Účetnictví

Účetní a daňové doklady: rozdíly, druhy a náležitosti

Rozdíl mezi účetním a daňovým dokladem

Účetní doklady jsou záznamy o obchodní aktivitě, které slouží ke čtyřem účelům:

  • jsou potvrzením toho, že obchod proběhl,
  • zlepšují podnikateli přehled o příjmech a výdajích,
  • slouží jako podklad pro výpočet daně,
  • a pokud vedete účetnictví, tak se na základě účetního dokladu provádí zaúčtování účetního případu do účetních knih.

Účetní doklady jsou všechny doklady, které v podnikání vystavujete, například faktury nebo výdejky. Pokud jste ale plátci DPH, vaše účetní doklady se podle legislativy nazývají daňovými doklady. V názvu dokladu proto musíte explicitně uvést, že se jedná o daňový doklad. Jinými slovy daňový doklad je druh účetního dokladu, který musí splňovat požadavky zákona o DPH.

Druhy účetních dokladů

Účetní doklady lze dělit podle druhů, podle obsahu a podle počtu dokumentovaných účetních případů. Nejprve si ukážeme jejich rozdělení podle druhů:

Faktura

Faktura slouží jako účet za provedenou službu nebo dodané zboží. Jasně stanovuje, kdo má komu za co zaplatit a jakou formou. Pojem faktura není v zákonu nijak definován, ale v praxi se běžně používá. Faktury se dělí na vydané a přijaté podle toho, zda zboží/službu prodávate, nebo nakupujete.

Pokladní doklad

Pokladní doklady nahrazují faktury při platbě v hotovosti. Vytváří se vždy ve dvou kopiích, z nichž jednu dostane zákazník a druhou si nechá podnikatel. Stejně jako u faktur se pokladní doklady dělí na příjmové a výdajové podle toho, zda za hotové prodáváte, nebo nakupujete.

Interní doklad

Vnitřní účetní doklady neboli interní doklady slouží k zaúčtování finančních operací uvnitř firmy. Je to například:

  • výplatní páska pro zaúčtování mzdy zaměstnance,
  • výdejka vystavená při výdeji zboží nebo materiálu ze skladu
  • nebo příjemka vystavená při příjmu zboží nebo materiálu.

Bankovní výpis

Za účetní doklad se považuje i klasický bankovní výpis, který zachycuje všechny účetní operace na firemním bankovním účtu.

Podle obsahu se účetní doklady dělí na:

  • vnější, které mají vztah k jiným firmám, podnikatelům či institucím,
  • a vnitřní, které mají vztah pouze k účetním případům uvnitř firmy.

Podle počtu dokumentovaných účetních případů se doklady dělí na:

  • jednotlivé, které dokumentují jednu účetní operaci,
  • a sběrné, které zahrnují více účetních operací v jednom – například při nákupu více kancelářských pomůcek naráz.

Náležitosti účetních dokladů

Vedete-li účetnictví, musíte podle zákona o účetnictví dodržovat všeobecné zásady pro vystavování dokladů, které jsou:

  • zásada dokladovosti, podle které musí být každý účetní záznam podložen dokladem,
  • a povinnost vyhotovit účetní doklad bez zbytečného odkládání.

Aby byl účetní záznam průkazný, musí podle zákona o účetnictví obsahovat:

  • jméno a příjmení (v případě OSVČ),
  • název firmy (v případě s. r. o.),
  • sídlo firmy nebo fyzické osoby (fakturační adresa),
  • IČ,
  • označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.),
  • v případě právnické osoby údaj o zápisu včetně oddílu a vložky,
  • popis zboží nebo služby, za které je faktura vystavena,
  • peněžní sumu – celkově nebo podrobně (cena za měrnou jednotku a označení množství),
  • datum vystavení faktury.

Pokud nevedete účetnictví ani neplatíte DPH, stačí vám podle občanského zákoníku na dokladu následující údaje:

  • jméno a příjmení (v případě OSVČ),
  • název firmy (v případě s. r. o.),
  • sídlo firmy nebo fyzické osoby (fakturační adresa),
  • IČ,
  • označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.).

Pokud jste plátci DPH, jsou podmínky pro údaje na dokladech složitější. Daňový doklad musí obsahovat:

  • jméno a příjmení (v případě OSVČ),
  • název firmy (v případě s. r. o.),
  • sídlo firmy nebo fyzické osoby (fakturační adresa),
  • IČ,
  • označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.),
  • v případě právnické osoby údaj o zápisu včetně oddílu a vložky,
  • daňové identifikační číslo dodavatele (pokud je plátcem DPH i odběratel, tak také DIČ odběratele),
  • datum vystavení faktury,
  • v případě, že se liší od data vystavení dokladu, uveďte den uskutečnění zdanitelného plnění – ve většině případů jde o den dodání zboží nebo služby či přijetí platby,
  • rozsah a druh dodávané služby nebo množství a druh dodávaného výrobku,
  • základ daně,
  • sazbu daně,
  • výši daně – musí být uvedena v české měně.

Častým mýtem je, že doklady musí obsahovat razítko. To ale zákon nepředepisuje a jeho používání je dobrovolné.

Archivace dokladů

Všechny účetní doklady mají stanovenou dobu, po kterou je musí fyzické i právnické osoby archivovat. Podrobně tuto problematiku rozebírá v našem dalším článku daňový poradce Jaroslav Veselka.

Vystavování, evidenci i archivaci účetních dokladů vám usnadní účetní program. Například v účetním programu Money S3 vedete na jednom místě účetnictví, daňovou evidenci, fakturaci, pokladnu, evidenci majetku i sklad. Vyzkoušejte si účetní program zdarma ve verzi Money S3 Start.

Nejnovější články

Jak účtovat: Účtování o specifických položkách pasiv

Účtová třída 3 - zúčtovací vztahy Přijaté zálohy Přijetí zálohy představuje zvýšení peněžních prostředků na…

23 prosince, 2024

Jak účtovat: Specifické případy účtování o dluhopisech

Účtování dlouhodobého dluhopisu s kupónem Účtování dlouhodobého dluhopisu z pohledu dlužníka Emise dluhopisu se zaúčtuje,…

20 prosince, 2024

Nový zákon o účetnictví od roku 2025: 5 zásadních změn

Obsah důležitější než forma Nový zákon o účetnictví klade větší důraz na obsah účetních operací…

19 prosince, 2024

Verze 25.000: v souladu s legislativou a připravena na účetní rok 2025

Důležité informace na úvod V první řadě upozorňujeme, že verze 25.000 je dostupná pouze pro…

19 prosince, 2024

Změny a novinky Money S3 verze 25.000

Money Možnosti a nastavení Jsou k dispozici Připravené seznamy potřebné pro založení roku 2025. V…

19 prosince, 2024

Jak účtovat: Účtování o specifických položkách aktiv

Účtová třída 0 Účtování finančního leasingu Finanční leasing představuje jednu z forem pořízení dlouhodobého hmotného majetku.…

19 prosince, 2024

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy