Podnikání

Outsourcing účetnictví – kdy ho jako podnikatel využít?

Co je outsourcing účetnictví

Outsourcing účetnictví znamená, že svou účetní agendu necháte zpracovat externí firmou nebo účetním na volné noze. Postarají se o vedení vaší účetní evidence, daňová přiznání, mzdy, ale i třeba tvorbu finančních výkazů. Poptat externího účetního se vyplatí, třeba když nechcete zaměstnat účetního na plný úvazek nebo začínáte podnikat a s účetnictvím nemáte zkušenosti.

Vedle účetnictví outsourcují firmy běžně i další činnosti jako právní služby, marketing, IT podporu nebo třeba logistiku.

Proč outsourcovat účetnictví – výhody a nevýhody

Hlavními výhodami externího účetnictví je:

  • Odbornost a zkušenosti – pracujete s odborníky, kteří se specializují na účetnictví a daně, což zaručuje kvalitu a představuje menší riziko chyb.
  • Nižší náklady – za služby platíte jen ve chvíli, když je opravdu potřebujete. Pokud vedete ve firmě účetnictví interně, počítejte s platy účetních, náklady na nábor i pravidelná školení.
  • Zastupitelnost – účetní firma má řadu zaměstnanců, snadno zařídí záskok a vy budete mít vždy všechny dokumenty zpracované včas. Uvnitř firmy je nahraditelnost složitejší.
  • Flexibilita – díky outsourcingu budete mít účetnictví pokryté, i když máte například nárazově hodně práce.

Díky outsourcingu účetnictví, získáte víc prostoru soustředit se na jádro vašeho podnikání – třeba na rozvoj vašich produktů.

Pro jistotu uvádíme i několik výzev, kterým můžete při outsourcingu účetnictví čelit:

  • Komunikace – nevhodně nastavená komunikace s externími účetními může vést k neefektivitě, zbytečným nedorozuměním i chybám. Vždy si předem ujasněte, co očekáváte vy a co druhá strana a jakým způsobem si budete předávat dokumenty.
  • Závislost na externí firmě – kdyby firma nedodržela termíny či selhala, může to mít negativní dopad na vaše podnikání.
  • Vyšší cena při vyšším objemu práce – pokud účetní firmu vytížíte natolik, jako byste vytížili interního člověka, bude to zpravidla dražší.
  • Bezpečnost – při outsourcingu předáváte účetní agendu, a tedy i kontrolu nad vašimi daty, mimo firmu. Vždy si předem nastavte procesy, například předávání dokladů s účetní, takovým způsobem, aby nedošlo ke ztrátě nebo zneužití údajů.
Díky outsourcingu nemáte s účetnictvím příliš starostí, agendu převezme externí odborník.

Kdy se vám vyplatí outsourcing účetnictví

Přemýšlíte, jestli vést externí nebo interní účetnictví? Ať už jste malá nebo velká firma, podnikáte v gastronomii, nebo IT, interní účetnictví dává smysl, pokud svého účetního dokážete plně vytížit.

Outsourcing se vyplatí ve chvíli, kdy účetní agendy nemáte tolik – při větším objemu pak ale může vyjít dráž než interní účetnictví. Firmy často volí outsouring účetnictví v těchto situacích:

  • Začátek podnikání. Pokud jste na začátku, možná nemáte s účetnictvím tolik zkušeností a outsourcing vám pomůže soustředit se výhradně na váš produkt nebo službu.
  • Nárůst administrativy. Když se podnikání daří, může se stát, že kromě objemu zakázek roste i administrativní zátěž spojená s účetnictvím a daňovými povinnostmi. Flexibilní outsourcing vám pomůže držet krok.
  • Specializace a odbornost. Pokud potřebujete specialistu na vybranou oblast účetnictví a nechcete investovat do vzdělávání interního účetního, poptejte externistu.
  • Náklady. Jestliže vidíte, že vedení interního účetnictví pro vás dlouhodobě nedává smysl z finančního hlediska, zvažte přechod na outsourcing.

Co si pravidelně hlídat u externí firmy

Při výběru účetní firmy si projděte nebo vyžádejte reference, ať víte, jak s ní jsou spokojeni ostatní. Na osobní schůzce pak prodiskutujte všechny své požadavky, představy a doptejte se, v jakém účetním programu pro podnikatele firma pracuje (včetně přístupu do systému na dálku) nebo jak si budete předávat dokumenty.

Při spolupráci si pak hlídejte pravidelnou komunikaci a všechny důležité termíny, kvalitu odvedené práce a nezapomínejte ani na zpětnou vazbu.

Nejnovější články

Novinky ve verzi 25.100: legislativní změny, mzdy a napojení na Tatra banku

Rok 2025: Vše, co potřebujete vědět Připravili jsme pro vás speciální stránku www.money.cz/navod/novyrok, kde najdete…

20 ledna, 2025

Změny a novinky Money S3 verze 25.100

Money Money Dnes V současné době musí podnikatelé sledovat svůj obrat za období dvanácti po sobě jdoucích…

20 ledna, 2025

Krácení dovolené – jaké jsou podmínky?

Plnou dovolenou myslíme základní nárok na dovolenou, který stanovuje zákoník práce. Zaměstnanec v soukromém sektoru má nárok…

15 ledna, 2025

Jak na fyzickou inventarizaci skladu

Kdy dělat fyzickou inventuru skladu Fyzickou inventuru by měl každý podnik provádět pravidelně, alespoň jednou…

15 ledna, 2025

Infoservis: Oprava účetní chyby minulých let

Chybné účtování o nákladech či výnosech mohlo být způsobeno tím, že v minulosti bylo účtováno v nesprávné…

14 ledna, 2025

Poskytnutí reklamního daru v rámci podnikání z pohledu daně z příjmů a DPH

Poskytnutí reklamních darů patří mezi bezúplatná plnění, jeho podstatou je převod vlastnického práva bezúplatně. Tímto…

14 ledna, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy