Účetnictví

Jaká je náplň práce účetní?

Jaká je náplň práce firemní účetní

Náplní práce účetní ve firmě je starat se o účetní agendu dané společnosti, živnostníka nebo firmy. Mezi každodenní úkoly patří třeba:

  • vedení mzdové agendy,
  • evidence a úschova daňových dokladů,
  • fakturace,
  • příprava daňových přiznání,
  • dohled nad inventurou,
  • provádění pravidelných měsíčních kontrol ve finančním účetnictví
  • nebo třeba komunikace s klienty.

Nicméně konkrétní pozice účetní se v různých firmách liší – ve větších společnostech je zpravidla více účetních, kteří se specializují na konkrétní oblast účetnictví (například mzdy nebo daně), zatímco u menších společností za celou účetní agendu zodpovídá jedna účetní. Je obvyklé, že u menších společností účetní řeší i další agendu, jako je personalistika nebo třeba marketing.

S kterými oblastmi účetní pomůže

Dle specializace může účetní pracovat na pozici:

Hlavní účetní – vede tým účetních, zodpovídá za jejich práci a za organizační chod celé účtárny. Kontroluje správnost všech účetních operací v rámci daňové evidence i účetnictví. Dále kontroluje správnost fakturace, pokladních či bankovních dokladů a zodpovídá za sestavení účetní závěrky.

Mzdová účetní – věnuje se především výpočtu mezd ve firmě, zpracovává mzdové výměry a někdy se také stará o evidenci pracovních smluv a dohod. K její agendě patří také evidence dovolených, mateřských a nemocenských dávek nebo výpočet insolvenční srážky ze mzdy.

Skladová účetní – zodpovídá za vedení a kontrolu skladové evidence. K její agendě patří příprava podkladů pro inventury, účtování nákladů a výnosů, kontrola správnosti cen za fakturovaný materiál nebo třeba komunikace s dodavateli.

Daňová specialista / daňový poradce – je odborník na problematiku daní. Jeho úkolem je mít přehled o aktuálních právních předpisech a vyhláškách a dle nich vypočítat různé daně, např. daně z příjmu fyzických a právnických osob, DPH, spotřební daně nebo třeba majetkové daně.

Dobrý účetní vám ušetří práci se zakládáním faktur i dokladů.

Kdy svěřit účetnictví internímu zaměstnanci a kdy externistům?

Nejprve si ujasněte, co od účetní očekáváte, například:

  • jaké účetní agendě se bude věnovat,
  • jak často potřebujete jeho pomoc,
  • jak komplexní služby potřebujete,
  • zda potřebujete pouze zpracování podkladů k daňovému přiznání nebo třeba i skladové hospodářství, inventarizaci majetku, zpracování mezd.

Velikost a zaměření účetní agendy je při výběru účetní rozhodující. Účetní agendu můžete svěřit internímu zaměstnanci nebo externí účetní či účetní firmě.

Pokud se rozhodnete účetní zaměstnat, pravděpodobně bude k vaší firmě loajálnější než externista a pozná ji mnohem více do hloubky. Bude také flexibilnější, protože vás na rozdíl od externí účetní neomezuje nabídka služeb. Zároveň však musíte počítat s většími náklady – účetní bude závislý výhradně na příjmu od vás.

U účetní firmy zase ušetříte za IT vybavení či financování účetního programu. Nemusíte se také starat o administrativu spojenou se zaměstnáváním. Externí účetní však nebude tak flexibilní jako interní zaměstnanec, protože má většinou na starost více klientů.

Zjistěte, kdy se vám vyplatí vést účetnictví interně a kdy externě.

Jaké vzdělání má účetní?

Pokud se rozhodnete zaměstnat účetní přímo ve firmě, měla by mít nejlépe ekonomické vzdělání ze střední či vysoké školy, případně rekvalifikační kurz zaměřený na danou oblast účetnictví. Měsíční hrubý plat řadového účetního se pohybuje od 26 000 do 47 000 dle zkušeností a délky praxe.

Přečtěte si naše tipy, jak nastavit efektivní spolupráci s účetní.

Co ještě musí účetní umět?

Pracovat s počítačem a účetním programem: Základem je efektivní práce s účetním programem, jako je třeba Money S3. Dále pak ovládání dalších pomocných webů a nástrojů, například Excelu, Justice nebo ARESu.

Být systematická: Kvalitní účetní má pořádek ve svých povinnostech, má jasně stanovené priority a nezaskočí ji „papírování.“

Přemýšlet analyticky: Účetní musí umět analyticky pracovat s daty a rozpoznat včas případné problémy.

Mít přehled: Nezbytnou součástí práce účetní je sledovat aktuální trendy a zákony. Při výběru účetní si proto prověřte, zda se průběžně vzdělává a sleduje situaci ve svém oboru.

Bez kvalitního účetního programu se neobejdete

Pokud se rozhodnete přijmout interní účetní, čeká vás také výběr účetního programu. Některé firmy využívají účetní program i s externí účetní – obsahuje totiž praktické funkce, jako jsou třeba sklad, mzdový software nebo kniha jízd. Díky účetnímu programu také snadno externí firmě předáte všechny faktury.

Při výběru účetního programu si proto zejména ujasněte:

  • své nároky vzhledem k velikosti vaší firmy: Účetní systém musí sloužit vašim potřebám, ne vás zahlcovat nesmyslnými funkcemi. Ujasněte si, jaké funkce potřebujete – zda jen daňovou evidenci, fakturaci a adresář nebo třeba i skladové hospodářství nebo knihu jízd.
  • kolik lidí bude program používat: Pokud má do budoucna spravovat účetní agendu více lidí, vybírejte účetní program umožňující rozšiřování uživatelských licencí.

Přečtěte si, jak postupovat při výběru účetního softwaru.

Zařaďte do svého seznamu kandidátů také účetní software Money S3. Program patří k nejoblíbenějším účetním systémům na trhu a nabízí demoverzi Money S3 Start zdarma. Uživatelé oceňují zejména jeho cenovou dostupnost, uživatelskou přívětivost a moderní rozhraní.

Nejnovější články

Jak účtovat: Specifické případy účtování o dluhopisech

Účtování dlouhodobého dluhopisu s kupónem Účtování dlouhodobého dluhopisu z pohledu dlužníka Emise dluhopisu se zaúčtuje,…

20 prosince, 2024

Nový zákon o účetnictví od roku 2025: 5 zásadních změn

Obsah důležitější než forma Nový zákon o účetnictví klade větší důraz na obsah účetních operací…

19 prosince, 2024

Verze 25.000: v souladu s legislativou a připravena na účetní rok 2025

Důležité informace na úvod V první řadě upozorňujeme, že verze 25.000 je dostupná pouze pro…

19 prosince, 2024

Změny a novinky Money S3 verze 25.000

Money Možnosti a nastavení Jsou k dispozici Připravené seznamy potřebné pro založení roku 2025. V…

19 prosince, 2024

Jak účtovat: Účtování o specifických položkách aktiv

Účtová třída 0 Účtování finančního leasingu Finanční leasing představuje jednu z forem pořízení dlouhodobého hmotného majetku.…

19 prosince, 2024

Jak účtovat: Účtování o specifických položkách nákladů a výnosů

V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…

18 prosince, 2024

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy