Obsah
Možná máte v hlavě jasný podnikatelský plán, možná teprve přemýšlíte, že opustíte zaměstnání a budete pracovat na sebe. V každém případě se ale nejdřív musíte vypořádat s povinnou administrativou. Přečtěte si našeho průvodce a udělejte si jasno v tom, co je potřeba k založení živnosti – zjistíte, že to není tak složité.
Co je to živnost a kdo může podnikat na „živnosťák”
Podle Zákona o živnostenském podnikání je to:
„Soustavná činnost provozovaná samostatně vlastním jménem, na vlastní zodpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených živnostenským zákonem.”
Jinými slovy je to kterýkoliv podnikatel od elektrikáře po konzultanta, který podniká na živnostenský list a splnil následující podmínky k založení živnosti:
- dovršil věk 18 let (pokud jste mladší, potřebujete odpovědného zástupce, kterého vám ustanoví rodiče, a souhlas soudu),
- je způsobilý k právním úkonům (dokládá se občanským průkazem),
- je bezúhonný (dokládá se výpisem z rejstříku trestů),
- splňuje kvalifikační požadavky kladené na daný druh podnikání (viz typ živnosti níže).
První kroky povedou na živnostenský úřad
Vydat se můžete na kterýkoliv živnostenský úřad, bez ohledu na to, kde bydlíte. S sebou si nezapomeňte:
- doklad totožnosti (občanský průkaz),
- 1 000 Kč na poplatek za založení živnosti (při elektronickém ohlášení stojí 800 Kč).
Výpis z rejstříku trestů nosit nemusíte, úřad si ho obstará sám.
K založení živnosti stačí, když vyplníte pouze Jednotný registrační formulář. To je vše, žádné další úřady oběhávat nemusíte. A zvládnete to dokonce i online – z aplikace ho elektronicky odešlete na podatelnu živnostenského úřadu nebo do datové schránky úřadu. Konkrétní informace, třeba číslo datové schránky, najdete na stránce vašeho živnostenského úřadu.
Abyste mohli formulář v aplikaci od Ministerstva průmyslu a obchodu vyplnit, musíte se nejdříve přihlásit, např. bankovní identitou, eObčankou nebo mobilním klíčem eGovernmentu.
Při vyplňování formuláře k založení živnosti vás pravděpodobně napadne několik otázek. Zde jsou odpovědi na ty nejčastější.
1) Jaký typ živnosti potřebuji k založení podnikání?
Volná – musíte splnit jen výše uvedené všeobecné podmínky. Patří sem například výroba textilií, zprostředkování obchodu a služeb nebo marketingová a poradenská činnost.
Vázaná – musíte prokázat odbornou způsobilost k dané činnosti. Vázanou živnost potřebují účetní, majitelé autoškol, ale i horští průvodci nebo maséři.
Řemeslná – máte povinnost doložit výuční list, maturitu v oboru, diplom nebo šestiletou praxi v oboru. Tento typ živnosti potřebují třeba pekaři, kováři a kadeřnice.
Koncesovaná – podmínkou k jejímu založení je prokázání odborné způsobilosti a povolení příslušného orgánu státní správy. Spadá sem například provozování nákladní dopravy, cestovní kanceláře nebo pohřební služby.
2) Jaké mám zvolit místo podnikání (sídlo)?
Většina živnostníků volí jako místo podnikání své bydliště. Pokud jste v pronájmu, potřebujete souhlas majitele budovy. Ten si s majitelem vyřiďte předem a jděte na živnostenský úřad už s podepsaným souhlasem.
Sídlo by mělo být snadno identifikovatelné a umožňovat bezproblémové doručení pošty i komunikaci s úřady – označte ho na schránce, dveřích i zvonku viditelně svým jménem, příjmením a IČ.
3) Jak je to se sociálním a zdravotním pojištěním?
Jednotný registrační formulář to velmi zjednodušil. Jeho vyplněním se automaticky registrujete jako osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ) na Okresní správě sociálního zabezpečení (OSSZ) i na své zdravotní pojišťovně.
OSSZ vám následně oznámí, kdy a jak platit zálohy na sociální pojištění. Jejich výše se vypočítá podle toho, jestli je podnikání na OSVČ vaším hlavním nebo vedlejším příjmem.
Minimální měsíční zálohy pro rok 2025 na sociálním pojištění jsou:
- u OSVČ s hlavním činností: 4 759 Kč
- u OSVČ s vedlejší činností: 1 496 Kč
Jako OSVČ vedlejší nemusíte první rok platit zálohy vůbec. V dalších letech platí: pokud váš roční zisk (příjmy mínus výdaje) nepřekročí takzvanou rozhodnou částku (pro rok 2025 je to 111 736 Kč), žádné sociální pojištění neplatíte.
Zjistěte si i číslo účtu své zdravotní pojišťovny. Na něj budete posílat zálohové platby na zdravotní pojištění. Minimum pro rok 2025 je 3 143 Kč. Minimální záloha na zdravotní pojištění se týká pouze OSVČ, pro které je podnikání hlavní činností. Vedlejší OSVČ průběžně zálohy neplatí, po podání přehledu na zdravotní pojišťovnu se jim však dopočítá pojistné podle skutečného daňového základu za předchozí rok.
Zvažte také, jestli si chcete jako hlavní OSVČ platit nemocenské pojištění. Není to vaše zákonná povinnost, ale v případě nemoci, úrazu nebo mateřství máte díky němu nárok na finanční dávky od státu, které vám částečně nahradí ušlý příjem. V případě, že si ho platit chcete, minimální výše je 243 Kč měsíčně a odvádí se také na účet OSSZ.

4) Jak je to s daněmi?
Jako nová OSVČ se nemusíte registrovat na finančním úřadě (tato novinka platí od roku 2024). Přiznání k dani z příjmů fyzických osob pak podáváte jednou za rok a zároveň s ním platíte vzniklou daň.
Daňové přiznání jako OSVČ už nemůžete podávat klasicky na papíru, ale pouze elektronicky. Nejčastěji ho podnikatelé podávají přes datovou schránku, kterou jim stát automaticky zřídí při založení živnosti.
Daňové přiznání jako OSVČ podáváte do 2. května. V případě, že vám přiznání chystá daňový poradce, může ho odevzdat až 1. července. Pokud tato data připadají na víkend či svátek, lhůta se posouvá na následující pracovní den.
Začínající podnikatelé za první rok podnikání díky daňovým slevám často neplatí žádné daně.
Můžete se zároveň dobrovolně přihlásit jako plátce DPH. Povinně to musíte udělat:
- jestliže váš obrat v daný kalendářní rok překročí hranici 2 miliony korun (a zároveň nebude vyšší než 2 536 500 Kč) – pak se stanete plátcem DPH od 1. ledna následujícího roku, registrovat k DPH se ovšem musíte už do 10 dnů od překročení limitu,
- pokud v kalendářním roce překročíte hranici obratu ve výši 2 536 500 Kč, stanete se plátcem DPH už od druhého dne po překonání této hranice, k DPH se registrujete zpětně do 10 dnů.
Finanční úřad vám přidělí daňové identifikační číslo (DIČ), které slouží pro komunikaci s úřadem.
TIP: Přečtěte si v našem článku o povinnostech OSVČ jako plátcích DPH.
5) Jak funguje paušální daň a kdy se vyplatí?
Jestliže se jako živnostník přihlásíte k paušální dani, jedinou měsíční platbou vyřešíte všechny své povinnosti vůči úřadům. V paušální dani je zahrnuta záloha na zdravotní a sociální pojištění i daň z příjmů.
K paušální dani se může přihlásit pouze podnikatel, který:
- není plátcem DPH a nemá k ní registrační povinnost,
- nevykonává funkci společníka veřejné obchodní společnosti nebo komplementáře komanditní společnosti,
- není dlužníkem, vůči kterému by úřady zahájily insolvenční řízení,
- nevydělává si současně také v zaměstnání, kde by pobíral mzdu zdaněnou zálohovou daní (přípustná je pouze mzda, kde se strhává srážková daň – například přivýdělek formou DPP, pokud měsíční příjem nepřesáhne 11 500 Kč a nepodepíše se prohlášení poplatníka),
- nepřesáhne dalšími příjmy částku 50 000 Kč za rok – jedná se o příjmy z nájmů nebo třeba úroky z dluhopisů.
Od roku 2023 se paušální daň dělí do tří pásem – podnikatelé se do nich rozřazují podle výše příjmů a druhu vykonávané činnosti (respektive uplatnitelného výdajového paušálu). Podmínky a výše měsíční zálohy paušální daně pak jsou:
Typ pásma | Výše příjmů z podnikání | Výše měsíční zálohy | ||
I. pásmo | do 1 milionu Kč bez ohledu na typ činnosti, ze které tyto příjmy plynou | do 1,5 milionu Kč, jestliže alespoň 75 % těchto příjmů tvoří příjmy, na které lze uplatnit 80% nebo 60% výdajový paušál | do 2 milionů Kč, jestliže alespoň 75 % těchto příjmů tvoří příjmy, na které lze uplatnit 80% výdajový paušál | 8 716 Kč |
II. pásmo | do 1,5 milionu Kč bez ohledu na typ činnosti, ze které tyto příjmy plynou | do 2 milionů Kč, jestliže alespoň 75 % těchto příjmů tvoří příjmy, na které lze uplatnit 80% nebo 60% výdajový paušál | 16 745 Kč | |
III. pásmo | do 2 milionů Kč bez ohledu na typ činnosti, ze které tyto příjmy plynou | 27 139 Kč |
Výhodou v paušálním režimu je, že nemusíte podávat daňové přiznání ani přehledy pro pojišťovny. Nevýhodou naopak je, že si nemůžete uplatnit daňové slevy či požádat finanční úřad o vyplacení daňového bonusu na děti.
TIP: Přečtěte si, jaké podmínky musíte splnit pro vstup do paušálního režimu.
6) Musím si vést účetnictví?
Podvojné účetnictví si musíte vést pouze v případě, že vaše příjmy přesáhnou za zdaňovací období 25 milionů korun nebo pokud jste jako podnikatelé zapsáni v obchodním rejstříku. Pokud ne, stačí vám pouze daňová evidence nebo evidence příjmů. To zvládnete i bez znalosti účetnictví. Archivujte si všechny příjmové i výdajové doklady (v případě, že uplatňujete skutečné výdaje při daňovém přiznání) – ty pak slouží jako podklad pro vaše daňové přiznání.
TIP: I když nemusíte vést učetnictví, udržujte si přehled o svých podnikatelských výdajích. Ať víte, kolik vaše podnikání stojí a jestli vám dost vydělává.
A máte hotovo
Po vyřízení všech náležitostí vám úřad přidělí identifikační číslo (IČ) a výpis z živnostenského rejstříku. Samostatný živnostenský list už dnes na úřadě nedostanete. Jako doklad o vašem podnikání slouží právě výpis z rejstříku.
TIP: Přečtěte si, jaké povinnosti OSVČ se vás týkají po založení živnosti.
Kdy se vyplatí založit firmu
Začít podnikat jako fyzická osoba pro vás nemusí vždy být ta nejlepší volba. Právnická osoba (nejčastěji s. r. o.) je pro vás výhodnější například tehdy, pokud:
- zakládáte velmi rizikové podnikání,
- firmu jednou chcete prodat,
- nechcete vystupovat pod svým jméném,
- se do podnikání pouštíte společně s dalšími zakladateli.
TIP: Stále netušíte, která forma podnikání je pro vás lepší? Podívejte se na příklady založení živnosti a s.r.o.
Přečtěte si další podrobné články na téma OSVČ:
Byly informace v článku užitečné?
Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.