Projekt Ministerstva práce a sociálních věcí – eNeschopenka – usnadní život zaměstnancům, lékařům i zaměstnavatelům tím, že přenese sdílení informací mezi nimi do on-line prostředí. Sněmovnou prošel na konci roku 2018 a je v mírném skluzu, ministryně Jana Maláčová ale slibuje, že udělá vše proto, aby se 1. ledna 2020 skutečně spustil.
„Datum ostrého provozu systému eNeschopenky se blíží a chceme si být jisti, že bude fungovat, jak má. Od října jej proto nasadíme do testovacího prostředí, v listopadu pak začneme napojovat lékařské softwary,“ říká o eNeschopenkách ministryně.
Základem veškeré komunikace bude ePortál České správy sociálního zabezpečení, prostřednictvím kterého se už teď můžou zaměstnavatelé on-line podívat, jestli jsou v systému evidované pracovní neschopnosti jejich zaměstnanců. Zjistí tam také, od jakého data jsou evidované a kdy byly ukončené.
K přihlášení do ePortálu potřebují zaměstnavatelé ověření identity skrze účet národní identifikační autority nebo přístupové údaje ze své datové schránky.
V praxi toho ale v ePortálu příliš nenajdete. Lékaři zde sice měli od 1. července 2019 povinně evidovat vznik i ukončení dočasné pracovní neschopnosti a orgány nemocenského pojištění zde měly zaměstnavatelům poskytovat informace o pracovní neschopnosti jejich zaměstnanců – například o místě pobytu v pracovní neschopnosti nebo o rozsahu vycházek. Ve skutečnosti však ePortál zatím zeje prázdnotou a start eNeschopenky tak budí rozpaky.
Pokud se i přesto podaří elektronickou neschopenku spustit, lékaři budou informace o pracovní neschopnosti zaměstnance zadávat přímo do webové aplikace na ePortálu. Pouze si tu vyhledají konkrétního pojištěnce, vyberou typ hlášení o průběhu pracovní neschopnosti (potvrzení o trvání, změna pobytu, změna vycházek, ukončení neschopnosti) a neschopenku odešlou.
Zaměstnavatelé tak nově nebudou od zaměstnanců přijímat žádosti o nemocenské a předávat je na ČSSZ, o to se postará aplikace. Pouze u pracovní neschopnosti delší než 14 kalendářních dnů pošle zaměstnavatel okresní správě nezbytné údaje (o výši příjmu a o způsobu výplaty mzdy), aby mohla být vypočítána a vyplacena nemocenská dávka.
Zaměstnancům nicméně nadále zůstane povinnost informovat zaměstnavatele o své pracovní neschopnosti a nepřítomnosti v zaměstnání. Pro doložení postačí předat zaměstnavateli Průkaz práce neschopného pojištěnce, který budou lékaři stále vydávat v papírové podobě.
Proces zavedení informací o vzniku pracovní neschopnosti do systému by měl od ledna 2020 vypadat zhruba takto:
Pokud zaměstnavatel navíc požádal o zasílání upozornění o dočasné pracovní neschopnosti svých zaměstnanců (prostřednictvím ePortálu ČSSZ), obdrží ho do své datové schránky. Toto upozornění bude s ohledem na ochranu osobních údajů obsahovat jen základní informace:
O podrobnější informace si zaměstnavatel bude muset požádat prostřednictvím ePortálu.
Podobným způsobem probíhá i ukončení dočasné pracovní neschopnosti. Pokud vás zajímá více příkladů využití elektronické neschopenky, všechny modelové situace najdete v tiskové zprávě Ministerstva práce a sociálních věcí.
Rok 2025: Vše, co potřebujete vědět Připravili jsme pro vás speciální stránku www.money.cz/navod/novyrok, kde najdete…
Money Money Dnes V současné době musí podnikatelé sledovat svůj obrat za období dvanácti po sobě jdoucích…
Plnou dovolenou myslíme základní nárok na dovolenou, který stanovuje zákoník práce. Zaměstnanec v soukromém sektoru má nárok…
Kdy dělat fyzickou inventuru skladu Fyzickou inventuru by měl každý podnik provádět pravidelně, alespoň jednou…
Chybné účtování o nákladech či výnosech mohlo být způsobeno tím, že v minulosti bylo účtováno v nesprávné…
Poskytnutí reklamních darů patří mezi bezúplatná plnění, jeho podstatou je převod vlastnického práva bezúplatně. Tímto…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy