Obsah
Chcete dělat rozhodnutí podložená čísly? Zaměřte se na manažerské účetnictví – díky analýzám efektivněji rozhodnete o cenotvorbě produktů nebo třeba alokaci zdrojů. Čtěte, co manažerské účetnictví obnáší a jak vám s ním pomůže účetní software.
Co je manažerské účetnictví a jak se liší od finančního?
Manažerské účetnictví poskytuje manažerům informace, na základě kterých rozhodují o chodu firmy – díky těmto podkladům mohou lépe plánovat, monitorovat a řídit firmu. Může jít o efektivní alokaci zdrojů, cenotvorbu produktů a služeb, analýzy nákladů a ziskovosti, hodnocení výkonnosti projektů, vhodnou volbu dodavatelů nebo třeba o správu zásob.
Východiskem manažerského účetnictví je klasické účetnictví, ale také kalkulace, statistiky, nebo ekonometrické metody. Na rozdíl od finančního účetnictví pracuje s detailnější vhledy a je flexibilnější.
Co zahrnuje manažerské účetnictví
V manažerském účetnictví využijete tyto nástroje a metody:
- rozpočtování,
- analýza nákladů,
- nákladové kalkulace,
- analýza ziskovosti produktů a služeb,
- predikce
- či monitoring.
Náklady a výnosy
Manažerské účetnictví rozlišuje náklady z různých pohledů:
- Druhové členění – nezbytné hlavně pro finanční účetnictví. Náklady představují peněžně vyjádřenou výši a strukturu zdrojů, které vstupují do firemních aktivit (mzdy, sociální náklady, odpisy, aj.)
- Účelové členění – slouží hlavně pro interní užití, řeší totiž účel nákladů. Jde o náklady technologické a náklady na obsluhu a řízení; náklady přímé a nepřímé; a náklady jednicové a režijní. Sledování nákladů podle odpovědnosti slouží k vymezení pravomocí a odpovědnosti.
- Členění podle závislosti na změnách v objemu výroby – rozlišujeme variabilní a fixní náklady.
Díky analýze nákladů a výnosů lépe porozumíte tomu, nakolik jsou dané aktivity firmy efektivní a ziskové – a podle toho plánujete a alokujete zdroje.
Kalkulace
Kalkulace a cenotvorba hrají v manažerském účetnictví důležitou roli. Díky nim totiž zjistíte, jaké náklady máte s výrobou produktů nebo poskytováním služeb.
Režijní náklady
Pro řízení firmy musíte znát rozpočet režijních nákladů – jde o nepřímé náklady, které nejsou spojené s produkty či službami, ale s provozem společnosti. Díky analýze režijních nákladů určíte, jak tyto náklady ovlivňují strukturu ostatních nákladů a ziskovost společnosti.
Rozpočet režijních nákladů hraje roli při řízení firmy, ale i v předběžných kalkulacích. Klíčová je zde odpovědnostní rovina, tedy zjišťování informacích o režijních nákladech podle toho, kde vznikají – sledování těchto informací hraje roli při například při delegování odpovědnosti a pravomocí či decentralizaci společnosti.
TIP:Analýzy
Mezi analýzy, díky kterým vyhodnotíte trendy i firemní rizika, patří například finanční analýza nákladů a ziskovosti, rozpočtová analýza, analýza nákladů na investice, analýza cash flow či výkonnostní analýza, která zkoumá, jak si společnost vede v průběhu času i ve srovnání s konkurencí.
Sledování dat pomohlo činit efektivnější rozhodnutí i podnikatelce Martině Vicanové, která v roce 2014 založila společnost Farma Pálava. Manažerské účetnictví ve firmě začali sledovat až s rostoucími tržbami a zavedením účetního programu Money S3. Získali tak lepší podklady pro rozhodování:
„Máme k dispozici zajímavé statistiky. Jednoduše zjistíme například to, kolik se prodá vína a kolik sýrů, jaké produkty jdou víc na odbyt o víkendech, nebo kdy na farmu míří nejvíc zákazníků,” říká podnikatelka z firmy Pálava.
Role účetního programu v manažerském účetnictví
Kvalitní účetní software vám připraví přehledné grafy a reporty, ze kterých snadno zjistíte, jak si vaše firma stojí. V účetním programu Money S3 využijete pro manažerské účetnictví řadu modulů, které vám vygenerují podklady ke snazšímu rozhodování.
Modul Účetní analýzy s funkcí aktivní saldo vaší firmě nebo externí účetní ušetří hodiny práce díky výrazně rychlejšímu a jednoduššímu čištění salda.
S Money S3 získáte detailní informace za aktuální účetní období, ale i za minulé roky, aniž byste mezi nimi museli přepínat. Například ziskovost snadno porovnáte mezi jednotlivými roky, kvartály, měsíci nebo týdny i několik let nazpět – klidně i jen podle IČ odběratele nebo střediska, které zakázku zpracovalo.
V modulu S3 Automatic zase snadno zautomatizujete analýzy, které využíváte opakovaně – vytvoříte šablonu a zadáte, aby se i s reportem automaticky vygenerovala každý první den v měsíci. Víc neřešíte, jen prvního otevřete e-mail a stáhnete report.
Byly informace v článku užitečné?
Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.