Obsah
Se založením a provozováním e-shopu souvisí řada povinností. Potřebujete evidovat spoustu různých dat nebo řešit sklady, logistiku a účetnictví. Většinu těchto povinností vám usnadní účetní program. Podívejte se, jak vybrat účetní program právě pro e-shop.
I když jste e-shop teprve založili, bez účetního programu se neobejdete. Kromě klasických účetních úkonů, jako je vystavování a zaúčtování faktur nebo příprava daňových dokladů, vám usnadní i řadu dalších věcí.
Poradí si mimo jiné s:
Specifika účetnictví e-shopů a pochopení potřeb e-shopů
Než se pustíte do výběru účetního systému, musíte zvážit specifika svého podnikání. Každý obor a typ podnikání je totiž v něčem odlišný.
A jaká jsou nejčastější specifika e-shopů?
- Řešíte velké množství transakcí – potřebujete tedy systém, který vše co nejvíc zautomatizuje a usnadní vám práci.
- Nabízíte různé možnosti úhrady – od platby kartou či převodu na účet přes platbu v hotovosti při převzetí na pobočce až po dobírku. Účetní program si musí se vším poradit a získat z vašeho e-shopu potřebná data. Zároveň zohlední i další specifika účtování e-shopů.
- E-shopy zákazníkům ze zákona poskytují 14denní lhůtu na vrácení zboží bez udání důvodu. Musíte tedy počítat s tím, že ji klienti budou využívat. A stejně tak se čas od času nevyhnete reklamacím. Správný účetní systém vám proto výrazně usnadní veškerou administrativu, která s vratkami a reklamacemi souvisí.
- E-shop musí v reálném čase reagovat na změny stavu zásob. Zákazníci díky tomu vždy vědí, jestli je vybraný produkt skladem, nebo na něj budu nějakou dobu čekat. Propojení e-shopu s účetním systémem zajistí, že se veškeré změny ve skladu automaticky projeví i na stránkách vašeho obchodu.
- Pokud prodáváte i do jiných států, musíte si poradit i s prodejem v cizí měně a se zaúčtováním a daněním těchto tržeb. Účetní systém se postará o to, abyste všechny úkony zvládli v souladu s platnou legislativou.
Hlavní funkce účetního programu potřebné pro e-shop
Bez ohledu na obor či typ podnikání platí, že účetní software vám musí usnadnit:
- tvorbu potřebných dokladů – například faktur či dodacích listů,
- jejich evidenci nebo zaúčtování a další související administrativu,
- přípravu daňového přiznání.
A pokud máte zaměstnance, oceníte i pomoc se mzdovým účetnictvím.
Kromě toho potřebujete, aby účetní program pro e-shop zohlednil specifika vašeho podnikání. Proto si musí poradit také s:
- propojením účetnictví a skladové evidence s e-shopem, díky které budou všude aktuální informace;
- spárováním účetnictví s internetovým bankovnictvím;
- administrativou spojenou s vratkami a reklamacemi zboží
- a pokud prodáváte do různých zemí, využijete také možnost práce s různými měnami.
TIP: Přečtěte si, jak v e-shopu automatizovat sklad a doklady.
Jak vybrat dodavatele účetního programu
Při výběru účetního programu pro e-shopy se soustřeďte na to, aby splňoval všechny zmíněné požadavky. Zároveň si předem ověřte, jestli půjde propojit s e-shopovým řešením, které využívá váš obchod. Díky tomu dokáže automaticky přenášet potřebná data mezi e-shopem, účetnictvím a skladovou evidencí. A výrazně vám tak usnadní práci.
TIP: Přečtěte si,Účetní programy často nabízejí speciální modul, který takové propojení umožňuje. Například v Money S3 je to modul E-shop konektor.
Využít můžete také napojení pomocí API. S jeho pomocí propojíte jakékoliv programy, které komunikaci prostřednictvím tohoto rozhraní umožňují. Například v Money S3 máte k dispozici samostatný modul API, se kterým ke svému účetnictví připojíte například CRM, fakturační aplikaci a další software.
Systémy můžou komunikovat také pomocí XML souborů. Stačí je v jednom programu vytvořit, stáhnout a poté nahrát do jiného.
Propojení pomocí speciálního modulu je ale přece jen jednodušší.
Vždy přitom hledejte řešení od kvalitních dodavatelů. Jak je poznáte? Sledujte několik bodů:
- Komunikace – čím hladší je komunikace s dodavatelem při výběru systému, tím jednodušší bude pravděpodobně i později. Sledujte zejména to, zda vám dodavatel dokáže vysvětlit, jak bude propojení probíhat a nabídne vám pomoc s nasazením účetního programu.
- Reference – zjistěte, jestli už má dodavatel s podobnými projekty zkušenosti. Od klientů si pak vyžádejte reference. Vybírejte pokud možno podobně velké e-shopy, jako je ten váš.
- Zákaznická podpora – vždy se může stát, že budete něco potřebovat. Zjistěte proto, jestli dodavatel nabízí zákaznickou podporu a za jakých podmínek. Ať nemusíte na odpověď čekat třeba týden.
Základní pravidla, jak vybrat účetní program
K uvedeným krokům nezapomeňte přičíst ještě základní pravidla, jak vybrat účetní program. Ta jsou stejná prakticky u všech společností – bez ohledu na typ podnikání.
Při výběru účetního programu tedy vezměte v úvahu také:
- Velikost své firmy a počet uživatelů, kteří budou se systémem pracovat – program musí splnit všechny vaše požadavky a nabídnout přístup všem lidem, kteří ho potřebují používat. Zároveň musí umožnit, abyste jim nastavili různá přístupová práva.
- Zda vedete daňovou evidenci, nebo účetnictví – účetní program si musí s vybranou variantou poradit.
- Možnosti integrace – účetní program potřebujete propojit i s dalším softwarem. Kromě vašeho e-shopu je to například CRM systém nebo internetové bankovnictví.
- Pravidelnost aktualizací – prakticky každý rok se v účetnictví, podnikání nebo v daňové agendě objevují změny a novinky. Proto je potřeba, aby dodavatel program pravidelně aktualizoval a na změny ho připravil. Vaše doklady tak budou v souladu s platnou legislativou.
- Škálovatelnost systému – ideální je program, který nabízí všechny potřebné funkce a zároveň vás nezatěžuje tím, co se vás netýká. A který zároveň kdykoliv rozšíříte. Takový software roste spolu s vaším podnikáním a maximálně se vám přizpůsobí. Hledejte proto škálovatelné systémy, které to umožňují.
- Automatizaci – správný účetní software dokáže řadu úkonů automatizovat – a ušetří vám spoustu práce. Například tím, že přenese popisy produktů z účetnictví rovnou do e-shopu.
Jak vám může automatizace usnadnit práci, vysvětluje Petr Moc z e-shopu Království rybářů. „Když nakoupíme nové zboží, požádáme dodavatele, aby nám data poslal v XML souboru. Z něj všechny informace o produktech včetně parametrů a popisků importuji do Money a přes S3 Automatic také do e-shopu. Vzhledem k tomu, že máme 30 000 položek, si nedokážu představit, že bych údaje o zboží přepisoval ručně,“ říká Petr Moc.
Přečtěte si celý příběh e-shopu Království rybářů.
Jak probíhá implementace účetního programu a integrace dat
Jakmile účetní program pro e-shop vyberete, ověřte si, že do něj půjdou importovat vaše stará data. Obvykle to vyřešíte jednoduše pomocí XLS nebo XML souborů.
S nasazením účetního systému si většinou poradíte sami. Stačí využít tutoriál od dodavatele (například Money S3 nabízí přehledný videonávod). V něm uvidíte postup, který pak zopakujete. Zároveň máte k dispozici zákaznickou podporu, na kterou se můžete obrátit.
A pokud je implementace systému složitější, nemáte na ni prostor, nebo ji chcete nechat na specialistech, požádejte o konzultanta. Pomůže vám systém nasadit. Obvykle to ale bývá za příplatek.
Při samotné implementaci vás čeká:
- propojení softwaru s e-shopem a nastavení komunikace mezi e-shopem, účetnictvím a skladovou evidencí;
- napojení účetního programu na další firemní systémy;
- import potřebných dat do účetního systému;
- konfigurace účetní osnovy a další potřebná nastavení.
Poté musíte vše otestovat. Soustřeďte se přitom nejen na konkrétní funkce, ale také na komunikaci mezi programy.
Jak postupovat v případě přechodu na nový účetní program
Někdy se také stane, že vám účetní systém přestane vyhovovat. V takovém případě najděte vhodnější software a potřebné údaje do něj převeďte.
Jak na to?
- Stanovte si datum přechodu na nový systém. Nejlepší je naplánovat přechod na začátek nového účetního období.
- Nový systém si otestujte, ať máte jistotu, že se vám s ním bude pracovat lépe než s tím stávajícím.
- Proškolte zaměstnance, kteří budou s novým softwarem pracovat. Přechod tak pro ně bude jednodušší.
- V současném programu připravte data na export do nového softwaru. Zároveň si vše zálohujte.
- Nasaďte nový systém a potřebná data do něj nahrajte.
Nakonec opět vše otestujte. A můžete nové účetnictví bez obav používat.
Byly informace v článku užitečné?
Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.