Podnikání

Outsourcing účetnictví – kdy ho jako podnikatel využít?

Co je outsourcing účetnictví

Outsourcing účetnictví znamená, že svou účetní agendu necháte zpracovat externí firmou nebo účetním na volné noze. Postarají se o vedení vaší účetní evidence, daňová přiznání, mzdy, ale i třeba tvorbu finančních výkazů. Poptat externího účetního se vyplatí, třeba když nechcete zaměstnat účetního na plný úvazek nebo začínáte podnikat a s účetnictvím nemáte zkušenosti.

Vedle účetnictví outsourcují firmy běžně i další činnosti jako právní služby, marketing, IT podporu nebo třeba logistiku.

Proč outsourcovat účetnictví – výhody a nevýhody

Hlavními výhodami externího účetnictví je:

  • Odbornost a zkušenosti – pracujete s odborníky, kteří se specializují na účetnictví a daně, což zaručuje kvalitu a představuje menší riziko chyb.
  • Nižší náklady – za služby platíte jen ve chvíli, když je opravdu potřebujete. Pokud vedete ve firmě účetnictví interně, počítejte s platy účetních, náklady na nábor i pravidelná školení.
  • Zastupitelnost – účetní firma má řadu zaměstnanců, snadno zařídí záskok a vy budete mít vždy všechny dokumenty zpracované včas. Uvnitř firmy je nahraditelnost složitejší.
  • Flexibilita – díky outsourcingu budete mít účetnictví pokryté, i když máte například nárazově hodně práce.

Díky outsourcingu účetnictví, získáte víc prostoru soustředit se na jádro vašeho podnikání – třeba na rozvoj vašich produktů.

Pro jistotu uvádíme i několik výzev, kterým můžete při outsourcingu účetnictví čelit:

  • Komunikace – nevhodně nastavená komunikace s externími účetními může vést k neefektivitě, zbytečným nedorozuměním i chybám. Vždy si předem ujasněte, co očekáváte vy a co druhá strana a jakým způsobem si budete předávat dokumenty.
  • Závislost na externí firmě – kdyby firma nedodržela termíny či selhala, může to mít negativní dopad na vaše podnikání.
  • Vyšší cena při vyšším objemu práce – pokud účetní firmu vytížíte natolik, jako byste vytížili interního člověka, bude to zpravidla dražší.
  • Bezpečnost – při outsourcingu předáváte účetní agendu, a tedy i kontrolu nad vašimi daty, mimo firmu. Vždy si předem nastavte procesy, například předávání dokladů s účetní, takovým způsobem, aby nedošlo ke ztrátě nebo zneužití údajů.
Díky outsourcingu nemáte s účetnictvím příliš starostí, agendu převezme externí odborník.

Kdy se vám vyplatí outsourcing účetnictví

Přemýšlíte, jestli vést externí nebo interní účetnictví? Ať už jste malá nebo velká firma, podnikáte v gastronomii, nebo IT, interní účetnictví dává smysl, pokud svého účetního dokážete plně vytížit.

Outsourcing se vyplatí ve chvíli, kdy účetní agendy nemáte tolik – při větším objemu pak ale může vyjít dráž než interní účetnictví. Firmy často volí outsouring účetnictví v těchto situacích:

  • Začátek podnikání. Pokud jste na začátku, možná nemáte s účetnictvím tolik zkušeností a outsourcing vám pomůže soustředit se výhradně na váš produkt nebo službu.
  • Nárůst administrativy. Když se podnikání daří, může se stát, že kromě objemu zakázek roste i administrativní zátěž spojená s účetnictvím a daňovými povinnostmi. Flexibilní outsourcing vám pomůže držet krok.
  • Specializace a odbornost. Pokud potřebujete specialistu na vybranou oblast účetnictví a nechcete investovat do vzdělávání interního účetního, poptejte externistu.
  • Náklady. Jestliže vidíte, že vedení interního účetnictví pro vás dlouhodobě nedává smysl z finančního hlediska, zvažte přechod na outsourcing.

Co si pravidelně hlídat u externí firmy

Při výběru účetní firmy si projděte nebo vyžádejte reference, ať víte, jak s ní jsou spokojeni ostatní. Na osobní schůzce pak prodiskutujte všechny své požadavky, představy a doptejte se, v jakém účetním programu pro podnikatele firma pracuje (včetně přístupu do systému na dálku) nebo jak si budete předávat dokumenty.

Při spolupráci si pak hlídejte pravidelnou komunikaci a všechny důležité termíny, kvalitu odvedené práce a nezapomínejte ani na zpětnou vazbu.

Nejnovější články

Novinky ve verzi 25.200: Kompletní legislativní podpora a rozšíření API pro banky

Kompletní legislativní podpora pro rok 2025 Verze 25.200 obsahuje poslední chybějící legislativní tiskové sestavy nutné…

17 února, 2025

Změny a novinky Money S3 verze 25.200

Money Možnosti a nastavení Pro Raiffeisenbank byla přidána nová služba pod názvem Raiffeisenbank (API), která…

17 února, 2025

Příloha účetní závěrky: jak na ni krok za krokem?

Proč je nezbytné sestavit přílohu účetní závěrky V předchozích článcích jsme se zabývali rozvahou účetní závěrky…

12 února, 2025

Účetní závěrka: co to je, jaké jsou druhy a co je obsahem?

Obsah: Účetní uzávěrka Účetní závěrka Rozsah účetní závěrky Druhy účetní závěrky Obsah účetní závěrky Hned…

12 února, 2025

Účetní a daňové doklady: rozdíly, druhy a náležitosti

Rozdíl mezi účetním a daňovým dokladem Účetní doklady jsou záznamy o obchodní aktivitě, které slouží…

12 února, 2025

Jak účetní program usnadní zpracování výpisu z účtu a vedení pokladny

Při vedení pokladny evidujete všechny peníze, které přijímáte a vydáváte pomocí pokladních dokladů. Pokladní doklad…

12 února, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy