Obsah
Na začátku je skvělý nápad a na konci obrat v milionech korun. Taková je představa řady podnikatelů, kteří chtějí založit vlastní startup. Jenže od nápadu až k vysněným tržbám je dlouhá cesta. A na ní vás čeká řada překážek – včetně těch administrativních, se kterými se setkáte hned v první fázi podnikání.
Dobrá zpráva je, že s většinou z nich si poradíte sami. I když vás to bude stát určitý čas a úsilí.
Co je startup
Nejprve si ale musíme definovat, co je vlastně startup. Ne každé začínající podnikání totiž spadá do této kategorie.
Startupy jsou mladé firmy, které mají inovativní produkty či služby. Často bývají technologicky zaměřené. Truhlářskou dílnu nebo cukrárnu tedy do této kategorie zařadit nemůžeme.
Dalším specifikem startupů je potenciál velkého růstu. Právě ten láká investory, kteří těmto firmám pomáhají v rozvoji. Musejí ale počítat s vyšším rizikem, které investice do nového podnikání přináší.
Jak startup založit
Při zakládání startupu si musíte ujasnit, jakou formu podnikání zvolíte. Pokud chcete získat kapitál od investorů, musíte mít klasickou firmu – právnickou osobu. Například společnost s ručením omezeným.
Se založením a vedením firmy je ale spojená větší administrativní a účetní zátěž. Proto pro vás může být výhodnější začít jako OSVČ a založit si pouze živnost.
Podívejte se, jaké plusy a minusy mají jednotlivé formy podnikání. Představíme vám je v článku Společnost s ručením omezeným nebo živnost? Výhody a nevýhody pro vás.
Založení živnosti je jednoduché. Zvládnete ho při jediné návštěvě na živnostenském úřadě nebo z domova pomocí elektronického podání.
Do formuláře zapíšete základní údaje, jako je kategorie vaší živnosti nebo vaše provozovna či místo podnikání (často je to vaše trvalé bydliště). Živnostenský úřad následně informace předá:
- finančnímu úřadu,
- správě sociálního zabezpečení
- a vaší pojišťovně.
Nikde jinde už se tedy ohlašovat nemusíte.
Podání formuláře vás vyjde na 1 000 Kč – a u elektronického podání dokonce jen na 800 Kč. Při založení s. r. o. byste přitom zaplatili několikanásobně víc.
Jaké povinnosti vás čekají
Jako OSVČ máte také své povinnosti vůči státu. Jednou z nich je platba záloh na sociální a zdravotní pojištění. V prvním roce je ale hradit nemusíte – doplatíte je zpětně na základě daňového přiznání.
Výše záloh pro následující rok vychází z přehledu o příjmech a výdajích, který podáváte s daňovým přiznáním.
S daněmi souvisí také způsob uplatňování výdajů. Jako OSVČ můžete využít:
- výdajový paušál – říká, jaké procentuální výdaje můžete uplatnit v daňovém přiznání, výše paušálu se liší podle oboru podnikání;
- reálné výdaje – v tomto případě máte dvě možnosti:
- buď vedete daňovou evidenci – evidujete reálné příjmy a výdaje, majetek, pohledávky a závazky;
- nebo vedete účetnictví – pro OSVČ nejsložitější varianta, se kterou je spojená nejrozsáhlejší administrativa;
- paušální daň – každý měsíc odvádíte společnou platbu daně z příjmů, sociálního a zdravotního pojištění, o nic dalšího se nestaráte a nepodáváte ani daňové přiznání a přehled o příjmech a výdajích – zároveň nemůžete uplatnit daňové úlevy.
Právě možnost zvolit si některou z jednodušších variant danění a uplatňování výdajů je hlavní výhodou při podnikání jako OSVČ. Můžete se tak plně soustředit na rozvoj svého projektu. A zejména na začátku podnikání to určitě oceníte.
Jak získat investici a vybudovat startup
Pokud ale chcete získat investici, musíte dříve či později podnikání na živnost opustit. A založit si firmu.
V takovém případě musíte:
- sepsat zakladatelskou listinu ověřenou notářem,
- zaregistrovat firmu v obchodním rejstříku,
- vést účetnictví,
- zveřejňovat účetní závěrku
- a počítat s vyššími náklady na založení firmy – v případě s. r. o. je to několik tisíc korun, u akciové společnosti potřebujete základní kapitál alespoň 2 miliony Kč.
Čtěte, jaké jsou 3 různé způsoby přechodu z OSVČ na s. r. o.
Založení s. r. o. je ale pouze první krok k získání investice. Následně musíte některého investora zaujmout natolik, aby do vaší společnosti vložil své peníze.
Jen dobrý nápad vám k tomu nestačí. Potenciálního investora potřebujete přesvědčit o tom, že víte, co a proč děláte.
Jak na to?
- Proveďte průzkum trhu, určete konkrétní cílové skupiny a analyzujte konkurenci. Díky tomu zjistíte, jaká bude poptávka po vašem nápadu.
- Vše shrňte do byznys plánu. Musí obsahovat informace o:
- vašem produktu či službách;
- jejich místě na trhu;
- vašich cílech a strategii, která povedou k jejich naplnění;
- plánovaných marketingových aktivitách;
- plánu růstu
- a tak dále.
- Vytvořte tým, který bude mít jednotlivé části byznys plánu na starosti.
- Připravte prezentaci, ve které shrnete nejdůležitější body svého projektu a byznys plánu. S její pomocí investory oslovte.
Zároveň zvažte, kterému způsobu financování dáte přednost. Můžete oslovit:
- konkrétní investory,
- veřejnost pomocí crowdfundingu,
- nebo získat venture kapitál z investičních fondů.
Jakmile máte investora, potřebujete ještě vyjednat podmínky, které budou výhodné pro obě strany. Například kritéria pro čerpání peněz. Nebo výši podílu, kterou investor získá.
Jak začít s vedením účetnictví
Se založením firmy je automaticky spojené i založení účetní jednotky. Mimo jiné to pro vás znamená, že potřebujete zvládnout základy účetnictví. S účetními operacemi se totiž budete setkávat prakticky denně.
Už ke dni vzniku účetní jednotky – tedy vaší firmy – musíte sestavit zahajovací rozvahu, ve které uvedete:
- aktuální majetek (aktiva)
- a zdroje jeho krytí (pasiva).
Podle zahajovací sestavy pak zaúčtujete počáteční stavy účtů Má dáti a Dal. V nich následně vedete i další účetní operace. Například:
- vydané a přijaté faktury,
- výplatu mezd
- či odpisy majetku.
Navíc musíte pravidelně sestavovat účetní závěrku a další dokumenty.
Proto je nejlepší vzít si na pomoc kvalitní a přehledný účetní program, který vám vše usnadní. A díky automatizaci předvyplní řadu údajů nebo spáruje související doklady. Tak, jako to umí Money S3.
Víte, že Money S3 si vyzkoušíte zdarma? A to se všemi jeho funkcemi! Program ve verzi Start můžete používat po neomezeně dlouhou dobu, limitováni jste pouze počtem vystavených dokladů. V Money S3 můžete vést nejen účetnictví, ale i databázi zákazníků, skladovou evidenci, vytvoříte v něm mzdy nebo ho propojíte s e-shopem.
Interní vs. externí účetní
Vedení účetnictví je poměrně komplikovaná záležitost. Abyste si s ní poradili, potřebujete odborné znalosti i dostatek času. Proto je lepší nechat vše na profesionálním účetním.
Podle toho, jak specifické je vaše podnikání a jak velká je vaše firma, si zvolte interního nebo externího účetního.
Interní účetní je vhodný, zejména pokud:
- potřebujete specifické znalosti,
- vyžadujete rychlou reakční dobu,
- máte větší firmu a externista by byl příliš drahý.
Služby externího účetního ocení spíše menší startupy, kterým se nevyplatí zaměstnávat účetního na plný úvazek.
Sami proto zvažte, jaké máte požadavky. A vyberte si variantu, která pro vás bude nejvýhodnější.
Byly informace v článku užitečné?
Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.