Účetnictví / Účetnictví/Jak na fyzickou inventarizaci skladu
Objevte i vy
nová online
školení
Vybrat školení

Jak na fyzickou inventarizaci skladu

Jak na fyzickou inventarizaci skladu
Seyfor, a. s.
Dnes
Doba čtení5 minut čtení
Líbilo se0
Jak na fyzickou inventarizaci skladu

Obsah

    Pomocí fyzické inventarizace ověřujete, zda vše, co máte na skladě, odpovídá tomu, co uvádíte ve svých účetních záznamech. Doklady o inventarizaci musí firmy uchovávat po dobu pěti let. Inventura může být časově náročná a složitá, pokud se na ni správně nepřipravíte. V článku vám poradíme, jaký je osvědčený postup a jak vám při tom pomůže účetní program Money S3.

    Kdy dělat fyzickou inventuru skladu

    Fyzickou inventuru by měl každý podnik provádět pravidelně, alespoň jednou za rok, a to na konci účetního období. Zpravidla není nutné zjišťovat skutečné stavy v den účetní závěrky, ale stanoví se tzv. „rozhodný den”. Inventura skladu se může zahájit čtyři měsíce před tímto dnem a ukončit se musí nejpozději dva měsíce po rozvahovém dni.

    U některých podniků, jako jsou velké e-shopy nebo výrobní firmy s rychle se měnícími stavy zásob, je lepší provádět inventarizaci častěji, například každé čtvrtletí nebo jednou měsíčně. Termín inventarizace si pak účetní jednotka stanovuje sama.

    Inventuru můžete naplánovat mimo sezónu nebo v době, kdy máte v provozu méně zboží, abyste minimalizovali dopad na běžné fungování skladu. Jakmile určíte vhodné období, naplánujte průběh inventury. Odhadněte, jak dlouho bude trvat (zda půjde o víkend, týden či měsíc) a zajistěte dostatek personálu. Pokud je potřeba, včas sežeňte brigádníky nebo uvolněte některé zaměstnance na inventuru a jejich prací pověřte kolegy.

    Doplňte si mezery v daních a účetnictví

    Přihlaste se k několikadílnému e-mailovému seriálu a získejte to nejlepší z blogu Money.cz. info

    Odesláním souhlasíte s našimi zásadami pro zpracování osobních údajů.

    Jak se na inventuru připravit

    Fyzická inventura bývá pro mnoho firem výzvou, především kvůli své časové a organizační náročnosti. Vytvořte si proto podrobný plán, kde stanovíte datum, časový harmonogram a rozdělíte úkoly. Sestavte tým pracovníků, kteří budou za jednotlivé úseky inventury odpovědní.

    Vytvořte pro své zaměstnance jasná pravidla inventury, aby ji všichni prováděli stejně. Pravidla s nimi pak projděte ideálně osobně s několikadenním předstihem.

    V pravidlech inventury definujte, který majetek počítat, vážit a měřit a v jakých jednotkách jej budete evidovat. Dále určete způsob označení již spočítaného zboží, aby někdo neprovedl omylem evidenci stejného majetku vícekrát. Také stanovte, které hodnoty mají zaměstnanci kontrolovat. Může jít o datum expirace, výrobní číslo apod.

    Všechny zaměstnance zapojené do inventury seznamte s pravidly pro počítání. Jen tak dostanete srovnatelné výsledky.
    Všechny zaměstnance zapojené do inventury seznamte s pravidly pro počítání. Jen tak dostanete srovnatelné výsledky.

    Jaký je osvědčený inventurní proces

    Před samotnou inventurou je důležité sklad dobře připravit. Ujistěte se, že zboží je na správných pozicích, vše je řádně označeno a že jsou minimálně omezeny zásoby pohybující se mezi sklady.

    Častou chybou je započítání majetku, který není součástí inventury. Tomu předejdete tím, že tento cizí majetek viditelně označíte. Může jít o majetek jiných firem, zboží připravené k expedici zákazníkům anebo určené k reklamaci.

    Začněte fyzickým sčítáním položek na skladě. Důležité je, abyste měli zaúčtované veškeré doklady ještě před tím, než zahájíte fyzickou inventuru. Nejefektivnější je, když máte skladový systém propojený s čtečkami čárových kódů. Pak vám stačí napípat jednu položku za druhou a systém vám rovnou spočítá výsledek.

    V účetním programu Money S3 vám s inventurou pomůže modul Skladové hospodářství a objednávky, který umožňuje snadno zaznamenat fyzické stavy zásob, vyhodnotit a zaúčtovat rozdíly mezi evidenčními a skutečnými stavy a srovnat je tak, aby vše odpovídalo realitě. Navíc si můžete generovat různě strukturované dlouhodobé přehledy podle účelu inventury, skladu či typu zásob. Vzor inventury skladu v Money S3 najdete na našem webu.

    Jak vyhodnocovat výsledky a rozdíly s účetními záznamy

    Po dokončení fyzického sčítání sepíšete  inventurní zápis a je čas vyhodnotit rozdíly mezi fyzickým stavem skladu a účetními záznamy.

    Existují dva typy inventarizačních rozdílů:

    • manko – skutečný stav je nižší než záznamy v účetnictví (v případě peněžní hotovosti a cenin hovoříme o schodku)
    • přebytek – skutečný stav je vyšší než stav v účetnictví

    Účetní rozdíly je nutné zaúčtovat ve stejném účetním období, v němž je prováděna inventarizace majetku a závazků. Manko se obvykle účtuje do provozních nákladů, schodek do finančních nákladů a přebytek do finančních nebo provozních výnosů podle jeho charakteru.

    Money S3 vám tento proces výrazně usnadní. Manka a přebytky se vám ukáží hned po provedení inventury a program vám automaticky vytvoří doklady k inventurním rozdílům. Příjemku zboží, které přebývá anebo výdejku na to, co vám ve skladu chybí.

    Co dělat v účetním programu, když najdete chyby

    Když po uzavření inventury objevíte chybějící nebo přebytečné položky, musíte tyto nesrovnalosti opravit nejen ve fyzickém skladě, ale i v účetnictví.

    V Money S3 můžete snadno provést opravu přímo v programu. Systém vám umožní přidávat, upravovat nebo mazat skladové doklady, takže všechny změny jsou okamžitě zaneseny do účetních záznamů. Manko a případně i přebytek se automaticky přepočítá a vy pak můžete opět inventuru uzavřít.

    Vyzkoušejte si zdarma účetní program Money S3
    S ním můžete snadno vést účetnictví, daňovou evidenci, vystavovat faktury a evidovat sklad pro kamenný i online prodej.
    Money S3

    Jak automatizovat a zrychlit fyzické inventury

    Moderní skladové systémy výrazně zjednodušují práci a optimalizují procesy ve skladu. I menším firmám se investice do takového systému vyplatí. Umožňuje detailní evidenci každé položky, včetně názvu, ceny, katalogového čísla a množství. Pro lepší přehlednost lze navíc přidat i fotografie zboží, což usnadňuje orientaci a správu zásob.

    Programy na skladovou evidenci eliminují chyby při vedení skladu a také zrychlí proces inventarizace díky automatizacím. Money S3 nabízí širokou škálu nástrojů, které vám pomohou proces fyzické inventury zjednodušit a urychlit. Například můžete využít čtečky čárových kódů nebo jiná skenovací zařízení propojená s účetním programem, čímž ušetříte hodně času.

    Kromě toho můžete v Money S3 využít automatizované generování inventurních sestav, které vám umožní rychle získat přehled o stavu skladu. Tímto způsobem se nejen zrychlí celý proces, ale zároveň sníží riziko chyb. Money S3 si můžete vyzkoušet v bezplatné verzi. Obsahuje všechny funkce, včetně řízení skladů.


    Zdroje / reference:

    Byly informace v článku užitečné?

    Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.

    Ano
    Ne
    Vyzkoušejte si účetní program Money S3

    Vyzkoušejte si účetní program
    Money S3

    Zdarma a se všemi funkcemi

    Objevte i vy
    nová online
    školení
    Vybrat školení
    Zavřít reklamu
    Objevte si vy nová online školení