Fyzickou inventuru by měl každý podnik provádět pravidelně, alespoň jednou za rok, a to na konci účetního období. Zpravidla není nutné zjišťovat skutečné stavy v den účetní závěrky, ale stanoví se tzv. „rozhodný den”. Inventura skladu se může zahájit čtyři měsíce před tímto dnem a ukončit se musí nejpozději dva měsíce po rozvahovém dni.
U některých podniků, jako jsou velké e-shopy nebo výrobní firmy s rychle se měnícími stavy zásob, je lepší provádět inventarizaci častěji, například každé čtvrtletí nebo jednou měsíčně. Termín inventarizace si pak účetní jednotka stanovuje sama.
Inventuru můžete naplánovat mimo sezónu nebo v době, kdy máte v provozu méně zboží, abyste minimalizovali dopad na běžné fungování skladu. Jakmile určíte vhodné období, naplánujte průběh inventury. Odhadněte, jak dlouho bude trvat (zda půjde o víkend, týden či měsíc) a zajistěte dostatek personálu. Pokud je potřeba, včas sežeňte brigádníky nebo uvolněte některé zaměstnance na inventuru a jejich prací pověřte kolegy.
Fyzická inventura bývá pro mnoho firem výzvou, především kvůli své časové a organizační náročnosti. Vytvořte si proto podrobný plán, kde stanovíte datum, časový harmonogram a rozdělíte úkoly. Sestavte tým pracovníků, kteří budou za jednotlivé úseky inventury odpovědní.
Vytvořte pro své zaměstnance jasná pravidla inventury, aby ji všichni prováděli stejně. Pravidla s nimi pak projděte ideálně osobně s několikadenním předstihem.
V pravidlech inventury definujte, který majetek počítat, vážit a měřit a v jakých jednotkách jej budete evidovat. Dále určete způsob označení již spočítaného zboží, aby někdo neprovedl omylem evidenci stejného majetku vícekrát. Také stanovte, které hodnoty mají zaměstnanci kontrolovat. Může jít o datum expirace, výrobní číslo apod.
Před samotnou inventurou je důležité sklad dobře připravit. Ujistěte se, že zboží je na správných pozicích, vše je řádně označeno a že jsou minimálně omezeny zásoby pohybující se mezi sklady.
Častou chybou je započítání majetku, který není součástí inventury. Tomu předejdete tím, že tento cizí majetek viditelně označíte. Může jít o majetek jiných firem, zboží připravené k expedici zákazníkům anebo určené k reklamaci.
Začněte fyzickým sčítáním položek na skladě. Důležité je, abyste měli zaúčtované veškeré doklady ještě před tím, než zahájíte fyzickou inventuru. Nejefektivnější je, když máte skladový systém propojený s čtečkami čárových kódů. Pak vám stačí napípat jednu položku za druhou a systém vám rovnou spočítá výsledek.
V účetním programu Money S3 vám s inventurou pomůže modul Skladové hospodářství a objednávky, který umožňuje snadno zaznamenat fyzické stavy zásob, vyhodnotit a zaúčtovat rozdíly mezi evidenčními a skutečnými stavy a srovnat je tak, aby vše odpovídalo realitě. Navíc si můžete generovat různě strukturované dlouhodobé přehledy podle účelu inventury, skladu či typu zásob. Vzor inventury skladu v Money S3 najdete na našem webu.
Po dokončení fyzického sčítání sepíšete inventurní zápis a je čas vyhodnotit rozdíly mezi fyzickým stavem skladu a účetními záznamy.
Existují dva typy inventarizačních rozdílů:
Účetní rozdíly je nutné zaúčtovat ve stejném účetním období, v němž je prováděna inventarizace majetku a závazků. Manko se obvykle účtuje do provozních nákladů, schodek do finančních nákladů a přebytek do finančních nebo provozních výnosů podle jeho charakteru.
Money S3 vám tento proces výrazně usnadní. Manka a přebytky se vám ukáží hned po provedení inventury a program vám automaticky vytvoří doklady k inventurním rozdílům. Příjemku zboží, které přebývá anebo výdejku na to, co vám ve skladu chybí.
Když po uzavření inventury objevíte chybějící nebo přebytečné položky, musíte tyto nesrovnalosti opravit nejen ve fyzickém skladě, ale i v účetnictví.
V Money S3 můžete snadno provést opravu přímo v programu. Systém vám umožní přidávat, upravovat nebo mazat skladové doklady, takže všechny změny jsou okamžitě zaneseny do účetních záznamů. Manko a případně i přebytek se automaticky přepočítá a vy pak můžete opět inventuru uzavřít.
Moderní skladové systémy výrazně zjednodušují práci a optimalizují procesy ve skladu. I menším firmám se investice do takového systému vyplatí. Umožňuje detailní evidenci každé položky, včetně názvu, ceny, katalogového čísla a množství. Pro lepší přehlednost lze navíc přidat i fotografie zboží, což usnadňuje orientaci a správu zásob.
Programy na skladovou evidenci eliminují chyby při vedení skladu a také zrychlí proces inventarizace díky automatizacím. Money S3 nabízí širokou škálu nástrojů, které vám pomohou proces fyzické inventury zjednodušit a urychlit. Například můžete využít čtečky čárových kódů nebo jiná skenovací zařízení propojená s účetním programem, čímž ušetříte hodně času.
Kromě toho můžete v Money S3 využít automatizované generování inventurních sestav, které vám umožní rychle získat přehled o stavu skladu. Tímto způsobem se nejen zrychlí celý proces, ale zároveň sníží riziko chyb. Money S3 si můžete vyzkoušet v bezplatné verzi. Obsahuje všechny funkce, včetně řízení skladů.
Chybné účtování o nákladech či výnosech mohlo být způsobeno tím, že v minulosti bylo účtováno v nesprávné…
Poskytnutí reklamních darů patří mezi bezúplatná plnění, jeho podstatou je převod vlastnického práva bezúplatně. Tímto…
Zákon o daních z příjmů (dále jen „ZDP“) upravuje zdanění příjmů z nájmu v §…
Soukromoprávní úprava Abychom byli schopni řádně aplikovat daňové předpisy na situaci, kdy je užíván automobil…
Úroky podle daňového řádu - sankce za pozdní úhradu Úrok podle daňového řádu (dále také…
Prekluze Následkem prekluze je zánik práva jeho neuplatněním v prekluzivní (propadné) době, právo přestává existovat. K…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy