Účetnictví / Daňová evidence/Daňový doklad a jeho náležitosti
Objevte i vy
nová online
školení
Vybrat školení

Daňový doklad a jeho náležitosti

Daňový doklad a jeho náležitosti
Seyfor, a. s.
31. 01. 2023
Doba čtení4 minuty čtení
Líbilo se13
Daňový doklad a jeho náležitosti

Obsah

    Ve chvíli, kdy se stanete plátcem DPH, musíte vystavovat daňové doklady. Ty ale na rozdíl od faktur, které vystavují neplátci, obsahují navíc informace o sazbě DPH nebo ceně za jednotku zboží bez DPH. Přečtěte si, jaké typy daňových dokladů můžete vystavit a co musí obsahovat.

    Nejprve ujasnění: v praxi se často zaměňují účetní a daňové doklady

    • Účetní doklady jsou všechny doklady, které uplatníte v účetnictví.
    • Ve chvíli, kdy jste plátci DPH, všechny tyto doklady (např. faktury, paragony) jsou zároveň daňovými doklady. A vy v nich musíte oproti neplátcům DPH uvádět navíc informace o výši nebo sazbě daně.

    Kdo má povinnost vystavit daňový doklad?

    Tuto povinnost mají všichni plátci DPH. Jejich náležitosti upravuje zákon o dani z přidané hodnoty (č. 235/2004 Sb.). Plátcem DPH se stáváte buď dobrovolně nebo nejčastěji automaticky po překročení obratu 2 miliony korun.

    Pozor – limit pro registraci k DPH se od r. 2023 zvýší z 1 na 2 miliony korun. Už nyní platí přechodná ustanovení, dle kterých se například nemusíte registrovat k DPH, když váš obrat v roce 2022 přesáhl 1 000 000 Kč.

    Kdy musím vystavit daňový doklad?

    Ve chvíli, kdy jste plátcem DPH, musíte vystavit daňový doklad, když:

    • dodáváte zboží nebo poskytujete služby plátci DPH,
    • posíláte zboží v rámci ČR,
    • dodáváte zboží do jiného státu v rámci EU,
    • nebo přijmete platbu.

    Typy daňových dokladů

    Nejčastěji používané typy daňových dokladů jsou:

    1. Zjednodušený daňový doklad, známý jako paragon: vystavuje se při platbě do 10 000 Kč.
    2. Běžný daňový doklad – vystavuje se ve všech ostatních případech. 
    3. Souhrnný daňový doklad – vystavuje se v případě jednoho nebo více zdanitelných plnění, které plátce uskutečňuje pro stejnou osobu v rámci kalendářního měsíce.

    Náležitosti daňového dokladu

    Daňový doklad musí ze zákona obsahovat tyto údaje:

    • označení kupujícího: název firmy nebo jméno fyzické osoby, popř. dodatek ke jménu (např. ..a synové, ..truhlářství) a sídlo,
    • označení prodávajícího: název firmy nebo jméno fyzické osoby, popř. dodatek ke jménu a sídlo,
    • DIČ prodávajícího, pokud je plátcem DPH,
    • evidenční číslo daňového dokladu,
    • datum vystavení faktury,
    • v případě, že se liší od data vystavení, uvádějte i datum uskutečnění zdanitelného plnění – tj. většinou datum dodání zboží, služby nebo přijetí platby,
    • rozsah (pokud je znám) a předmět plnění – tj. název zboží nebo služby,
    • cenu za jednotku bez DPH,
    • základ daně,
    • sazbu daně,
    • výši daně.

    Daňový doklad může mít listinnou (např. vytisknutá účtenka) i elektronickou podobu. Za správnost údajů na daňovém dokladu je vždy zodpovědná osoba, která doklad vystavila.

    Razítko ani podpis daňový doklad obsahovat nemusí. 

    TIP: Mějte v účetnictví dokonalý pořádek díky programu Money S3. Daňový doklad vystavíte na pár kliků a jste si jistí, že je v souladu s platnou legislativou.

    Zjednodušený daňový doklad

    Se zjednodušeným daňovým dokladem se nejčastěji setkáte pod názvem paragon. Musí obsahovat tyto náležitosti:

    • označení prodávajícího: název firmy nebo jméno fyzické osoby, popř. dodatek ke jménu a sídlo, 
    • DIČ prodávajícího,
    • evidenční číslo dokladu,
    • rozsah (pokud je znám) a předmět plnění – tj. název zboží nebo služby,
    • datum vystavení faktury,
    • v případě, že se liší od data vystavení, uvádějte i datum uskutečnění zdanitelného plnění – tj. většinou datum dodání zboží, služby nebo přijetí platby,
    • cena celkem (vč. DPH),
    • sazbu daně.

    TIP: Předání dokladů účetní firmě za pár vteřin – to zvládne účetní program Money S3. Podívejte se na jeho moduly Účetní centrála a účetní klient. Vyhnete se ručnímu přepisování dokumentů a zbytečným chybám v účetnictví.

    Doplňte si mezery v daních a účetnictví

    Přihlaste se k několikadílnému e-mailovému seriálu a získejte to nejlepší z blogu Money.cz. info

    Odesláním souhlasíte s našimi zásadami pro zpracování osobních údajů.

    Jak je to s archivací u daňových dokladů

    Archivace účetních dokladů má svá pravidla stanovená zákonem. Daňové doklady musíte dle zákona o DPH skladovat 10 let od konce zdaňovacího období, ve kterém se plnění uskutečnilo. V případě, že máte sídlo nebo provozovnu v České republice, musíte doklady skladovat také zde – pokud k nim ovšem nemáte nepřetržitý dálkový přístup.

    Elektronickou archivaci dokladů vám usnadní modul Inbox. Funguje jako centrální e-mailová schránka určená pro sběr všech přijatých dokumentů. Všechny doklady tak máte na jednom místě, na pár kliků dohledáte, co potřebujete a nemusíte nic skladovat v šanonech.

    Byly informace v článku užitečné?

    Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.

    Ano
    Ne
    Vyzkoušejte si účetní program Money S3

    Vyzkoušejte si účetní program
    Money S3

    Zdarma a se všemi funkcemi

    Objevte i vy
    nová online
    školení
    Vybrat školení
    Zavřít reklamu
    Objevte si vy nová online školení