Dle ZoÚ vedou účetní jednotky následující účetní knihy:
Účetní jednotky v jednoduchém účetnictví vedou účetní knihy s přesně definovaným obsahem. Jedná se o tyto knihy:
Zásadním znakem podvojného účetnictví je podvojný účetní zápis (má dáti, dal) a respektování obecných účetních zásad, z nichž se na vrcholu nachází akruální princip, tj. zásada časové a věcné souvislosti. Účetní předpisy rozlišují vedení podvojného účetnictví v tzv. zjednodušeném rozsahu nebo tzv. plném rozsahu.
Základním znakem vedení účetnictví v tzv. zjednodušeném rozsahu je možnost spojeného účtování v deníku a hlavní knize. Zjednodušený rozsah vedení účetnictví využívá uvádění informací o datu, dokladu a textu účetního případu jen jednou, do jedné spojené účetní knihy.
Účetní jednotka, která aplikuje tzv. zjednodušený rozsah vedení podvojného účetnictví:
Účetnictví v tzv. zjednodušeném rozsahu, může vést účetní jednotka, pokud je:
Zjednodušený rozsah účetnictví mohou použít právnické osoby, mikro nebo malé účetní jednotky pouze tehdy, pokud jsou:
Účetnictví vedené v tzv. plném rozsahu je povinné pro účetní jednotky, který ZoÚ neumožňuje vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu. Vést účetnictví v plném rozsahu znamená, že účetní jednotka nemůže využít úlev ve vedení účetnictví, které jsou přípustné pro vedení účetnictví v tzv. zjednodušeném rozsahu.
Od roku 2016 je opět nutné rozlišovat vedení podvojného a tzv. jednoduchého účetnictví.
Pravidla pro použití jednoduchého účetnictví upravuje ZoÚ a Vyhláška č. 500/1992 Sb. V rámci jednoduchého účetnictví je zachycují účetní případy v okamžiku příjmu nebo výdaje peněžních prostředků v hotovosti nebo bankovním převodem. V jednoduchém účetnictví tedy neexistují veličiny nákladů a výnosů. Zcela zásadní je skutečnost, že v jednoduchém účetnictví se neuplatňuje tzv. hospodářský rok a neprovádí se ani tzv. kategorizace účetních jednotek. Rovněž se v jednoduchém účetnictví nesestavuje účtový rozvrh a účetní závěrka.
V jednoduchém účetnictví sestavuje účetní jednotka přehled o majetku a závazcích a o příjmech a výdajích, a to dle pravidel, které jsou uvedeny ve Vyhlášce č. 500/1992 Sb.
Jednoduché účetnictví může vést právnická osoba na základě dobrovolného rozhodnutí, pokud:
Podnikatelské subjekty použít tzv. jednoduché účetnictví nemohou.
V některých případech je vedeno účetnictví a sestavována účetní závěrka podle Mezinárodních standardů finančního výkaznictví (IFRS). ZoÚ v tomto směru:
U účetní jednotky a jejím účetním roce v nastavení účetního roku provádíme volbu, zda vedeme podvojné nebo jednoduché účetnictví.
Základním znakem podvojného účetnictví je respektování tzv. akruálního principu, tj. zásady časové a věcné souvislosti nákladů a výnosů. Naproti tomu jednoduché účetnictví je založeno na „cash“ principu, tj. příjmu a výdaji peněžních prostředků v hotovosti nebo bankovním převodem. Od roku 2016 je „znovuzavedeno“ jednoduché účetnictví, avšak pouze pro vyjmenované neziskové subjekty – a to na dobrovolné bázi. Aby však neziskový subjekt mohl na základě dobrovolného rozhodnutí vést jednoduché účetnictví, musí splnit podmínky definované českými účetními předpisy. Účetními knihami v oblasti jednoduchého účetnictví jsou peněžní deník, kniha pohledávek a závazků a pomocné knihy o ostatních složkách majetku. Od roku 1993 do roku 2004 bylo jednoduché účetnictví určeno pro podnikatelské fyzické osoby – OSVČ (osoby samostatně výdělečně činné), pro které je od roku 2005 zavedena možnost vedení tzv. daňové evidence dle § 7b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. V oblasti podvojného účetnictví rozlišujeme vedení účetnictví v tzv. plném nebo zjednodušeném rozsahu. Účetními knihami v podvojném účetnictví jsou deník, hlavní kniha, knihy analytických účtů a knihy podrozvahových účtů.
Ve videu výše uvidíte od času 3:06, jak snadné je nastavení účetních knih v programu Money S3. Jako jeden z prvních kroků při používání účetního softwaru zvolíte typ subjektu, např. firmu, neziskovou organizaci nebo příspěvkovou organizaci. Tím se automaticky upraví účtová osnova a související nastavení, například uzávěrkových účtů.
Vaší volbě se přizpůsobí i výkazy. Pokud zvolíte firmu, program vám nabídne výkazy v druhovém členění. Jestliže vyberete neziskovou organizaci, uvidíte rozvahu a výkaz zisků a ztrát pro neziskové organizace.
Poté v nastavení každého roku vyberete, jestli povedete (podvojné) účetnictví, nebo daňovou evidenci. Po zaúčtování prvního dokladu se nastavení pro daný rok uzamkne.
Jestliže hledáte spolehlivý, léty prověřený a zároveň pravidelně aktualizovaný účetní program, vyzkoušejte Money S3. Stáhněte si zdarma Money S3 Start a sami si práci v softwaru otestujte.
Kompletní legislativní podpora pro rok 2025 Verze 25.200 obsahuje poslední chybějící legislativní tiskové sestavy nutné…
Money Možnosti a nastavení Pro Raiffeisenbank byla přidána nová služba pod názvem Raiffeisenbank (API), která…
Proč je nezbytné sestavit přílohu účetní závěrky V předchozích článcích jsme se zabývali rozvahou účetní závěrky…
Obsah: Účetní uzávěrka Účetní závěrka Rozsah účetní závěrky Druhy účetní závěrky Obsah účetní závěrky Hned…
Rozdíl mezi účetním a daňovým dokladem Účetní doklady jsou záznamy o obchodní aktivitě, které slouží…
Při vedení pokladny evidujete všechny peníze, které přijímáte a vydáváte pomocí pokladních dokladů. Pokladní doklad…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy