Účetní jednotky musí u veškerého majetku a závazků pomoci inventarizace ověřit, zda skutečný stav odpovídá stavu vedeném v účetnictví. Kontroluje se:
V úvahu je nutné brát
Rozlišujeme periodickou a průběžnou inventarizaci.
Periodická inventarizace se provádí k datu řádné nebo mimořádné závěrky. Neznamená to však, že skutečné stavy je nutné zjišťovat přímo v den účetní závěrky. Účetní jednotky mohou stanovit tzv. rozhodný den, ke kterému skutečný stav zjišťují, a který předchází rozvahovému dni. Skutečný stav k rozvahovému dni, pak mohou dopočítat na základě přírůstků majetku a závazků, které nastaly mezi rozhodným dnem a rozvahovým dnem.
Účetní jednotky mohou zahájit inventuru nejdříve čtyři měsíce před rozvahovým dnem a ukončit nejpozději dva měsíce po rozvahovém dni.
Účetní jednotka provádí inventarizaci k datu řádné účetní závěrky. Účetní období je shodné s kalendářním rokem. V roce 2020 účetní jednotka stanovila rozhodný den pro fyzickou inventuru veškerého majetku na 27.12.2020. Skutečný stav k 31.12.200 byl vypočítán na základě přírůstků/úbytků majetku v období od 27.12.2020 do 31.12.2020.
Průběžná inventarizace se provádí v průběhu účetního období. Termín této inventarizace si stanoví účetní jednotka sama. Průběžnou inventarizaci mohou účetní jednotky provádět pouze u zásob, u kterých účtují podle druhů nebo podle míst jejich uložení nebo hmotně odpovědných osob. Dále u dlouhodobého hmotného majetku, který je vzhledem ke své funkci v pohybu a nemá stálé místo (např. vagony na železnici). Každý druh zásob a uvedeného hmotného majetku musí být inventarizován alespoň jednou za účetní období.
Skutečný stav majetku a závazku se zjišťuje:
Při fyzické inventuře mohou účetní jednotky zjistit skutečný stav majetku:
Při dokladové inventuře zjišťují účetní jednotky skutečný stav na základě různých podpůrných dokladů, jako jsou např. bankovní výpisy, smlouvy, potvrzení třetích stran atd. Velmi často se můžeme setkat s tzv. konfirmační dopisy, ve kterých si obchodní partneři potvrzují výši pohledávek nebo závazků.
Skutečné stavy zjištěné při inventuře se zapisují do inventurních soupisů, které musí obsahovat
Účetní jednotky musí prokázat provedení inventarizace po dobu 5 let po jejím provedení.
Na základě porovnání skutečného stavu se stavem vykázaným v účetnictví mohou vzniknout tyto inventarizační rozdíly:
Inventarizační rozdíly se proúčtují do účetního období, za které se ověřuje stav majetku a závazků.
Obvykle účtujeme tímto způsobem:
Ve specifických situacích účtujeme:
Při fyzické inventuře skladu zásob k 31.12.2020 účetní jednotka zjistila níže uvedené rozdíly oproti účetnímu stavu. Vyhodnocení inventury proběhlo 5.1.2021.
Číslo | Datum | Částka Kč | Popis | MD | D |
1 | 31.12.2020 | 500 | manko – trubky | 549 | 112 |
2 | 31.12.2020 | 400 | rozdíl do normy přirozených úbytků- písek | 501 | 112 |
3 | 31.12.2020 | 560 | přebytek – kleště | 132 | 648 |
4 | 31.12.2020 | 100 | přebytek – šroubováky | 132 | 504 |
Manka a přebytky zásob lze vzájemně započítat pouze tehdy, jsou-li splněny obě níže uvedené podmínky
Převyšuje-li po vzájemném započtení částka manka částku přebytku, je třeba rozdíl posuzovat jako výsledné manko. Převyšuje-li částka přebytku částku manka, posuzuje se rozdíl jako výsledný přebytek.
Inventarizací zboží k 31.12.2020 byly zjištěny tyto rozdíly:
Účetní jednotka vyhodnotila, že v roce 2020 došlo u šroubováků k neúmyslné záměně, a proto proúčtuje pouze výsledný rozdíl 50 Kč, MD 549/D 132.
Podrobné informace k inventarizace najdete v §§ 29 a 30 zákona o účetnictví a v ČÚS č. 007. Inventarizaci je věnována také interpretace Národní účetní rady I-39, je však nutné pamatovat na to, že interpretace nejsou oficiálním zdrojem informací z dílny Ministerstva financí, jedná se o názory odborníků.
Inventarizace je proces, kterým ověřujeme skutečný stav majetku a závazků. Inventarizaci je nutné provést minimálně jednou za účetní období. Většina účetních jednotek provádí inventarizaci k datu účetní závěrky, zákon však v určitých případech připouští možnost provést inventarizace v průběhu účetního období. Účetní jednotky jsou povinny prokázat provedení inventarizace po dobu 5 let po jejím provedení.
Náklady v provozní oblasti Účtová skupina 50 – Spotřebované nákupy 501 – Spotřeba materiálu Na tento…
Účtová skupina 55 – Odpisy, rezervy, komplexní náklady příštích období a opravné položky v provozní činnosti…
Druhové členění nákladů Hovoříme-li o druhovém členění nákladů, resp. členění nákladů dle druhu, jedná se…
Souvztažnosti účtů – účtová osnova, účtové třídy a skupiny Souvztažnost účtů, respektive účetního zápisu znamená…
Ukončení podpory aktualizací pro vybrané operační programy Jak jsme již informovali v předchozích měsících, nová…
Režie Mzdy Na kartě Režie / Zaměstnanci / Tisk a export je nové tlačítko Úřad…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy