Na začátek si vysvětlíme jednotlivé pojmy. Jako podnikatelů se vás totiž může týkat:
Podvojné účetnictví už fakticky neexistuje, od roku 2004 se o něm z pohledu zákona mluví jen jako o účetnictví. Je to nejkomplexnější varianta účetnictví. Jeho součástí je například účetní rozvaha a výkaz zisku a ztráty, tzv. výsledovka. Účtuje se podvojným způsobem – tedy na účty „má dáti (MD)“ a „dal (D)“.
Účetnictví ze zákona vedou všechny společnosti s ručením omezeným, akciové společnosti a další typy obchodních společností.
Živnostníci musí vést účetnictví, jestliže:
OSVČ také mohou vést účetnictví dobrovolně, i když nesplňují výše uvedené podmínky.
Vést účetnictví je složité, a proto si ho podnikatelé typicky nevedou sami, ale najímají si účetní. Ty pak všechny potřebné dokumenty zpracovávají v účetních softwarech, jako je například Money S3. Najdou zde i program na podvojné účetnictví.
Daňová evidence je určená pouze pro OSVČ. Jak napovídá dřívější název „jednoduché účetnictví“, je tento způsob výrazně snazší než podvojné účetnictví. Přečtěte si, jak na jednoduché účetnictví. Vyzkoušejte si vedení jednoduchého účetnictví zdarma v Money S3.
Podnikatelé v tomto případě evidují veškeré:
V daňovém přiznání pak uplatňují své reálné výdaje. Na rozdíl od firem, které vedou podvojné účetnictví, nemusí zpracovávat účetní závěrku.
Součástí daňové evidence je:
TIP: Ačkoliv došlo ke změně terminologie, název jednoduché účetnictví se stále oficiálně používá. Už však neoznačuje daňovou evidenci, ale způsob účtování, který mohou využít pouze spolky, odbory, církve a další nekomerční organizace. Proto si dejte pozor, ať tyto termíny nezaměňujete.
Existují i podnikatelé, kteří nevedou ani účetnictví, ani daňovou evidenci, protože jim stačí pouze evidence příjmů a pohledávek. Jsou to drobní živnostníci, kteří mají roční příjmy do 2 milionů korun a rozhodnou se uplatňovat výdaje procentem z příjmů, lidově paušální výdaje.
Výše paušálu se liší dle oborů. Například řemeslníci a zemědělci si mohou ze svých příjmů automaticky odečíst 80 % jako výdaj. Ostatní výdajové paušály jsou nižší, volné živnosti mají 60 %, herci, právníci a lékaři zase 40 %.
Přečtěte si, jestli je pro vás lepší použít daňovou evidenci nebo daňový paušál ⋘
Jestliže nemusíte vést účetnictví, raději si zvolte daňovou evidenci, která je mnohem jednodušší.
Z toho důvodu si dejte v začátcích podnikání pozor, abyste se automaticky nezaregistrovali do obchodního rejstříku, jestliže vám tuto povinnost neukládá zvláštní předpis. Pokud jste se do obchodního rejstříku nedopatřením zapsali, už nemáte na výběr. Účetnictví musíte vést minimálně 5 let. Teprve poté můžete přejít na daňovou evidenci.
Jestli chcete změnit systém účtování, musíte nejdřív uzavřít účetní rok. Až poté můžete najet na jiný systém.
Daňovou evidenci si někteří podnikatelé vedou sami, další opět využívají služeb účetních. Ať už si vyberete kteroukoliv variantu, počítejte s tím, že musíte shromažďovat všechny doklady. Abyste si totiž mohli uplatnit reálné náklady, musíte je prokázat. Doklady si očíslujte, abyste je v případě potřeby dokázali dohledat.
Jejich souhrnou evidenci pak můžete vést třeba v Excelu. Vždy uvádějte:
Do daňové evidence smíte zanášet pouze náklady, které jste vynaložili na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. Jsou to tedy náklady, které byly nezbytné k tomu, aby váš byznys vydělával a vy jste mohli platit daně.
Mezi ně typicky patří:
Mezi daňově uznatelné náklady se naopak nepočítají:
Excel je užitečným pomocníkem při vedení daňové evidence. Ještě víc vám ale pomůže například fakturační služba iDoklad. V jednom prostředí vystavujete faktury a také evidujete své výdaje, protože do iDokladu jednoduše vložíte všechny přijaté faktury. Jestliže máte i papírové účtenky, naskenujete je či vyfotíte a vložíte do aplikace. Zbavíte se tak krabic s účtenkami a navíc neřešíte, že doklad za pár let vybledne a údaje se z něj nedají přečíst.
Oproti Excelu nemusíte nic nastavovat, jen vyplníte údaje do připravených kolonek a iDoklad vám zobrazí přehledy příjmů i výdajů. Snadno si také vygenerujete podklady pro daňové přiznání či všechny doklady elektronicky pošlete své účetní.
Pro živnostníky, kteří mají i sklad, je na daňovou evidenci vhodnější účetní program Money S3, který obsahuje program pro daňovou evidenci. Stejně jako v iDokladu v něm evidujete příjmy a výdaje, ale navíc máte spoustu dalších funkcí jako třeba skladové hospodářství nebo mzdovou agendu.
TIP: Pokud základy daňové evidence znáte a jen se potřebuje naučit ji zpracovávat v Money S3, může se vám hodit toto školení.
Účtování dlouhodobého dluhopisu s kupónem Účtování dlouhodobého dluhopisu z pohledu dlužníka Emise dluhopisu se zaúčtuje,…
Obsah důležitější než forma Nový zákon o účetnictví klade větší důraz na obsah účetních operací…
Důležité informace na úvod V první řadě upozorňujeme, že verze 25.000 je dostupná pouze pro…
Money Možnosti a nastavení Jsou k dispozici Připravené seznamy potřebné pro založení roku 2025. V…
Účtová třída 0 Účtování finančního leasingu Finanční leasing představuje jednu z forem pořízení dlouhodobého hmotného majetku.…
V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy