Podnikání / Start podnikání/NÁVOD: Jak začít s účetnictvím a stát se účetním
Propojte své účetnictví s podnikáním
Přidejte se k 20 000 uživatelům.
Vyzkoušet zdarma

NÁVOD: Jak začít s účetnictvím a stát se účetním

NÁVOD: Jak začít s účetnictvím a stát se účetním
Seyfor, a. s.
20. 11. 2024
Doba čtení9 minut čtení
Líbilo se1
NÁVOD: Jak začít s účetnictvím a stát se účetním

Obsah

    Přijít na úřad, založit si živnost a začít podnikat? Tak jednoduché to v případě účetnictví není. Potřebujete správné vzdělání i praxi a ujasnit si, které účetní oblasti se budete věnovat. Podívejte se proto, jak s účetnictvím začít.

    Výhodou je, že účetním se můžete stát kdykoliv. Existuje totiž řada kurzů, které vám s tím pomůžou. A umožní vám nastartovat novou kariéru – například po návratu ze zahraničí nebo po skončení rodičovské.

    Proč se stát účetní?

    Dobrý účetní je důležitý pro každý podnik – od malých firem po velké korporace. Mimo jiné proto, že:

    • vede finanční záznamy ve firmě a připravuje finanční výkazy,
    • zajišťuje dodržování daňových předpisů,
    • poskytuje potřebná data a finanční analýzy, ze kterých při svém rozhodování vychází vedení společnosti.

    Zkrátka řeší agendu, bez které žádná firma nemůže úspěšně fungovat.

    Jako pro účetního to pro vás mimo jiné znamená, že po vaší práci bude dlouhodobá poptávka. A s přibývajícími zkušenostmi budete pro zaměstnavatele či klienty stále cennější.

    Navíc si sám zvolíte, jestli chcete pracovat jako interní, nebo externí účetní. Obě varianty mají své plusy i minusy.

    Výhody Nevýhody
    Interní účetní
    • pevná mzda
    • placená dovolená
    • firemní benefity
    • řešíte stále podobné úkoly, a práci tak zvládnete rychleji
    • musíte rychle reagovat na požadavky zaměstnavatele
    • stereotypní práce
    • menší míra svobody
    • pracovní doba a mzda jsou pevně stanovené smlouvou
    Externí účetní
    • možnost pracovat pro více klientů
    • pestřejší práce
    • větší svoboda
    • možnost vydělávat víc peněz – sami si určíte sazby a můžete je postupně zvyšovat
    • urgentní úkoly můžete odmítnout
    • nemáte placenou dovolenou ani jiné benefity
    • musíte si budovat svou pověst
    • menší jistota práce

    Jak se začít vzdělávat a kde získávat praxi?

    Účetním se nemůže stát kdokoliv. Potřebujete patřičné vzdělání. Získáte ho například:

    • na střední nebo vysoké škole, kde se zaměříte právě na účetnictví;
    • prostřednictvím rekvalifikačních kurzů, na kterých si doplníte potřebné vzdělání.

    Výhodou je, že řadu školení můžete absolvovat online a nemusíte nikam chodit. Rekvalifikační kurzy navíc bývají hrazené úřadem práce, takže za ně nic neplatíte.

    Samotné vzdělání ale stačit nemusí. Pokud chcete začít s účetnictvím na volné noze potřebujete také praxi.

    Někdy může být součástí studia, jindy si ji musíte zajistit sami. Například tím, že požádáte o stáž v účetní firmě nebo budete spolupracovat s neziskovými organizacemi.

    Postupně tak naberete potřebnou praxi, kterou využijete v podnikání.

    Počítejte ale s tím, že jednou získané vědomosti vám nebudou stačit celou kariéru. Legislativa se stále mění a vy musíte všechny změny sledovat.

    TIP: Chcete pracovat jako účetní na volné noze? Navštivte online akademii Svobodná účetní. Získáte v ní tipy z praxe, možnost neomezených konzultací s lektorem i pomoc s prvními klienty.

    Základy účetní praxe

    Účetnictví má několik variant. Při práci na volné noze se proto běžně setkáte s tím, že:

    Daňová evidence

    Daňovou evidenci mohou vést pouze OSVČ, kteří mají obrat do 25 000 000 Kč za rok. A zároveň neuplatňují výdaje paušálem ani neplatí paušální daň.

    Při daňové evidenci zaznamenáváte:

    • příjmy a výdaje,
    • obchodní majetek,
    • závazky a pohledávky.

    Díky tomu mají podnikatelé lepší přehled o kondici firmy než ti, kteří uplatňují jen paušální výdaje nebo platí paušální daň.

    Jednoduché účetnictví

    Jednoduché účetnictví vedou pouze:

    • spolky,
    • odborové organizace,
    • organizace zaměstnavatelů,
    • církve a náboženské spolky
    • a honební společenstva.

    Zároveň musejí být neplátci DPH a mít příjmy do 3 000 000 Kč. Do stejného limitu se musí vejít také hodnota jejich majetku.

    Stejně jako u daňové evidence pracujete s menším množstvím dokladů. Vedete totiž pouze:

    • peněžní deník,
    • knihu pohledávek a knihu závazků
    • a případně pomocné knihy o ostatních složkách majetku – například knihu zásob nebo mzdovou agendu.

    Podvojné účetnictví

    A kdy a jak začít s podvojným účetnictvím? Pamatujte, že povinně ho vedou:

    • právnické osoby,
    • fyzické osoby s obratem nad 25 000 000 Kč za rok,
    • soukromé osoby zapsané v obchodním rejstříku,
    • svěřenské a investiční fondy,
    • družstva,
    • společenství vlastníků bytových jednotek
    • nebo organizační složky státu – obce, kraje nebo třeba vysoké školy.

    Také v tomto případě evidujete všechny příjmy a výdaje. Každý takový záznam ale zapisujete dvakrát – na účet „má dáti“ a „dal“. Položky na těchto účtech jsou přitom vzájemně spárované – každý záznam v účtu „má dáti“ musí mít svůj ekvivalent na účtu „dal“.

    Kromě toho zaznamenáváte také výsledky hospodaření a sestavujete a zveřejňujete účetní závěrku. Její součástí je:

    Ideální je proto využít účetní program na podvojné účetnictví, který vám práci výrazně usnadní.

    Oblasti a specializace v účetnictví

    Účetnictví má řadu oblastí, kterým se můžete věnovat a specializovat se na ně. Patří mezi ně hlavně:

    • auditing – zaměřuje se na kontrolu a ověřování finančních výkazů a procesů ve firmách, abyste se mohli stát auditorem, potřebujete nejen příslušné vzdělání, ale také minimálně 3 roky praxe jako asistent auditora, být zapsaní v seznamu asistentů a složit auditorskou zkoušku;
    • daňové poradenství – věnuje se zejména na daňové legislativě a optimalizaci daní, kromě ekonomického vzdělání musíte také složit kvalifikační zkoušku;
    • finanční účetnictví – „klasické“ účetnictví, které se věnuje zaznamenávání a vykazování finančních transakcí podniku a poskytuje přehled o jeho finanční kondici;
    • manažerské účetnictví – jeho hlavním cílem je poskytovat managementu firmy informace potřebné pro další rozhodování;
    • mzdové účetnictví – řeší náležitosti týkající se zaměstnanců a nákladů na ně, například výpočet mezd, odvodů nebo náhrad, kromě účetnictví potřebujete znát zákoník práce nebo například daňové, mzdové a personální předpisy.

    Na specifika narazíte také u různých typů firem. Když například vedete účetnictví e-shopu, musíte řešit různé způsoby plateb a doručování zboží.

    Abyste se mohli stát účetním, potřebujete odpovídající vzdělání. Získáte ho jak na střední nebo vysoké škole, tak pomocí rekvalifikačních kurzů.
    Abyste se mohli stát účetním, potřebujete odpovídající vzdělání. Získáte ho jak na střední nebo vysoké škole, tak pomocí rekvalifikačních kurzů.

    Jak vybrat účetní program?

    Jako účetní se neobejdete bez účetního softwaru. Pokud nastupujete do firmy, ve které mají svůj účetní systém, nezbývá vám než se s ním naučit pracovat. Někdy ale můžete ovlivnit výběr nového softwaru. A pokud pracujete na volné noze, je výběr účetního programu zcela na vás.

    Nejlepší je sáhnout po škálovatelném softwaru – tedy po takovém, který má různé moduly.

    Sami totiž k základnímu programu přidáte moduly, které v praxi využijete. Získáte tak všechny potřebné funkce a zároveň neplatíte za něco, co nevyužijete.

    Při výběru konkrétního programu se zaměřte hlavně na:

    • snadné použití – když se v programu jednoduše orientujete, usnadní vám to práci;
    • propojení s jinými systémy – například díky napojení na internetové bankovnictví máte vždy aktuální informace o platbách a nemusíte je ručně kontrolovat;
    • pravidelné aktualizace – program musí včas reagovat na legislativní změny, jen tak budou vaše doklady v pořádku;
    • uživatelskou a technickou podporu – když se cokoliv stane, je dobré vědět, že se máte na koho obrátit – a že dostanete rychlou reakci;
    • bezpečnost – důležité je zejména zálohování a šifrování dat nebo využívání různých uživatelských práv, které zaručí, že se k citlivým datům nedostane nikdo nepovolaný;
    • cena a licenční podmínky – důležitá je samozřejmě také cena a počet licencí, které jsou v ní zahrnuté.

    Nejlepší je, když si můžete celý účetní program vyzkoušet zdarma. Tuto možnost nabízí i Money S3. Jednoduše si stáhněte bezplatnou verzi Money S3 Start – můžete ji používat po neomezeně dlouhou dobu a limitovaní jste pouze počtem vystavených dokladů.

    Jak začít podnikat jako účetní

    Pokud chcete začít podnikat jako účetní, musíte mít kromě potřebného vzdělání a praxe také živnostenské oprávnění. Musíte proto vyplnit jednotný registrační formulář a zaplatit poplatek ve výši:

    • 1 000 Kč – při osobní registraci na živnostenském úřadě,
    • 800 Kč – při registraci pomocí elektronického podání.

    Činnost účetních poradců, vedení účetnictví a daňové evidence patří mezi vázané živnosti. Potřebujete proto prokázat, že máte:

    • vysokoškolské vzdělání a minimálně 3 roky praxe v oboru,
    • vyšší odborné vzdělání a minimálně 5 let praxe v oboru,
    • střední vzdělání s maturitou a minimálně 5 let praxe v oboru,
    • nebo osvědčení o rekvalifikaci v oblasti účetnictví a minimálně 5 let praxe v oboru.

    Rozhodněte se také, jestli začnete rovnou podnikat na plný úvazek, nebo budete mít účetnictví jen jako vedlejší příjem. Druhá varianta je na začátku podnikání bezpečnější. Nic neriskujete, získáte přivýdělek a postupně si vybudujete klientelu.

    Jako OSVČ vedlejší navíc v prvním roce neplatíte zálohy na sociální a zdravotní pojištění. Doplatíte je až po podání Přehledu o příjmech a výdajích. Naopak OSVČ hlavní posílá zálohy hned od začátku podnikání.

    Nezapomeňte také, že si v prvním roce podnikání musíte zvolit, jak budete uplatňovat výdaje. Jestli:

    • využijete výdajový paušál,
    • zvolíte daňovou evidenci,
    • povedete účetnictví,
    • nebo budete platit paušální daň.

    Digitalizace účetnictví a umělá inteligence – jak může obor ovlivnit

    V posledních letech se stále častěji mluví o digitalizaci a umělé inteligenci. Tyto trendy se prosazují v mnoha oblastech a účetnictví není výjimkou.

    A to je dobrá zpráva. Usnadní vám totiž spoustu práce.

    Projevuje se to zejména v automatizaci rutinních úkolů, které software vyřeší za vás. Například tím, že dokáže údaje z jednoho dokladu automaticky přenést na další související doklady.

    Automatizace vám tak výrazně zrychlí a usnadní čištění salda i další úkony.

    V budoucnu by si měla umělá inteligence poradit i se složitějšími úkoly – například s přípravou analýz a prognóz nebo s odpovídáním na dotazy klientů. Za stejný čas tak dokážete zvládnout víc práce pro víc klientů. A s mnohem menší námahou.


    Zdroje / reference:

    Byly informace v článku užitečné?

    Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.

    Ano
    Ne
    Vyzkoušejte si účetní program Money S3

    Vyzkoušejte si účetní program
    Money S3

    Zdarma a se všemi funkcemi

    Propojte své účetnictví s podnikáním
    Přidejte se k 20 000 uživatelům.
    Vyzkoušet zdarma
    Zavřít reklamu
    Propojte své účetnictví s podnikáním
    Přidejte se k 20 000 uživatelům.