E-commerce

Návod pro e-shopy: Která data potřebujete evidovat a v jakém systému

Administrace e-shopu a účetní systém – 2 hlavní místa, kde e-shopaři sbírají data

K provozování e-shopu potřebujete minimálně dva nástroje:

  • e-shopovou platformu nebo jinými slovy administraci
  • a účetní program (případně fakturační aplikaci pro nejmenší e-shopy nebo ERP systém v případě velkých e-shopů).

Všechna klíčová data pro e-shopy tak evidujete buď v e-shopové platformě, v účetním programu, nebo na obou místech naráz.

Byznys můžete řídit z e-shopové platformy i z účetního programu, ale ať už zvolíte kterýkoliv přístup, potřebujete mít v obou systémech synchronizovaná a aktuální data. Pokud byste například v e-shopu vystavili fakturu, ale nepřevedli ji do účetního programu k zaevidování, měli byste brzy v datech nepořádek.

Pro správnou a přehlednou evidenci dat je proto klíčové, abyste e-shopovou platformu s účetním programem propojili. Například účetní program Money S3 propojíte s většinou e-shopových platforem pomocí API.

Jakmile oba systémy propojíte, začnou si v pravidelných intervalech automaticky vyměňovat data. Díky tomu budete mít například jistotu, že dostupnost zboží na e-shopu odpovídá skladovým zásobám v účetním programu. Také data nemusíte mezi oběma nástroji přepisovat ručně ani importovat pomocí tabulek a ušetříte až desítky hodin práce.

Tip: Zda řídit e-shop spíše z e-shopové platformy, nebo z účetního programu, podrobně rozebíráme v následujícím článku.

Produkty

Produkty jsou základem každého e-shopu. Na začátku podnikání si přidáte do e-shopu produkty, které se chystáte prodávat, a vyplníte potřebná data, která usnadní orientaci v produktech vám i vašim zákazníkům.

U produktů v e-shopu evidujete:

  • kategorii zboží,
  • parametry dle typu zboží,
  • popisek,
  • fotografie,
  • cenu,
  • výrobce,
  • EAN,
  • množství na skladě,
  • varianty (například barvy nebo velikosti),
  • dostupnost
  • a další údaje.

Produkty můžete vytvářet a evidovat v e-shopové platformě i v účetním programu. Některé e-shopy raději vytváří a evidují produkty v účetním programu formou skladových karet. Ty totiž umožňují evidovat u produktů více informací pro interní účely, například expiraci nebo šarži.

Ze skladových karet v účetním systému přenesete produkty na e-shop díky API pomocí jednoho tlačítka, nebo nastavíte automatický přenos dat v pravidelných intervalech.

Objednávky

Každá objednávka, kterou zákazník vytvoří, se vám nejprve zaeviduje v e-shopové platformě. Obsahuje mimo jiné:

  • objednané zboží,
  • cenu,
  • údaje o zákazníkovi,
  • způsob platby
  • a způsob dopravy.

V seznamu objednávek vidíte jejich stav. Díky tomu například víte, které objednávky už zákazníci zaplatili, které se týkají předprodeje nebo které jsou připravené na vychystání a expedici.

Pokud máte e-shop propojený s účetním programem, evidujete objednávky v obou systémech. Jakmile zákazník vytvoří objednávku, e-shop ji odešle do účetního programu, který zkontroluje platbu a dostupnost zboží a předá objednávku k vychystání. Systém navíc objednávky spáruje s fakturami.

Nákupní košíky

Většina velkých e-shopových platforem za vás eviduje opuštěné nákupní košíky vašich zákazníků. To vám umožní zákazníky kontaktovat automatickým e-mailem a upozornit je na nedokončený nákup. Zvýšíte tím šanci, že nákup dokončí.

Můžete také interně analyzovat, co zákazníka k opuštění košíku vedlo. Zda šlo o vysokou cenu nebo například nedostatečný popis produktů.

Cenové hladiny a slevy

Slevy využívá jako marketingový nástroj většina e-shopů. Abyste v nich měli pořádek, vývojáři e-shopových platforem i účetních programů pro ně vytvořili speciální evidenci.

V e-shopových platformách si vytvoříte ceníky, s jejichž pomocí nastavíte slevy na vybrané kategorie či skupiny produktů nebo slevy pro registrované zákazníky či skupiny zákazníků. Nastavit si můžete:

  • standardní ceny,
  • akční ceny,
  • věrnostní slevy,
  • objemové slevy,
  • množstevní slevy,
  • případně i vygenerujete slevové kupóny.

Podobně si slevy nastavíte i v účetním programu. Například účetní program Money S3 vám umožní nastavit deset cenových hladin se základní cenou a množstevními slevami, které přiřadíte jednotlivým skladovým kartám (tedy produktům). Pokud provozujete také B2B e-shop, můžete jednotlivými zákazníkům nastavit individuální ceníky.

Zákazníci

Své registrované zákazníky můžete evidovat v e-shopové platformě i v účetním programu. V administraci e-shopu se vám postupně plní seznam registrovaných zákazníků. Typicky u nich evidujete informace jako:

  • datum a čas registrace,
  • informace o nákupech,
  • hodnocení produktů,
  • fakturační adresu,
  • informace o společnosti: pokud zákazník nakupuje na firmu,
  • a doručovací adresu.

Zákazníky, kteří u vás nejsou registrovaní, nikde neevidujete.

Jestliže máte e-shop propojený s účetním programem, uvidíte své zákazníky také v adresáři účetního programu, kde k nim můžete doplnit další informace. To přijde vhod, pokud e-shop řídíte primárně z účetního programu.

Snadno například zákazníky rozdělíte do skupin a nastavíte jim slevy. U každého zákazníka také vidíte s ním spojené doklady, objednávky a další data o nákupech.

Platební informace

Výpisy plateb z platebních bran či bankovního účtu vám může automaticky evidovat e-shopová platforma i účetní program. Potřebujete k tomu jen nástroje propojit s platebními branami, které využíváte, a se svým bankovním účtem.

Oba systémy vám přijaté platby spárují s objednávkami. Díky tomu systém například hned po zaplacení pošle zákazníkovi fakturu a předá vám objednávku k vychystání a odeslání.

Faktury

Jednoduchou evidenci faktur (včetně zálohových a dobropisů) najdete v e-shopové platformě, nicméně zpracování faktur je jeden z hlavních důvodů, proč si e-shopy pořizují účetní program. Doporučujeme tedy evidovat faktury primárně v něm.

Díky propojení e-shopu s účetním programem můžete proces fakturace automatizovat. Jakmile zákazník objednávku zaplatí, systém vystaví fakturu dle nastavené šablony a odešle ji zákazníkovi. Fakturu následně zaeviduje do daňové evidence, případně předá k zaúčtování, pokud vedete účetnictví. 

Další výhody evidence faktur v účetním programu jsou ty, že:

  • systém z faktur automaticky rozpočítá základ daně,
  • faktury spáruje s dalšími doklady, jako jsou objednávky, dodací listy nebo zálohové faktury,
  • na základě evidovaných faktur vytvoří podklady jako například daňová přiznání fyzických osob či DPH,
  • snadněji doklady předáte své externí účetní.

Tip: Přečtěte si článek, kde podrobně popisujeme rozdíly mezi fakturací v e-shopové platformě a účetním programu.

Informace o dopravě

V e-shopové platformě evidujete své nasmlouvané přepravní služby a údaje jako:

  • ceníky dopravy,
  • limity pro dopravu zdarma
  • nebo země doručení.

Jakmile e-shopovou platformu napojíte na systémy dopravců, e-shop jim po dokončení objednávky odešle data o zásilce. Přesné informace o stavu odeslaných objednávek typicky najdete v externích systémech dopravců, se kterými svůj e-shop rovněž propojíte přes API.

Tip: Základy dopravy a logistiky pro e-shopy popisujeme do detailu v samostatném článku.

Skladové informace

Skladové hospodářství najdete v e-shopové platformě i v účetním programu. V účetním programu je komplexnější a umožňuje evidenci většího množství dat.

Každý e-shop by měl evidovat skladové pohyby, tedy naskladnění a vyskladnění zboží. Vidíte v nich, který uživatel (případně který automatický pokyn) změnu ve stavu zásob provedl, kdy k ní došlo a související doklady, jako je příjemka a výdejka.

U každého zboží také evidujte skladovou pozici, abyste vy či vaši skladníci při vychystávání objednávek nebo během inventur rychle věděli, kde zboží leží, a nemuseli se spoléhat na paměť. Pro skladové pozice si vymyslete srozumitelný systém označení, například 2R/4P může znamenat regál číslo 2, police číslo 4.

Ve skladovém modulu v rámci e-shopu nebo účetního programu také najdete kompletní seznam zásob. Vidíte v něm mimo jiné, kolik kusů kterého zboží máte v založených objednávkách. Díky tomu rozpoznáte, které zboží je sice ještě na skladě, ale brzy poputuje k zákazníkovi.

Ve skladových modulech máte také k dispozici inventurní soupisy, pomocí kterých provádíte pravidelné inventury, a archivované výsledky předchozích inventur. Výhoda inventur pomocí účetního programu je ta, že systém za vás po dokončení inventury výsledek zaúčtuje a upraví skladové zásoby podle reality.

Tip: Jak přehledně vést sklad e-shopu, popisujeme v samostatném článku.

Finanční výsledky

Finanční analýzy, ze kterých poznáte, jak si váš byznys vede, najdete v e-shopu i v účetním programu. V e-shopu jsou spíše povrchní a zobrazí vám pouze prodeje za určité období.

V účetním programu máte na obchodní data komplexnější pohled. Vidíte nejen příjmy, ale také výdaje, a pokud vedete účetnictví, tak náklady a výnosy.

Možnosti analytických funkcí se u každého účetního programu liší. Například v účetním programu Money S3 najdete moduly Účetní analýzy a Skladové analýzy, které vám poskytnou desítky různých pohledů na data včetně přehledných grafů.

Z analýz například zjistíte:

  • kdy se který typ zboží nejvíce prodává,
  • které zboží se nejvíc podílí na vašem obratu
  • nebo kteří zákazníci u vás nejvíc nakupují.

Analýzy v účetním programu provádíte pomocí předpřipravených šablon, nebo si můžete vytvořit vlastní.

Srovnání: Co lze evidovat v e-shopu a v účetním programu

E-shopová platforma

Účetní program

Produkty

ano

ano

Objednávky

ano

ano

Nákupní košíky

ano

ne

Cenové hladiny a slevy

ano

ano

Zákazníci

ano

ano

Platební informace

ano

ano

Faktury

omezeně

ano

Informace o dopravě

ano

ne

Skladové informace

omezeně

ano

Finanční výsledky

omezeně

ano

Ukážeme vám, jak to funguje v praxi

Pokud chcete na vlastní oči vidět, jak propojení účetního programu s e-shopem funguje, a případně se doptat na podrobnosti, rezervujte si u nás bezplatnou ukázku. Za 30 minut vám propojení Money S3 s e-shopem ukážeme a budete mít jasno.

30minutová ukázka
Vybíráte Money S3 a nechce se vám klikat a zkoušet? Nechte to na nás, předvedeme vám jej ZDARMA.

Nejnovější články

Podání daňového přiznání 2025: daňové přiznání můžete podat elektronicky až do 2. května

Novinka platí od 1. ledna 2021 a je součástí novely daňového řádu. Ta mimo jiné…

31 ledna, 2025

Jak na daňové slevy v roce 2025 u podnikajících fyzických osob u daně z příjmů?

Základní sleva na poplatníka daně Oblíbenou slevou je základní sleva na poplatníka, která činí pro…

31 ledna, 2025

Problematika zdanění aktivních příjmů ze zahraničí

Určení daňové rezidentury fyzické osoby Aby bylo možné správně vyhodnotit postup zdanění aktivních příjmů fyzických…

31 ledna, 2025

Sleva na poplatníka 2024 a 2025: kdo na ni má nárok a kolik je?

Na slevu v plné výši mají nárok všichni poplatníci, kteří měli alespoň část roku zdanitelné…

31 ledna, 2025

Změny a novinky Money S3 verze 25.101

Účetnictví Podle platné legislativy byly doplněny nové formuláře: DPH Účetnictví / DPH / Přiznání k…

30 ledna, 2025

[Leden 2025] Ruční výběr klíčových událostí pro malé a střední firmy

Obraty českých e-shopů rostou Obrat českých e-shopů se loni po dvou letech vrátil k meziročnímu…

29 ledna, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy