Daně

Poskytnutí reklamního daru v rámci podnikání z pohledu daně z příjmů a DPH

Poskytnutí reklamních darů patří mezi bezúplatná plnění, jeho podstatou je převod vlastnického práva bezúplatně. Tímto převodem se zabývají – je jejich předmětem – dvě daně a to daň z příjmů a daň z přidané hodnoty. První část článku je zaměřena na zákon o daních z příjmů (dále jen „ZDP“), ve druhé části je na problematiku nahlíženo optikou zákona o dani z přidané hodnoty (dále jen „ZDPH“).

Hledisko ZDP

Daňová uznatelnost u poskytovatele reklamního daru

Problematiku daňové uznatelnosti poskytnutého daru máme řešenu v ustanovení § 25 odst. 1 písm. t) ZDP. Podle první věty tohoto ustanovení je dar podřazen do kategorie „reprezentace“, která není obecně daňově uznatelným výdajem.

Další věta ZDP obsahuje právní fikci, podle které se za dar nepovažuje reklamní nebo propagační předmět:

  • který je opatřen jménem nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží nebo služby,
  • jehož hodnota bez daně z přidané hodnoty nepřesahuje 500 Kč,
  • a který není předmětem spotřební daně.

Výjimka pro tiché víno platila do konce roku 2023, znamená to tedy, že od roku 2024 již nelze tichá vína daňově uplatnit.

Aby se jednalo o daňově účinný výdaj, musí být všechny tři podmínky splněny současně.

Kromě samotných předmětů někdy firmy obdarovávají své obchodní partnery také tzv. dárkovými poukazy. Při poskytnutí dárkového poukazu vzniká otázka, jak je to s uplatněním takového poukazu do daňově uznatelných výdajů, když poukaz splňuje výše uvedené podmínky – je opatřen jménem poskytovatele či zboží (služby) a je v hodnotě do 500 Kč. Stanovisko finanční správy je takové, že se o daňově uznatelný výdaj nejedná. Vyjádření nalezneme v jednom z Koordinačních výborů:

„Z povahy „reklamního nebo propagačního předmětu“ ve smyslu § 25 odst. 1 písm. t) ZDP vyplývá, že se musí jednat o věc, která má určitou užitnou nebo estetickou hodnotu, a to sama o sobě (typicky se tedy jedná o tužky, kalendáře, drobné dekorativní předměty apod.). Je zřejmé, že popsaná poukázka žádnou takovouto hodnotu sama o sobě nemá, ve smyslu § 25 odst. 1 písm. t) ZDP věta za tečkou a contrario je tedy považována za dar a jako taková nemůže být v popsané situaci daňově uznatelným nákladem.“

Daňový režim u příjemce reklamního daru

Doposud jsme řešili daňovou uznatelnost výdajů (nákladů) na reklamní dar z pohledu toho, kdo předmět daruje. Z logiky věci bychom si také měli položit otázku, jaké dopady bude mít přijetí reklamního daru u obdarovaného. Odpověď nalezneme v ustanovení § 4a písm. g) ZPD, podle kterého se jedná u poplatníka fyzické osoby o příjem od daně z příjmů osvobozený a to za podmínek:

  • dar souvisí s příjmy ze samostatné činnosti,
  • dar je opatřen jménem nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto daru a
  • hodnota daru nepřesáhne částku 500 Kč.

Pečlivému čtenáři určitě neuniklo, že u příjemce je z pohledu osvobození irelevantní, zda přijatý dar podléhá či nepodléhá spotřební dani.

Hledisko ZDPH

Poskytovatel daru – nárok na odpočet DPH

Poskytovatel reklamního daru si musí dávat pozor na ustanovení § 72 odst. 6 ZDPH, podle kterého nemá nárok na odpočet u přijatého zdanitelného plnění použitého pro reprezentaci, a to pro reprezentaci ve smyslu § 25  ZDP.

Z tohoto obecného pravidla však platí určité výjimky. Pro náš článek jsou to tyto situace, u nichž uplatnit nárok na odpočet DPH lze:

a) při poskytnutí dárku v rámci ekonomické činnosti, pokud jeho pořizovací cena bez DPH nepřesahuje 500 Kč, nebo
b) při poskytnutí obchodních vzorků bez úplaty v rámci ekonomické činnosti.

Na tomto místě je vhodné upozornit na určité rozdíly mezi úpravou v ZDP a ZDPH. Zatímco ZDP vyžaduje pro daňovou uznatelnost jméno poskytovatele či zboží (služby) uvedené na daru a současně dar musí být vyjmut z předmětu spotřební daně, tak ZDPH tyto podmínky nevyžaduje. ZDPH pouze stanoví, že poskytnutí musí být v rámci ekonomické činnosti a pořizovací cena bez DPH nepřesáhne 500 Kč.

Další, co stojí za povšimnutí, je skutečnost, že zatímco u reklamního dárku ZDPH operuje s pořizovací cenou nepřesahující 500 Kč bez DPH, u obchodních vzorků žádný limit není. U obchodních vzorků platí jediná podmínka a to, že vzorek je poskytnut v rámci ekonomické činnosti.

Poskytovatel daru – DPH na výstupu

Podle ustanovení § 13 odst. 7 písm. c) se poskytnutí dárku v pořizovací ceně nepřesahující 500 Kč bez DPH v rámci ekonomické činnosti a poskytnutí obchodních vzorků bez úplaty v rámci ekonomické činnosti nepovažuje za dodání zboží, jinými slovy nepodléhá dani z přidané hodnoty na výstupu.

Nejnovější články

Novinky ve verzi 25.200: Kompletní legislativní podpora a rozšíření API pro banky

Kompletní legislativní podpora pro rok 2025 Verze 25.200 obsahuje poslední chybějící legislativní tiskové sestavy nutné…

17 února, 2025

Změny a novinky Money S3 verze 25.200

Money Možnosti a nastavení Pro Raiffeisenbank byla přidána nová služba pod názvem Raiffeisenbank (API), která…

17 února, 2025

Příloha účetní závěrky: jak na ni krok za krokem?

Proč je nezbytné sestavit přílohu účetní závěrky V předchozích článcích jsme se zabývali rozvahou účetní závěrky…

12 února, 2025

Účetní závěrka: co to je, jaké jsou druhy a co je obsahem?

Obsah: Účetní uzávěrka Účetní závěrka Rozsah účetní závěrky Druhy účetní závěrky Obsah účetní závěrky Hned…

12 února, 2025

Účetní a daňové doklady: rozdíly, druhy a náležitosti

Rozdíl mezi účetním a daňovým dokladem Účetní doklady jsou záznamy o obchodní aktivitě, které slouží…

12 února, 2025

Jak účetní program usnadní zpracování výpisu z účtu a vedení pokladny

Při vedení pokladny evidujete všechny peníze, které přijímáte a vydáváte pomocí pokladních dokladů. Pokladní doklad…

12 února, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy