Než začnete vybírat e-shopové řešení, ujasněte si svůj základní byznys plán.
Tip: Sepište si své silné a slabé stránky. Získáte tak nad svým projektem větší nadhled a potřebnou munici pro strategické plánování nebo definici vaší značky.
Rozjezd e-shopu stojí peníze. Proto si dopředu své náklady spočítejte, ať víte, kolik financí si do začátku připravit. Většinu nákladů na rozjezd a provoz e-shopu tvoří následující položky.
Cena e-shopové platformy se odvíjí od toho, jestli se rozhodnete pro e-shop na míru, nebo pronajaté (tzv. krabicové) řešení (o těch více v další kapitole). Kromě samotného e-shopu zaplatíte také za hosting, doménu, případně zaměstnance, kteří vám budou e-shop spravovat.
E-shop také musíte plnit obsahem, jako jsou fotky, popisky nebo grafika. Za velkou část obsahu, který si nebudete tvořit sami, musíte zaplatit specialistům.
Velkou počáteční investicí je naplnění skladu zbožím. Většina e-shopů začíná při rozjezdu s omezeným množstvím položek, a jakmile se byznys rozjede, sortiment rozšiřují.
Kromě samotného zboží musíte řešit skladové prostory, balení zásilek a dopravu k zákazníkovi. Takže počítejte s náklady na skladové prostory nebo obalové materiály. Pokud nebudete zboží odesílat sami, musíte si také zaplatit skladníky.
Aby se o vašem e-shopu zákazníci dozvěděli, musíte investovat do různých marketingových kanálů. E-shopy nejčastěji volí:
Kromě samotné e-shopové platformy musíte vyřešit:
Nejmenším e-shopům pro tyto účely postačí fakturační aplikace, těm s desítkami položek už se hodí účetní program.
Tip: E-shop s účetním programem propojte, ať nemusíte přenášet údaje z jednoho systému do druhého a stav zboží na e-shopu vždy odpovídá zásobám ve skladu. Přečtěte si, jak propojení funguje u účetního systému Money S3.
Pokud vyrábíte vlastní zboží, můžete tento krok přeskočit. Svým dodavatelem jste vy sami. Jestliže máte v plánu přeprodávat zboží od jiných dodavatelů, věnujte jejich výběru dostatečnou pozornost.
Zajistěte si ideálně dodavatele, kteří:
Pokud odebíráte zboží ze zahraničí, počítejte s tím, že nákupní cenu ovlivní měna nebo celní a daňové podmínky. Připravte se také na složitější způsob vyřizování reklamací.
Před touto otázkou stojí provozovatelé e-shopu stejně jako všichni ostatní podnikatelé. Pro začínající e-shopy dávají největší smysl dvě formy podnikání – můžete být OSVČ, nebo založit s. r. o.
OSVČ je nejčastější volba pro začínající e-shopy. Vyřízení živnostenského oprávnění trvá zhruba týden a stačí vám zaplatit registrační poplatek ve výši 1000 Kč (800 Kč, pokud se zaregistrujete on-line). Nevýhodou je, že za dluhy ručíte veškerým svým majetkem.
Společnost s ručením omezeným je vhodná pro větší projekty, případně pokud zakládáte e-shop ve více lidech. Platí také, že e-shopy, za kterými stojí s. r. o., jsou důvěryhodnější než e-shopy jednotlivců. Nevýhodou je složitější administrativa, protože musíte vést účetnictví, a vyšší daně.
Tip: Rozdíly mezi podnikáním jako OSVČ a s. r. o. popisujeme podrobně v samostatném článku, a to včetně postupuju, jak získat živnostenské oprávnění nebo založit firmu.
Nejdůležitějším rozhodnutím při rozjíždění e-shopu je volba platformy. Ta totiž ovlivní vstupní náklady, vaši práci s e-shopem na roky dopředu i podobu vašeho e-shopu z pohledu zákazníků.
Většina e-shopařů má na výběr ze tří variant řešení:
E-shop si můžete nechat od nuly vyvinout na míru. Výhodou je, že ho vývojář do detailu přizpůsobí vašim požadavkům a vložíte si do něj přesně ty funkce, které pro svůj projekt potřebujete. Stejně tak vám vývojář upraví design dle vaší představy.
Podstatnou nevýhodou je, že pokud nejste vývojář, musíte si najmout profesionála. To s sebou nese velké vstupní náklady, které začínají na stovkách tisíc Kč a pravidelně platíte také za údržbu a aktualizace. E-shop na míru je proto vhodný zejména pro zavedené firmy nebo ambiciózní projekty s velkým rozpočtem.
Na tomto řešení začíná většina malých a středních e-shopů. Jde o e-shop, který už vývojáři dopředu připravili a vy si ho pouze upravíte. Pokud si poskytovatele vyberete dobře, najdete v e-shopu všechny funkce, které běžný podnikatel v e-commerce potřebuje. Většina poskytovatelů nabízí testovací verzi na několik dní či týdnů zdarma, a proto doporučujeme, ať si e-shop nejprve důkladně vyzkoušíte.
Poplatky za krabicové řešení platíte každý měsíc a typicky začínají na stovkách korun. Díky tomu můžete pronajatý e-shop spustit rychle a s minimálními náklady. Jakmile se váš e-shop rozroste, můžete si platformu za příplatek rozšířit o nové funkce.
O implementaci e-shopu a aktualizaci dle legislativních změn se stará poskytovatel, který má typicky svůj tým programátorů. K dispozici máte i technickou a zákaznickou podporu, která vám v případě problému poradí.
Nevýhodou krabicového řešení je omezená možnost úprav a přidávání vlastních funkcí.
Poslední možností jsou volně dostupná řešení jako například WordPress, která nabízí mix předchozích dvou variant. Jde také o již hotová e-shopová řešení, která personalizujete úpravami zdrojového kódu.
Tato řešení mají sice nulovou pořizovací hodnotu, ale nesou s sebou spoustu dodatečných nákladů. Pro úpravu kódu potřebujete odbornou znalost a časovou investici. Začínající e-shopaři si na úpravu kódu typicky najímají profesionály, což se prodraží.
Open source řešení jsou obvykle zahraniční, a proto v nich chybí mimo jiné podpora místních platebních bran, dopravců nebo účetních nástrojů. Nulová pořizovací cena se tak může zdát lákavá, ale celková cena po přičtení dodatečných nákladů se prodraží víc než dlouhodobý provoz krabicového řešení.
Rychlý internet je navíc pro provoz těchto platforem klíčový, protože umožňuje efektivní správu a rychlé načítání stránek, což je zásadní pro uživatelskou zkušenost a optimalizaci pro vyhledávače.
Pronájem e-shopu | Open source | Řešení na míru | |
Cena | nízká | levnější, ale záleží na množství úprav | velmi vysoká |
Délka spuštění | pár hodin až dní | pár měsíců | měsíce až roky |
Funkce | na výběr dle nabídky platformy | podle vlastních potřeb | podle vlastních potřeb |
Aktualizace a úpravy | v rámci řešení zdarma | na vlastní náklady | na vlastní náklady |
Zákaznická podpora v ceně | ano | ano, ale v angličtině | většinou ne |
Protože jsou krabicová řešení nejčastější variantou pro začínající e-shopy, rozebereme si jejich implementaci.
Prvním krokem je výběr poskytovatele. Doporučujeme začít u nejrozšířenějších poskytovatelů e-shopových platforem, protože jejich řešení jsou již ověřená minimálně stovkami podnikatelů. V Česku mezi tato řešení patří například Shoptet nebo Webnode.
Sepište si své požadavky na e-shopové řešení a zkontrolujte, zda je platformy od vybraných poskytovatelů splňují. Zaměřte se i na funkce, které budete potřebovat časem a zda je řešení nabízí alespoň ve vyšší tarifech, na které můžete případně později přejít. Nikdy nevybírejte řešení čistě podle ceny, ale především podle funkcí, které pro provoz svého e-shopu potřebujete. Pokud časem zjistíte, že e-shop neobsahuje klíčovou funkci, bude se vám platforma za chodu měnit složitě.
Jakmile zúžíte výběr platforem, poskytovatel vám založí testovací verzi e-shopu. Na ní si vyzkoušíte, jak se vám pracuje s administrací a jaké možnosti e-shop pro vaše podnikání nabízí. Díky tomu máte dostatek prostoru na rozhodnutí, zda je to pro vás to pravé řešení.
Už během testování si začněte připravovat půdu pro reálné spuštění e-shopu. Otestujete si tak možnosti řešení, a pokud na e-shop přejdete, budete moci rychleji začít. Seznamte se především s následujícím funkcemi a součástmi platformy.
Tip: Pokud propojíte e-shop s účetním programem Money S3, bude celý proces fakturace probíhat automaticky. Jakmile zákazník objednávku zaplatí, účetní program vystaví fakturu, spáruje ji s objednávkou, odešle zákazníkovi e-mailem a připraví k zaúčtování.
Jakmile si všechny tyto funkce projdete, nastavíte a jste s jejich fungováním spokojení, můžete si e-shopové řešení pořídit naostro.
E-shopovou platformu už máte připravenou, ale před spuštěním nezapomeňte vyřídit poslední technické a legislativní kroky.
Zaregistrujte si doménu u některého z dostupných registrátorů a následně na ni převeďte svůj e-shop. Doména obsahující název vaší značky vám pomůže vyniknout a zjednoduší webovou adresu vašeho e-shopu.
Na e-shopu musíte dle zákona zveřejnit své obchodní podmínky. Není nutné si kvůli nim platit právníka. Pokud využíváte krabicové řešení, poskytovatel vám dá k dispozici šablonu, kde pouze upravíte několik údajů. Pokud máte vlastní e-shop, můžete využít volně dostupné šablony. Jen si pečlivě pohlídejte, že procesům ve vašem e-shopu odpovídají.
Při provozu e-shopu se nevyhnete shromažďování osobních údajů svých zákazníků. Dodavatel e-shopové platformy by vám měl připravit dokument s popisem ochrany osobních údajů vašeho e-shopu. Také vám správně nastaví cookies a zabezpečí komunikaci SSL certifikátem. Máte-li e-shop na míru nebo open source, musíte si tyto záležitosti pohlídat sami.
Jestliže podnikáte jako OSVČ, podnikatelský účet ze zákona mít nemusíte. Výrazně to ale doporučujeme, protože z e-shopu vám na účet bude chodit velké množství plateb. Díky samostatnému účtu v nich budete mít pořádek a usnadníte si případnou kontrolu z finančního úřadu. Pokud máte s. r. o., založení podnikatelského účtu se nevyhnete.
Vše hotovo? Nyní jste připraveni e-shop spustit. Ještě než se do toho pustíte, koukněte na naše další články o tom, jak při práci s e-shopem využít data, automatizaci a napojení na účetní program.
Pokud chcete na vlastní oči vidět, jak funguje propojení e-shopu s účetním programem Money S3 a kterých rutinních činností vás zbaví, rezervujte si u nás bezplatnou ukázku. Za 30 minut vám propojení Money S3 s e-shopem ukážeme a budete mít jasno.
Na úvod upozorňujeme, že verze 24.950 je poslední aktualizace, kterou si mohou stáhnout uživatelé s…
Money Možnosti a nastavení Money S3 je možné propojit s libovolným poštovním serverem přes SMTP protokol…
Zodpovězené dotazy z 31.10. Dobrý den, prosím o radu, jak lze v účetním deníku řadit…
Vymezení směnek v účetnictví Směnka je definována jako listinný cenný papír, který vyjadřuje bezvýhradný slib…
Vymezení dluhopisů v účetnictví V rámci účetnictví rozlišujeme následující syntetické účty pro zachycení dluhopisů a souvisejících…
V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy