Při změně z OSVČ na s. r. o. počítejte s tím, že vám přibyde administrativa. Jako společnost s ručením omezeným musíte vést účetnictví, které je náročnější než evidence příjmů a výdajů pomocí daňové evidence.
Založení s. r. o. je výhodné například ve chvíli, kdy očekáváte vyšší obraty nebo chcete své podnikání zhodnocovat. Nejčastější důvody pro přechod z OSVČ na s. r. o. jsou:
Pokud jste OSVČ, pak z hlediska daní patří výdajové paušály mezi jedny z důvodů, proč podnikatelé preferují podnikání na fyzickou osobou – mohou si uvést 30 až 80 % svých příjmů jako výdaje a zároveň nemusí evidovat účtenky nebo doklady.
Pro s. r. o. a OSVČ se liší i daň z příjmů. Pro fyzické osoby je sazba 15 % a pro právnické 19 %. Zároveň si OSVČ mohou od daňového základu odečítat slevy jako třeba úroky z hypotéky a snížit si tak výslednou daňovou povinnost. Nelze ovšem jen tak říct, že by vedení s. r. o. bylo méně daňově výhodné – nabízí totiž větší možnosti daňové optimalizace.
Tip:Pro s. r. o. je vedení účetnictví povinné, pro OSVČ jen v případě, kdy za předcházející kalendářní rok přesáhnete obrat 25 milionů Kč a nebo jste zapsaní v obchodním rejstříku.
Někteří OSVČ nicméně účetnictví vedou, i přesto, že jim to zákon neukládá – může být přehlednější než daňová evidence. Pokud jste zatím účetnictví nevedli,připravte se, že po přechodu na společnost s ručením omezeným budete nejspíš potřebovat účetní.
Přechod z daňové evidence na účetnictví znamená, že musíte zpracovat každou účtenku a doklad a v některých případech budete muset změnit i systém, ve kterém pracujete. Zejména pokud jste jako podnikatelé zvyklí používat Excel nebo jiný jednoduchý systém na vedení daňové evidence.
Mezi menšími a středními s.r.o. je oblíbený například účetní systém Money S3. Data ze svého původního systému do programu snadno importujete za jedno odpoledne. Výhodou je, že program je vhodný pro vedení mezd a účetnictví, ale i pro vedení skladové evidence a propojíte ho i s e-shopem.
Zastaralý pojem „podvojné účetnictví“ se dnes označuje za pouhé „účetnictví“ – jde o protiklad dříve používaného termínu „jednoduché účetnictví“, které se dnes nazývá daňová evidence.
Povinnosti podvojného účetnictví stanovují, že každou položku zachycujete na dvou účtech – na jedné straně jako „Má dáti“ a na druhé straně „Dal“.
Účetnictví vedete skrze tyto dokumenty:
V těchto knihách primárně sledujete stav a pohyb:
Pokud tápete, jak vybrat účetní program, ujasněte si:
S Money S3 rozhodně počítáme i do budoucna. Aktuálně využíváme moduly Adresář, Banka a pokladna, Daňová evidence, Fakturace a Mzdy a personalistika. Jsme menší firma a toto řešení nám plně pokrývá vše, co potřebujeme od účetního programu,“ říká Lukáš Jelínek z firmy Freelance.cz.
S programem Money S3 ušetříte spoustu práce – nepřehledné tabulky a dokumenty nahradíte jediným systémem, který se postará o vedení účetnictví pro celou firmu. Vyzkoušejte si program zdarma a se všemi funkcemi. Pokud se na něj opravdu rozhodnete přejít, všechna data zůstanou uložená.
Kvalitní účetní program poznáte i podle služeb „navíc“, jako je:
Na úvod upozorňujeme, že verze 24.950 je poslední aktualizace, kterou si mohou stáhnout uživatelé s…
Money Možnosti a nastavení Money S3 je možné propojit s libovolným poštovním serverem přes SMTP protokol…
Zodpovězené dotazy z 31.10. Dobrý den, prosím o radu, jak lze v účetním deníku řadit…
Vymezení směnek v účetnictví Směnka je definována jako listinný cenný papír, který vyjadřuje bezvýhradný slib…
Vymezení dluhopisů v účetnictví V rámci účetnictví rozlišujeme následující syntetické účty pro zachycení dluhopisů a souvisejících…
V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy