Zjednodušeně řečeno, franchising je podnikání s pronajatou značkou někoho jiného.
Základem franchisingu (ze slova franchise, které se překládá jako výsada nebo privilegium) je vztah franšízanta a franšízora na základě písemné franchisingové smlouvy, přičemž:
V České republice je v současnosti přes 250 franšízových konceptů (například globální síť rychlého občerstvení McDonald’s, realitní kancelář Century 21 nebo síť restaurací Potrefená Husa).
Základní principy franchisingového obchodního vztahu se stanovují ve franšízové smlouvě.
„V těchto vztazích skoro vždy existuje takzvaný franšízový manuál, ve kterém jsou stanoveny všechny postupy od výroby produktů nebo služeb přes komunikaci až po vzhled pobočky. Jeho nedodržování je sankcionováno. Manuál je přísně tajný a podepisují se k němu NDA (non-disclosure agreement) smlouvy s vysokými pokutami. Často je součásti franšízových smluv taky přísný zákaz konkurence,” dodává k obchodnímu vztahu mezi franšízorem a franšízantem Martin Hykel z advokátní kanceláře 3ADVOKÁTI, která se tímto typem obchodního vztahu často zabývá.
Franchising zjednodušuje začátek podnikání. Odpadá vám vymýšlení nového produktu, služby nebo konceptu či investice do propagace. To všechno za vás udělal franšízor a vy se můžete rovnou pustit do vydělávání.
Jednoduše řečeno, franchising představuje jednodušší a bezpečnější start podnikání. Za tento luxus si však musíte zaplatit.
Nejlevnější franšížové licence stojí do 100 000 Kč, ty nejdražší klidně i několik milionů. Kromě toho počítejte s tím, že si franšízor ukrojí část z vašich zisků. Odvádění podílu na druhou stranu franšízora motivuje k tomu, aby se snažil o to více.
Nesmíte však zapomenout ani na další náklady, které souvisí s podnikáním jako takovým. Můžou to být například:
Pokud si chcete do začátku vzít půjčku, pamatujte na to, že franšízor s tím musí souhlasit.
Franšízing může být zajímavým a jednoduchým způsobem, jak rozjet podnikání. Při výběru franšízora ale buďte obezřetní a ověřte si zkušenosti konkurence nebo franšízantů, kteří už pod stejnou značkou fungují. Jakékoliv informace navíc se vám budou hodit.
Kdy je vhodný čas na rozjetí franšízy, radí Martin Hykel z advokátní kanceláře 3ADVOKÁTI: „Když například znáte úspěšný projekt, který ale ve vašem městě chybí. Když chcete podnikat, ale nemáte vlastní nápad a nevadí vám dělit se o zisky. Když nemáte dost času a zkušeností, abyste si sami nastavili procesy. Propočty za vás udělal někdo jiný a vy víte, že budete v zisku, i když uhradíte franšízový poplatek. Další vhodnou situací je, když máte hodně prostředků a chcete investovat do něčeho, co zaručeně funguje skoro všude, typicky řetězce rychlého občerstvení. Důležité ale je, aby se vám projekt osobně líbil, bavil vás a chtěli jste se na něm podílet. Zodpovědnost a riziko samozřejmě zůstává, ale vydáváte se po cestě, kterou už někdo před vámi prošlapal.”
Účtování dlouhodobého dluhopisu s kupónem Účtování dlouhodobého dluhopisu z pohledu dlužníka Emise dluhopisu se zaúčtuje,…
Obsah důležitější než forma Nový zákon o účetnictví klade větší důraz na obsah účetních operací…
Důležité informace na úvod V první řadě upozorňujeme, že verze 25.000 je dostupná pouze pro…
Money Možnosti a nastavení Jsou k dispozici Připravené seznamy potřebné pro založení roku 2025. V…
Účtová třída 0 Účtování finančního leasingu Finanční leasing představuje jednu z forem pořízení dlouhodobého hmotného majetku.…
V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy