Účetnictví

Co je to peněžní deník a jak ho vyplnit

Do peněžního deníku zaznamenáte příjmy a výdaje

Peněžnímu deníku se někdy říká „evidence příjmů a výdajů“. Je jednou z knih daňové evidence. Do peněžního deníku se zapisují veškeré finanční pohyby související s podnikatelskou činností.

TIP: Přečtěte si, jak vést evidenci příjmů a výdajů.

Jedná se o bankovní i hotovostní transakce, mezi něž patří:

  • příjmové doklady z pokladny,
  • přijaté a vydané faktury,
  • interní doklady
  • nebo výpisy z bankovního účtu.

Deník vedete po účetních obdobích. Je důležité, abyste v něm rozlišovali položky, které ovlivňují základ daně. Ty se někdy nazývají jako „příjmy a výdaje daňově účinné“. Na ně potřebujete patřičný doklad (například vystavenou fakturu).

Tyto doklady musíte archivovat. Pokud nejste plátce DPH, tak 3 roky, plátci DPH 10 let.

Kdy stačí peněžní deník a kdy musíte vést účetnictví

Peněžní deník je součástí povinné daňové evidence, které se dříve se říkalo „jednoduché účetnictví“. Týká se především OSVČ s ročním obratem pod 25 milionů Kč. Pokud máte vyšší obrat, jste registrováni v obchodním rejstříku, případně máte s.r.o. nebo a.s., musíte podle zákona vést účetnictví.

Pokud si jako OSVČ vedete výdaje paušálem, tak si je do evidence zaznamenávat nemusíte. V takovém případě stačí přehled o příjmech, které ovlivňují výpočet daně.

TIP: Jako OSVČ si můžete vést účetnictví dobrovolně. Pokud máte velké množství transakcí, může být účetnictví přehlednější než daňová evidence. A když jej vedete v software, odhalí za vás i chyby v záznamech. Přečtěte si článek, kde srovnáváme, komu se vyplatí účetnictví a komu daňová evidence.

Co vyplníte do peněžního deníku

Peněžní deník se skládá ze záznamů o jednotlivých transakcích. Každý záznam by měl mít:

  • datum,
  • číslo dokladu,
  • popis transakce (nákup zboží, vklad tržby na účet, úhrada faktury atp.),
  • označení, zdali jde o příjem či výdaj,
  • označení, jestli jde o daňový nebo nedaňový příjem/výdaj,
  • a výši dané transakce.

Pokud jste plátce DPH, uveďte také záznam o přijaté a zaplacené DPH.

Jednotlivé záznamy můžete dále upřesnit a rozdělit detailněji pomocí zkratek. V praxi se používá například:

  • PPD – příjmový pokladní doklad,
  • VPD – výdajový pokladní doklad,
  • FP – přijatá faktura,
  • FV – vydaná faktura,
  • ID – interní doklady
Příklad peněžního deníku v Excelu.

Jakou má mít peněžní deník formu

Zákon nepředepisuje, jakou má mít daňová evidence formu. Peněžní deník tak můžete vést v papírové formě, pokud máte opravdu malé množství příjmů a výdajů. Když máte více záznamů, doporučujeme použít tabulkový procesor (Excel, Calc nebo Google Sheets) nebo účetní software.

TIP: Přečtěte si detailní článek, jak vést daňovou evidenci včetně peněžního deníku na našem blogu.

Peněžní deník pro neplátce DPH

Jako neplátci zapisujete příjmy či výdaje do peněžního deníku s tím datem, kdy k nim reálně došlo. Pokud vystavíte fakturu 1. září a klient ji uhradí 14. září, do peněžního deníku uděláte zápis s datem 14. září.

Pokud jste plátci DPH, detailnější informace najdete v článku o vedení daňové evidence.

Peněžní deník si snadno vyplníte i v účetním softwaru

Daňovou evidenci včetně peněžního deníku, knihy pohledávek a závazků a evidence majetku lze pohodlně vést i v účetním softwaru. Největší výhodou je, že program za vás kontroluje správnost údajů a vygeneruje vám podklady k daňovému přiznání.

Účetní programy jako Money S3 navíc dokáží pokrýt další firemní administrativu:

Vše máte pohodlně na jednom místě v jedné aplikaci.

Vyzkoušejte si zdarma kompletní vedení daňové evidence včetně peněžního deníku v Money S3 Start. Pokud by vás zajímaly další detaily, zavolejte nám na bezplatnou linku 549 522 511 nebo napište na obchod@money.cz.

Peněžní deník: vzor

Výše v článku jste už viděli příklad, jak může vypadat peněžní deník v Excelu. Takto vypadá vzor peněžního deníku z účetního programu, konkrétně z Money S3.

V horní části peněžního deníku najdete přehled příjmů a výdajů. V té spodní pak celkové údaje dle různých skupin.

Peněžní deník pro vedení jednoduchého účetnictví

V tomto případě je důležité stanovit, co přesně myslíte jednoduchým účetnictvím. Tento pojem je od roku 2003 zrušený a nahradil ho termín daňová evidence. Pokud vedete právě daňovou evidenci (dříve jednoduché účetnictví), platí pro vás všechny informace z článku.

Zároveň je důležité upozornit, že pojem jednoduché účetnictví má od roku 2021 novou náplň. Označuje formu evidence, kterou využívají:

  • spolky,
  • odborové organizace,
  • organizace zaměstnavatelů,
  • církve,
  • honební společenstva atd.

Peněžní deník: Excel vs. účetní program

V tabulce najdete srovnání mezi Excelem a účetním programem, který umožňuje vedení peněžního deníku.

Excel Účetní program
připravené šablony, které jen vyplňujete ne ano
v souladu s aktuální legislativou soulad si hlídáte sami ano
provádí výpočty ano, pokud si vložíte vzorce ano
zákaznická podpora, která rozumí daňové evidenci ne ano
cena zpravidla je už součástí vašeho balíčku Microsoft Office kupujete samostatně

Vedení peněžního deníku v Excelu je vhodné pro ty, kteří s ním zvládnou pracovat na pokročilejší úrovni a zároveň se vyznají v daňové evidenci. Tvorba peněžního deníku v účetním programu tolik znalostí nevyžaduje, protože vyplňujete předpřipravené šablony.

TIP: Stáhněte si účetní program Money S3 Start a začněte zdarma vést peněžní deník.

Nejnovější články

Jak účtovat: Specifické případy účtování o dluhopisech

Účtování dlouhodobého dluhopisu s kupónem Účtování dlouhodobého dluhopisu z pohledu dlužníka Emise dluhopisu se zaúčtuje,…

20 prosince, 2024

Nový zákon o účetnictví od roku 2025: 5 zásadních změn

Obsah důležitější než forma Nový zákon o účetnictví klade větší důraz na obsah účetních operací…

19 prosince, 2024

Verze 25.000: v souladu s legislativou a připravena na účetní rok 2025

Důležité informace na úvod V první řadě upozorňujeme, že verze 25.000 je dostupná pouze pro…

19 prosince, 2024

Změny a novinky Money S3 verze 25.000

Money Možnosti a nastavení Jsou k dispozici Připravené seznamy potřebné pro založení roku 2025. V…

19 prosince, 2024

Jak účtovat: Účtování o specifických položkách aktiv

Účtová třída 0 Účtování finančního leasingu Finanční leasing představuje jednu z forem pořízení dlouhodobého hmotného majetku.…

19 prosince, 2024

Jak účtovat: Účtování o specifických položkách nákladů a výnosů

V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…

18 prosince, 2024

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy