Účetnictví

Co je účetnictví v plném rozsahu a jak ho vést

Co je účetnictví v plném rozsahu

Účetnictví v plném rozsahu se týká středních a větších firem. Jakmile podnik překročí hranici drobného nebo malého podniku, má automaticky povinnost vést účetnictví v plném rozsahu.

Kromě příjmů a výdajů se evidují veškeré finanční operace v účetních knihách, které podléhají pravidelným kontrolám a každý rok se uzavírají. Účetnictví v plném rozsahu je disciplína pro zkušené účetní a plnohodnotný účetní software.

Kdo má povinnost vést účetnictvím v plném rozsahu?

Podle zákona se účetnictví v plném rozsahu týká těchto subjektů:

  • Právnické osoby, jako jsou společnosti s ručením omezeným (s. r. o.), akciové společnosti (a. s.) a družstva.
  • Některé fyzické osoby, pokud jejich obrat překročí hranici stanovenou zákonem (25 milionů Kč), nebo pokud dobrovolně přejdou z daňové evidence na vedení účetnictví.
  • Subjekty, které mají povinnost auditu, nebo pokud zákon stanoví jiný specifický důvod.

Ve zjednodušeném rozsahu mohou účetnictví vést pouze menší firmy a neziskové organizace, jako například církve, nebo nadační fondy.

Kde je hranice mezi malou a velkou firmou? Velikost podniku se určuje podle tří hodnot:

  • počet zaměstnanců,
  • výše ročního obratu,
  • hodnota aktiv.

Představte si, že vedete účetnictví pro e-shop s potřebami pro domácí mazlíčky. Zaměstnáváte tým do 50 lidí, roční obrat se pohybuje do 200 milionů a vaše aktiva nepřesahují hodnotu 100 milionů. V takovém případě můžete vést účetnictví ve zjednodušeném rozsahu. Jakmile ale překročíte dvě z uvedených hodnot, musíte přejít na účetnictví v plném rozsahu.

Co je charakteristické pro účetnictví v plném rozsahu a jeho principy

Klíčovým rozdílem mezi účetnictvím v plném a zjednodušeném rozsahu je jeho komplexnost. Účetnictví v plném rozsahu a zjednodušeném rozsahu se liší nejen v objemu záznamů, které musíte vést, ale i v jejich detailnosti.

Hlavním principem je zásada věrného a poctivého zobrazení, která zajišťuje, že všechny finanční informace jsou přesně a pravdivě zaznamenány.

Dalšími klíčovými principy jsou akruální princip, který říká, že transakce se zaznamenávají v okamžiku jejich vzniku, nikoli až při jejich zaplacení, a zásada neomezeného trvání účetní jednotky, podle které se předpokládá, že podnik bude pokračovat ve své činnosti i do budoucna.

Mezi základní povinnosti účetnictví v plném rozsahu patří:

  • Vedení podrobné evidence všech příjmů a výdajů, majetku, závazků a pohledávek.
  • Sestavovat účetní závěrku (rozvahu, výkaz zisku a ztráty, přílohu k účetní závěrce).
  • Účetnictví v plném rozsahu zahrnuje i pravidelnou inventarizaci majetku a závazků, aby se ověřilo, že účetní záznamy odpovídají realitě.

Jak vést účetnictví v plném rozsahu

Při vedení účetnictví v plném rozsahu je třeba sledovat všechny účetní operace, včetně nákupů, prodejů, investic, a další finanční transakce, a zaznamenávat je do příslušných účetních knih. Tyto knihy podléhají kontrolám a pravidelným uzávěrkám.

Jedná se o tyto čtyři účetní knihy:

1. Deník

V účetním deníku evidujete jednotlivé účetní zápisy v chronologickém pořadí. Každá oblast má zpravidla svůj deník (stav bankovního účtu, vystavené faktury, atd.)

2. Hlavní účetní kniha

Do hlavní knihy se zapisují veškeré účetní operace podle principu „Má dáti a Dal”, tzn. každá operace je zaznamenaná na dvou účtech. V hlavní knize se také uvádějí zůstatky v den účetní závěrky.

3. Kniha analytických účtů

Analytické knihy umožňují pohled do většího detailu, což vám pomáhá v přesnějším finančním řízení. V hlavní účetní knize pro bankovní účet vidíme jen celkový zůstatek, zatímco v knize analytických účtů můžete sledovat různé typy plateb, transakce s jednotlivými dodavateli nebo příjmy z různých projektů.

4. Kniha podrozvahových účtů

Evidují se v ní informace, které nemají přímý vliv na rozvahu, ale jsou důležité pro řízení firmy. Typicky se jedná o záruky, leasingy, rezervy, nebo nedořešené právní spory.

K poslednímu dni účetního období sestavuje každá firma účetní závěrku reflektující celkové hospodaření. Do té doby musíte zaúčtovat veškeré záznamy, které s daným obdobím souvisí. Kontroluje se účetnictví, probíhá inventarizace majetku, závazků a uzavírají se účetní knihy.

Vyzkoušejte si zdarma účetní program Money S3
S ním můžete snadno vést účetnictví, daňovou evidenci, vystavovat faktury a evidovat sklad pro kamenný i online prodej.

Jak vám pomůže účetní program a co by měl umět?

Dobrý účetní software vám umožní automatizovat řadu procesů, snížit chybovost a ušetřit čas. Program, který se hodí pro účetnictví vedené v plném rozsahu, by měl splňovat následující požadavky:

  • Automatická synchronizace s bankou a import bankovních výpisů.
  • Možnost vytvářet účetní závěrky, sestavy a reporty.
  • Podpora daňové evidence a zpracování daňových přiznání.
  • Funkce pro správu fakturace, pohledávek a závazků.
  • Možnost pravidelné zálohy dat a jejich bezpečné uchovávání.

Správně zvolený účetní program vám usnadní vedení účetnictví a zajistí, že bude v souladu s platnými předpisy.

Money S3 je účetní software, který se snadno ovládá a má všechny potřebné funkce pro vedení účetnictví v plném rozsahu. Modul S3 Automatic vám zjednoduší řadu procesů, včetně synchronizace s bankami. Funkce pro fakturaci umožňuje automatický import faktur. Data budete mít vždy v bezpečí díky automatickému zálohování.

Vyzkoušejte Money S3, usnadněte si vedení účetnictví a ušetřete desítky hodin měsíčně. Můžete začít s verzí zdarma a všechny funkce si nezávazně vyzkoušet. Jediným limitem v bezplatné verzi je počet vystavených dokladů.

Nejnovější články

Jak integrace účetního programu a CRM systém pomůže zlepšit řízení financí ve firmě

Funkce účetního programu a CRM, které lze kombinovat Moderní účetní programy a CRM systémy nabízejí…

27 ledna, 2025

Cloudové účetnictví: Jak mění a zjednodušuje podnikání

Co je cloudové účetnictví? Díky účetnictví v cloudu máte data uložená na vzdálených serverech a…

24 ledna, 2025

V jakém formátu musíte mít data pro hladký přechod na účetní program?

Proč je formát dat důležitý při přechodu na nový účetní program Formát dat hraje klíčovou…

23 ledna, 2025

Novinky ve verzi 25.100: legislativní změny, mzdy a napojení na Tatra banku

Rok 2025: Vše, co potřebujete vědět Připravili jsme pro vás speciální stránku www.money.cz/navod/novyrok, kde najdete…

20 ledna, 2025

Změny a novinky Money S3 verze 25.100

Money Money Dnes V současné době musí podnikatelé sledovat svůj obrat za období dvanácti po sobě jdoucích…

20 ledna, 2025

Krácení dovolené – jaké jsou podmínky?

Plnou dovolenou myslíme základní nárok na dovolenou, který stanovuje zákoník práce. Zaměstnanec v soukromém sektoru má nárok…

15 ledna, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy