Obsah
Naprostá většina e-shopů si v podnikání nevystačí s on-line administrací, ale pořizuje si ještě účetní program, ve kterém například řídí skladové hospodářství, vedou daňovou evidenci nebo vystavují faktury. Po propojení účetního systému s e-shopem pak stojí před otázkou, zda řídit byznys z účetního programu, nebo e-shopové administrace. Oba způsoby a jejich výhody popisujeme v článku.
Proč e-shopy používají účetní programy
Krabicové i open-source e-shopy dnes obsahují velké množství funkcí, díky kterým v nich vyřešíte mimo jiné:
- skladovou evidenci,
- evidenci objednávek,
- fakturaci,
- nebo automatickou komunikaci se zákazníky.
Malé a začínající e-shopy tak mají většinu potřebných funkcí k běžnému chodu podnikání přímo v administraci e-shopu. Přesto narazí na limity, kvůli kterým si většina e-shopařů dřív nebo později pořizuje účetní program.
Účetní systém si k e-shopu podnikatelé pořizují, protože:
- potřebují vést daňovou evidenci, nebo účetnictví – v administraci e-shopu sice faktury dohledají, ale daňovou evidenci si bez účetního programu musí vést ručně, což je časově náročné – pokud navíc musí vést účetnictví, bez účetního programu se neobejdou,
- chtějí mít rychle a v pořádku dokumenty pro finanční úřad – v účetním programu vygenerují daňové přiznání, přiznání k DPH, souhrnná hlášení a další dokumenty pro úřady a mají jistotu, že jsou legislativně v pořádku,
- chtějí mít přehled v příjmech a nákladech – z e-shopu zjistí maximálně výnosy, zatímco v účetním systému mají o svých výsledcích podrobnější přehled a mohou snadněji činit strategická rozhodnutí,
- chtějí pokročilé skladové funkce – v účetním systému evidují u zboží více parametrů jako například expiraci a zároveň rychleji provedou inventury nebo nastaví různé cenové hladiny,
- mají zaměstnance – v účetním systému vedou evidenci zaměstnanců a automaticky zpracují mzdy.
Propojení nástrojů a volba výchozího systému
Jestliže pracujete v e-shopové administraci a zároveň v účetním systému, nástroje si co nejdříve propojte (například pomocí API, návod najdete u dodavatele).
Díky tomu si systémy budou data předávat automaticky a vy nebudete muset ručně přenášet údaje z jednoho systému do druhého. Pokud vám například do e-shopu přijde objednávka, automaticky se objeví v účetním systému, který ověří dostupnost zboží, zkontroluje platbu, vystaví fakturu, předá objednávku k vychystání a tak dále.
Tip: Pokud kromě e-shopu a účetního systému využíváte další nástroje (například fakturační aplikaci, skladový systém nebo CRM), propojte je také s účetním systémema vytvořte si ekosystém firemních nástrojů. Data se vám synchronizují napříč systémy a nebudete je muset přepisovat.
Jakmile e-shop s účetním systémem propojíte, musíte se rozhodnout, který z těchto programů se stane vaším výchozím systémem – tedy tím, ze kterého budete byznys primárně řídit a ve kterém budete sdružovat data. Obě varianty mají své výhody, které si nyní rozebereme a ukážeme na příkladu propojení e-shopu s účetním systémem Money S3.
Účetní program jako výchozí systém
V tomto případě řídíte svůj byznys z účetního systému Money S3 a evidujete v něm veškerá data a doklady, které pro své podnikání potřebujete. Do e-shopové platformy se přihlašujete jen výjimečně. V tomto případě účetní program funguje jako mozek, který vše řídí, a e-shop jako obličej, který prezentujete svým zákazníkům.
Produkty a skladové karty vkládáte přímo do Money S3, odkud se přenesou do e-shopu. V Money S3 tím pádem vyplníte údaje pro zákazníka, jako je:
- popisek,
- fotka,
- parametry,
- varianty (např. barvy, velikosti),
- cenové hladiny
- nebo počet dostupných kusů.
Zároveň vyplníte údaje, které evidujete pro vlastní potřeby jako například expiraci nebo šarži. Vždy po přidání nového produktu do Money S3 ho jedním tlačítkem zveřejníte na e-shopu.
Díky synchronizaci dat zákazník na e-shopu vidí, zda je zboží skladem a přesný počet kusů. Poté klasicky vytvoří objednávku, zvolí typ přepravy, platby a doplní kontaktní údaje. E-shop vytvořenou objednávku odešle do Money S3, kde ji systém zaeviduje, ale také:
- zkontroluje skladovou dostupnost zboží,
- zkontroluje platbu,
- vytvoří fakturu a odešle ji zákazníkovi
- a objednávku předá na vyřízení do skladu.
Money S3 propojíte také s platebními bránami a bankami, ze kterých si systém stáhne výpisy o platbách a spáruje je s vytvořenými doklady. Takže pokud zákazník platí při převzetí, systém pošle objednávku rovnou na vyřízení. Jestliže zákazník platí kartou online nebo převodem, počká systém na spárování výpisu s objednávkou a až poté vám ji předá k vyřízení.
Jediné, o co se od vytvoření objednávky staráte vy, je fyzická příprava zboží na expedici podle pokynů z objednávky, kterou uvidíte v účetním programu. Jakmile objednávku přichystáte, změníte v účetním systému stav a program odešle informaci přepravní společnosti.
Během celého tohoto procesu vychystávání zboží Money S3 synchronizuje stav objednávky s e-shopem. Takže pokud je zákazník u vás registrovaný, vidí v e-shopu aktuální stav objednávky, aniž byste ho v e-shopu ručně měnili. Pokud to e-shopová platforma umožňuje, vloží účetní systém do e-shopu také fakturu, odkud si ji zákazník kdykoliv stáhne.
Z hlediska účetnictví a daňové evidence systém automaticky zaeviduje nebo zaúčtuje doklady, které během objednávek vznikají.
Hlavní výhody účetního programu jako výchozího systému:
- všechna data o svém byznysu najdete na jednom místě v účetním systému – objednávky, faktury, bankovní výpisy, skladové zásoby, produkty i obchodní výsledky,
- s výjimkou fyzické expedice probíhá celý proces vyřízení objednávky automaticky,
- systém automaticky synchronizuje data s e-shopem, takže má zákazník přehled o dostupnosti zboží i stavu objednávky.
Money S3 je účetní program, který se z velké části skládá z volitelných modulů. Ty představují funkce, které si zákazníci dokupují dle potřeby, aby měli v systému pouze ty funkce, které využijí. Pro výše popsané fungování jsou potřebné následující moduly:
- API – umožňuje propojení obou systémů,
- S3 Automatic – stará se o automatickou výměnu dat a dalších procesů, jako je například kontrola dostupnosti zboží,
- a E-shop konektor – umožňuje přenést mezi oběma nástroji více druhů dat jako například produktové obrázky, popisky nebo stavy objednávek.
E-shop jako výchozí systém
V tomto případě obsluhujete většinu procesů přímo z e-shopové platformy a do účetního systému se přihlašujete pouze kvůli daňové evidenci (nebo účetnictví) a případně skladovému hospodářství.
E-shopová platforma v tomto případě:
- eviduje příchozí objednávky,
- kontroluje dostupnost zboží,
- páruje platby,
- předává objednávky na vyřízení,
- vytváří a odesílá faktury zákazníkům,
- posílá zákazníkům notifikace o změně stavu objednávky,
- předává přichystané objednávky k expedici.
Konkrétní procesy se liší dle jednotlivých e-shopových platforem. Některé platformy tyto procesy odbaví automaticky, jiné vyžadují ruční zapojení.
Díky připojení ale stále platí, že e-shop automaticky odesílá faktury do účetního systému k zaevidování nebo zaúčtování (takže je nemusíte přepisovat ani exportovat a importovat). Poté si v účetním programu vygenerujete z dokladů účetní dokumenty jako například kontrolní hlášení nebo daňová přiznání.
Slabinou e-shopu je v tomto případě skladové hospodářství. Přestože e-shopové platformy základní skladové funkce mají, účetní program nabízí pokročilejší skladové funkce. Proto část e-shopů, která byznys spravuje v e-shopové administraci, stále vede sklad v účetním programu. Účetní programy například oproti e-shopům umožňují:
- evidovat více údajů na skladových kartách,
- evidenci více stavů zásob,
- vést více skladů.
Pokud většinu byznysu řídíte v e-shopové administraci a v Money S3 vedete jen účetnictví a skladové zásoby, tak integrace při vyřizování objednávek funguje následovně:
- z e-shopu se do Money S3 v pravidelných intervalech stahují faktury,
- na základě těch se vytvoří výdejky zásob ze skladu
- a poté se zásoby v Money S3 a e-shopu se synchronizují.
Hlavní výhody e-shopu jako výchozího systému:
- vaše účetní má v Money S3 k dispozici všechny podklady pro tvorbu účetnictví a vy se můžete soustředit primárně na obsluhu e-shopu,
- pokud využíváte specializovaný e-shop s pokročilými funkcemi, můžete v něm pracovat bez překlikávání mezi dvěma systémy.
Ukážeme vám, jak to funguje v praxi
Pokud chcete na vlastní oči vidět, jak propojení účetního programu s e-shopem funguje, a případně se doptat na podrobnosti, rezervujte si u nás bezplatnou ukázku. Za 30 minut vám propojení Money S3 s e-shopem ukážeme a budete mít jasno.
Byly informace v článku užitečné?
Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.
Aktualizujte si své Money S3
Stáhněte si poslední verzi Money S3 přes zákaznický portál.