Účetnictví

Návod: Jak na evidenci příjmů a výdajů v účetním programu a Excelu + vzor

Výběr přístupu evidence příjmů a výdajů v daňové evidenci obecně

Zmíněný zákon o daních z příjmů dává podnikatelům čtyři možnosti, jak mohou evidovat a následně zdaňovat své příjmy. Jsou to:

Jako podnikatel si můžete vybrat, který přístup zvolíte, pokud splňujete jeho podmínky. Pro menší a středně velké podnikatele s ročním obratem do 25 milionů Kč (tj. bez povinnosti vedení účetnictví), kteří mají vysoké reálné náklady spojené s podnikáním a zároveň nesplňují podmínky pro paušální daň, je nejvýhodnější vedení daňové evidence.

Povinnost vést účetnictví by se měla pro podnikající fyzické osoby rušit. Připravovaná novela zákona o účetnictví počítá s tím, že by podnikatelé účetnictví mohli vést pouze dobrovolně. Zákon by měl platit od roku 2025.

Co je potřeba evidovat

Při vedení daňové evidence musíte vést:

  • evidenci příjmů a výdajů,
  • evidenci obchodního majetku
  • a evidenci pohledávek a závazků.

K rozhodnutí, zda vám k tomu stačí Excel, nebo bude lepší účetní program, potřebujete znát přesnější požadavky na jednotlivé evidence. Proto je dále v článku rozepisujeme.

Vyzkoušejte si zdarma účetní program Money S3
S ním můžete snadno vést účetnictví, daňovou evidenci, vystavovat faktury a evidovat sklad pro kamenný i online prodej.

Jak na evidenci příjmů a výdajů

Do evidence příjmů a výdajů zapisujete veškeré příjmy a výdaje v hotovosti nebo pohyby na bankovním účtu, které mají daňový dopad. Právě z tohoto důvodu se pro evidenci příjmů a výdajů někdy používá pojem „cashová evidence“, případně peněžní deník.

U každého příjmu nebo výdaje musíte evidovat:

  • datum transakce,
  • typ a číslo souvisejícího dokladu (pokladního dokladu nebo faktury),
  • důvod/popis transakce (například úhrada faktury na bankovní účet),
  • informaci, zda jde o daňový nebo nedaňový příjem/výdaj a částku.
Datum Číslo dokladu Popis transakce Daňový příjem Nedaňový příjem Daňový výdaj Nedaňový výdaj
7. 1. 2024 PPD1 Prodej vodovodní baterie na prodejně 1 000 Kč
8. 1. 2024 FV1 Oprava baterie u zákazníka 900 Kč
9. 1. 2024 FP1 Nákup materiálu 800 Kč
celkem 1 900 Kč 800 Kč

Ukázka evidence příjmů a výdajů.

Mezi daňové příjmy nejčastěji patří tržby za prodej výrobků a služeb, mezi daňové výdaje nákup materiálu nebo výplata mezd zaměstnancům.

Mezi nedaňové příjmy spadají například půjčky a úvěry, mezi nedaňové výdaje například zaplacené pojistné nebo dary.

Pokud jste plátci DPH, zahrnete do daňových příjmů/výdajů cenu bez daně a do nedaňových příjmů/výdajů přijaté nebo zaplacené DPH.

Jak na evidenci obchodního majetku

U obchodního majetku evidujete:

  • datum pořízení majetku,
  • datum zařazení do užívání (tedy datum, kdy se z majetku stává obchodní majetek),
  • pořizovací cenu,
  • výši daňových odpisů
  • a datum a způsob vyřazení (likvidace, prodej atp.).

Povinnou součástí evidence majetku je také inventarizace majetku. To znamená, že na konci zdaňovacího období (k 31. prosinci) uděláte inventuru – spočítáte a zjistíte skutečný stav obchodního majetku. Výsledky inventury porovnáte s vaší „tabulkovou“ evidencí majetku a případné nesrovnalosti opravíte.

Jak na evidenci pohledávek a závazků

U pohledávek a závazků evidujete:

  • datum vzniku,
  • druh pohledávky/závazku,
  • vůči komu,
  • v jaké výši,
  • číslo souvisejícího dokladu,
  • kdy má splatnost,
  • kdy bylo uhrazeno a číslo dokladu o úhradě.

Pohledávkou jsou nejčastěji vystavené faktury, poskytnuté půjčky nebo například přeplatky na daních a pojištění.

Závazkem jsou obvykle přijaté faktury a úvěry vůči bance.

Excel, nebo účetním systém?

Zákon o dani z příjmů stanovuje pouze obsah, nikoliv formu daňové evidence. Teoreticky ji tak můžete klidně vést i na papíře nebo v Excelu.

Příklad daňové evidence vedené v Excelu. Vzor ke stažení najdete tady.

Pro podnikatele je však nejpohodlnější vést daňovou evidenci ve specializovaném účetním programu. Jak vyplývá z textu výše, u daňové evidence musíte vést tři tabulky, což je s růstem podnikání a počtu obchodních transakcí časově čím dál náročnější. A jen málokdo chce přes večery, po celém dni ve firmě, ještě trávit hodiny s Excelem.

Příklad vedení daňové evidence v programu Money S3.

Účetní systém za vás mimo jiné vytvoří tabulky se všemi povinnými údaji, automaticky počítá odpisy, páruje doklady se souvisejícími platbami a provádí kontrolní výpočty. V programu jednoduše otevřete příslušnou tabulku (například Peněžní deník) a vytvoříte nový záznam – zadáte:

  • datum příjmu nebo výdaje,
  • číslo dokladu a jeho označení,
  • popis transakce,
  • výši příjmu či výdaje (případně i přijaté a zaplacené DPH, pokud jste plátce DPH).

Pokročilejší programy nabízí i vysokou míru automatizace, kdy se faktury, platby nebo pořízení majetku do evidence propisují samy. Následné vygenerování podkladů pro daňové přiznání nebo přehledů pro potřeby úřadu je otázkou několika sekund.

Vyzkoušejte vedení daňové evidence v Money S3 zdarma

Ideálním účetním programem pro vedení daňové evidence je Money S3, který si můžete stáhnout zdarma a vyzkoušet všechny jeho funkce včetně modulu Daňová evidence.

Verze Money S3 Start je omezená pouze počtem dokladů, jakmile limit překročíte, můžete si pořídit plnou verzi.

Nejnovější články

Verze 24.950: Nový výpočet exekucí, vylepšení Inboxu a další změny, které usnadní práci s Money S3

Na úvod upozorňujeme, že verze 24.950 je poslední aktualizace, kterou si mohou stáhnout uživatelé s…

1 listopadu, 2024

Změny a novinky Money S3 verze 24.950

Money Možnosti a nastavení Money S3 je možné propojit s libovolným poštovním serverem přes SMTP protokol…

1 listopadu, 2024

Minikurz 2024: otázky a odpovědi

Zodpovězené dotazy z 31.10. Dobrý den, prosím o radu, jak lze v účetním deníku řadit…

30 října, 2024

Jak účtovat: Směnky v účetnictví

Vymezení směnek v účetnictví Směnka je definována jako listinný cenný papír, který vyjadřuje bezvýhradný slib…

28 října, 2024

Jak účtovat: Dluhopisy v účetnictví

Vymezení dluhopisů v účetnictví V rámci účetnictví rozlišujeme následující syntetické účty pro zachycení dluhopisů a souvisejících…

25 října, 2024

Jak účtovat: Oceňování (přeceňování) cenných papírů a podílů

V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…

22 října, 2024

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy