Novela zákoníku práce vyšla ve Sbírce zákonů pod číslem 281/2023 Sb. Zákon nabyl účinnosti od 1. 10. 2023, má však dělenou účinnost a druhá významná část tak nabude účinnosti až od 1. 1. 2024. V dnešním článku se zaměříme na náhrady výdajů spojené s prací na dálku neboli při práci na „Home Office“.
Zda je práce na dálku výhodná, si musí každá strana vyhodnotit sama. Následující tabulka uvádí několik možných příkladů. Nově již nemusí zaměstnanec pracovat přímo z domova, ale například z jinak dohodnutého místa, jako je chata, dovolená u moře aj.
Výhody pro zaměstnance | Výhody pro zaměstnavatele |
lze dohodnout flexibilní pracovní dobu | nemusí zajišťovat kancelář a její vybavení k výkonu práce |
úspora na čase a výlohách na cestu do práce a zpět | možná úspora na nájmu, energiích a souvisejících poplatků |
možnost spojení práce pro firmu i domácí práce | nehradí zaměstnancům překážky v práci |
zaměstnanec si sám stanoví přestávky a dobu odpočinku | větší loajalita a motivace zaměstnanců |
Nevýhody pro zaměstnance | Nevýhody pro zaměstnavatele |
odtrhnutí od kolektivu | nemá zaměstnance k dispozici po celou pracovní dobu |
vznik možného nedorozumění v plnění pracovních úkolů | musí více hlídat plnění úkolů od zaměstnance |
vedlejší náklady při plnění úkolů, které firma nebude hradit | možné vedlejší vícenáklady při plnění úkolů |
Novelou zákoníku práce byla s účinností od 1. 10. 2023 zavedena v § 317 zákoníku práce nová důležitá podmínka, a to, že smlouva o výkonu práce na dálku musí být od 1. 10. 2023 písemná. Smlouva o výkonu práce na dálku musí být také nově vyhotovena před vlastním výkonem práce. U stávajících zaměstnanců či dohodářů má zaměstnavatel prostor douzavřít všechny potřebné písemné dohody o práci na dálku nejpozději do 1. 11. 2023.
Novelou bylo rovněž k datu 1. 10. 2023 vymezeno několik skupin zaměstnanců, kteří mají ze zákona právo požadovat, aby jim výkon práce na dálku zaměstnavatel umožnil. Jedná se o těhotnou zaměstnankyni a tzv. „pečující osoby“. Zaměstnavatel pak bude mít povinnost takovému požadavku, až na odůvodněné výjimky, vyhovět.
Jedná se o následující skupiny zaměstnanců:
Pokud o práci na dálku žádá zaměstnanec, který nespadá do žádné z výše uvedených kategorií, může samozřejmě zaměstnavatel bez obav takovou žádost odmítnout.
Přechodná ustanovení k novele zákoníku práce, bod 4:
Vzorový příklad od MPSV
Zaměstnanec má široce sjednané místo výkonu práce (Praha), přičemž dosud ve výjimečných případech vykonává práci z domova (Praha 11) na základě ústní dohody se zaměstnavatelem. Bližší postup upravuje vnitřní předpis zaměstnavatele.
Pokud zaměstnavatel zamýšlí, aby spolupráce nadále v této podobě pokračovala, musí:
Zákoník práce v § 2 uvádí, že závislá práce musí být vykonávána za mzdu, plat nebo odměnu za práci, na náklady a odpovědnost zaměstnavatele, v pracovní době na pracovišti zaměstnavatele, popřípadě na jiném dohodnutém místě.
Nový § 190a zákoníku práce v odstavci 3 uvádí, že bylo-li to písemně sjednáno nebo vnitřním předpisem stanoveno, poskytne zaměstnavatel zaměstnanci za každou započatou hodinu práce na dálku paušální částku. Pokud nebyla sjednána paušální částka, proplácí zaměstnavatel zaměstnanci skutečné prokázané výdaje. Zaměstnavatel se zaměstnancem si mohou předem písemně sjednat, že náhrady nákladů v souvislosti s výkonem práce na dálku nebo jejich část zaměstnanci nepřísluší.
Výše paušální částky náhrady nákladů při práci na dálku činí od 1. 10. 2023 částku 4,60 Kč za každou započatou hodinu práce mimo pracoviště zaměstnavatele. Jedná se o úplnou novinku v české legislativě. Její výši pro rok 2023 stanoví Vyhláška MPSV č. 299/2023 Sb.
Na poskytování této náhrady reaguje i novelizovaný § 6 zákona odst. 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, který s účinností od 1. 10. 2023 na konci textu písmene e) doplňuje, že je-li plnění poskytováno v podobě paušální částky na náhradu nákladů spojených s výkonem práce z jiného místa dohodnutého se zaměstnavatelem, než je pracoviště zaměstnavatele (Home Office), není tento příjem předmětem daně, ale jen do výše paušální částky. Postupuje se tedy obdobně jako u cestovních náhrad.
Náhrada nákladů zaměstnavatelem / za každou započatou hodinu | |
1. varianta | ve skutečně prokázané výši |
2. varianta | na základě paušálu (kalkulace) stanoveného zaměstnavatelem |
3. varianta | na základě paušálu dle Vyhlášky MPSV |
4. varianta | písemně lze sjednat i bez náhrady |
Pokud vlastníte účetní program Money S3, je nutno v rámci zpracování mezd zadat uvedené náhrady do zákonného limitu do správných kolonek, aby nedocházelo k jejich zdanění a pojistným odvodům.
Náhrady nákladů při práci na dálku u zaměstnanců na DPP a DPČ nově řeší také § 190a zákoníku práce. Dohodářům nevzniká automaticky ze zákona nárok na náhrady nákladů při výkonu práce na dálku, tak jako zaměstnancům v pracovním poměru, ale zákon připouští, že si může dohodář se zaměstnavatelem toto právo sjednat. Pokud zaměstnavatel toto právo písemně sjedná, je povinen tyto náhrady vyplácet dle smluvního ujednání.
Zaměstnanec pracuje na poloviční úvazek, má nově od 1. 10. 2023 sjednanou dohodu o práci na dálku. Jak se vypočte náhrada výdajů za běžný msíc, který má 20 pracovních dnů?
Pokud se zaměsntnaec a zaměstnavatele nedohodli jinak, lze proplácet náhrada výdajů, které vzniknou zaměstnanci v souvislosti s výkokem práce paušální částkou, která pro rok 2023 činí 4,60 Kč za každou započatou hodinu práce. Pokud zaměstnanec pracoval na dálku 20 dnů v měsíci vždy 4 hodiny, pak by paušální náhrada činila 20 x 4 x 4,60 = 368 Kč.
Zaměstnavatelé mohou poskytovat i vyšší náhrady. To neplatí pro tzv. nepodnikatelské subjekty, jako např. pro stát, samosprávy, veřejné organizace či státní a veřejné školy. Paušální částka do limitu 4,60 Kč za hodinu nebude zdaňována. Pokud by zaměstnavatel poskytl vyšší náhradu, pak částka, která překročí limit 4,60 Kč za hodinu bude předmětem zdanění daní z příjmů a také součástí vyměřovacích základů pro pojistné odvody.
V souvislosti s novelou zákoníku práce byl novelizován s účinností od 1. 10. 2023 zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce. § 13 odst. 1 a § 26 odst. 1 písm. m) nově zní:
Účtování dlouhodobého dluhopisu s kupónem Účtování dlouhodobého dluhopisu z pohledu dlužníka Emise dluhopisu se zaúčtuje,…
Obsah důležitější než forma Nový zákon o účetnictví klade větší důraz na obsah účetních operací…
Důležité informace na úvod V první řadě upozorňujeme, že verze 25.000 je dostupná pouze pro…
Money Možnosti a nastavení Jsou k dispozici Připravené seznamy potřebné pro založení roku 2025. V…
Účtová třída 0 Účtování finančního leasingu Finanční leasing představuje jednu z forem pořízení dlouhodobého hmotného majetku.…
V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy