Dle ZoÚ vedou účetní jednotky následující účetní knihy:
Účetní jednotky v jednoduchém účetnictví vedou účetní knihy s přesně definovaným obsahem. Jedná se o tyto knihy:
Zásadním znakem podvojného účetnictví je podvojný účetní zápis (má dáti, dal) a respektování obecných účetních zásad, z nichž se na vrcholu nachází akruální princip, tj. zásada časové a věcné souvislosti. Účetní předpisy rozlišují vedení podvojného účetnictví v tzv. zjednodušeném rozsahu nebo tzv. plném rozsahu.
Základním znakem vedení účetnictví v tzv. zjednodušeném rozsahu je možnost spojeného účtování v deníku a hlavní knize. Zjednodušený rozsah vedení účetnictví využívá uvádění informací o datu, dokladu a textu účetního případu jen jednou, do jedné spojené účetní knihy.
Účetní jednotka, která aplikuje tzv. zjednodušený rozsah vedení podvojného účetnictví:
Účetnictví v tzv. zjednodušeném rozsahu, může vést účetní jednotka, pokud je:
Zjednodušený rozsah účetnictví mohou použít právnické osoby, mikro nebo malé účetní jednotky pouze tehdy, pokud jsou:
Účetnictví vedené v tzv. plném rozsahu je povinné pro účetní jednotky, který ZoÚ neumožňuje vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu. Vést účetnictví v plném rozsahu znamená, že účetní jednotka nemůže využít úlev ve vedení účetnictví, které jsou přípustné pro vedení účetnictví v tzv. zjednodušeném rozsahu.
Od roku 2016 je opět nutné rozlišovat vedení podvojného a tzv. jednoduchého účetnictví.
Pravidla pro použití jednoduchého účetnictví upravuje ZoÚ a Vyhláška č. 500/1992 Sb. V rámci jednoduchého účetnictví je zachycují účetní případy v okamžiku příjmu nebo výdaje peněžních prostředků v hotovosti nebo bankovním převodem. V jednoduchém účetnictví tedy neexistují veličiny nákladů a výnosů. Zcela zásadní je skutečnost, že v jednoduchém účetnictví se neuplatňuje tzv. hospodářský rok a neprovádí se ani tzv. kategorizace účetních jednotek. Rovněž se v jednoduchém účetnictví nesestavuje účtový rozvrh a účetní závěrka.
V jednoduchém účetnictví sestavuje účetní jednotka přehled o majetku a závazcích a o příjmech a výdajích, a to dle pravidel, které jsou uvedeny ve Vyhlášce č. 500/1992 Sb.
Jednoduché účetnictví může vést právnická osoba na základě dobrovolného rozhodnutí, pokud:
Podnikatelské subjekty použít tzv. jednoduché účetnictví nemohou.
V některých případech je vedeno účetnictví a sestavována účetní závěrka podle Mezinárodních standardů finančního výkaznictví (IFRS). ZoÚ v tomto směru:
U účetní jednotky a jejím účetním roce v nastavení účetního roku provádíme volbu, zda vedeme podvojné nebo jednoduché účetnictví.
Základním znakem podvojného účetnictví je respektování tzv. akruálního principu, tj. zásady časové a věcné souvislosti nákladů a výnosů. Naproti tomu jednoduché účetnictví je založeno na „cash“ principu, tj. příjmu a výdaji peněžních prostředků v hotovosti nebo bankovním převodem. Od roku 2016 je „znovuzavedeno“ jednoduché účetnictví, avšak pouze pro vyjmenované neziskové subjekty – a to na dobrovolné bázi. Aby však neziskový subjekt mohl na základě dobrovolného rozhodnutí vést jednoduché účetnictví, musí splnit podmínky definované českými účetními předpisy. Účetními knihami v oblasti jednoduchého účetnictví jsou peněžní deník, kniha pohledávek a závazků a pomocné knihy o ostatních složkách majetku. Od roku 1993 do roku 2004 bylo jednoduché účetnictví určeno pro podnikatelské fyzické osoby – OSVČ (osoby samostatně výdělečně činné), pro které je od roku 2005 zavedena možnost vedení tzv. daňové evidence dle § 7b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. V oblasti podvojného účetnictví rozlišujeme vedení účetnictví v tzv. plném nebo zjednodušeném rozsahu. Účetními knihami v podvojném účetnictví jsou deník, hlavní kniha, knihy analytických účtů a knihy podrozvahových účtů.
Ve videu výše uvidíte od času 3:06, jak snadné je nastavení účetních knih v programu Money S3. Jako jeden z prvních kroků při používání účetního softwaru zvolíte typ subjektu, např. firmu, neziskovou organizaci nebo příspěvkovou organizaci. Tím se automaticky upraví účtová osnova a související nastavení, například uzávěrkových účtů.
Vaší volbě se přizpůsobí i výkazy. Pokud zvolíte firmu, program vám nabídne výkazy v druhovém členění. Jestliže vyberete neziskovou organizaci, uvidíte rozvahu a výkaz zisků a ztrát pro neziskové organizace.
Poté v nastavení každého roku vyberete, jestli povedete (podvojné) účetnictví, nebo daňovou evidenci. Po zaúčtování prvního dokladu se nastavení pro daný rok uzamkne.
Jestliže hledáte spolehlivý, léty prověřený a zároveň pravidelně aktualizovaný účetní program, vyzkoušejte Money S3. Stáhněte si zdarma Money S3 Start a sami si práci v softwaru otestujte.
V rámci účetnictví i daňového posouzení je nutné rozlišovat tzv. realizované a tzv. nerealizované kurzové rozdíly.…
Pacht obchodního závodu u propachtovatele Dle občanského práva se obchodní závod definuje jako organizovaný soubor…
Prodej obchodního závodu u prodávajícího Dle občanského práva se obchodní závod definuje jako organizovaný soubor…
Analýza současných potřeb firmy Prvním krokem při výběru účetního programu je identifikace aktuálních potřeb vaší…
Pořizovací cena Pořizovací cena je prvním typem vstupní ceny, kterou použijeme zpravidla pro ocenění zásob…
Vznik společnosti V souvislosti se vznikem účetní jednotky – právnické osoby je nutné správně rozumět čtyřem…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy