V rámci personální agendy řeší podnikatelé zákonem dané povinnosti vztahující se k zaměstnancům. Přijetím prvního zaměstnance vám vzniká řada povinností ke státním orgánům i k zaměstnancům samotným. Tyto povinnosti se typicky týkají vypracování dokumentů a jejich předání příslušným institucím.
Personální agenda zahrnuje vypracování:
Pro výše uvedené dokumenty založíte každému zaměstnanci osobní spis, ať už fyzicky nebo elektronicky. Do něj uložíte všechny pracovněprávní dokumenty, které se daného zaměstnance týkají. Díky tomu je v dokumentech přehled a snadno je dohledáte.
Mzdová agenda označuje zpracování mezd, tedy odměn za práci pro zaměstnance. Zpracování mezd typicky zahrnuje výpočet:
Po provedení výpočtů získáte podklady pro výplatu mezd zaměstnancům, přehledy pro pojišťovny a údaje pro finanční úřad. Mzdy můžete zpracovávat ručně, v účetním či mzdovém programu nebo si můžete najmout externí účetní agenturu.
Závazky vůči státu a zaměstnanci nabývají platnosti od chvíle, kdy se zaměstnancem podepíšete pracovní smlouvu či dohodu.
Pracovněprávní vztahy mají tato specifika:
a) Pracovní smlouvu uzavíráte na dobu určitou, nebo neurčitou. Smlouvu na dobu určitou uzavíráte maximálně na 3 roky a můžete ji prodloužit maximálně dvakrát – pak už jedině na dobu neurčitou. Výši mzdy uvedete buď přímo v pracovní smlouvě, nebo v samostatném mzdovém výměru.
b) Dohodu o provedení práce (DPP) uzavíráte se zaměstnancem, jehož rozsah nepřekročí 300 hodin za kalendářní rok. Pokud odměna nepřesáhne 10 000 Kč za měsíc, neodvádíte z ní zdravotní ani sociální pojištění.
c) Dohodu o pracovní činnosti (DPČ) uzavíráte se zaměstnancem, jehož práce nepřekročí 20 hodin týdně, a to průměrně po celou dobu trvání DPČ – takže jeden týden může odpracovat například 30 hodin a druhý 10 hodin. Zdravotní a sociální pojištění za tohoto zaměstnance odvádíte, pokud odměna přesáhne 3 000 Kč měsíčně.
Jakmile s novým zaměstnancem podepíšete smlouvu, máte 8 dní na jeho nahlášení k následujícím institucím (u finančního úřadu 15 dní). Pokud to nestihnete, vyměří vám daná instituce pokutu.
Pokud se zaměstnancem ukončíte pracovní poměr, musíte ho do 8 dnů také odhlásit na správě sociálního zabezpečení a u zdravotní pojišťovny.
Další povinná hlášení české správě sociálního zabezpečení musí zaměstnavatel provést, když:
Zaměstnavatel má vůči zaměstnanci také povinnosti související s ochranou osobních údajů a GDPR. K tomu, aby mohl zaměstnavatel o zaměstnancích vést mzdovou a personální agendu, nepotřebuje od zaměstnance souhlas.
Po skončení pracovního poměru však musí zaměstnavatel vyčistit osobní spisy zaměstnance od všech údajů a dokumentů, které již nejsou potřeba. V osobní složce by tak měly zůstat pouze:
Každý zaměstnanec má právo na informace o tom, jak probíhá zpracování jeho osobních údajů. To znamená, že může kdykoliv požádat o kopii všech svých osobních údajů, které zaměstnavatel eviduje.
Povinnost chránit osobní údaje se týká také zaměstnavatelů, kteří aktuálně vedou výběrové řízení na nového zaměstnance. Osobní údaje uchazečů o zaměstnání musí zaměstnavatelé po skončení výběrového řízení vymazat a vytištěné životopisy nebo motivační dopisy skartovat. Souhlas ke zpracování osobních údajů však při výběrovém řízení od zájemce o práci nepotřebujete.
Pořízením ekonomického systému si personální a mzdovou agendu výrazně usnadníte. Systém za vás provede složité výpočty a předvyplní vám všechny formuláře pro pojišťovny a úřady. Přečtěte si, jak personální a mzdovou agendu řeší ekonomický systém Money S3 a vyzkoušejte si ho zdarma.
Účtování dlouhodobého dluhopisu s kupónem Účtování dlouhodobého dluhopisu z pohledu dlužníka Emise dluhopisu se zaúčtuje,…
Obsah důležitější než forma Nový zákon o účetnictví klade větší důraz na obsah účetních operací…
Důležité informace na úvod V první řadě upozorňujeme, že verze 25.000 je dostupná pouze pro…
Money Možnosti a nastavení Jsou k dispozici Připravené seznamy potřebné pro založení roku 2025. V…
Účtová třída 0 Účtování finančního leasingu Finanční leasing představuje jednu z forem pořízení dlouhodobého hmotného majetku.…
V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy