Účetnictví / Účetnictví/Jednoduché účetnictví vs. daňová evidence: jak se liší a jak je vést + vzor
Objevte i vy
nová online
školení
Vybrat školení

Jednoduché účetnictví vs. daňová evidence: jak se liší a jak je vést + vzor

Jednoduché účetnictví vs. daňová evidence: jak se liší a jak je vést + vzor
Seyfor, a. s.
19. 11. 2024
Doba čtení7 minut čtení
Líbilo se0
Jednoduché účetnictví vs. daňová evidence: jak se liší a jak je vést + vzor

Obsah

    Řadu let bylo jednoduché účetnictví možností, jak si mohli podnikatelé snadněji splnit své účetní povinnosti a vyhnout se složitějšímu podvojnému účetnictví. V roce 2004 ho ale nahradila daňová evidence. Přesto od roku 2016 můžete jednoduché účetnictví opět využívat. Víte, za jakých podmínek?

    Co je jednoduché účetnictví

    Jednoduché účetnictví výrazně snižuje vaše povinnosti v porovnání s běžným (dříve podvojným) účetnictvím. Stačí vést tyto účetní knihy:

    • peněžní deník,
    • knihu pohledávek a knihu závazků,
    • pomocné knihy o ostatních složkách majetku (například knihu zásob, knihu dlouhodobého majetku nebo mzdovou agendu – záleží na tom, jestli spravujete majetek nebo máte zaměstnance).

    S jednoduchým účetnictvím je spojená ještě další povinnost. Do 6 měsíců od skončení účetního roku musíte rejstříkovému soudu poslat přehled o majetku a závazcích. Účetní rok se přitom shoduje s rokem kalendářním.

    Přehled pošlete prostřednictvím:

    • datové schránky na adresu příslušného rejstříkového soudu,
    • e-mailu s elektronickým podpisem na elektronickou adresu soudu,
    • online podáním do sbírky listin na webu or.justice.cz,
    • nebo pomocí webové aplikace ePodatelna na webu justice.cz.

    Kromě přehledu o majetku a závazcích musíte sestavit také přehled o příjmech a výdajích. Nemáte ale povinnost ho zveřejňovat.

    Kdo může vést jednoduché účetnictví

    V současnosti je jednoduché účetnictví určené pro spolky a pro:

    • odborové organizace,
    • organizace zaměstnavatelů,
    • církve a náboženské spolky
    • a pro honební společenstva.

    Zároveň musí tyto organizace splnit ještě další podmínky. Konkrétně:

    • nejsou plátci DPH,
    • jejich příjmy za poslední uzavřené období nepřesáhly 3 000 000 Kč,
    • hodnota jejich majetku nepřesahuje 3 000 000 Kč.

    A co když spolek teprve zakládáte?

    V takovém případě je důležité, jestli můžete důvodně předpokládat, že k rozvahovému dni prvního účetního období uvedené podmínky splníte. Pokud je to nepravděpodobné, jednoduché účetnictví vést nemůžete. Stejně jako když zmíněné podmínky splňovat přestanete.

    TIP: Přečtěte si podrobnější informace, jak vést účetnictví spolku.

    V praxi se s jednoduchým účetnictvím setkáte zejména v neziskových organizacích. Takovou organizací je například Portus Praha. Poskytuje sociální služby dospělým lidem s mentálním postižením.

    „Od té doby, co účtujeme v Money S3, jsme finance začali řídit víc cíleně. Předtím jsme výsledky sledovali se zpožděním kvůli prodlevě mezi zaúčtováním. Teď máme v systému vždy aktuální čísla a místo zdlouhavé administrativy konečně více času věnujeme klientům,“ líčí hlavní přínosy Money S3 Gabriela Štěpánková, ředitelka neziskové organizace Portus Praha.

    Přečtěte si celý příběh organizace Portus Praha.

    Jednoduché účetnictví mohou vést různé spolky – například skauti.
    Jednoduché účetnictví mohou vést různé spolky – například skauti.

    Jak se liší jednoduché účetnictví od daňové evidence a podvojného účetnictví

    Pokud podmínky pro vedení jednoduchého účetnictví nesplňujete, máte na výběr ze dvou dalších variant evidence příjmů, výdajů a firemního majetku:

    • vedení daňové evidence,
    • či podvojné účetnictví.

    Při vedení daňové evidence zaznamenáváte:

    • příjmy a výdaje,
    • obchodní majetek,
    • závazky a pohledávky.

    Díky tomu máte přehled o svém podnikání a zároveň získáte přesné podklady pro daňové přiznání. Vést ji mohou ale pouze OSVČ, které mají roční obrat do 25 000 000 Kč.

    Když tento limit překročíte, musíte vést podvojné účetnictví. Tuto povinnost mají také:

    • právnické osoby
    • soukromé osoby zapsané v obchodním rejstříku,
    • svěřenské a investiční fondy,
    • družstva,
    • společenství vlastníků bytových jednotek
    • nebo organizační složky státu – tedy obce, kraje nebo třeba vysoké školy.

    U podvojného účetnictví musíte spravovat dva účty: „má dáti“ a „dal“. Každá položka na jednom účtu je přitom spárovaná s položkou na druhém účtu.

    Zároveň musíte zaznamenávat i další údaje – například výsledek hospodaření.

    Oproti jednoduchému účetnictví a daňové evidenci musíte u toho podvojného také sestavit a zveřejnit účetní závěrku, která obsahuje také:

    Hlavní rozdíly mezi jednoduchým účetnictvím, daňovou evidencí a podvojným účetnictvím
    jednoduché účetnictví daňová evidence podvojné účetnictví
    kdo ho vede
    • spolky
    • odborové organizace
    • organizace zaměstnavatelů
    • církve a náboženské spolky
    • honební společenstva
    • OSVČ – fyzické osoby
    • OSVČ – fyzické osoby
    • právnické osoby
    • soukromé osoby zapsané v obchodním rejstříku
    • svěřenské a investiční fondy
    • družstva a SVJ
    • organizační složky státu
    podmínky pro vedení
    • spolek či organizace není plátcem DPH
    • příjmy za poslední uzavřené období nepřesáhly 3 000 000 Kč
    • hodnota majetku nepřesahuje 3 000 000 Kč
    • obrat do 25 000 000 Kč za rok
    • OSVČ musí vést podvojné účetnictví, jen když jejich obrat přesáhne 25 000 000 Kč ročně
    co je třeba vést
    • peněžní deník
    • knihu pohledávek a knihu závazků
    • pomocné knihy o ostatních složkách majetku
    • po skončení účetního roku je třeba podat přehled o majetku a závazcích
    • deník příjmů a výdajů
    • evidenci obchodního majetku
    • evidenci závazků a pohledávek
    • účetní deník,
    • hlavní knihu
    • knihu analytických účtů
    • knihu podrozvahových účtů
    • na konci účetního období je třeba sestavit účetní závěrku
    základní poznávací znamení
    • vedení pouze základních účetních knih
    • uplatňování reálných výdajů (nikoliv výdajového paušálu nebo využití paušální daně)
    • podvojný zápis položek – na účty Má dáti a Dal

    Jak vést jednoduché účetnictví

    Při vedení podvojného účetnictví se neobejdete bez účetního programu pro podvojné účetnictví. A podobná je situace také u daňové evidence. Teoreticky si sice vystačíte i s excelovými tabulkami, program na daňovou evidenci vám ale práci výrazně zrychlí a usnadní.

    Řadu úkonů totiž zautomatizuje, a zjednoduší vám tak mimo jiné:

    • vedení peněžního deníku,
    • evidenci majetku,
    • fakturaci
    • nebo tvorbu výkazů pro úřady.

    Také jednoduché účetnictví můžete vést i v Excelu. Musíte si ale vytvořit několik tabulek pro:

    • peněžní deník,
    • knihu pohledávek,
    • knihu závazků
    • a další dokumenty, které potřebujete vést.

    Jednotlivé údaje do nich ručně zapisujete. Vždy je přitom musíte důkladně zkontrolovat, abyste se vyhnuli chybám a překlepům.

    Mnohem snadnější způsob, jak vést jednoduché účetnictví, je sáhnout po účetním programu s modulem pro daňovou evidenci nebo podvojné účetnictví. V nich můžete vést i účetnictví jednoduché.

    Díky automatizaci za vás systém předvyplní například údaje v peněžním deníku. Zároveň zkontroluje, že na dokladech nic nechybí a že jsou v pořádku. Díky tomu vám výrazně usnadní a zrychlí práci.

    A navíc se vyhnete papírování, protože veškeré doklady evidujete elektronicky.

    Jednoduché účetnictví – vzor

    Základem jednoduchého účetnictví je peněžní deník, ve kterém zaznamenáváte jednotlivé transakce. Musí obsahovat sloupce pro:

    • datum transakce;
    • číslo dokladu;
    • popis transakce;
    • označení, jestli jde o příjem nebo výdaj;
    • a výši transakce.

    V praxi vypadá takto:

    Datum Číslo dokladu Popis transakce Příjmy Výdaje
    1. 10. 2024 BU1 Příspěvky 7 500 Kč
    15. 10. 2024 FP1 Úhrada faktury 3 000 Kč
    22. 10. 2024 BU2 Prodej produktů 4 225 Kč
    25. 10. 2024 FP1 Úhrada faktury 2 000 Kč
    1. 11. 2024 BU3 Příspěvky 7 500 Kč
    Celkem 19 225 Kč 5 000 Kč

    Podobným způsobem připravíte také knihu pohledávek a závazků. Musíte ale vytvořit jednu tabulku pro knihu pohledávek a další pro knihu závazků.

    Kniha pohledávek pak vypadá následovně:

    Datum Číslo dokladu Popis – dlužník Předmět fakturace Částka Datum splatnosti Datum úhrady
    1. 10. 2024 FV1 Člen AB členské poplatky 500 Kč 15. 9. 2024 8. 10. 2024
    15. 10. 2024 FV2 Společnost CD odběr zboží 4 300 Kč 30. 9. 2024 29. 10. 2024
    1. 11. 2024 FV3 Člen EF členské poplatky 500 Kč 15. 10. 2024

    Myslete přitom na to, že musíte zaznamenat nejen dluhy, ale také jejich splacení. Analogicky pak postupujete i u knihy závazků.

    Účetní systém přitom dokáže splacení pohledávek a závazků pohlídat za vás – stačí ho spárovat s internetovým bankovnictvím. Jakmile dlužník fakturu uhradí, propíše se to i do účetnictví.

    Vyzkoušejte to sami a stáhněte si Money S3 zdarma. Program ve verzi Start můžete používat po neomezeně dlouhou dobu, limitovaní jste pouze počtem vystavených dokladů.


    Zdroje / reference:

    Byly informace v článku užitečné?

    Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.

    Ano
    Ne
    Vyzkoušejte si účetní program Money S3

    Vyzkoušejte si účetní program
    Money S3

    Zdarma a se všemi funkcemi

    Objevte i vy
    nová online
    školení
    Vybrat školení
    Zavřít reklamu
    Objevte si vy nová online školení