Podnikání

Outsourcing účetnictví – kdy ho jako podnikatel využít?

Co je outsourcing účetnictví

Outsourcing účetnictví znamená, že svou účetní agendu necháte zpracovat externí firmou nebo účetním na volné noze. Postarají se o vedení vaší účetní evidence, daňová přiznání, mzdy, ale i třeba tvorbu finančních výkazů. Poptat externího účetního se vyplatí, třeba když nechcete zaměstnat účetního na plný úvazek nebo začínáte podnikat a s účetnictvím nemáte zkušenosti.

Vedle účetnictví outsourcují firmy běžně i další činnosti jako právní služby, marketing, IT podporu nebo třeba logistiku.

Proč outsourcovat účetnictví – výhody a nevýhody

Hlavními výhodami externího účetnictví je:

  • Odbornost a zkušenosti – pracujete s odborníky, kteří se specializují na účetnictví a daně, což zaručuje kvalitu a představuje menší riziko chyb.
  • Nižší náklady – za služby platíte jen ve chvíli, když je opravdu potřebujete. Pokud vedete ve firmě účetnictví interně, počítejte s platy účetních, náklady na nábor i pravidelná školení.
  • Zastupitelnost – účetní firma má řadu zaměstnanců, snadno zařídí záskok a vy budete mít vždy všechny dokumenty zpracované včas. Uvnitř firmy je nahraditelnost složitejší.
  • Flexibilita – díky outsourcingu budete mít účetnictví pokryté, i když máte například nárazově hodně práce.

Díky outsourcingu účetnictví, získáte víc prostoru soustředit se na jádro vašeho podnikání – třeba na rozvoj vašich produktů.

Pro jistotu uvádíme i několik výzev, kterým můžete při outsourcingu účetnictví čelit:

  • Komunikace – nevhodně nastavená komunikace s externími účetními může vést k neefektivitě, zbytečným nedorozuměním i chybám. Vždy si předem ujasněte, co očekáváte vy a co druhá strana a jakým způsobem si budete předávat dokumenty.
  • Závislost na externí firmě – kdyby firma nedodržela termíny či selhala, může to mít negativní dopad na vaše podnikání.
  • Vyšší cena při vyšším objemu práce – pokud účetní firmu vytížíte natolik, jako byste vytížili interního člověka, bude to zpravidla dražší.
  • Bezpečnost – při outsourcingu předáváte účetní agendu, a tedy i kontrolu nad vašimi daty, mimo firmu. Vždy si předem nastavte procesy, například předávání dokladů s účetní, takovým způsobem, aby nedošlo ke ztrátě nebo zneužití údajů.
Díky outsourcingu nemáte s účetnictvím příliš starostí, agendu převezme externí odborník.

Kdy se vám vyplatí outsourcing účetnictví

Přemýšlíte, jestli vést externí nebo interní účetnictví? Ať už jste malá nebo velká firma, podnikáte v gastronomii, nebo IT, interní účetnictví dává smysl, pokud svého účetního dokážete plně vytížit.

Outsourcing se vyplatí ve chvíli, kdy účetní agendy nemáte tolik – při větším objemu pak ale může vyjít dráž než interní účetnictví. Firmy často volí outsouring účetnictví v těchto situacích:

  • Začátek podnikání. Pokud jste na začátku, možná nemáte s účetnictvím tolik zkušeností a outsourcing vám pomůže soustředit se výhradně na váš produkt nebo službu.
  • Nárůst administrativy. Když se podnikání daří, může se stát, že kromě objemu zakázek roste i administrativní zátěž spojená s účetnictvím a daňovými povinnostmi. Flexibilní outsourcing vám pomůže držet krok.
  • Specializace a odbornost. Pokud potřebujete specialistu na vybranou oblast účetnictví a nechcete investovat do vzdělávání interního účetního, poptejte externistu.
  • Náklady. Jestliže vidíte, že vedení interního účetnictví pro vás dlouhodobě nedává smysl z finančního hlediska, zvažte přechod na outsourcing.

Co si pravidelně hlídat u externí firmy

Při výběru účetní firmy si projděte nebo vyžádejte reference, ať víte, jak s ní jsou spokojeni ostatní. Na osobní schůzce pak prodiskutujte všechny své požadavky, představy a doptejte se, v jakém účetním programu pro podnikatele firma pracuje (včetně přístupu do systému na dálku) nebo jak si budete předávat dokumenty.

Při spolupráci si pak hlídejte pravidelnou komunikaci a všechny důležité termíny, kvalitu odvedené práce a nezapomínejte ani na zpětnou vazbu.

Nejnovější články

Jak účtovat: Klasifikace nákladů z hlediska daně z příjmů

Náklady v provozní oblasti Účtová skupina 50 – Spotřebované nákupy 501 – Spotřeba materiálu Na tento…

16 července, 2024

Jak účtovat: Klasifikace nákladů a výnosů v druhovém a účelovém členění

Účtová skupina 55 – Odpisy, rezervy, komplexní náklady příštích období a opravné položky v provozní činnosti…

11 července, 2024

Jak účtovat: Klasifikace nákladů v druhovém a účelovém členění

Druhové členění nákladů Hovoříme-li o druhovém členění nákladů, resp. členění nákladů dle druhu, jedná se…

9 července, 2024

Jak účtovat: souvztažnost účtů, podvojnost účetního zápisu, účetní doklady

Souvztažnosti účtů – účtová osnova, účtové třídy a skupiny Souvztažnost účtů, respektive účetního zápisu znamená…

8 července, 2024

S verzí 24.600 přicházejí rozšířené možnosti API komunikace pro ještě efektivnější práci

Ukončení podpory aktualizací pro vybrané operační programy Jak jsme již informovali v předchozích měsících, nová…

1 července, 2024

Změny a novinky Money S3 verze 24.600

Režie Mzdy Na kartě Režie / Zaměstnanci / Tisk a export je nové tlačítko Úřad…

1 července, 2024

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy