Účetnictví

Daňový doklad a jeho náležitosti

Nejprve ujasnění: v praxi se často zaměňují účetní a daňové doklady

  • Účetní doklady jsou všechny doklady, které uplatníte v účetnictví.
  • Ve chvíli, kdy jste plátci DPH, všechny tyto doklady (např. faktury, paragony) jsou zároveň daňovými doklady. A vy v nich musíte oproti neplátcům DPH uvádět navíc informace o výši nebo sazbě daně.

Kdo má povinnost vystavit daňový doklad?

Tuto povinnost mají všichni plátci DPH. Jejich náležitosti upravuje zákon o dani z přidané hodnoty (č. 235/2004 Sb.). Plátcem DPH se stáváte buď dobrovolně nebo nejčastěji automaticky po překročení obratu 2 miliony korun.

Pozor – limit pro registraci k DPH se od r. 2023 zvýší z 1 na 2 miliony korun. Už nyní platí přechodná ustanovení, dle kterých se například nemusíte registrovat k DPH, když váš obrat v roce 2022 přesáhl 1 000 000 Kč.

Kdy musím vystavit daňový doklad?

Ve chvíli, kdy jste plátcem DPH, musíte vystavit daňový doklad, když:

  • dodáváte zboží nebo poskytujete služby plátci DPH,
  • posíláte zboží v rámci ČR,
  • dodáváte zboží do jiného státu v rámci EU,
  • nebo přijmete platbu.

Typy daňových dokladů

Nejčastěji používané typy daňových dokladů jsou:

  1. Zjednodušený daňový doklad, známý jako paragon: vystavuje se při platbě do 10 000 Kč.
  2. Běžný daňový doklad – vystavuje se ve všech ostatních případech.
  3. Souhrnný daňový doklad – vystavuje se v případě jednoho nebo více zdanitelných plnění, které plátce uskutečňuje pro stejnou osobu v rámci kalendářního měsíce.

Náležitosti daňového dokladu

Daňový doklad musí ze zákona obsahovat tyto údaje:

  • označení kupujícího: název firmy nebo jméno fyzické osoby, popř. dodatek ke jménu (např. ..a synové, ..truhlářství) a sídlo,
  • označení prodávajícího: název firmy nebo jméno fyzické osoby, popř. dodatek ke jménu a sídlo,
  • DIČ prodávajícího, pokud je plátcem DPH,
  • evidenční číslo daňového dokladu,
  • datum vystavení faktury,
  • v případě, že se liší od data vystavení, uvádějte i datum uskutečnění zdanitelného plnění – tj. většinou datum dodání zboží, služby nebo přijetí platby,
  • rozsah (pokud je znám) a předmět plnění – tj. název zboží nebo služby,
  • cenu za jednotku bez DPH,
  • základ daně,
  • sazbu daně,
  • výši daně.

Daňový doklad může mít listinnou (např. vytisknutá účtenka) i elektronickou podobu. Za správnost údajů na daňovém dokladu je vždy zodpovědná osoba, která doklad vystavila.

Razítko ani podpis daňový doklad obsahovat nemusí. 

TIP: Mějte v účetnictví dokonalý pořádek díky programu Money S3. Daňový doklad vystavíte na pár kliků a jste si jistí, že je v souladu s platnou legislativou.

Zjednodušený daňový doklad

Se zjednodušeným daňovým dokladem se nejčastěji setkáte pod názvem paragon. Musí obsahovat tyto náležitosti:

  • označení prodávajícího: název firmy nebo jméno fyzické osoby, popř. dodatek ke jménu a sídlo,
  • DIČ prodávajícího,
  • evidenční číslo dokladu,
  • rozsah (pokud je znám) a předmět plnění – tj. název zboží nebo služby,
  • datum vystavení faktury,
  • v případě, že se liší od data vystavení, uvádějte i datum uskutečnění zdanitelného plnění – tj. většinou datum dodání zboží, služby nebo přijetí platby,
  • cena celkem (vč. DPH),
  • sazbu daně.

TIP: Předání dokladů účetní firmě za pár vteřin – to zvládne účetní program Money S3. Podívejte se na jeho moduly Účetní centrála a účetní klient. Vyhnete se ručnímu přepisování dokumentů a zbytečným chybám v účetnictví.

Jak je to s archivací u daňových dokladů

Archivace účetních dokladů má svá pravidla stanovená zákonem. Daňové doklady musíte dle zákona o DPH skladovat 10 let od konce zdaňovacího období, ve kterém se plnění uskutečnilo. V případě, že máte sídlo nebo provozovnu v České republice, musíte doklady skladovat také zde – pokud k nim ovšem nemáte nepřetržitý dálkový přístup.

Elektronickou archivaci dokladů vám usnadní modul Inbox. Funguje jako centrální e-mailová schránka určená pro sběr všech přijatých dokumentů. Všechny doklady tak máte na jednom místě, na pár kliků dohledáte, co potřebujete a nemusíte nic skladovat v šanonech.

Nejnovější články

Jak účtovat: Klasifikace nákladů z hlediska daně z příjmů

Náklady v provozní oblasti Účtová skupina 50 – Spotřebované nákupy 501 – Spotřeba materiálu Na tento…

16 července, 2024

Jak účtovat: Klasifikace nákladů a výnosů v druhovém a účelovém členění

Účtová skupina 55 – Odpisy, rezervy, komplexní náklady příštích období a opravné položky v provozní činnosti…

11 července, 2024

Jak účtovat: Klasifikace nákladů v druhovém a účelovém členění

Druhové členění nákladů Hovoříme-li o druhovém členění nákladů, resp. členění nákladů dle druhu, jedná se…

9 července, 2024

Jak účtovat: souvztažnost účtů, podvojnost účetního zápisu, účetní doklady

Souvztažnosti účtů – účtová osnova, účtové třídy a skupiny Souvztažnost účtů, respektive účetního zápisu znamená…

8 července, 2024

S verzí 24.600 přicházejí rozšířené možnosti API komunikace pro ještě efektivnější práci

Ukončení podpory aktualizací pro vybrané operační programy Jak jsme již informovali v předchozích měsících, nová…

1 července, 2024

Změny a novinky Money S3 verze 24.600

Režie Mzdy Na kartě Režie / Zaměstnanci / Tisk a export je nové tlačítko Úřad…

1 července, 2024

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy