K provozování e-shopu potřebujete minimálně dva nástroje:
Všechna klíčová data pro e-shopy tak evidujete buď v e-shopové platformě, v účetním programu, nebo na obou místech naráz.
Byznys můžete řídit z e-shopové platformy i z účetního programu, ale ať už zvolíte kterýkoliv přístup, potřebujete mít v obou systémech synchronizovaná a aktuální data. Pokud byste například v e-shopu vystavili fakturu, ale nepřevedli ji do účetního programu k zaevidování, měli byste brzy v datech nepořádek.
Pro správnou a přehlednou evidenci dat je proto klíčové, abyste e-shopovou platformu s účetním programem propojili. Například účetní program Money S3 propojíte s většinou e-shopových platforem pomocí API.
Jakmile oba systémy propojíte, začnou si v pravidelných intervalech automaticky vyměňovat data. Díky tomu budete mít například jistotu, že dostupnost zboží na e-shopu odpovídá skladovým zásobám v účetním programu. Také data nemusíte mezi oběma nástroji přepisovat ručně ani importovat pomocí tabulek a ušetříte až desítky hodin práce.
Tip: Zda řídit e-shop spíše z e-shopové platformy, nebo z účetního programu, podrobně rozebíráme v následujícím článku.
Produkty jsou základem každého e-shopu. Na začátku podnikání si přidáte do e-shopu produkty, které se chystáte prodávat, a vyplníte potřebná data, která usnadní orientaci v produktech vám i vašim zákazníkům.
U produktů v e-shopu evidujete:
Produkty můžete vytvářet a evidovat v e-shopové platformě i v účetním programu. Některé e-shopy raději vytváří a evidují produkty v účetním programu formou skladových karet. Ty totiž umožňují evidovat u produktů více informací pro interní účely, například expiraci nebo šarži.
Ze skladových karet v účetním systému přenesete produkty na e-shop díky API pomocí jednoho tlačítka, nebo nastavíte automatický přenos dat v pravidelných intervalech.
Každá objednávka, kterou zákazník vytvoří, se vám nejprve zaeviduje v e-shopové platformě. Obsahuje mimo jiné:
V seznamu objednávek vidíte jejich stav. Díky tomu například víte, které objednávky už zákazníci zaplatili, které se týkají předprodeje nebo které jsou připravené na vychystání a expedici.
Pokud máte e-shop propojený s účetním programem, evidujete objednávky v obou systémech. Jakmile zákazník vytvoří objednávku, e-shop ji odešle do účetního programu, který zkontroluje platbu a dostupnost zboží a předá objednávku k vychystání. Systém navíc objednávky spáruje s fakturami.
Většina velkých e-shopových platforem za vás eviduje opuštěné nákupní košíky vašich zákazníků. To vám umožní zákazníky kontaktovat automatickým e-mailem a upozornit je na nedokončený nákup. Zvýšíte tím šanci, že nákup dokončí.
Můžete také interně analyzovat, co zákazníka k opuštění košíku vedlo. Zda šlo o vysokou cenu nebo například nedostatečný popis produktů.
Slevy využívá jako marketingový nástroj většina e-shopů. Abyste v nich měli pořádek, vývojáři e-shopových platforem i účetních programů pro ně vytvořili speciální evidenci.
V e-shopových platformách si vytvoříte ceníky, s jejichž pomocí nastavíte slevy na vybrané kategorie či skupiny produktů nebo slevy pro registrované zákazníky či skupiny zákazníků. Nastavit si můžete:
Podobně si slevy nastavíte i v účetním programu. Například účetní program Money S3 vám umožní nastavit deset cenových hladin se základní cenou a množstevními slevami, které přiřadíte jednotlivým skladovým kartám (tedy produktům). Pokud provozujete také B2B e-shop, můžete jednotlivými zákazníkům nastavit individuální ceníky.
Své registrované zákazníky můžete evidovat v e-shopové platformě i v účetním programu. V administraci e-shopu se vám postupně plní seznam registrovaných zákazníků. Typicky u nich evidujete informace jako:
Zákazníky, kteří u vás nejsou registrovaní, nikde neevidujete.
Jestliže máte e-shop propojený s účetním programem, uvidíte své zákazníky také v adresáři účetního programu, kde k nim můžete doplnit další informace. To přijde vhod, pokud e-shop řídíte primárně z účetního programu.
Snadno například zákazníky rozdělíte do skupin a nastavíte jim slevy. U každého zákazníka také vidíte s ním spojené doklady, objednávky a další data o nákupech.
Výpisy plateb z platebních bran či bankovního účtu vám může automaticky evidovat e-shopová platforma i účetní program. Potřebujete k tomu jen nástroje propojit s platebními branami, které využíváte, a se svým bankovním účtem.
Oba systémy vám přijaté platby spárují s objednávkami. Díky tomu systém například hned po zaplacení pošle zákazníkovi fakturu a předá vám objednávku k vychystání a odeslání.
Jednoduchou evidenci faktur (včetně zálohových a dobropisů) najdete v e-shopové platformě, nicméně zpracování faktur je jeden z hlavních důvodů, proč si e-shopy pořizují účetní program. Doporučujeme tedy evidovat faktury primárně v něm.
Díky propojení e-shopu s účetním programem můžete proces fakturace automatizovat. Jakmile zákazník objednávku zaplatí, systém vystaví fakturu dle nastavené šablony a odešle ji zákazníkovi. Fakturu následně zaeviduje do daňové evidence, případně předá k zaúčtování, pokud vedete účetnictví.
Další výhody evidence faktur v účetním programu jsou ty, že:
Tip: Přečtěte si článek, kde podrobně popisujeme rozdíly mezi fakturací v e-shopové platformě a účetním programu.
V e-shopové platformě evidujete své nasmlouvané přepravní služby a údaje jako:
Jakmile e-shopovou platformu napojíte na systémy dopravců, e-shop jim po dokončení objednávky odešle data o zásilce. Přesné informace o stavu odeslaných objednávek typicky najdete v externích systémech dopravců, se kterými svůj e-shop rovněž propojíte přes API.
Tip: Základy dopravy a logistiky pro e-shopy popisujeme do detailu v samostatném článku.
Skladové hospodářství najdete v e-shopové platformě i v účetním programu. V účetním programu je komplexnější a umožňuje evidenci většího množství dat.
Každý e-shop by měl evidovat skladové pohyby, tedy naskladnění a vyskladnění zboží. Vidíte v nich, který uživatel (případně který automatický pokyn) změnu ve stavu zásob provedl, kdy k ní došlo a související doklady, jako je příjemka a výdejka.
U každého zboží také evidujte skladovou pozici, abyste vy či vaši skladníci při vychystávání objednávek nebo během inventur rychle věděli, kde zboží leží, a nemuseli se spoléhat na paměť. Pro skladové pozice si vymyslete srozumitelný systém označení, například 2R/4P může znamenat regál číslo 2, police číslo 4.
Ve skladovém modulu v rámci e-shopu nebo účetního programu také najdete kompletní seznam zásob. Vidíte v něm mimo jiné, kolik kusů kterého zboží máte v založených objednávkách. Díky tomu rozpoznáte, které zboží je sice ještě na skladě, ale brzy poputuje k zákazníkovi.
Ve skladových modulech máte také k dispozici inventurní soupisy, pomocí kterých provádíte pravidelné inventury, a archivované výsledky předchozích inventur. Výhoda inventur pomocí účetního programu je ta, že systém za vás po dokončení inventury výsledek zaúčtuje a upraví skladové zásoby podle reality.
Tip: Jak přehledně vést sklad e-shopu, popisujeme v samostatném článku.
Finanční analýzy, ze kterých poznáte, jak si váš byznys vede, najdete v e-shopu i v účetním programu. V e-shopu jsou spíše povrchní a zobrazí vám pouze prodeje za určité období.
V účetním programu máte na obchodní data komplexnější pohled. Vidíte nejen příjmy, ale také výdaje, a pokud vedete účetnictví, tak náklady a výnosy.
Možnosti analytických funkcí se u každého účetního programu liší. Například v účetním programu Money S3 najdete moduly Účetní analýzy a Skladové analýzy, které vám poskytnou desítky různých pohledů na data včetně přehledných grafů.
Z analýz například zjistíte:
Analýzy v účetním programu provádíte pomocí předpřipravených šablon, nebo si můžete vytvořit vlastní.
E-shopová platforma | Účetní program | |
Produkty | ano | ano |
Objednávky | ano | ano |
Nákupní košíky | ano | ne |
Cenové hladiny a slevy | ano | ano |
Zákazníci | ano | ano |
Platební informace | ano | ano |
Faktury | omezeně | ano |
Informace o dopravě | ano | ne |
Skladové informace | omezeně | ano |
Finanční výsledky | omezeně | ano |
Pokud chcete na vlastní oči vidět, jak propojení účetního programu s e-shopem funguje, a případně se doptat na podrobnosti, rezervujte si u nás bezplatnou ukázku. Za 30 minut vám propojení Money S3 s e-shopem ukážeme a budete mít jasno.
Na úvod upozorňujeme, že verze 24.950 je poslední aktualizace, kterou si mohou stáhnout uživatelé s…
Money Možnosti a nastavení Money S3 je možné propojit s libovolným poštovním serverem přes SMTP protokol…
Zodpovězené dotazy z 31.10. Dobrý den, prosím o radu, jak lze v účetním deníku řadit…
Vymezení směnek v účetnictví Směnka je definována jako listinný cenný papír, který vyjadřuje bezvýhradný slib…
Vymezení dluhopisů v účetnictví V rámci účetnictví rozlišujeme následující syntetické účty pro zachycení dluhopisů a souvisejících…
V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy