Spolek je podle české legislativy zvláštní forma právnické osoby určená pro dobrovolné sdružení osob, které spojují společné zájmy. V českých zákonech existují spolky od roku 2014, dříve se nazývaly občanskými sdruženími.
Nabízí se otázka, proč by měli lidé kvůli svým zájmovými aktivitám zakládat spolek a přidávat si kvůli tomu administrativní povinnosti. Nejčastější důvody jsou ty, že:
Spolek může vykonávat hlavní a vedlejší činnost:
Jako každá právnická osoba musí spolek vést účetnictví. Výhodou je, že oproti firmám může vést jednoduché účetnictví. A to za předpokladu, že:
V rámci jednoduchého účetnictví mají spolky povinnost vést následující účetní knihy:
Spolky uzavírají účetní knihy vždy za kalendářní rok. Nejpozději šest měsíců po skončení účetního období pak spolky sestavují účetní závěrku, která v jejich případě zahrnuje přehled o majetku a závazcích a přehled o příjmech a výdajích.
V peněžním deníku spolky evidují:
Důležitý rozdíl mezi běžným účetnictvím a jednoduchým účetnictvím je, že v peněžním deníku nemusíte evidovat výnosy a náklady ve sloupcích dal a má dáti. Stačí vám jen evidence příjmů a výdajů stejně jako v daňové evidenci.
TIP: Zajímají-li vás obecné zásady účetnictví hlouběji, najdete je v samostatném článku.
Všechny právnické osoby mají povinnost zveřejňovat ve sbírce listin účetní závěrku. Ta má v případě spolků s jednoduchým účetnictvím podobu Přehledu o majetku a závazcích. Spolky po skončení účetního období sestavují také Přehled o příjmech a výdajích, ale ten zveřejňovat nemusí.
Spolky s jednoduchým účetnictvím mají tudíž méně dokumentů ke zveřejnění. Běžné právnické osoby musí v rámci vedení podvojného účetnictví sestavit a zveřejnit účetní závěrku, která obsahuje také rozvahu, výsledovku, cash flow a další dokumenty.
Přehled o majetku a závazcích spolku zveřejníte zasláním svému obvodnímu rejstříkovému soudu v PDF formátu. Přehled můžete odeslat přes:
TIP: Chystáte-li se podnikat, přečtěte si, zda je pro vás výhodnější daňová evidence nebo účetnictví.
S vedením jednoduchého účetnictví vám pomůže účetní program nebo program na daňovou evidenci, který zpřehledňuje a zjednodušuje například:
Účetní program zrychluje administrativu tím, že například v peněžním deníku předvyplní údaje za vás a zkontroluje, že máte všechny údaje v pořádku. Navíc se vyhnete papírování, protože veškeré doklady evidujete elektronicky.
Oblíbeným řešením pro jednoduché účetnictví spolku je náš účetní program Money S3, ve kterém pracuje přes 20 000 živnostníků a malých firem. Vyzkoušejte si ho zdarma ve verzi Start, která obsahuje všechny funkce – zdarma v ní můžete pracovat do vyčerpání limitů (např. 500 záznamů v peněžním deníku). Následně vám dá program možnost přejít na placenou verzi.
Pokud si na vedení jednoduchého účetnictví sami netroufáte, přijměte kvalifikovanou účetní, nebo zvažte spolupráci s externí účetní firmou.
TIP: Přečte si, jaké má výhody a nevýhody interní a externí vedení účetnictví.
Vymezení majetkových cenných papírů a podílů Majetkové cenné papíry, které se nacházejí v rozvaze na straně…
Money Správa dat Zálohu agendy, která vznikla ve verzi 24.950 na oficiálně nepodporovaných jazykových mutacích…
Vymezení dluhových cenných papírů Dluhový cenný papír představuje úvěrový vztah, v němž se dlužník (emitent) zavazuje…
Výhodou je, že účetním se můžete stát kdykoliv. Existuje totiž řada kurzů, které vám s…
Co je jednoduché účetnictví Jednoduché účetnictví výrazně snižuje vaše povinnosti v porovnání s běžným (dříve…
Na úvod upozorňujeme, že verze 24.950 je poslední aktualizace, kterou si mohou stáhnout uživatelé s…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy