Od tvůrců úspěšného účetního programu

Účetnictví / Účetnictví/Jak převzít účetnictví od externí účetní zpět do firmy

Jak převzít účetnictví od externí účetní zpět do firmy

Jak převzít účetnictví od externí účetní zpět do firmy
Jak převzít účetnictví od externí účetní zpět do firmy

Dokud byla vaše firma malá, externí účetní se vám vyplatila. Ale jak podnik roste, začali jste potřebovat interní účetní. Podívejte se, co vše vás čeká, pokud si chcete účetnictví převzít zpět.

Obsah

    Mnoho účetních firem účtuje podle počtu zpracovaných dokladů. Jestliže už máte tisíce dokladů, může být interní účetní levnější.

    Také možná pocítíte některé nevýhody externí spolupráce:

    • účetní se vám nemůže ihned věnovat, protože řeší agendu jiných klientů,
    • s účetní nemůžete vy a vaši zaměstnanci konzultovat osobně, kdykoliv je potřeba. 

    Právě proto si některé firmy raději najmou interní účetní.

    Jak načasovat převzetí účetnicví

    Nejdřív se podívejte na smlouvu, kterou jste uzavřeli s vaší externí účetní nebo účetní kanceláří, a zjistěte, jakou máte výpovědní dobu. Obvykle to jsou dva měsíce.

    Převzít si účetnictví zpět do firmy můžete kdykoliv během roku, ale nejpohodlnější je počkat na začátek nového účetního roku. Takže externí účetní například dokončí rok 2021 a vy začnete interně účtovat od roku 2022.

    Z toho důvodu je nejlepší vypovědět smlouvu tak, aby dvouměsíční výpovědní lhůta začala běžet od listopadu. V lednu totiž účetní zpracuje doklady za prosinec, udělá účetní uzávěrku a dokončí tak celý rok. Pokud se váš hospodářský rok neshoduje s kalendářním rokem, přechod ideálně načasujte na začátek nového hospodářského roku.

    Výslovně se s končící účetní domluvte, aby vám ještě zpracovala: 

    • přiznání k dani z příjmů, silniční dani, dani z přidané hodnoty za prosinec nebo za poslední kvartál (podle toho zda jste měsíční nebo kvartální plátce)
    • a účetní závěrku.

    Předání účetnictví

    Abyste mohli interně pokračovat v účetnictví, potřebujete si převzít všechny potřebné dokumenty. Konkrétně to jsou:

    • hlavní kniha,
    • účetní deníky,
    • účetní rozvahy (tj. rozvahy a výkaz zisků a ztrát),
    • účetní směrnice a účtový rozvrh,
    • inventarizace rozvahových a podrozvahových účtů,
    • zůstatky účtů za uplynulé účetní období,
    • kniha pohledávek a kniha závazků,
    • obraty výsledkových účtů.

    Pokud nečekáte na konec roku a účetnictví přebíráte v průběhu zdaňovacího období, budete potřebovat i účetní doklady z rozpracovaného období.

    Také si vyžádejte minulá přiznání k dani z příjmu, dani z přidané hodnoty, k silniční dani atd.

    TIP: Vyberte si do firmy takový účetní program, který vám zpracování účetnictví usnadní. Dobrou volbou je Money S3. Účetní ocení například funkci čištění salda, majitel firmy přehledné reporty, napojení na e-shop a dobře vyřešené sklady. Program si stáhnete zdarma a neomezeně dlouho ho testujete.

    blank
    O předání dokumentů si nechte zpracovat předávací protokol.

    Předání mzdové agendy

    Jestliže vám externí účetní kancelář zpracovávala i personální a mzdovou agendu, vyžádejte si pracovní smlouvy, platové výměry a případné dohody o provedení práce a dohody o pracovní činnosti.

    Také budete potřebovat:

    • prohlášení poplatníka (tzv. růžové prohlášení) + případná potvrzení o studiu či statutu ZTP,
    • kopie rodných listů dětí,
    • smlouvy o úvěru na bydlení a smlouvy o životních pojistkách,
    • zůstatky dovolených, průměry pro náhrady dovolené zaměstnanců,
    • potvrzení o zdanitelných příjmech z předchozího roku,
    • mzdové listy,
    • a další potřebné podklady (nezapomeňte i na podklady zaměstnanců, kteří jsou zrovna na mateřské či rodičovské dovolené).

    Usnadněte si práci díky našim účetním a daňovým novinkám

    Zadejte váš e-mail a naše účetní a daňové tipy i aktuální dění ze světa Money vám budou chodit přímo do e-mailu. info

    Odesláním souhlasíte s našimi zásadami pro zpracování osobních údajů.

    Co dalšího si pohlídat

    Nechte účetní vypracovat předávací protokol, ve kterém bude seznam předávaných dokumentů, a zkontrolujte, jestli jste od ní opravdu vše obdrželi. Poté předávací protokol obě strany podepíší.

    Po podání všech přiznání a předání účetnictví, nezapomeňte externí účetní zrušit přístup do datové schránky a také ukončit její plnou moc.

    Byly informace v článku užitečné?

    Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.

    blank Ano
    blank Ne
    blank

    Sledujte podobné články na naší

    Facebookové stránce
    Banner na svobodnaucetni.cz