E-commerce/Návod pro e-shopy: Která data potřebujete evidovat a v jakém systému
Objevte i vy
nová online
školení
Vybrat školení

Návod pro e-shopy: Která data potřebujete evidovat a v jakém systému

Návod pro e-shopy: Která data potřebujete evidovat a v jakém systému
Seyfor, a. s.
29. 04. 2024
Doba čtení10 minut čtení
Líbilo se0
Návod pro e-shopy: Která data potřebujete evidovat a v jakém systému

Obsah

    Objednávky, faktury, reklamace nebo dostupnost zboží. Jako majitelé e-shopů potřebujete mít přehled nad obrovským množstvím dat, která jsou nezbytná pro strategická rozhodnutí, zlepšení zákaznických služeb, ale i pro každodenní chod. Projdeme s vámi všechna klíčová data, bez kterých se váš e-shop neobejde, a ideální místa pro jejich evidenci.

    Administrace e-shopu a účetní systém – 2 hlavní místa, kde e-shopaři sbírají data

    K provozování e-shopu potřebujete minimálně dva nástroje:

    • e-shopovou platformu nebo jinými slovy administraci
    • a účetní program (případně fakturační aplikaci pro nejmenší e-shopy nebo ERP systém v případě velkých e-shopů).

    Všechna klíčová data pro e-shopy tak evidujete buď v e-shopové platformě, v účetním programu, nebo na obou místech naráz.

    Byznys můžete řídit z e-shopové platformy i z účetního programu, ale ať už zvolíte kterýkoliv přístup, potřebujete mít v obou systémech synchronizovaná a aktuální data. Pokud byste například v e-shopu vystavili fakturu, ale nepřevedli ji do účetního programu k zaevidování, měli byste brzy v datech nepořádek.

    Pro správnou a přehlednou evidenci dat je proto klíčové, abyste e-shopovou platformu s účetním programem propojili. Například účetní program Money S3 propojíte s většinou e-shopových platforem pomocí API.

    Jakmile oba systémy propojíte, začnou si v pravidelných intervalech automaticky vyměňovat data. Díky tomu budete mít například jistotu, že dostupnost zboží na e-shopu odpovídá skladovým zásobám v účetním programu. Také data nemusíte mezi oběma nástroji přepisovat ručně ani importovat pomocí tabulek a ušetříte až desítky hodin práce.

    Tip: Zda řídit e-shop spíše z e-shopové platformy, nebo z účetního programu, podrobně rozebíráme v následujícím článku.

    Produkty

    Produkty jsou základem každého e-shopu. Na začátku podnikání si přidáte do e-shopu produkty, které se chystáte prodávat, a vyplníte potřebná data, která usnadní orientaci v produktech vám i vašim zákazníkům.

    U produktů v e-shopu evidujete:

    • kategorii zboží,
    • parametry dle typu zboží,
    • popisek,
    • fotografie,
    • cenu,
    • výrobce,
    • EAN,
    • množství na skladě,
    • varianty (například barvy nebo velikosti),
    • dostupnost
    • a další údaje.

    Produkty můžete vytvářet a evidovat v e-shopové platformě i v účetním programu. Některé e-shopy raději vytváří a evidují produkty v účetním programu formou skladových karet. Ty totiž umožňují evidovat u produktů více informací pro interní účely, například expiraci nebo šarži.

    Ze skladových karet v účetním systému přenesete produkty na e-shop díky API pomocí jednoho tlačítka, nebo nastavíte automatický přenos dat v pravidelných intervalech.

    Objednávky

    Každá objednávka, kterou zákazník vytvoří, se vám nejprve zaeviduje v e-shopové platformě. Obsahuje mimo jiné:

    • objednané zboží,
    • cenu,
    • údaje o zákazníkovi,
    • způsob platby
    • a způsob dopravy.

    V seznamu objednávek vidíte jejich stav. Díky tomu například víte, které objednávky už zákazníci zaplatili, které se týkají předprodeje nebo které jsou připravené na vychystání a expedici.

    Pokud máte e-shop propojený s účetním programem, evidujete objednávky v obou systémech. Jakmile zákazník vytvoří objednávku, e-shop ji odešle do účetního programu, který zkontroluje platbu a dostupnost zboží a předá objednávku k vychystání. Systém navíc objednávky spáruje s fakturami.

    Nákupní košíky

    Většina velkých e-shopových platforem za vás eviduje opuštěné nákupní košíky vašich zákazníků. To vám umožní zákazníky kontaktovat automatickým e-mailem a upozornit je na nedokončený nákup. Zvýšíte tím šanci, že nákup dokončí.

    Můžete také interně analyzovat, co zákazníka k opuštění košíku vedlo. Zda šlo o vysokou cenu nebo například nedostatečný popis produktů.

    Cenové hladiny a slevy

    Slevy využívá jako marketingový nástroj většina e-shopů. Abyste v nich měli pořádek, vývojáři e-shopových platforem i účetních programů pro ně vytvořili speciální evidenci.

    V e-shopových platformách si vytvoříte ceníky, s jejichž pomocí nastavíte slevy na vybrané kategorie či skupiny produktů nebo slevy pro registrované zákazníky či skupiny zákazníků. Nastavit si můžete:

    • standardní ceny,
    • akční ceny,
    • věrnostní slevy,
    • objemové slevy,
    • množstevní slevy,
    • případně i vygenerujete slevové kupóny.

    Podobně si slevy nastavíte i v účetním programu. Například účetní program Money S3 vám umožní nastavit deset cenových hladin se základní cenou a množstevními slevami, které přiřadíte jednotlivým skladovým kartám (tedy produktům). Pokud provozujete také B2B e-shop, můžete jednotlivými zákazníkům nastavit individuální ceníky.

    Zákazníci

    Své registrované zákazníky můžete evidovat v e-shopové platformě i v účetním programu. V administraci e-shopu se vám postupně plní seznam registrovaných zákazníků. Typicky u nich evidujete informace jako:

    • datum a čas registrace,
    • informace o nákupech,
    • hodnocení produktů,
    • fakturační adresu,
    • informace o společnosti: pokud zákazník nakupuje na firmu,
    • a doručovací adresu.

    Zákazníky, kteří u vás nejsou registrovaní, nikde neevidujete.

    Jestliže máte e-shop propojený s účetním programem, uvidíte své zákazníky také v adresáři účetního programu, kde k nim můžete doplnit další informace. To přijde vhod, pokud e-shop řídíte primárně z účetního programu.

    Snadno například zákazníky rozdělíte do skupin a nastavíte jim slevy. U každého zákazníka také vidíte s ním spojené doklady, objednávky a další data o nákupech.

    Platební informace

    Výpisy plateb z platebních bran či bankovního účtu vám může automaticky evidovat e-shopová platforma i účetní program. Potřebujete k tomu jen nástroje propojit s platebními branami, které využíváte, a se svým bankovním účtem.

    Oba systémy vám přijaté platby spárují s objednávkami. Díky tomu systém například hned po zaplacení pošle zákazníkovi fakturu a předá vám objednávku k vychystání a odeslání.

    Faktury

    Jednoduchou evidenci faktur (včetně zálohových a dobropisů) najdete v e-shopové platformě, nicméně zpracování faktur je jeden z hlavních důvodů, proč si e-shopy pořizují účetní program. Doporučujeme tedy evidovat faktury primárně v něm.

    Díky propojení e-shopu s účetním programem můžete proces fakturace automatizovat. Jakmile zákazník objednávku zaplatí, systém vystaví fakturu dle nastavené šablony a odešle ji zákazníkovi. Fakturu následně zaeviduje do daňové evidence, případně předá k zaúčtování, pokud vedete účetnictví. 

    Další výhody evidence faktur v účetním programu jsou ty, že:

    • systém z faktur automaticky rozpočítá základ daně,
    • faktury spáruje s dalšími doklady, jako jsou objednávky, dodací listy nebo zálohové faktury,
    • na základě evidovaných faktur vytvoří podklady jako například daňová přiznání fyzických osob či DPH,
    • snadněji doklady předáte své externí účetní.

    Tip: Přečtěte si článek, kde podrobně popisujeme rozdíly mezi fakturací v e-shopové platformě a účetním programu.

    Informace o dopravě

    V e-shopové platformě evidujete své nasmlouvané přepravní služby a údaje jako:

    • ceníky dopravy,
    • limity pro dopravu zdarma
    • nebo země doručení.

    Jakmile e-shopovou platformu napojíte na systémy dopravců, e-shop jim po dokončení objednávky odešle data o zásilce. Přesné informace o stavu odeslaných objednávek typicky najdete v externích systémech dopravců, se kterými svůj e-shop rovněž propojíte přes API.

    Tip: Základy dopravy a logistiky pro e-shopy popisujeme do detailu v samostatném článku.

    Skladové informace

    Skladové hospodářství najdete v e-shopové platformě i v účetním programu. V účetním programu je komplexnější a umožňuje evidenci většího množství dat.

    Každý e-shop by měl evidovat skladové pohyby, tedy naskladnění a vyskladnění zboží. Vidíte v nich, který uživatel (případně který automatický pokyn) změnu ve stavu zásob provedl, kdy k ní došlo a související doklady, jako je příjemka a výdejka.

    U každého zboží také evidujte skladovou pozici, abyste vy či vaši skladníci při vychystávání objednávek nebo během inventur rychle věděli, kde zboží leží, a nemuseli se spoléhat na paměť. Pro skladové pozice si vymyslete srozumitelný systém označení, například 2R/4P může znamenat regál číslo 2, police číslo 4.

    Ve skladovém modulu v rámci e-shopu nebo účetního programu také najdete kompletní seznam zásob. Vidíte v něm mimo jiné, kolik kusů kterého zboží máte v založených objednávkách. Díky tomu rozpoznáte, které zboží je sice ještě na skladě, ale brzy poputuje k zákazníkovi.

    Ve skladových modulech máte také k dispozici inventurní soupisy, pomocí kterých provádíte pravidelné inventury, a archivované výsledky předchozích inventur. Výhoda inventur pomocí účetního programu je ta, že systém za vás po dokončení inventury výsledek zaúčtuje a upraví skladové zásoby podle reality.

    Tip: Jak přehledně vést sklad e-shopu, popisujeme v samostatném článku.

    Finanční výsledky

    Finanční analýzy, ze kterých poznáte, jak si váš byznys vede, najdete v e-shopu i v účetním programu. V e-shopu jsou spíše povrchní a zobrazí vám pouze prodeje za určité období.

    V účetním programu máte na obchodní data komplexnější pohled. Vidíte nejen příjmy, ale také výdaje, a pokud vedete účetnictví, tak náklady a výnosy.

    Možnosti analytických funkcí se u každého účetního programu liší. Například v účetním programu Money S3 najdete moduly Účetní analýzy a Skladové analýzy, které vám poskytnou desítky různých pohledů na data včetně přehledných grafů.

    Z analýz například zjistíte:

    • kdy se který typ zboží nejvíce prodává,
    • které zboží se nejvíc podílí na vašem obratu
    • nebo kteří zákazníci u vás nejvíc nakupují.

    Analýzy v účetním programu provádíte pomocí předpřipravených šablon, nebo si můžete vytvořit vlastní.

    Srovnání: Co lze evidovat v e-shopu a v účetním programu

     

    E-shopová platforma

    Účetní program

    Produkty

    ano

    ano

    Objednávky

    ano

    ano

    Nákupní košíky

    ano

    ne

    Cenové hladiny a slevy

    ano

    ano

    Zákazníci

    ano

    ano

    Platební informace

    ano

    ano

    Faktury

    omezeně

    ano

    Informace o dopravě

    ano

    ne

    Skladové informace

    omezeně

    ano

    Finanční výsledky

    omezeně

    ano

    Ukážeme vám, jak to funguje v praxi

    Pokud chcete na vlastní oči vidět, jak propojení účetního programu s e-shopem funguje, a případně se doptat na podrobnosti, rezervujte si u nás bezplatnou ukázku. Za 30 minut vám propojení Money S3 s e-shopem ukážeme a budete mít jasno.

    30minutová ukázka
    Vybíráte Money S3 a nechce se vám klikat a zkoušet? Nechte to na nás, předvedeme vám jej ZDARMA.
    Ukázka Money S3

    Byly informace v článku užitečné?

    Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.

    Ano
    Ne
    Vyzkoušejte si účetní program Money S3

    Aktualizujte si své Money S3

    Stáhněte si poslední verzi Money S3 přes zákaznický portál.

    Objevte i vy
    nová online
    školení
    Vybrat školení
    Zavřít reklamu
    Objevte si vy nová online školení