Pravděpodobně už máte zkušenost, že problematika se zaměstnáváním lidí není jen černobílá. Do firmy jste přijali zaměstnance, u kterého jste se domnívali, že se nejlépe hodí pro výkon dané práce, ale jak se říká: „Do lidí a do melounů nevidíš“, takže se časem projeví, že volba daného člověka nebyla vůbec šťastná, a pro firmu bude nejlepší se s takovýmto člověkem rozloučit. Jak tedy na to?
Zkušební doba je období, v rámci něhož dochází k vzájemnému „oťukávání“ zaměstnance a zaměstnavatele. V tomto období se však může stát, že zjistíte, že Vámi vybraný zaměstnanec se na danou práci až tak nehodí, popř. že naprosto nezapadne do Vaší firmy. Není tedy nic neobvyklého, že se firma se zaměstnancem v tomto období rozloučí.
Zkušební doba je specifikována v § 35 zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce. Běžně je uváděna v rámci pracovní smlouvy, protože musí být sjednána: za prvé písemně a za druhé nejpozději v den nástupu do práce. Zkušební doba nesmí být sjednána delší, než je polovina sjednané doby trvání pracovního poměru (v případě smlouvy na dobu určitou) a zároveň nesmí být delší než 3 měsíce po sobě jdoucí ode dne vzniku pracovního poměru, resp. 6 měsíců po sobě jdoucích ode dne vzniku pracovního poměru u vedoucího zaměstnance. Zkušební dobu nemůžete nijak opakovat ani prodlužovat (vyjma celodenních překážek v práci a celodenní čerpané dovolené).
TIP: Na čerpání dovolené během zkušební doby se můžete zeptat odborníka na pracovní právo pod článkem o nároku na dovolenou a čerpání dovolené podle zákoníku práce na Pracomat.cz.
Ve zkušební době můžete zaměstnanci „vypovědět“ smlouvu bez udání důvodu. Není zde žádná výpovědní lhůta, kterou byste museli dodržet, a nevzniká Vám ani povinnost vyplatit zaměstnanci odstupné. „Výpověď“ musí být zaměstnanci doručena do konce zkušební doby. Pracovní poměr končí dnem jejího doručení. Pokud byste však ve „výpovědi“ uvedli konkrétní datum ukončení pracovního poměru a dokument by byl druhé straně doručen ještě před zmíněným datem, pracovní poměr skončí k tomuto datu. Jestliže by však byla „výpověď“ doručena až po tomto datu, pracovní poměr končí doručením.
A pozor! „Výpověď“ musí mít vždy písemnou formu, jinak je neplatná.
Proč uvádíme slovo výpověď v uvozovkách? Dokument byste rozhodně neměli nazývat „Výpověď ve zkušební době“, ale správně „Ukončení pracovního poměru ve zkušební době“. Pojem „výpověď ve zkušební době“ totiž zákoník práce nezná.
Pro vedení pracovních poměrů je vhodný modul Mzdy a personalistika v účetním systému Money S3.
Pokud zaměstnanec ve zkušební době onemocní, je chráněn před „výpovědí“ pouze prvních 14 dní nemoci. Pokud byste totiž zaměstnanci v této lhůtě dali „výpověď“, bude neplatná. „Výpověď“ tedy můžete dát až 15. den, kdy je zaměstnanec na nemocenské. Pokud je zaměstnanec nemocen kratší dobu než 2 týdny, zkušební doba se o dny strávené na nemocenské prodlužuje, takže i Vy máte prodloužený prostor na ukončení pracovního poměru ve zkušební době.
Dávejte si však pozor na možnost, kdy lékař může zaměstnance uznat práce neschopným až 3 dny zpět!
Zaměstnavatel se může se svým zaměstnancem dohodnout na rozvázání pracovního poměru tzv. dohodou. Tuto možnost upravuje § 49 zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce. Pracovní poměr v tomto případě končí sjednaným dnem. Dohoda o rozvázání pracovního poměru musí mít opět písemnou podobu.
Odstupné náleží zaměstnanci při skončení pracovního poměru dohodou pouze v případě, že je to v dohodě jednoznačně uvedeno, popř. je v dohodě uveden důvod ukončení pracovního poměru z organizačních nebo zdravotních důvodů. U zdravotních důvodů jde konkrétně o případ, kdy zaměstnanec nesmí (podle lékařského posudku vydaného zařízením závodní preventivní péče nebo rozhodnutím úřadu, který posudek přezkoumává) dále konat dosavadní práci pro pracovní úraz, onemocnění nemocí z povolání nebo pro ohrožení touto nemocí, anebo dosáhl-li na pracovišti určeném rozhodnutím příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví nejvyšší přípustné expozice. V ostatních případech je zaměstnanec bez nároku na odstupné.
Minimální výše odstupného je obecně ošetřena § 67 zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce, může však být řešena i vnitřní směrnicí nebo individuální dohodou.
Stávající pracovněprávní legislativa bohužel pohlíží na zaměstnance jako na „slabší“ článek, který potřebuje zvláštní zákonnou ochranu. Proto jako zaměstnavatel nemůžete pracovníka vyhodit jen na základě své libovůle, ale musíte k tomu mít i zákonný důvod, který je uveden v § 52 zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce. Ve zkratce se jedná o tyto důvody:
Výpověď musí být písemná a musí být doručena druhému účastníkovi, jinak je neplatná. Pracovní poměr pak končí uplynutím výpovědní doby (min. 2 měsíce), která začíná prvním dnem následujícího kalendářního měsíce.
Minimální výše odstupného v tomto případě je uvedena § 67 zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce, výše odstupného však může být řešena i vnitřní směrnicí.
V životě se vyskytují i situace, kdy zaměstnavatel nesmí dát zaměstnanci výpověď, protože se nachází v tzv. ochranné době (viz § 53 zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce). Jedná se například o zaměstnance v pracovní neschopnosti, během těhotenství, mateřské a rodičovské dovolené nebo během jeho uvolnění pro výkon veřejné funkce. Zaměstnancům v ochranné době může zaměstnavatel dát výpověď pouze ve výjimečných případech, jako je třeba zrušení nebo přemístění zaměstnavatele.
Okamžité zrušení pracovního poměru může nastat vždy jen v případech stanovených zákonem (a to ať už ze strany zaměstnavatele či zaměstnance).
Zaměstnavatel může okamžitě rozvázat pracovní poměr v případě:
V těchto uvedených případech zaměstnavatel zaměstnanci odstupné nevyplácí. Současně platí ustanovení, že zaměstnavatel nesmí okamžitě zrušit pracovní poměr s těhotnou zaměstnankyní, zaměstnankyní na mateřské dovolené ani zaměstnancem nebo zaměstnankyní, kteří čerpají rodičovskou dovolenou.
Při okamžitém zrušení pracovního poměru musíte skutkově vymezit jeho důvod tak, aby jej nebylo možno zaměnit s jiným. Uvedený důvod nesmí být dodatečně měněn. Okamžité zrušení pracovního poměru musí být písemné, jinak se k němu nepřihlíží.
§ 61 zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce jednoznačně stanovuje, že výpověď nebo okamžité zrušení pracovního poměru je zaměstnavatel povinen předem projednat s odborovou organizací, pokud u něj působí.
Ještě vyšší obezřetnosti je pak třeba dbát při propouštění člena orgánu odborové organizace. Chcete-li vyhodit člena orgánu odborové organizace, který u Vás působí, v době jeho funkčního období a v době 1 roku po jeho skončení, je k výpovědi nebo k okamžitému zrušení pracovního poměru Vaší povinností požádat odborovou organizaci o předchozí souhlas. Za předchozí souhlas se považuje též, jestliže odborová organizace písemně neodmítla udělit zaměstnavateli souhlas v době do 15 dnů ode dne, kdy o něj byla požádána. Pokud však odborová organizace udělení souhlasu odmítne, jsou výpověď nebo okamžité zrušení pracovního poměru z tohoto důvodu neplatné.
Přestože to na první pohled vypadá, že se takového zaměstnance nelze zbavit, nabízí se cesta soudního řešení, kdy jsou-li ostatní podmínky výpovědi nebo okamžitého zrušení splněny a soud ve sporu podle § 72 shledá, že na zaměstnavateli nelze spravedlivě požadovat, aby zaměstnance nadále zaměstnával, jsou výpověď nebo okamžité zrušení pracovního poměru platné.
Pracovní poměr zaměstnance ukončíte (nebo jinak upravíte) i v účetním programu Money S3. Konkrétně v modulu Mzdy a personalistika.
V něm založíte každému zaměstnanci vlastní kartu, ve které pracujete s potřebnými údaji. Na kartách zaměstnanců uvádíte mimo jiné:
Důležitou součástí karty zaměstnance je záložka Pracovní poměry. Právě v ní zadáváte údaje související s druhem či trváním pracovního poměru. Tyto informace se následně propisují i do dalších částí Karty zaměstnance, resp. účetního programu.
V jednotlivých položkách vyplníte:
Po dobu trvání pracovního poměru je poslední zmíněná položka prázdná. Vyplníte ji až v případě ukončení pracovního poměru. Pamatujte ale, že toto datum můžete vyplnit až v měsíci, do kterého spadá. Pokud to uděláte dříve, nebude možné odeslat tiskovou sestavu Oznámení o nástupu do zaměstnání.
Při ukončení pracovního poměru využijete tiskové sestavy:
Problematika ukončování pracovního poměru je nejen v nevyzpytatelné době koronavirové pandemie velmi aktuálním tématem. Asi žádný zaměstnavatel nechce ve své firmě „živit“ člověka, který svou práci nezvládá, nerespektuje příkazy manažerů, nezapadá do firemní kultury, případně porušuje kde co. Taktéž si většina firem nemůže dovolit zaměstnávat lidi, pro které ve skutečnosti nemá práci. Přestože by si člověk mohl říci, že jako soukromník si může rozhodnout, kdy koho zaměstná, a tím pádem taktéž i kdy koho vyhodí, není to tak jednoduché.
Česká legislativa rozhodně nepohlíží na zaměstnavatele a zaměstnance stejně, zaměstnanci jsou stále chápáni jako ti slabší, a tudíž je jejich právní ochrana daleko rozsáhlejší než ochrana zaměstnavatelů. Snad Vám tedy článek zpřehlednil možnosti ukončení pracovního poměru tak, abyste se vyhnuli chybám, které by pro Vás jako zaměstnavatele mohly mít vážné důsledky.
S evidencí zaměstnanců vám pomůže modul Mzdy a personalistika v účetním softwaru Money. Vyzkoušet si ho můžete zdarma.
Na úvod upozorňujeme, že verze 24.950 je poslední aktualizace, kterou si mohou stáhnout uživatelé s…
Money Možnosti a nastavení Money S3 je možné propojit s libovolným poštovním serverem přes SMTP protokol…
Zodpovězené dotazy z 31.10. Dobrý den, prosím o radu, jak lze v účetním deníku řadit…
Vymezení směnek v účetnictví Směnka je definována jako listinný cenný papír, který vyjadřuje bezvýhradný slib…
Vymezení dluhopisů v účetnictví V rámci účetnictví rozlišujeme následující syntetické účty pro zachycení dluhopisů a souvisejících…
V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy