Peněžnímu deníku se někdy říká „evidence příjmů a výdajů“. Je jednou z knih daňové evidence. Do peněžního deníku se zapisují veškeré finanční pohyby související s podnikatelskou činností.
TIP: Přečtěte si, jak vést evidenci příjmů a výdajů.
Jedná se o bankovní i hotovostní transakce, mezi něž patří:
Deník vedete po účetních obdobích. Je důležité, abyste v něm rozlišovali položky, které ovlivňují základ daně. Ty se někdy nazývají jako „příjmy a výdaje daňově účinné“. Na ně potřebujete patřičný doklad (například vystavenou fakturu).
Tyto doklady musíte archivovat. Pokud nejste plátce DPH, tak 3 roky, plátci DPH 10 let.
Peněžní deník je součástí povinné daňové evidence, které se dříve se říkalo „jednoduché účetnictví“. Týká se především OSVČ s ročním obratem pod 25 milionů Kč. Pokud máte vyšší obrat, jste registrováni v obchodním rejstříku, případně máte s.r.o. nebo a.s., musíte podle zákona vést účetnictví.
Pokud si jako OSVČ vedete výdaje paušálem, tak si je do evidence zaznamenávat nemusíte. V takovém případě stačí přehled o příjmech, které ovlivňují výpočet daně.
Peněžní deník se skládá ze záznamů o jednotlivých transakcích. Každý záznam by měl mít:
Pokud jste plátce DPH, uveďte také záznam o přijaté a zaplacené DPH.
Jednotlivé záznamy můžete dále upřesnit a rozdělit detailněji pomocí zkratek. V praxi se používá například:
Zákon nepředepisuje, jakou má mít daňová evidence formu. Peněžní deník tak můžete vést v papírové formě, pokud máte opravdu malé množství příjmů a výdajů. Když máte více záznamů, doporučujeme použít tabulkový procesor (Excel, Calc nebo Google Sheets) nebo účetní software.
TIP: Přečtěte si detailní článek, jak vést daňovou evidenci včetně peněžního deníkuJako neplátci zapisujete příjmy či výdaje do peněžního deníku s tím datem, kdy k nim reálně došlo. Pokud vystavíte fakturu 1. září a klient ji uhradí 14. září, do peněžního deníku uděláte zápis s datem 14. září.
Pokud jste plátci DPH, detailnější informace najdete v článku o vedení daňové evidence.
Daňovou evidenci včetně peněžního deníku, knihy pohledávek a závazků a evidence majetku lze pohodlně vést i v účetním softwaru. Největší výhodou je, že program za vás kontroluje správnost údajů a vygeneruje vám podklady k daňovému přiznání.
Účetní programy jako Money S3 navíc dokáží pokrýt další firemní administrativu:
Vše máte pohodlně na jednom místě v jedné aplikaci.
Výše v článku jste už viděli příklad, jak může vypadat peněžní deník v Excelu. Takto vypadá vzor peněžního deníku z účetního programu, konkrétně z Money S3.
V tomto případě je důležité stanovit, co přesně myslíte jednoduchým účetnictvím. Tento pojem je od roku 2003 zrušený a nahradil ho termín daňová evidence. Pokud vedete právě daňovou evidenci (dříve jednoduché účetnictví), platí pro vás všechny informace z článku.
Zároveň je důležité upozornit, že pojem jednoduché účetnictví má od roku 2021 novou náplň. Označuje formu evidence, kterou využívají:
V tabulce najdete srovnání mezi Excelem a účetním programem, který umožňuje vedení peněžního deníku.
Excel | Účetní program | |
připravené šablony, které jen vyplňujete | ne | ano |
v souladu s aktuální legislativou | soulad si hlídáte sami | ano |
provádí výpočty | ano, pokud si vložíte vzorce | ano |
zákaznická podpora, která rozumí daňové evidenci | ne | ano |
cena | zpravidla je už součástí vašeho balíčku Microsoft Office | kupujete samostatně |
Vedení peněžního deníku v Excelu je vhodné pro ty, kteří s ním zvládnou pracovat na pokročilejší úrovni a zároveň se vyznají v daňové evidenci. Tvorba peněžního deníku v účetním programu tolik znalostí nevyžaduje, protože vyplňujete předpřipravené šablony.
Rok 2025: Vše, co potřebujete vědět Připravili jsme pro vás speciální stránku www.money.cz/navod/novyrok, kde najdete…
Money Money Dnes V současné době musí podnikatelé sledovat svůj obrat za období dvanácti po sobě jdoucích…
Plnou dovolenou myslíme základní nárok na dovolenou, který stanovuje zákoník práce. Zaměstnanec v soukromém sektoru má nárok…
Kdy dělat fyzickou inventuru skladu Fyzickou inventuru by měl každý podnik provádět pravidelně, alespoň jednou…
Chybné účtování o nákladech či výnosech mohlo být způsobeno tím, že v minulosti bylo účtováno v nesprávné…
Poskytnutí reklamních darů patří mezi bezúplatná plnění, jeho podstatou je převod vlastnického práva bezúplatně. Tímto…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy