se zaměstnavatel rozhodne vykázat tyto výdaje jako „nedaňový náklad“, pak bude možné u zaměstnance aplikovat do ročního limitu 21 983,50 Kč osvobození od daně v souladu s § 6 odst. 9 písm. d) bod 2 ZDP.

    Jaké jsou tedy varianty:

    1. daňový náklad + u zaměstnance nebude osvobozeno vůbec nic,
    2. nedaňový náklad + u zaměstnance bude plnění osvobozeno do limitu dle § 6 odst. 9 písm. d) 2 ZDP,
    3. kombinace nedaňový náklad + osvobozený příjem u zaměstnance do limitu a daňový náklad u nadlimitní (neosvobozené) částky u zaměstnance

    Příklad 1: výdaje na provoz školky jako náklad zaměstnavatele

    Syn pana Nováka navštěvuje firemní školku. Rodiče hradí pouze stravné. Výdaje na provoz mateřské školy uplatňuje zaměstnavatel do svých daňových nákladů.

    Pokud zaměstnavatel uplatní výdaje na provoz mateřské školy jako „daňový náklad“ (výdaj), pak nelze u pana Nováka uplatnit osvobození podle § 6 odst. 9 písm. d) bod 2 ZDP. Nepeněžní příjem zaměstnance se ocení ve smyslu § 6 odst. 17 ZDP, například ve výši 1 500 Kč měsíčně, a tato hodnota bude u zaměstnance podléhat zdanění, a to, jak daní z příjmů, tak pojistným odvodům (částka 1 500 Kč bude každý měsíc zahrnuta do vyměřovacího základu pro stanovení pojistného na zdravotní a sociální pojištění).

    Příklad 2: zvýhodněné školkovné pro zaměstnance

    Dcera paní Kopečkové navštěvuje firemní školku, zaměstnankyně platí za pobyt dítěte (bez stravy) sníženou částku ve výši 300 Kč. Cizí děti platí měsíčně 1 300 Kč, což odpovídá ceně, za kterou je poskytována „obecní mateřská škola“ v dané lokalitě.

    Pokud zaměstnavatel postupuje dle § 24 odst. 2 písm. zs) ZDP a výdaje na provoz mateřské školy uplatní jako „daňové náklady“ (výdaje), pak se na zaměstnance nebude vztahovat osvobození od daně dle § 6 odst. 9 písm. d) bod 2 ZDP. Nepeněžní příjem zaměstnance ve výši rozdílu mezi úplatou za pobyt dítěte v mateřské škole a cenou obvyklou, tedy ve výši 1 000 Kč měsíčně, bude podléhat u zaměstnance zdanění a pojistným odvodům.

    Příklad 3: příspěvek zaměstnavatele na školkovné

    Zaměstnavatel přispívá paní Krásné na pobyt dítěte zaměstnance v zařízení péče o děti předškolního věku provozované jiným subjektem. Částku 1 400 Kč hradí přímo školce, jedná se tak o nepeněžní plnění na straně zaměstnance.

    Pokud zaměstnavatel využije § 24 odst. 2 písm. zs) ZDP a poskytnutý příspěvek za pobyt dítěte jeho zaměstnance v zařízení péče o děti předškolního věku provozované jiným subjektem uplatní jako „daňový náklad“, pak bude nepeněžní příjem zaměstnance ve výši 1 400 Kč měsíčně podléhat u zaměstnance zdanění a pojistným odvodům.

    Pokud zaměstnavatel tento příspěvek hradil ze sociálního fondu nebo jako „nedaňový náklad“, pak by na straně zaměstnance jednalo příjem osvobozený od daně dle pravidel uvedených v § 6 odst. 9 písm. d) bod 2 ZDP.  (v roce 2024 do celkové roční výše 21 983,50 Kč). Celkově za tento benefit uhradí zaměstnavatel paní Krásné za rok 2024 celkem 16 800 Kč.

    Rozhodnutí o způsobu zdanění je tedy na zaměstnavateli.

    Vyzkoušejte si zdarma účetní program Money S3
    S ním můžete snadno vést účetnictví, daňovou evidenci, vystavovat faktury a evidovat sklad pro kamenný i online prodej.
    Money S3

    Úplata za předškolní vzdělávání 2024/2025

    Od 1. ledna 2024 dochází v souvislosti s novelou § 123 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ke změnám pravidel při stanovení úplaty v mateřských školách, školních družinách a školních klubech zřizovaných státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí. Na základě této novely bude v těchto školách a školských zařízeních nově stanovovat výši úplaty zřizovatel.

    Co se změnilo?

    • o výši školkovného ve veřejných školkách budou nově rozhodovat jejich zřizovatelé,
    • od platby budou osvobozeni rodiče a zákonní zástupci, kteří pobírají přídavek na dítě podle zákona o státní sociální podpoře (zákon č. 117/1995 Sb.),
    • nově měsíční výše školkovného nesmí přesáhnout 8 % minimální mzdy (pro rok 2024 nesmí být vyšší než 1 512 Kč za měsíc),
    • ve školních družinách a školních klubech bude činit měsíční strop 756 Kč,
    • změny platí až od školního roku 2024/2025.

    Nadále zůstává v platnosti, že dětem starším 5 let, pro které je předškolní vzdělávání povinné nebo které mají odklad povinné školní docházky, je předškolní vzdělávání poskytováno bezúplatně.

    Program Money S3 většinou poskytuje své služby pro obchody, e-shopy, služby, účetní kanceláře, a dokonce i pro neziskové organizace.

    Byly informace v článku užitečné?

    Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.

    Ano
    Ne
    Vyzkoušejte si účetní program Money S3

    Vyzkoušejte si účetní program
    Money S3

    Zdarma a se všemi funkcemi

    Objevte i vy
    nová online
    školení
    Vybrat školení
    Zavřít reklamu
    Objevte si vy nová online školení