Pod mzdovým účetnictvím, si většina lidí představí zpracování mezd, role mzdových účetních ve firmách má ale mnohem širší záběr. Povinnost zpracovávat mzdovou agendu vzniká s přijetím prvního zaměstnance do firmy. Ten uzavře se zaměstnavatelem:
Jako majitel menší firmy můžete mzdovou a personální agendu řešit externě. Větší firmy nad 200 zaměstnanců pak většinou zaměstnávají vlastní mzdovou účetní.
Každému zaměstnanci za práci přísluší mzda, kterou zpracovává mzdová účetní. Jde o mzdu, která odpovídá náročnosti, odbornosti a množství odpovědnosti při vykonávání práce. Zároveň platí, že jde o peněžní nebo naturální ohodnocení zaměstnanců v soukromém sektoru, které se vyplácí zpětně za předchozí měsíc.
TIP: Přečtěte si, jak na snadné zpracování mezd.
Mzdy podléhají zákonům a předpisům, které je třeba u jejich zpracování zohlednit. Týkají se:
Mzda se rozděluje na dvě základní složky, pevnou složku (paušální velikost mzdy) a pohyblivou složku (příplatky, prémie, odměny). Zaměstnavatelé často používají pohyblivou složku a další mzdové formy k motivaci zaměstnance k lepším výkonům. Základní druhy (tzv. formy) mezd jsou:
Pro výpočet mzdy mzdová účetní shromáždí důležité podklady. Typicky se jedná o informace o odpracované době, návštěvách lékařů a době nemoci, čerpání dovolené a detaily k přiznání odměn nebo jiných pohyblivých složek mzdy.
Na základě těchto údajů vypočítá hrubou mzdu. Zaměstnavatelé i odborné účetní agentury k výpočtům používají mzdové systémy. Ty jim práci urychlují a zjednodušují, protože ty reagují na aktuální legislativní změny v zákonech úpravami automatických výpočtů čisté mzdy. Dále v nich účetní nastavují další výpočty u jednotlivých zaměstnanců jako srážky za stravenky, soukromé telefonní hovory, výživné, nebo exekuční srážky.
K příchodu nebo odchodu zaměstnance se váže několik důležitých administrativních kroků. Ty také spadají do práce mzdové agendy. Účetní si nejprve opatří důležité dokumenty k vytvoření smlouvy o pracovněprávním vztahu jako:
Dále si mzdová účetní obstará od zaměstnance výstup z pracovní lékařské prohlídky, školení BOZP a PO, popřípadě s ním podepíše dohodu o hmotné odpovědnosti, poskytování stravenek, srážkách ze mzdy apod.
S těmito materiály založí zaměstnanci osobní složku, která je základním předpokladem pro správný výpočet mzdy. Většina softwarových účetních řešení včetně Money S3 umožňuje tuto složku vést elektronicky.
S odchodem zaměstnance mzdová účetní
Zaměstnavatel při náboru prvního zaměstnance musí firmu i každého zaměstnance přihlásit do registrů zdravotních pojišťoven a správy sociálního zabezpečení (OSSZ/PSSZ/MSSZ).
Státním institucím pak účetní každý měsíc posílá formuláře o vyměřovacím základu, přehled o výši pojistného pro OSSZ a přehled o platbách pro jednotlivé zdravotní pojišťovny.
Zaměstnavatel se také musí přihlásit na finanční úřad k dani ze závislé činnosti, nebo z příjmů fyzických osob vybírané srážkou. Novému zaměstnanci dá zároveň podepsat tzv. „růžové prohlášení“:
Zaměstnanec díky němu uplatňuje slevy na dani. Například základní slevu na poplatníka, na invalidu, na držitele karty ZTP/P, studentskou slevu nebo daňové zvýhodnění na vyživované děti.
Další povinností v rámci mzdové agendy je přihlášení k zákonnému pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání. Pojištění se platí pojišťovně Kooperativa, a. s.
Kromě nekončícího kolotoče okolo mezd a personální agendy mají mzdové účetní nejvíce práce na konci roku. V tomto období účetní
Problematika mzdového účetnictví a personalistiky je rozsáhlá. Nejde se jí věnovat bez hlubších znalostí pracovního práva, sociálních a zdravotních odvodů, daní apod. Kromě neustálého vzdělávání a sledování legislativy pomáhají účetním mzdové softwary, které alespoň část úkonů zpracovávají automaticky.
Pokud jste již zvládli základní kurz Money S3 a chcete prohlubovat své znalosti, přihlašte se na náš kurz Personalistiky a mezd, se kterým se rychle zorientujete v modulu Mezd Money S3 i v základní legislativě.
Přečtěte si, jak vám usnadní vedení mezd účetní program Money S3.
Kompletní legislativní podpora pro rok 2025 Verze 25.200 obsahuje poslední chybějící legislativní tiskové sestavy nutné…
Money Možnosti a nastavení Pro Raiffeisenbank byla přidána nová služba pod názvem Raiffeisenbank (API), která…
Proč je nezbytné sestavit přílohu účetní závěrky V předchozích článcích jsme se zabývali rozvahou účetní závěrky…
Obsah: Účetní uzávěrka Účetní závěrka Rozsah účetní závěrky Druhy účetní závěrky Obsah účetní závěrky Hned…
Rozdíl mezi účetním a daňovým dokladem Účetní doklady jsou záznamy o obchodní aktivitě, které slouží…
Při vedení pokladny evidujete všechny peníze, které přijímáte a vydáváte pomocí pokladních dokladů. Pokladní doklad…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy